MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Radiohead - A Moon Shaped Pool (2016)

mijn stem
4,15 (1127)
1127 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock / Pop
Label: XL

  1. Burn the Witch (3:40)
  2. Daydreaming (6:24)
  3. Decks Dark (4:41)
  4. Desert Island Disk (3:44)
  5. Ful Stop (6:07)
  6. Glass Eyes (2:52)
  7. Identikit (4:26)
  8. The Numbers (5:45)
  9. Present Tense (5:06)
  10. Tinker Tailor Soldier Sailor Rich Man Poor Man Beggar Man Thief (5:03)
  11. True Love Waits (4:43)
  12. Ill Wind * (4:16)
  13. Spectre * (3:19)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 52:31 (1:00:06)
zoeken in:
avatar van Tony
4,5
Precies mijn gedachte ook, Alicia. Zou wel echt de omgekeerde wereld zijn, dat de geluidskwaliteit van de LP beter is dan van de CD, alleen omdat ze tegenwoordig, door al die randdebielen die zo nodig weer vinyl willen draaien en daar meer dan de hoofdprijs voor willen betalen, veel meer winst kunnen maken op die LP's. Ik ga dat adresje van die pindakaaspiraten maar weer eens wat vaker opzoeken. Liever gratis kutgeluid, dan er dik voor betaald hebben.

avatar van lennon
3,5
Tony schreef:
Precies mijn gedachte ook, Alicia. Zou wel echt de omgekeerde wereld zijn, dat de geluidskwaliteit van de LP beter is dan van de CD, alleen omdat ze tegenwoordig, door al die randdebielen die zo nodig weer vinyl willen draaien en daar meer dan de hoofdprijs voor willen betalen, veel meer winst kunnen maken op die LP's. Ik ga dat adresje van die pindakaaspiraten maar weer eens wat vaker opzoeken. Liever gratis kutgeluid, dan er dik voor betaald hebben.


Chique Bedankt.. ik ben dus een randdebiel

avatar van Tony
4,5
Present company excluded, zoals de Engelsen dan zeggen. Dus nee, dat moet iedereen lekker zelf weten. Het is meer hoe ik zelf vol ongeloof tegen de recente vinylhype aankijk.

avatar van Alicia
4,0
De kwaliteit zou ongeacht de drager gelijk moeten zijn. Ik ben wel een halve debiel dan, hahahaha... want ik draai alles! Ik ben een echte "geluidsomnivoor"!
Op CD, vinyl, tape én als FLAC! Maakt niet uit... als het maar mooi klinkt! En dat doet deze A Moon Shaped Pool hier digitaal helaas niet echt.
Blijft: enkele mooie liedjes!

Gewoon jammer...

avatar van west
4,5
Tony schreef:
Zou wel echt de omgekeerde wereld zijn, dat de geluidskwaliteit van de LP beter is dan van de CD, alleen omdat ze tegenwoordig, door al die randdebielen die zo nodig weer vinyl willen draaien en daar meer dan de hoofdprijs voor willen betalen, veel meer winst kunnen maken op die LP's.

Als je eerder commentaar hierop bij dit album had gelezen, dan had je geweten waarom de mastering van de LP apart gedaan is. Alle Radiohead albums zijn opnieuw geremastered en uitgebracht op vinyl, in die serie is ook de nieuwe LP apart gemastered. Die klinkt dus anders en schijnbaar beter als de cd mastering, waar de productie net zo klinkt als die van de download.

avatar van Pinsnider
4,5
hahaha, leuke discussie. In de jaren '90 en begin '00 werd ik juist als zonderlinge randdebiel weggezet omdat ik met een paar andere randdebielen nog graag uitsluitend platen draaide. (Vaak gehoorde uitroep bij nieuw bezoek als ze de platenspeler zagen staan: Bestaat dat nog????) Nu zijn we randdebielen, omdat we allemaal weer dure platen draaien. Nooit gedacht dat ik nog als hipster zou worden weggezet
Maar even on: hoe kan een plaat nou anders geproduceerd zijn? Tegenwoordig wordt toch gewoon alles digitaal opgenomen (behalve bij Jack White)? Hoe zit dat bij deze plaat?

