David Bowie - ★ (2016)

Alternatieve titel: Blackstar

Rock / Pop
Label: ISO

1. Blackstar (9:57)
  2. 'Tis a Pity She Was a Whore [New Version] (4:52)
  3. Lazarus (6:22)
  4. Sue (Or in a Season of Crime) [New Version] (4:40)
  5. Girl Loves Me (4:51)
  6. Dollar Days (4:44)
  7. I Can't Give Everything Away (5:47)
buizen
David Bowie zou zich omdraaien in z'n graf te lezen al die reacties over of dit al of niet 'beste album' van 'm is. Vergelijken met andere albums en wel of niet 5 of slechts 3,5 sterren. En vooral die hele discussies over 'kwaliteit'. Daar gaat het helemaal niet om. Een beetje respect graag.
Morgen is ie 1 jaar dood.
En geen graf maar gecremeerd, op Bali.
R.I.P. David Bowie, thanks for Blackstar, no matter how many *'s on MuMe.

buizen schreef:
Morgen is ie 1 jaar dood.
En geen graf maar gecremeerd, op Bali.
R.I.P. David Bowie, thanks for Blackstar, no matter how many *'s on MuMe.

Beetje vreemde reactie - een mens mag zijn eigen waardering voor een album geven en voor elke rechtgeaarde Bowie-liefhebber zou 't niet uit mogen maken wat een ander ervan vindt. Menigeen kijkt met gefronste ogen als ik zeg dat ik Young Americans een fijne (brug)plaat vindt; daarvan word ik niet warm of koud

Toen Lemmy van Motörhead het tijdige voor het eeuwige verwisselde, ben ik ook niet gezwind Motörhead gaan beluisteren en waarderen, ook niet negatief. Respect is ook een ander niet dwingend willen opleggen 5* te geven als ie daar niet voor voelt. Al staat het je vrij je eigen gedachten te hebben bij een lage waardering

buizen
Die laatste zin, zekers, Mjuman. Maar ik vind dit zo'n bijzonder album, alle omstandigheden. Lemmy ging gewoon maar door bij geen absoluut (te weten) terminaal zijn. Toen wel diagnose en 2 dagen later overleden. Bowie toch iets anders. Vind het gewoon raar zo accent te leggen op muzikale kwaliteiten t.o.v. andere albums. Dit album is er een op zich.

avatar van Mjuman
Ik vind dit een prima plaat, veel beter dan The Next Day bijv. Maar ik vind het bizar om af te willen dwingen dat je dit album op andere aspecten dan muzikale beoordeelt; dat klinkt mij te veel als emotional blackmail. Tuurlijk was ik diep geschokt toen ie vlak na de release ervan overleed - niets menselijks is mij vreemd, maar ik was terughoudend in het geven van een waardering. Ik wilde wat afstand nemen.

Ik heb nou eenmaal nix met the usual verdriet-Truus die pal na het overlijden gaat lopen jammeren dat er weer zo'n groot artiest is heengegaan en pas dan zijn platen (koopt en/of downloadt en) draait.

Voor alle duidelijkheid: Bowie kende ik sinds Space Oddity 7"; toen Elly de Waard - Ziggy Stardust astronomisch waardeerde, stond er bij mij reeds 1lp in de kast, plus 2 singles.

buizen
Ik heb Bowie ook al heel vroeg gewaardeerd, Mjuman. Niet zo intens als jij (Ahoy, opkomen met Warszawa) maar toch.
Rare alinea over pas pal na overlijden platen kopen. Ik was na Christiane F. om. Tja.

buizen schreef:

Niet zo zeuren: ik schrijf heel helder over lieden die pas ná de dood van een grootheid de drang voelen om de artiest in kwestie te gaan ontdekken. Waarom niet bij leven? Muzikaal ramptoerisme zou ik het willen noemen: het overlijden dat de kassabel doet rinkelen.

avatar van lennon
Ik snap Mjuman wel, maar het is natuurlijk ook geen wedstrijd wie m eerder kende of waardeerde.

Als artiest sterft krijgt hij ook meer airplay en aandacht op radio, tv en allerlei media. Best logisch dat ook Truus weer eens een best of wil horen ofzo.

Het positieve is dat ook de jeugd kennis maakt met legendes als Bowie.

En er zijn altijd ramp toeristen... daar ontkom je niet aan helaas.

ohmusica
Ramptoerisme is toch meer in de sensationele sfeer, dit speelt bij Bowie en dit album nagenoeg geen rol... toch?

avatar van bikkel2
Het heeft altijd impact en ook Bowie heeft zijn periode gehad dat hij zieltjes won die voorheen niet in beeld waren.
Ik heb reacties gezien op FB over Bowie van personen,die waarvan ik weet, niets met inhoudelijke muziek hebben zoals wij dat ervaren.
Klinkt misschien wat snobistisch, maar dat durf ik wel aan.
Wat dat betreft snap ik Mju zijn reactie wel.

ohmusica schreef:

Nee joh tuurlijk niet; Bowie's albums zijn niet aan te slepen; tweedehands zijn de prijzen 't afgelopen jaar verdubbeld, maar dat berust allemaal op toeval - iedereen kreeg spontaan behoefte om na zijn verscheiden zijn muziek te leren kennen. Ook de grote - uitermate interessante - tentoonstelling in Groningen werd verlengd. Het ambivalente gevoel blijft.

