Duran Duran - Duran Duran (1993)

Alternatieve titel: The Wedding Album

Label: Capitol

1. Too Much Information (4:56)
  2. Ordinary World (5:40)
  3. Love Voodoo (4:58)
  4. Drowning Man (5:14)
  5. Shotgun (0:52)
  6. Come Undone (4:38)
  7. Breath After Breath (4:57)
  8. UMF (5:31)
  9. Femme Fatale (4:21)
  10. None of the Above (5:17)
  11. Shelter (4:24)
  12. To Whom It May Concern (4:22)
  13. Sin of the City (7:15)
  14. Falling Angel * (4:36)
  15. Stop Dead * (4:32)
  16. Time for Temptation * (4:10)
  17. Come Undone [12" Mix - Comin' Together] * (7:22)
  18. Ordinairy World [Acoustic Version] * (5:08)
  19. Too Much Information [David Richards 12" Mix] * (4:14)
totale tijdsduur: 1:02:25 (1:32:27)
aERodynamIC schreef:
Het is natuurlijk ook niet bepaald bon ton om te zeggen dat je Duran Duran goed vindt natuurlijk.

Dat boeit me al sinds 1984 geen ene reet, en ik vind het heerlijk om te zeggen!

Na het toch enigszins debacle "liberty" (ook al vind ik m echt niet heel slecht) is dit album wel een verademing geweest destijds! Eindelijk weer eens commercieel succes ook, en mooie composities! Album durrt misschien net 1 of 2 nummer te lang, maar is zeker 1 van de betere DD werkjes mijns inziens.

All you need is now klinkt erg veelbelovend, en ik vind dit echt de beste DD single sinds Ordinairy world!!

Laat maar komen.. en aEro... Veel plezier in je herontdekking.. als je nog tips nodig hebt.. ik geef ze je graag!

Tips? Nee hoor. Ik doorloop gewoon de rest van de discografie en ik denk dat ik het beste al gehoord heb. De eerste twee albums blijf ik heerlijk vinden en van hun laatste heb ik op dit moment erg veel plezier en ik ga het album zeker kopen als de fysieke release in februari plaatsvindt.

Een album met in mijn ogen zowat geen minpunt.

Ordinary World is gewoon een klassier.
Come Undone had veel meer verdiend.

avatar van rkdev
Ik zie me nog als 17 jarig jochie in de cd zaak staan om het nieuwe album van Duran Duran te luisteren. Ik was helemaal weg van de twee singles en was van plan het album te gaan kopen, maar bedacht ter plekke om de rest toch maar even te luisteren. Ik heb 'm niet gekocht...

Nu zoveel jaar later ben ik me, naar aanleiding van hun geweldige nieuwe plaat, aan het verdiepen in de complete discografie van de band. En vandaag was The Wedding Album aan de beurt. En ondanks dat mijn muzieksmaak aardig veranderd is de laatste jaren ben ik nog steeds niet onder de indruk van deze plaat.

Het album bevat natuurlijk twee briljante nummers in Ordinary World en het werkelijk fantastische Come Undone. Maar er is geen enkel ander nummer dat in de buurt komt van deze nummers.
Voor mij heeft deze plaat nog twee sterke nummers in Too Much Information en Love Voodoo, maar de rest is echt niet mijn ding.

Shotgun had zo op de Batman soundtrack van Prince kunnen staan, en ook UMF heeft een hoog Prince gehalte. En dit hoort in mijn optiek niet bij DD. Veel van de andere nummers hebben ook een stijl die ik niet bij DD vind passen, met veel klinische drums erin. Ook het hier geroemde Breath after Breath ligt mij niet.

Ik had gehoopt dat ik het als 17 jarige niet helemaal had begrepen, maar waarschijnlijk doe ik dit als 35 jarige dus nog steeds niet. Hoe kan een band 2 briljante nummers schrijven en het album daarna opvullen met 11 vreemde en zwakke nummers? Gemiste kans.

avatar van rkdev
Oh ja, pobeerden ze met 'None of the Above' hun boyband status weer terug te krijgen of zo ?
Zo'n nummer hoort thuis bij 5ive, Take That of N*Sync, maar toch niet bij Duran Duran ?

Vandaag viert dit album alweer zijn 20 jarige bestaan.

De tijd vliegt en er zal wel een rerelease aan komen vermoed ik zo. Al is ie destijds al behoorlijk uitgebreid uitgegeven met allerlei mooie extra's

avatar van pureshores
de unplugged version met Lamya van Come undone is heel sterk, daar klinkt de heer LeBon ook gewoon goed, nooit echt problemen met zijn stem/snik gehad. Beter dan die smurfenstemmetjes zoals Passenger

avatar van vigil
lennon schreef:

Inderdaad, dit was wel aangekondigd maar nog niets zien verschijnen eigenlijk.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na de mijn inziens 2 ontluisterende misperen Big Thing & Liberty is dit een sterke revanche van de band. Helemaal eens met de meeste users; Ordinary World & Come Undone behoren tot hun beste werk. Ook opener Too Much Information, Love Voodoo & Breath After Breath zijn de moeite van het vermelden waard. Helaas kakt het album aan het eind in met To Whom It May Concern als dieptepunt.

lennon schreef:
Vandaag viert dit album alweer zijn 20 jarige bestaan.

