David Gilmour - Rattle That Lock (2015)

Rock / Blues
Label: Parlophone

1. 5 A.M. (3:04)
  2. Rattle That Lock (4:55)
  3. Faces of Stone (5:32)
  4. A Boat Lies Waiting (4:34)
  5. Dancing Right in Front of Me (6:11)
  6. In Any Tongue (6:46)
  7. Beauty (4:28)
  8. The Girl in the Yellow Dress (5:25)
  9. Today (5:55)
  10. And Then... (4:27)
  11. Rattle That Lock [Extended Mix] * (6:24)
  12. The Girl in the Yellow Dress [Orchestral Version] * (4:07)
  13. Rattle That Lock [Youth Mix 12" Extended Radio Dub] * (8:26)
  14. Rattle That Lock [Radio Edit] * (3:59)
Stijn_Slayer
devel-hunt schreef:
Ik denk dat Gilmour diep onderschat wordt door sommige users. Wat juist hij niet de architect van PF klassiekers als Comfortably numb, Wish you were here, Echoes, Breathe, Shine on you crazy diamonds etc etc.

Gaat wel wat ver om Gilmour daar de meeste credits voor te geven, zeker voor wat betreft 'Echoes'. Rick Wright moet je daarin zeker niet uitvlakken. Bovendien kun je ook van Waters een heel aardig rijtje maken met bijv. alleen al heel Animals.

Vergelijking met Manzanera is verder idd zo gek nog niet. Dat Manzanera niet mijn ding is, is een tweede.

avatar van Bluebird
Alle lyrics en de meeste muzieklijnen zijn dan ook van Waters. Gilmour mocht ze muzikaal aanvullen en aankleden. En dat deed ie met verve.

Wie de architect en de uitvoerder was is geen vraag zelfs.

avatar van bikkel2
Van Shine On weet ik dat Gilmour met dat dreigende gitaarlijntje begon, maar dat hebben ze gezamelijk tot een compositie volbracht.
Wish You Were Here en Numb zijn muzikaal grotendeels van hem en Fat Old Sun mag in ieder geval geheel op zijn conto geschreven worden.

Hij heeft nadat de samenwerking met Waters stop was gezet, mij in ieder geval minder overtuigd als songwriter.
Zoals al eerder gememoreerd.

avatar van Bluebird
Als je die inbreng dan afschildert tegen het hele PF oeuvre moet ik zeggen dat er heel veel overblijft waar ie slechts sessiemuzikant is geweest.

Kijk wel uit naar het nieuwe album uiteraard. Die gitaar kon nooit stuk bij mij. Hij heeft ze ook praktisch altijd heel gehouden on stage.

avatar van Rogyros
Toch wel bijzonder dat een nieuw solo album van Gilmour eraan komt en de berichten vooral weer verworden zijn tot een Gilmour/Waters discussie. En niet altijd genuanceerd naar mijn mening.

Volgens mij kunnen we toch wel vaststellen dat Waters de betere componist is en Gilmour (en zeker Wright) wat muzikaler is. Gilmour heeft Pink Floyd een onmiskenbaar eigen geluid meegegeven en Waters heeft meer dan wie dan ook zijn stempel op de composities gedrukt. Zeker vanaf Dark Side (Animals is overigens niet enkel een Waters album, omdat Gilmour het leeuwendeel van Dogs heeft geschreven. )

En dat wil allemaal niet zeggen dat Waters niet muzikaal is, anders was hij niet zo'n fantastisch componist. En Gilmour kan natuurlijk best een liedje schrijven, getuige bijvoorbeeld Comfortably Numb. En Echoes, wat vooral een Gilmour/Wright productie is, waaraan Waters wel meegeschreven heeft, maar een kleiner aandeel had. Gilmour is wel beter af met iemand die hem meehelpt. Aan de meeste Gilmour composities in het Pink Floyd tijdperk heeft Waters wel meegeholpen. Dat zal niet voor niets zijn, en niet enkel vanwege de dominantie van Waters.