D'r zijn vrouwen - niet de mijne - die vragen in zulke gevallen: hebben wij iets van die ..... (vul maar in) in huis? Bij een negatief antwoord volgt dan de vraag: Kan je niet iets van die ... kopen?

Noem 't dan om mijn part getriggerde nieuwsgierigheid. Ben wel zo reëel om toe te geven dat - áls een artiest niet in de primaire aandachtssfeer zit (en dat kan natuurlijk als je > 2000 albums hebt), het verscheiden aanleiding vormt om weer eens wat uit de kast te halen om te draaien.

ohmusica
@Mjuman Tegen wil en dank Bowie zal nog wel deze cultstatus behouden. Commercie zit daar ook achter, maar er is meer. Ik denk dat vele artiesten en kunstenaars alleen maar dromen van een status als deze, een zekere onsterfelijkheid die slechts voor weinigen is weggelegd.

avatar van Poles Apart
En nog maar eens een zeer interessant artikel op de website van the Guardian re: de opnames van "★" en alles wat erna gebeurde.

Elbsegler
Ik heb heel lang heel veel problemen gehad met het overlijden van David Bowie, maar de laatste maanden, zeg maar half jaar, heb ik het weer goed op een rijtje. Dit album kan ik ook, vreemd misschien, prima luisteren zonder bijgedachten. Het is gewoon één van de albums van Bowie. Voor mij blijft het een geweldig album, en het wordt alleen voorbij gestoken door Station to Station, Aladdin Sane en Hours. Vooral die laatste zullen velen raar vinden, maar dat is dan maar zo. Dit hoort voor mij tot de top van Bowie, ongeacht alle verhalen rond de totstandkoming er van.

avatar van bikkel2
Ik heb de full score gegeven en dus beschouw ik dit wel als een ultiem Bowiealbum.
Het zal ongetwijfeld ook de lading zijn - dus de bijhorende emotie blijft van mij van kracht.
Dit zal nooit de volgende Bowieplaat zijn, uitgesloten! Trouwens....de laatste.
Dat hij niet meer onder ons is okay, maar met het draaien van Blackstar ontkom je niet aan zijn naderende einde.
8 Januari 2016 uitgebracht. 10 Januari stierf hij.
Kom op zeg.

avatar van Tony
Mjuman schreef:

Dat zijn er genoeg, blijkt altijd maar weer. 2016 is voor die "lieden" n duur jaar geworden. De afzet van Benno's zal ook wel flink gestegen zijn.

avatar van Tony
bikkel2 schreef:
8 Januari 2016 uitgebracht. 10 Januari stierf hij.
Kom op zeg.

Tuurlijk, maar op termijn (voor iedereen anders) zal dat gevoel wegebben, denk ik, en de plaat an sich "overblijven", ontdaan van al zijn beladenheid. En die plaat is bloedmooi. Weet ik nu al zeker.

avatar van bikkel2
Je beschrijft het goed Tony ( voor iedereen anders.)
Voor de insiders zal dit slotstuk altijd anders zijn.
En daar is niets mis mee.

Elbsegler
Prima hoor, dat ik geen insider ben. Dit soort reacties (van bikkel2) is nu net de reden dat ik eigenlijk, na inschrijving, bijna nooit iets post op deze site. Je moet er bij horen, anders wordt je meedogenloos aangepakt. Jammer. Overigens, en dat is natuurlijk zonneklaar, is bikkel2 op geen enkele manier een "insider".

Elbsegler schreef:

Waar heb je het over mijn beste? Je bent meer dan welkom en bikkel2 pakt jou toch absoluut niet hard aan? Maar ik kan het uiteraard verkeerd zien. Het zou de eerste keer niet zijn

Elbsegler
Ik kan heel goed begrijpend lezen, en snap heel goed de strekking van een bericht. Je moet dit album echt anders bekijken dan andere albums, want vlak na het uitkomen er van overleed Bowie. Als je het dan als een gewoon Bowie-album beschouwt (uitgesloten!), wat ik doe, en wat het naar mijn mening ook is, dan mankeert er wel iets aan je. Kom op zeg.

Nou nou, mijn excuses

Iemand lijkt niet helemaal begrepen te hebben waar het woord 'insider' nu eigenlijk op sloeg. Het zal me verder een zorg wezen.

