Kanye West - The Life of Pablo (2016)

Label: Roc-a-Fella

1. Ultralight Beam (5:20)

met Chance the Rapper, Kirk Franklin, The-Dream, Kelly Price, Natalie Green en Samoria Green

2. Father Stretch My Hands, Pt. 1 (2:15)

met Kid Cudi

3. Pt. 2 (2:10)

met Desiigner en Caroline Shaw

4. Famous (3:16)

13. Wolves (5:01)

met Caroline Shaw

14. Frank's Track (0:38)

met Frank Ocean

15. Siiiiiiiiilver Surffffeeeeer Intermission (0:56)

met Max B en French Montana

16. 30 Hours (5:23)

met André 3000 en Mike Dean

17. No More Parties in LA (6:14)

met Kendrick Lamar

18. Facts [Charlie Heat Version] (3:20)
  19. Fade (3:19)

met Post Malone en Ty Dolla $ign

20. Saint Pablo (6:12)

met Sampha

avatar van Prime
Ik hoor enorm veel potentie. Maar ik heb het gevoel dat er veel meer uit gehaald had kunnen worden. Ik vind veel nummers erg aan de korte kant waardoor ze uiteindelijk niet echt tot bloei kunnen komen (voornamelijk aan het begin), outro 's die erg goed in het gehoor liggen maar snel afgekapt worden.

My dark twisted fantasy had veel nummers die 6 tot 9 minuten duurde en gedurende het nummer van stijl wisselde, dit had ik graag weer gehoord. Nu vind ik het wat rommelig en on-gefocust klinken.

Ook zijn er te veel momenten die de flow uit het album halen wat ik jammer vind (dit is denk ik wel persoonlijk), het zelfde had ik bij Kendrick Lamars nieuwe album ook.

Ondanks is er ook genoeg goeds te voren:

- Real friends
- Wolves
- No more parties in LA
- Facts
- Pt.2 (had veel langer gemogen) (hoor ik nou Imogen Heap??)
- de outro van FML (had een nummer opzich kunnen zijn.
- Eigenlijk nog wel meer (vooral beats), maar wat gefragmenteerd.

Dit is zo'n album dat ik eerst nog een aantal keren goed moet beluisteren alvorens mijn stem te geven. Mijn eerste indruk veel goede ideeen, soms ook erg goede nummers maar ook erg rommelig, divers, soms te kort. Ik vond my dark twisted fantasy fantastisch(5) en yeezus erg goed (4,5). En nu ga ik eerst nog eens meer luisteren voor een definitief oordeel.

avatar van Silky & Smooth
Tidal gebruikt weer de oude cover (?)

En de originele versie van Wolves met Vic Mensa en Sia (en drums) circuleert eindelijk online! Sinds een paar uur vind je trouwens ook wat demo's van dit album, is wel leuk om eens te horen.

Lasers
De feature van Bon Iver/Justin Vernon.... Veelste sterk om niet op het album te zetten, mbdtf feeling.

avatar van v1ce
Stem verhoogd naar 4,5.

Als er 5 intermission toilet momentjes eruit waren, dan was dit een sterke opvolger geweest na MBDTF. Ok... tekstueel slaat Ye wat planken mis op sommige tracks. Maar dat maakt hij meer dan goed met zijn unieke instrumentals. En dat is toch iets om trots op te zijn imo.

Mijn favorieten:

1) Wolves
2) FML
3) 30 Hours
4) Famous

avatar van Silky & Smooth
Wow, dit is het eerste album van Kanye West dat een tijdje nodig had om te landen. Vanaf Late Registration heeft hij geen album meer gemaakt in dezelfde stijl, maar altijd bevielen ze mij direct nadat voor het eerst op play had gedrukt. Bij The Life of Pablo was dit niet het geval. Waar vorige albums veelal gepaard gingen met een geweldige, dramatische aanloop (of juist totaal niet) vond ik hier de weg naar de release rommelig. Met veel drama, dat wel.

