The Strokes - Is This It (2001)

Label: RCA

1. Is This It (2:34)
  2. The Modern Age (3:32)
  3. Soma (2:37)
  4. Barely Legal (3:58)
  5. Someday (3:07)
  6. Alone, Together (3:12)
  7. Last Nite (3:17)
  8. Hard to Explain (3:47)
  9. New York City Cops (3:36)
  10. When It Started * (2:57)
  11. Trying Your Luck (3:27)
  12. Take It Or Leave It (3:16)
avatar van BoyOnHeavenHill
Mijn voorganger brandos somt voor het (= mijn) gemak nog even de bands op: de Velvets, Lou solo, de Modern Lovers, de Buzzcocks, Television en de Ramones – al die namen waren ook aan mijn geestesoog voorbijgezweefd, met name vanwege de Newyorkse connectie (met uitzondering dus van Pete Shelley & co, en Jonathan Richman is eigenlijk een Bostonian). En toch klinkt dit nergens als epigonisme, want hoewel de "keldervibe" van CBGB overal aanwezig is (in mijn oren althans) is deze muziek eigenlijk toch vrij tijdloos, dankzij de combinatie van elf extreem catchy zangmelodieën, een doorzagende slaggitaar, een zeurende maar scherpe sologitaar, een stevige en soms lekker wandelende bas, flink doorwerkende drums (ik moet opeens denken aan Clem Burke, de drummer van het –uiteraard– Newyorkse Blondie) en een klassiek-nasale stem vol attitude, in de verte herinnerend aan Liam Gallagher maar zonder diens snerende arrogantie, en al die muzikale elementen dan ook nog eens netjes uitgebalanceerd in een heldere mix die resulteert in een album dat aandoet als een doos vol feestelijk verpakte cadeautjes. Verslavende undergroundpop.

avatar van ni slecht
Is dit het?

Niet voor mij, ook niet na verschillende pogingen over een periode van een tiental jaar. Het gaat inderdaad snel vervelen.

Valt van alles op aan te merken, maar luistert verdomd lekker weg. Geen plaat waar ik eens rustig voor ga zitten om iedere keer weer iets nieuws te ontdekken, maar onder het genot van een biertje, tijdens een autorit of om het even wat voor activiteit een aangename ervaring.

avatar van Emichel

avatar van Emichel
Illegaal goede plaat. Lang geleden dat ik van zoveel nummers op één album kon genieten. De beste 3 tracks zijn voor mij overigens Soma, Is this it en Take it or leave it.