avatar van west
4,5
De platen zijn volgens mij vanaf de mastertapes speciaal voor vinyl gemastered. Analoog dus, maar wel met de nieuwste technieken. Zoiets?

avatar van legian
5,0
royh schreef:
(quote)
Tony, ik heb ook de originele cd: de geluidskwaliteit laat te wensen over. Het lijkt me het zoveelste slachtoffer van loudness wars. Kijk voor de aardigheid maar eens hier: Dynamic Range A Moon Shaped....
Jammer, want het album is best wel top. Naast de singles vind ik met name Decks Dark en Ful Stop heel goed.


Alleen bij Daydreaming kan ik ruis ontdekken (en mensen die lekker een bakje koffie drinken op de achtergrond). En ruis bij Daydreaming is opzich ook niet zo gek. Ik zie daar wel een connectie in, maar misschien ligt dat aan mij. Voor de rest heb ik nergens iets kunnen vinden daarvan.

Ik snap die Dynamic range eigenlijk ook nooit echt, die cijfertjes moeten bepalen hoe goed een album klinkt? Misschien dat het iets is voor de kenners en dat ik als liefhebber er gewoon het gehoor niet voor heb . Ik heb een tijdje terug wel eens geprobeerd om me er eens in te verdiepen, maar dan kom je bij youtube filmpjes uit die nummers afspelen om het 'effect' te laten horen. En dat is in mijn optiek ook niet echt een betrouwbaar middel. Of je krijgt hele lappen tekst waar geen touw aan vast te knopen valt. De Loudness war kan ik dan weer wel begrijpen, maar ik zie niet in hoe het steeds luider maken van de muziek in verband staad met de Dynamic range van de muziek? Als ik mijn volume knop verder open draai krijg ik een harder geluid, maar gaat dan ook het Dynamic range omlaag?

Ik kan verder prima van dit album genieten, zowel van cd als mp3. Misschien dat ik later nog eens de LP aanschaf. En dat is niet om 'hipster' te doen maar gewoon omdat ik het leuk vindt . Mensen die LP liefhebbers hier een beetje uitmaken voor randdebielen en dergelijke, moet niet gekker worden .


het album is ondertussen ook flink gegroeid bij mij, elk nummer heeft weer iets wat mij weet te boeien (ook True Love Waits nu eindelijk). En net zoals de andere top platen van Radiohead kan ik deze draaien op elk moment zonder er door gestoord te worden.

avatar van Alicia
4,0
Los daarvan is het eigenlijk van de zotte dat je op vinyl zou moeten gaan overstappen om A moon shaped pool in een acceptabele kwaliteit te horen. Blijkbaar klinken cd's van 25-30 jaar over het algemeen beter dan de meeste van tegenwoordig.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik weiger daarom een herkansing van deze A Moon Shaped Pool door 'm op vinyl te gaan kopen. Ook al draai ik (bijna) alle denkbare formaten!

Edit: Die CD's van toen draai ik nog steeds met plezier, al zitten er ook kwaliteitsverschillen tussen. Blijf je houden, vrees ik.

avatar van royh
4,0
Alicia schreef:
(quote)


Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik weiger daarom een herkansing van deze A Moon Shaped Pool door 'm op vinyl te gaan kopen. Ook al draai ik (bijna) alle denkbare formaten!

Edit: Die CD's van toen draai ik nog steeds met plezier, al zitten er ook kwaliteitsverschillen tussen. Blijf je houden, vrees ik.
Vooralsnog vertik ik het ook om weer op vinyl over te stappen (na 30 jaar ..). Het blijft inderdaad heerlijk om die oude cd's te draaien. Kwaliteitsverschillen zullen er altijd zijn, zowel bij cd's als vinyl. Straks toch maar weer eens A moon shaped pool beluisteren, want het blijft een goed album. Wellicht niet meer zo verrassend als OK Computer of the Bends destijds, maar Thom Yorke en zijn mannen bewijzen met dit album, dat ze het nog niet verleerd zijn.


avatar van E-Clect-Eddy
4,0
Is het nu in alle stilte op Spotify gezet, zag geen post daar over?