Gilmour zal met zijn nieuwe album geen muziekgeschiedenis schrijven. Maar moet dat? Die tijd ligt allang achter hem, aan de zijde van Waters. Je ziet vooral het verschil in beleving. Gilmour wil lekker muziek maken, is minder pretentieus. Waters wil meesterwerken maken, en die koek zal wel op zijn. Ik snap beide standpunten. En heb voor beide standpunten respect. Als Waters niets meer zal uitbrengen (wat mijn verwachting is) dan is dat helemaal niet erg. Hij heeft mij al heel gelukkig gemaakt met zijn grote aandeel in de muziekwereld. Een muzikaal pensioen is hen beiden gegund en alles wat ze toch nog doen is mooi meegenomen.

De title track van dit album vind ik prima, maar niet fenomenaal of zo. Het is oké. Klinkt wel lekker, maar meer ook niet. Het album zal ik als fan blind aanschaffen en ik heb er wel vertrouwen in dat het een prima album wordt. ik vind tot nu toe dan ook al zijn solo albums goed en The Division Bell zelfs heel goed.

avatar van Bluebird
Wat ik in Gilmour mis zijn gewoon interessante thema's. Meestal gaat het nergens over maar de sfeer die hij er in weet te leggen leidt dat gelukkig voldoende af en blijft de meest toevoegende factor. Ben dan ook benieuwd wat ie ons dit keer in de maag gaat splitsen. Te hopen is dat ie het mogelijk eens over een andere boeg gooit en dat de sterke koffie dit keer in de kast mag blijven staan.

avatar van Rogyros
Over thema's ben ik het zeker met je eens, Hans. Gilmour is muziek interessant, maar qua teksten stelt het weinig voor. Thematiek is niet zijn ding. Ik vind het op Endless River eigenlijk ook jammer dat het laatste nummer niet instrumentaal is. Louder Than Words is daarop niet mijn favoriet.

Met het nummer High Hopes heeft Gilmour (in zijn eentje!) een fenomenaal nummer gecomponeerd. De tekst is minder boeiend. Dat is duidelijk niet zijn afdeling en wel die van Waters.

Daarom vind ik Pink Floyd zo geweldig. Ze haalden het beste in elkaar naar boven met Wright als een betrouwbare en slimme kompaan. Waters en Gilmour vulden elkaar perfect aan in de jaren zeventig.

En Polly Samson is ook duidelijk geen groot tekstschrijver. Maar de gitaarklanken van Gilmour...

En zo is het maar net.

avatar van devel-hunt
Ze haalde het beste in elkaar naar boven, hoe dan ook.
Verschil is wel dat Gilmour nog regelmatig met nieuw werk op de proppen komt terwijl Waters al 23 jaar droog staat, en 23 jaar is een hele lange tijd. Misschien een writersblok waar hij nooit meer overheen is gekomen?

avatar van Bluebird
Dan mag je van geluk spreken dat ie dat niet aan zn vrouw heeft overgelaten.

Overigens is kwantiteit nooit een garantie voor kwaliteit. Integendeel zelfs.

avatar van Rogyros
Waters heeft in 2003 geloof ik nog wel een klassiek album uitgebracht, dat om die reden niet (meer) op MuMe staat.

Hij staat dus niet helemaal al 20 jaar stil. Maar een meeslepend rockalbum zit er waarschijnlijk echt niet meer in.

avatar van devel-hunt
Bluebird schreef:
Dan mag je van geluk spreken dat ie dat niet aan zn vrouw heeft overgelaten.

Overigens is kwantiteit nooit een garantie voor kwaliteit. Integendeel zelfs.

Neemt niet weg dat 23 jaar droog staan wel heel erg lang is

avatar van Bluebird
Dan houdt ie gewoon de eer aan zichzelf en brengt liever geen albums uit dan alleen maar slappe hap. Volkomen terecht overigens. Ziezo.

avatar van Rogyros
Ben ik ook met je eens, Hans. Laten we hopen dat dit album van Gilmour niet een teken is van creatieve armoede.

Ik ben positief gestemd.

avatar van Floydian
David een sessiemuzikant noemen gaat echt wel heel erg ver. Alle lead gitaarstukken zijn sowieso volledig te danken aan David. Dat zijn er nogal wat.