Rommelig was ook het eerste woord dat mij te binnen schoot na mijn eerste luisterbeurt. Veel mensen zien TLOP als een mix van My Beautiful Dark en Yeezys, maar ik vind het meer een mix van alles pre-Yeezus met de harde cuts en stijl van zijn vorige album. In het begin werkte dit niet helemaal voor mij. Mooie, warme nummers (bijna College Dropout-sfeer) worden genadeloos hard afgekapt. Net op het moment dat je er lekker in zit. Daartegenover gaan sommige nummers tergend lang door.

Toch vielen de puzzelstukken naar veel luisterbeurten op hun plaats en begon ik een lijn te zien van nummer 1 tot en met 18. Op een vreemde manier vormt dit rommelige samenraapsel van nummers een geheel, waardoor de harde cuts passen binnen het verhaal. Het uiteindelijk gevolg is zelfs dat nummers die mij eerst niet aanstonden nu gewoon individueel ook heerlijk vind.

Vooralsnog vind ik het nog niet het meesterwerk waarop ik had gehoopt, maar het is zeker een interessant album waarop ik waarschijnlijk nog veel nieuws ga ontdekken (als Kanye dit album zo laat in ieder geval).

avatar van Môrthul
Het rijtje FML, Real Friends, Wolves is zo geweldig goed _0_ Alleen met nummers 2 t/m 10 heb ik vooralsnog een stuk minder. Benieuwd of het begin nog gaat groeien, vooralsnog 4*

avatar van ArnoldusK
Sluit me aan bij bovenstaande reacties. Het doet eerst rommelig aan, maar naarmate je vaker luistert en dan zeker de eerder genoemde Ultralight Beam, Famous, 30 Hours, No More Parties in LA worden dan steeds beter.
Aparte vent, aparte tracklist, benieuwd naar de groeifactor van het album. Voorlopig dikke 3,5*.

avatar van music4life
dit album is echt een groeier. er zitten een paar hele lekkere nummers bij, met name de track met kendrick lamar. ik wil niet zeggen dat het een trucje is dat kanye telkens doet, maar in de buurt daarvan komt het toch zeker wel. vergelijk deze met yeezus en je hoort wel zo'n beetje hetzelfde pathos. waar kanye dan gelaagder wordt in zijn muziek en teksten, doet hij op dit album ook wat denken aan kendrick, ik noemde deze track niet voor niets als beste, met als enige aanmerking dat kendrick lamar daar beter in is.
al met al, een lekker album, eentje die wel beter wordt, omdat het hier en daar de gelaagdheid van dark fantasy en de pathos van yeezus wel probeert te combineren, wat zeker een hoop genot oplevert, maar kwalitatief nooit echt slaagt naar mijn opinie.

avatar van party
Niet het beste album van Kanye inderdaad, maar ik geniet hier wel van. Het begint met een lekkere intro waar Change The Rapper van ze goede kant laat zien op dit nummer. Daarna komen er wel wat chaotische nummers tussen. De eerste paar nummer zijn ook slecht gemixt vind ik. Daarna vanaf FML vind ik het album vet worden. Met tracks als: Real Friends en No more Parties In LA als favoriet.

Al met Al word dit album naar elke luisterbeurt een groeier.

avatar van ArthurDZ
Is het jullie ook opgevallen dat Kanye 30 Hours een bonustrack noemt in het nummer zelf? Wolves was ook altijd als laatste nummer bedoelt tot de laatste tracklist-aanpassing, dus misschien zijn alle nummers vanaf Silver Surfer Intermission bonustracks. Op de wikipedia-pagina is het ook al als dusdanig aangepast zie ik.

Zou wel zonde zijn overigens, een paar van de beste nummers van de plaat komen nog na Wolves (vooral de magistrale 30 Hours en No More Parties In LA).