Nu, 5 jaar later zitten we aan de 25, en helaas nog steeds geen rerelease. Ze zijn gestopt na Big Thing, en dat is jammer. Dit is toch een heel erg (terecht) succesvol plaat geweest. Daar zit best een leuke speciale editie in.

Ondanks een paar "moeilijke" nummers is dit een goed album. Ooit aangeschaft na die fantastische single Ordinary World. Dat dit al weer 25 jaar oud is.

slik, 25 jaar oud

De toppers blijven voor mij Come undone, To whom it may concern en Sin of the city

Fijn album. Ik heb het altijd een fijne band gevonden. Eigenlijk te weinig aandacht aan besteed door de jaren heen. De singles van dit album spraken me toen ook al aan ,en ik ben er eigenlijk over verbaasd waarom ik toen het album nooit heb aangeschaft. Nu meegenomen bij de koningsmarkt en nog wel de editie met bonustracks. En ik ben er blij mee. Op zijn tijd lekker stevig en een prima "comeback" destijds.
Het nodigt mij in ieder geval uit om toch wat meer aan te gaan schaffen van de boys .Ik heb Big Thing ,Liberty ,Rio en Red Carpet Massacre al in de kast staan . Ook een verzamelaar , maar ga me nu eens storten op de overige studioalbums. 4 sterren voor deze .

avatar van c-moon
Wat een revelatie na de absolute draak die Liberty was....
Heerlijke plaat is dit!

c-moon schreef:
Wat een revelatie na de absolute draak die Liberty was....
Heerlijke plaat is dit!

En dan toch maar 2 sterren?

avatar van luigifort
Hun beste! Ik luister er met het meeste plezier naar, ook al is hun oude glorietijd niet te versmaden.

Destroyed by MTV...

How visionary

avatar van milesdavisjr
Niet de beste van de heren maar wel een goede schijf, op zowel artistiek en muzikaal gebied lieten de mannen een groei zien ten opzichte van de wat 'gekunstelde' jaren 80. Hoewel de band hun grote successen in de jaren 80 vierde - en terecht naar mijn mening - ligt deze schijf wat zwaarder op de maag. Er staan echter enkele prima songs op, Too Much Information, het alom bekende Ordinary World, het stemmige Come Undone behoren tot het betere werk van de band. De plaat duurt echter te lang en sommige nummers worden uitgerekt zonder dat daar een noodzaak voor is. Dat maakt het tot een wat schizofreen album, ideeën te over, maar ook wat richtingloos en soms wat saai. Desalniettemin een dikke voldoende vanwege het wat volwassener karakter van de schijf en de eerder genoemde songs.

avatar van luigifort
Dat schizofrene klopt wel ja, maar dat maakt dit ook tot een lekkere trip, juist door de schizofrene B kant met songs als Shelter (welke andere band heeft zo'n song?) en Sin of the City. Perfect passend bij mijn herinneringen aan de zinderende hitte tijdens de zomervakanties in Zuid-Frankrijk in mijn tienertijd . Op Kant A staan wel de betere songs ja.

avatar van c-moon
lennon schreef:

En dan toch maar 2 sterren?

Daar was idd iets foutgelopen, aangepast

avatar van Parlotones
Heb deze net van de vliering gehaald voor een hernieuwde luisterbeurt. Deze plaat heeft zeg maar de laatste 26 jaar heel wat albums overleeft die wel deur weer uitgegaan zijn. Ook ik vind Ordinary World en Come Undone heel erg goed maar ook Femme Fatale hoort bij mij tot een 5 *. Alleen Drowning Man had er niet op moeten staan. UMF is ook erg lekker. En na vandaag krijgt hij een andere plek, hij mag bij de grote familie in de kast. 3,5 sterren

avatar van pureshores
ik had UMF vandaag nog even beluisterd, want die kon ik even niet herinneren en nu weet ik weer waarom, voor mij duidelijk een minder nummer van dit album

avatar van luigifort
Ja, maar UMF is wel zo funky als wat, of niet?

Ik vind t ook een prima nummer.

luigifort schreef:
Ja, maar UMF is wel zo funky als wat, of niet?

ben je in de war met EMF?

avatar van Parlotones
Draaide net Femme Fatale en in een comment er onder las ik dat het Orgineel van de Tom Tom Club is, en dat klopt.

avatar van EttaJamesBrown
Parlotones schreef:

Right.....heb je al the Velvet Underground gecheckt?

EttaJamesBrown schreef:

Right.....heb je al the Velvet Underground gecheckt?

Nee, dat is nieuw voor mij zal zo even checken. Bedacht voor de tip Goh dan is dat het origineel uit 1967. Zal ik morgen toch even de cd erbij moeten pakken om te kijken wat er over die song vermeld staat.