Het zijn altijd de Waters adepten die de discussie er weer eens bij halen wie er nou belangrijker was, echt zo vermoeiend. Zonder Roger geen PF zoals we het nu kennen. Zonder Richard en David ook niet. Laat het eens met rust. Nick tja....heb weleens gelezen zonder hem al helemaal geen Pink Floyd want hij hield de boel bij elkaar.

Overigens vind ik persoonlijk tekst altijd van ondergeschikt belang. Wil ik gepakt worden door woorden lees ik wel een boek. Daar hoef ik geen album voor te luisteren. Ik speel zelf basgitaar en wellicht is de instrumentale vlak daarom voor mij veel belangrijker.

Misschien komt de prikkel bij adepten van Waters hier wel vandaan. Roger is niet echt een boeiende bassist en zang technisch springt hij er ook niet uit (David overigens ook niet). Met andere woorden bij het publiek teveel credits voor David vanwege zijn techniek en geluid.

Ik kijk positief uit naar dit album. Niet vanwege de titletrack, maar gewoon omdat ik weet wat Gilmour in zijn mars heeft.

avatar van Bluebird
Ach, je hoeft geen fan te zijn van Waters. Maar grotere onzin heb ik hier nog niet gelezen.

avatar van Floydian
Zo heel veel zeg ik volgens mij niet over Roger! Wel gedeelte ben je het mee oneens dan?

avatar van Bluebird
Daarover later meer. Ben nu even gegrepen door het actuele nieuws maar een onderhoudende PF discussie zonder aanziens des persoons ben ik altijd voor te porren.

avatar van bikkel2
Gilmour heeft tekstueel een stuk minder te melden......oeps ! Geen verwijt.
Terwijl Waters nogal wat te vertellen heeft.
Ik vind het overigens wel prettig om te weten waar de teksten over gaan. Zeker als het gaat om de thematische albums die Floyd in hun grote tijd uitbracht en wat Waters solo uitbracht- ook conceptalbums.

avatar van Bluebird
Ach vergelijk Gilmours soloalbums met die van Waters en waar hebben we het nog over........ ben ook dol op mn hond maar daarom hoeft ie nog niet in de regering hoor.

avatar van bikkel2
Ach, geef dat beest een kans Hans. Van die idioten die nu in de regering zitten worden we ook niet veel wijzer.

Die slag is u weer.

De tekst van Dogs belooft weinig goeds in ieder geval.

avatar van Deranged
Beetje een cliché om het hier nog over te hebben eigenlijk. Echt een oude afgezaagde discussie. En wat de teksten van Waters met dit album te hebben ontgaat me even bovendien.

Gilmour heeft prima teksten, Rogier ook wel.

About Face is een prima album, net als TDB.

Coming Back to Life is zelfs redelijk groots te noemen.

Prachtig gitaarwerk in een subtiele opbouw, atmosferische vibe, mooi gezongen en een touching lyric.

Op dit soort nummers is het duidelijk te horen, naar mijn idee, dat Gilmour de voornaamste hand had in een van Floyd's meest onvergetelijke tracks: Comfortably Numb.

Of een andere: Breathe.

Dat ruimtelijke geluid.

Die heuse 'space cadet feel'.

En terwijl ik dit typ bekruipt mij zowaar een deju vu gevoel aangezien ik nu sterk het idee heb een zelfde soort woorden al eerder te hebben uitgesproken, niet zo lang geleden, in het Endless River topic.

En daar heb je het.

Een afgezaagde discussie die bij elke kleine gelegenheid keer op keer oplaait, weer.

Wat heeft het voor nut.

Die andere ouwe kraai doet toch niks nieuws meer, deze tenminste nog wel.

En wetende dat deze man op zichzelf ook een hele aardige staat van dienst heeft neergezet, kijk ik persoonlijk vooralsnog hoe dan ook lekker uit naar deze aankomende plaat.

Zelfs wanneer mij nogmaals dat gevoel bekruipt dat ik wederom vergelijkbare woorden over Endless River uit heb gesproken en dit vervolgens toch best een hapje aan de slapjes kant is gebleken.

Meer verpakking in de kast dan substantie in de geest, maar toch.

Onverminderd alle goede hoop voor de toekomst wat betreft deze.

avatar van bikkel2
Mooi promo verhaal ! Iets korter en het is perfect !