Wat denken jullie?

avatar van Silky & Smooth
Ja, viel mij ook op. Het is een Last Call-achtige outro, maar dan met nog drie nummers erna. Dit stoort mij enigszins, omdat het in principe een uitstekende outro is met een prachtige beat, maar doordat het album nog niet afgelopen is vind ik het veel te lang duren voor een 'gewoon' nummer.

avatar van kobe bryant fan
Ja, volgens mij zijn inderdaad alle nummers na Silver Surfer Intermission bonustracks. Ik heb er zelf geen probleem mee, omdat ik het eerste deel met korte nummers toch vind botsen met het tweede deel met lange nummers. En zoals iemand hierboven al postte is het ook fijn om hem te draaien in de mixtape versie tracklist.

avatar van -SprayIt-
Silky & Smooth schreef:

Misschien wil Kanye je wel enigszins storen?

-SprayIt- schreef:

Misschien wil Kanye je wel enigszins storen?

Misschien is Kanye wel enigszins gestoord?

bennerd
Silky & Smooth schreef:

Misschien is Kanye wel enigszins gestoord?

Kan hij binnenkort naar een rustoord.

avatar van niels94
Ik wil nog wel even zeggen dat ik Feedback een erg toffe track vind, dankzij de productie.

avatar van Johnny Marr
Nina komt hard op Famous. Harder dan Rihanna. #MaarOokVeelLiefdeVoorRiRi

avatar van WeztSide
Meh.

Veel potentie, een handvol hele sterke momenten, maar ook een aantal slechte momenten. Het meest betreurenswaardig is dat Kanye dezelfde fout maakt als bij Yeezus: op het laatste moment te veel aanpassen, wat resulteert in een slordig geheel en tekstuele stommigheden die met een beetje reflectie voorkomen hadden kunnen worden. Sowieso klinkt het allemaal te rommelig. Wordt hier niet warm van.

avatar van Johnny Marr
Dat Freestyle momentje is toch ook wel errug lekkur.

Wolves had echt de potentie om een topplaat te zijn als hij de arrangement in orde had, de drums zou laten zitten maar vooral als hij Sia het refrein had laten zingen zoals op het originele. Hij heeft een topplaat geproduceerd om het zelf vervolgens compleet te verneuken.

avatar van lowieke
Video: Kanye West - All Day / I Feel Like That - puna.nl

Nieuwe video van, gek genoeg, All Day. Samen met een nog onbekend nummer 'I Feel like that'... Behoorlijk directe depressieve teksten.

avatar van ArthurDZ
Buitenproportioneel uitstelgedrag, een megalomane launch party, onzekerheid creëren en vervolgens geen enkele moeite doen die weg te werken, en natuurlijk veel, heel veel online woede-uitbarstingen: de release van het nieuwe Kanye West-album The Life Of Pablo was op zijn zachtst gezegd behoorlijk grillig. Net als de plaat zelf trouwens. Zowel The Life Of Pablo als de aanloop ernaartoe zijn tekenend voor alles waar deze man voor staat. En omdat Kanye een raar, tegendraads ventje is, krijgen we ook een raar, tegendraads album. Dit is de plaat waarop Kanye voor het eerst probeert om alle facetten van zijn karakter, al zijn tegenstrijdigheden in feite, op dezelfde plaat te zetten. Met alle gevolgen van dien.

Wat is Kanye West eigenlijk allemaal? Een brulbeer natuurlijk, een boze, schuimbekkende, het contact met de werkelijkheid-verliezende superster (Yeezus), een opschepper (Watch The Throne). Maar ook een getormenteerde artiest die nooit lang tevreden is met zijn eigen geluid, op het onzekere af (The Collage Dropout). Een artiest die altijd vooruit blijft kijken (My Beautiful Dark Twisted Fantasy), en niet bang is om zijn geluid naar minder voor de hand liggende plaatsen te brengen (808s & Heartbreaks). Een entertainer voor wie een grote hit niet meer hoeft. Hij is ook een toegewijde familieman en tragisch moederskindje, hij is een vader, een wolf, een echte vriend. Met andere woorden, er lopen op The Life Of Pablo evenveel Kanyes rond als Wallys op een gemiddelde Where’s Waldo-prent. Opnieuw probeert hij de grenzen van zijn kunstenaarschap te verleggen. Maar hoelang voordat het elastiek van zijn carrière breekt?

