Coldplay - A Head Full of Dreams (2015)

Label: Parlophone

1. A Head Full of Dreams (3:43)
  2. Birds (3:49)
  3. Hymn for the Weekend (4:18)
  4. Everglow (4:42)
  5. Adventure of a Lifetime (4:23)
  6. Fun (4:27)

met Tove Lo

7. Kaleidoscope (1:51)
  8. Army of One / X Marks the Spot (6:16)
  9. Amazing Day (4:31)
  10. Colour Spectrum (1:00)
  11. Up&Up (6:45)
  12. Miracles * (3:55)
avatar van meneer
Soms mag je best vrolijk worden van een nummer van Coldplay.

Coldplay-Happy Birthday - YouTube

avatar van symforock
wat een flauwe opmerkingen, beetje kinderlijk zelfs, om maar even in de dezelfde context te blijven.

avatar van vincentcorjanus
Ik ben benieuwd of Coldplay ooit nog eens een plaat gaat maken die wel aan te horen is. Terug naar de begintijd. Maar ja we dromen allemaal wel eens...

avatar van borland
Hoog radiomuziek gehalte maar wel van het betere soort.

avatar van adri1982
Schnee schreef:
Al die mensen die nu zeggen dat ze er klaar mee zijn.... wtf... als je er 15 jaar geleden nog niet mee klaar was, ben je het nu ook zeker niet. Hou op met zeiken en koop gewoon die plaat weer.
Ik heb de plaat A Headfull of Dreams vandaag gekocht (wel voor 8 Euro), en ik vind ook die nog steeds mooi. Ik ben in ieder geval zeker nog niet klaar met deze wereldband.

A Head Full of Dreams is misschien wel de meest matige plaat die Coldplay ooit gemaakt heeft... Zonde, want Coldplay kan veel beter en dat ligt hem vooral in het feit dat ze deze plaat in te grote haast hebben gemaakt om maar weer te kunnen touren. Als we gaan kijken naar de individuele nummers op deze plaat dan springen er drie echt uit. Dan noem ik even: Everglow, Adventure of A Lifetime en Up&Up. Everglow, en dan wel de single versie, is een geweldig gevoelig nummer dat goed weergeeft hoe moeilijk Chris het heeft gehad na zijn breuk met Gwyneth. Met Adventure of A Lifetime laat Johnny Buckland zien dat zijn rifjes nog steeds magisch kunnen zijn en Up&Up is eigenlijk Coldplay in een notendop, als personen en in hun muziek.

avatar van DeWP
Lekker commercieel. Ze zijn vanaf dit moment toch echt wel voor het "grote geld" gegaan, en mee zien te komen met de vlot in het gehoor liggende bands (ik denk aan Maroon 5 bijvoorbeeld). Zeker niet hun beste album.

avatar van JohnWilliams
vincentcorjanus schreef:

Coldplay - All I Can Think About Is You (Official Lyric Video) - YouTube

Luister deze maar eens, daar MOET je blij van worden.

avatar van vincentcorjanus
JohnWilliams schreef:

Coldplay - All I Can Think About Is You (Official Lyric Video) - YouTube

Luister deze maar eens, daar MOET je blij van worden.

Yes, kende ik al. Het begin er weer een beetje op te lijken! Vond Aliens ook goed.

avatar van MeesBowieFan1
hoe kan het dat dit album op MM een extreem laag gemiddelde krijgt, maar of spotify en youtube honderden miljoenen streams pakt?

MeesBowieFan1 schreef:

Commercie? Propaganda?

Maar goed? Coldplay heeft genoeg genot-voor-het-oor geboden. Ik zou best wel naar de eeuwige jachtvelden gedragen willen worden tijdens 'Clocks' of 'Fix You'. Stukjes muziekgeschiedenis toch?

Ik denk dat Chris Martin en zijn vervolg in de toekomst best wel in staat zijn het intellectuele oor te bevredigen.

avatar van galleryplay
Het is toch wel bijzonder dan men bij Coldplay de neerwaartse lijn van kwaliteit altijd als consequentie ziet voor de knieval voor de commercie.

Even een lijstje:
(tussen haakjes het aantal verkochte kopieen)
Parachutes (10M)
Rush of blood (15M)
X&Y (13M)
Viva la Vida (10M)
Mylo Xyloto (8M)
Ghost stories (3,7M)
Head full (6M)

bron

Kortom, de best beoordeelde albums zijn ook gewoon de best verkochte albums. Coldplay is niet aan het uitverkopen, maar is gewoon het kunstje verleerd.

avatar van Mausie
galleryplay schreef:

Even een lijstje:
(tussen haakjes het aantal verkochte kopieen)
Parachutes (10M)
Rush of blood (15M)
X&Y (13M)
Viva la Vida (10M)
Mylo Xyloto (8M)
Ghost stories (3,7M)
Head full (6M)

bron

Dat is wel erg kort door de bocht. Vroeger kocht men veel meer albums dan tegenwoordig. En als je commercieel wilt scoren, doe je dat voornamelijk met singles. Het grote publiek geeft veel minder om albums dan wij hier. Daarnaast hebben de oude albums veel meer tijd gehad om te verkopen. Overigens kan je er best gelijk in hebben dat ze het kunstje verleerd zijn, maar ik zou dit niet aan de albumverkoop koppelen.

avatar van The_CrY
Streams e.d. worden waarschijnlijk niet meegerekend in die statistieken.

avatar van galleryplay
Mausie schreef:

Speelt zeker een rol, in die zin te kort door de bocht. Al zit de verkoop van vinyl al enige jaren serieus in de lift.
Singles zijn zeker belangrijk voor artiesten die zich vol op een jong publiek richten. Voor een band als coldplay ligt dat toch wat anders. Het echte geld zit in de optredens. Een nieuwe tour kun je niet aankondigen op basis van een nieuwe single alleen.

Een ander punt: 4 van de top 5 van meest gestreamde songs van Coldplay zijn toch echt de oudjes. Dus ik blijf vinden dat Coldplay niet bewust artisticiteit heeft ingeleverd te gunste van populariteit. Ik denk eerder dat ze het gebrek aan ideeën compenseren met een radio vriendelijk geluid, en op die manier in the spotlights proberen te blijven.