Maar zonder dollen ; die discussie bloeit soms weer op en dat geeft kennelijk wat wrijving.
Een ieder zal zo zijn favoriet hebben en misschien is dat maar goed ook.
Anders valt er weinig meer te discusseren natuurlijk.

Het is ook niet zo dat de zgn Waters adepten ( daar schijn ik ook bij te horen) Gilmour helemaal niets vinden.
De man heeft zijn waarde gerust bewezen, maar als je dan wat kritiek heb op zijn solomateriaal en in mijn geval Lapse Of Reason en Division Bell, ben je gelijk een zeurpiet, zeker als Roger Waters om de hoek komt kijken.
Ikzelf zal Waters niet meer noemen aangaande soloprojecten van Gilmour, maar als dit album mij niet aanstaat, zal ik daar zeker melding van maken.

avatar van ricardo
Ook best grappig, al 2 paginas vol geluld en nog meer dan 6 week voor deze uitkomt.

En nog steeds komt gilmour zelfs voor het uikomen van deze, op dit forum niet van die verrekte Waters af;)

avatar van Deranged
Het grappige is, ik zat ooit op een PF forum. En daar was, zoals je mag verwachten, deze discussie ook wel een dingetje. En toen behoorde ik dus tot het kamp van de kortzichtige Rogier aanhangers. Hier eentje die TDB bijvoorbeeld maar amper een kans wilde geven.

Maar ach, ik was maar een kutpuber met een uitstekende muzieksmaak.

Wat wil je.

Pas veel later kwam ik tot het besef dat TDB wel degelijk hele mooie tracks bevat. Lapse vind ik overigens nog steeds niet veel.

Ik ben dan ook niet eens echt een Gilmour adept, heb zelfs altijd een voorkeur voor Waters gehad. En veel van de uitspraken die hier wederom tevoorschijn komen zelf ook als overtuiging gedragen.

Echter is mij inmiddels de indruk toegedaan dat beide heren prima naast elkaar kunnen bestaan, en niet steeds dienen te worden vergeleken.

Rogier is een uitstekende tekstmeneer, dat weten we nu wel. Bijna een soort indoctrinatie, we horen het van elkaar, een universele aanname.

Echter nog even en Gilmour heeft in ieder geval meer teksten geschreven.

Hij blijft gaan en dat genereert op dit moment bij mij in ieder geval net wat meer respect.

En hij heeft tenminste nooit een schijtnummer en tekst als If I Had Been God voortgebracht.

Kortzichtig en uitgekauwd gedram over ellende in de wereld met betrekking tot het Goddelijke.

Zoiets kan je simpelweg niet mee worden gesnapt.

Voor mij grenzend aan het soort materiaal waarmee helden van hun voetstuk lazeren.

Bluebird schreef:
ben je er al achter wat die rode gloed in de zee was dan? ?

avatar van ricardo
Zonder mij in de texten te verdiepen, maar gewoon naar de muziek te luisteren dan vind ik de venijnigheid in de stem van waters en de hele opbouw van de albums waar hij de regie voert een stuk spannender. Ik verdiep me nooit eerst in texten, maar luister ernaar en het staat me aan of niet. Waar waters de regie voert daar gebeurt wat, en maakt me nieuwschierig, zo van daar wil ik vaker naar luisteren, en wil ik meer vanaf weten. Iets wat ik met gilmour niet heb, die klinkt mij te ontspannen en te relaxt. Soms teveel klinkend of het op de automatische piloot gaat. Soms ook lekker, maar niet iets wat mij nieuwschierig maakt om mij verder in te verdiepen. Over zijn kwaliteit als gitarist niets dan lof, want dat geluid is natuurlijk ook best bepalend geweest voor de meeste Floyd albums.

ricardo schreef:
ben je er al achter wat die rode gloed in de zee was dan? ��

De watergeest van Rooie Rogier die zn nieuwe alles van de tafelvegende rockalbum aan komt kondingen uiteraard. What else?

Maar het ging even om kennissen in Alphen a.d. Rijn. On topic maar weer.

avatar van ricardo
On topic kan niet, want dit album moet nog uitkomen ?