Dat lijkt hier gebeurd te zijn, op het eerste zicht. De plaat klinkt wat rommelig en onaf, zelfs een beetje willekeurig. Maar dat is eigenlijk gewoon de grote kracht van The Life Of Pablo. De strakke lijn die Kanye normaal altijd aanhoudt, is een zigzagbeweging geworden. En waarom ook niet? Dit is een reis door ’s mans tegenstrijdige psyche, de versplinterde persoonlijkheid van iemand die het liefst tien dingen tegelijkertijd wil zijn. Dat kan sowieso niet coherent. En zo voert Kanye de klootzak het woord in nummers als Famous (‘I feel like me and Taylor might still have seks/Why? I made that bitch famous’) en Feedback, terwijl we de gevoelige Kanye aan het werk horen in 30 Hours (‘ik zat dertig uur in de auto om je terug te zien, maar je bleek me te bedriegen’) en Father Stretch My Hand Pt. II (‘godverdomme, ik maak gewoon dezelfde fouten als mijn vader’). FML en Real Friends zijn haast breekbaar introspectief. Vergis je niet, ook clowneske egomaniacs hebben gevoelens.

Maar wat is Kanye bovenal? Een topproducer die optimaal gebruik maakt van beats, samples en gastartiesten om een zo goed mogelijk eindresultaat te bekomen. Dat is zijn ware talent. De Bam Bam-sample in Famous! De beat en gastbijdrage van Kendrick Lamar op No More Parties In LA! De beat van Real Friends! Het knallende Waves! Het letterlijk goddelijke Ultralight Beam! Met zo veel goede nummers mag een gebrek aan continuïteit of een fijn karakter toch geen probleem zijn? Want hier zit hem immers de paradox. Wat Kanye vervelend en arrogant maakt in de echte wereld, maakt hem origineel, game changing, en potentieel onweerstaanbaar op plaat.

(Dit bericht komt van mijn muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt!)

avatar van Fred Zed
1,0
Een zeikplaat om rap te vergeten, wat een goedkoop geneuzel allemaal

avatar van toxief
Ik ken zijn muziek helemaal niet zo goed, niet echt mijn ding. Ultralight Beam gehoord op de radio en omvergeblazen. Wat een nummer... Voor mij toch een goede reden om de rest van zijn werk eens te beluisteren. Ik vind (vond) de hoes ook afschuwelijk (Belgische kunstenaar of niet, kan mij niets schelen), maar nu ik de plaat heb beluisterd begrijp ik het wel.

Ik vind het nog steeds erg jammer dat het album enkel te beluisteren is op Tidal. Waarom enkel muziek uitbrengen om een platform te promoten? Kanye vergeet de essentie van muziek uitbrengen voor een deel. Ach ja, Tidal exclusive a.k.a. Piratebay exclusive.

avatar van Demon.
guys aankomende zomer nieuw kanye album

avatar van predator
Fred Zed schreef:
Een zeikplaat om rap te vergeten, wat een goedkoop geneuzel allemaal

Heb je sowieso geluisterd?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Blockhead schreef uit de losse pols een sterke review over The Life of Pablo: klik.

Kanye still makes compelling, catchy, self indulgent, and flawed music. He’s not a genius. He never has been. But he’s a fucking weirdo with mental issues and , honestly, those are the people making the most truthful music out there. When you lack a filter and people around you to tell you “yo, chill”, it’s hard to not keep the insanity pure.

By the way, ArthurDZ: je weet dat op iedere Waar is Wally?-print maar één Wally staat, he...