Ik had vandaag een fijne herdenking door meerdere albums van deze grootmeester te beluisteren. Op het einde van de dag is dit het enige memorabele feit. Damn, wat een duizelingwekkende carrière. En wat een afsluiter. Hulde in het oneindige kwadraat.

Elbsegler schreef:

Het nadeel van een dubbele tautologie, overgoten door een pleonasme, gevolgd door een prachtvoorbeeld van synesthesie - "het album anders bekijken dan andere" - maakt dat de bewering hierboven niet de waarachtigheidstest doorstaat.

Waardering voor een artefact (ook een album) kenmerkt zich veelal door het autonoom beschouwen van de creatieve uiting - los van de context van de totstandkoming ervan. Het feit dat die context evenwel zeer aanwezig is, in een dwingende vorm, maakt het hoogstonwaarschijnlijk dat een volstrekt autonome beschouwing mogelijk is.

Context: wat doe je als streng gelovige als je in het hiernamaals door een veelvoud van schone maagden wordt omringd? Geef je toe aan je omgeving (context)?

Mjuman schreef:

En dit soort kletskoek moet dan de burger smaken. Tijd om weer een tijd de tijd te laten voor wat het is. Veel plezier met jullie kindersite, voor een tijd. Goedendag, en een goede dag. Dag.

Dag!

avatar van Minneapolis
Laat ik maar gewoon toegeven dat ik vaak een "woordenboek tabje" heb openstaan als ik Mjuman's teksten probeer te ontrafelen.
(3 tekenborden vol met pijlen en schema's verder...) Het enge is dat het nog min of meer klopt ook.

Zoals ik in een eerder bericht al schreef kan ik het album ook moeilijk losmaken van de gebeurtenissen na de release. Ook inhoudelijk. Waardoor ik er juist niet direct opdook (terwijl ik er dat eerste weekend zo enthousiast over was), maar het een paar maanden liet liggen.

Misterfool

Bye Felicia

avatar van Kronos
Mjuman schreef:

Wat jammer is. Ik had Blackstar al enkele dagen voor zijn dood en vond het toen mooier. Persoonlijk maar universeel. Later kreeg ik hoe langer hoe minder zin in dit album. Vooral door het ramptoerisme en het gezwijmel eromheen, van zogenaamde insiders die doen alsof David Robert Jones van hen persoonlijk afscheid heeft genomen met dit album. Elk woordje wordt dusdanig geïnterpreteerd. Ze verengen de muziek tot iets wat het volgens mij niet is, namelijk een staaltje van lugubere navelstaarderij.

avatar van bikkel2
Er wordt nu net gedaan of dit album geen lading mag hebben.
Mogen er geen gevoelens geuit worden of zo.
Het is triest genoeg dat hij er niet meer is.
De composities zijn dermate met Bowie's toenaderende einde gelinkt, dat je er niet zomaar om heen kunt.
Bowie was veel met de dood bezig- al in zijn prille periode- dus dat is niets nieuws.
Maar je kunt toch onmogelijk volharden dat je Blackstar, zeker achteraf, niet in een bepaald daglicht kunt stellen.

avatar van devel-hunt
Hoe je het went of keert en of het nu plezierig is of niet, Blackstar heeft een enorme lading, de lading van ziekte, terminaal, doodsangst en dood. In zekere zin, neemt Bowie wel dergelijk afscheid van zijn miljoenen fans die hem soms jarenlang als de soundtrack van hun leven hebben ervaren. In dat opzicht is het wel zeker een persoonlijk afscheid van Bowie zelf, wat iets anders is dan ramptoerisme.

Kronos schreef:

Ik heb het album ook anderhalve week voor release al voor het eerst gehoord, maar heb geen last van wat jij omschrijft. Misschien ook omdat ik te veel met mezelf bezig ben qua muziekbeleving en al het gezwijmel en ramptoerisme zoals jij het omschrijft maar nauwelijks heb opgepikt (ik weet heus wel dat het er was en is). En door dat allemaal links te laten liggen is en blijft Blackstar nog steeds mijn eigen beleving. Of het anders is geworden na zijn dood? Durf ik niet goed te zeggen. Zijn dood heeft wel impact op me gehad, maar ik vond het album daarvoor al zo mooi dus of dat echt enorm is veranderd? Lastig. Maar het is wel mijn eigen beleving gebleven. Gewoon door er op mijn eigen manier mee om te gaan, en dat is lekker veel Bowie platen gedraaid te hebben die dagen en verder niks.... erg genieten van Blackstar ook en het tot mijn favoriete Bowie albums gaan beschouwen, zo niet mijn favoriete album van hem

Ik vond het verhaal van Elbsegler niet zo raar eigenlijk, maar snap ook dat zijn dood juist wel veel heeft veranderd voor anderen aan de beleving van dit album.