Jammer genoeg niet op Deezer.

avatar van Wickerman
4,5
Staat al weken op Spotify.

avatar van dielinquent
5,0
F**k Spotify en alle verontwaardigde posts daarover waarom platen er niet op staan. Maar dat is natuurlijk slechts mijn bescheiden mening he, dat dan weer wel

avatar
4,5
Kor
Staat er inderdaad al sinds de officiële verschijningsdatum op, eind juni. Maar terug naar Radiohead, hun laatste album tot nu alleen op Spotify gehoord, en steeds was er wel iets waardoor ik me niet zo kon concentren, maar nu eindelijk op de bank, en alleen Radiohead? Luistergenot, de muziek ondergaan, hoe beschrijf je nou zoiets? Avontuurlijk, rustig, opwindend, er zit van alles in. Morgen ga ik de cd. En voor de critici van Spotify, van weinig dingen die maar een tientje per maand kosten heb ik zoveel plezier als van Spotify

avatar van Leptop
4,0
Kor heeft gelijk. Lekker goedkoop muziek luisteren. Niet zeuren. Als je echt wilt genieten koop je de cd of het vinyl.

Dit album begint imo eindelijk een realistisch gemiddelde te krijgen, zo rond de 4.15.
Voor mij heeft het nog meer luisterbeurten nodig voor ik de afronding naar 4* aandurf.

avatar van Wickerman
4,5
Niets mis met Spotify. Ik heb daarmee veel meer muziek ontdekt dan ik ooit via cd of pindakazen zou hebben gedaan. Avant-garde jazz, red neck blue grass en wat al niet meer; allemaal via Spotify van genoten.

En die nieuwe Radiohead; vandaag weer een paar keer geluisterd. Mijns inziens, mogelijk hun beste!

avatar
4,5
Kor
Eigenlijk is dit het eerste album van Radiohead waar ik echt aandacht aan heb besteed, en daarmee heb ik iets nieuws. Klinkt wellicht dom, want Radiohead maakt al jaren muziek. Mijn zoon vindt het mooi, en zo dacht ik onterecht dat het meer iets was voor de jongere generatie. Lulkoek natuurlijk. Ik ga nu eerdere albums op Spotify luisteren, en als ik die ook mooi vind, dan koop ik de cd's. Voor deze is mijn stem zeker 4,5.

avatar
legian schreef:
(quote)


Alleen bij Daydreaming kan ik ruis ontdekken (en mensen die lekker een bakje koffie drinken op de achtergrond). En ruis bij Daydreaming is opzich ook niet zo gek. Ik zie daar wel een connectie in, maar misschien ligt dat aan mij. Voor de rest heb ik nergens iets kunnen vinden daarvan.

Ik snap die Dynamic range eigenlijk ook nooit echt, die cijfertjes moeten bepalen hoe goed een album klinkt? Misschien dat het iets is voor de kenners en dat ik als liefhebber er gewoon het gehoor niet voor heb . Ik heb een tijdje terug wel eens geprobeerd om me er eens in te verdiepen, maar dan kom je bij youtube filmpjes uit die nummers afspelen om het 'effect' te laten horen. En dat is in mijn optiek ook niet echt een betrouwbaar middel. Of je krijgt hele lappen tekst waar geen touw aan vast te knopen valt. De Loudness war kan ik dan weer wel begrijpen, maar ik zie niet in hoe het steeds luider maken van de muziek in verband staad met de Dynamic range van de muziek? Als ik mijn volume knop verder open draai krijg ik een harder geluid, maar gaat dan ook het Dynamic range omlaag?

Ik kan verder prima van dit album genieten, zowel van cd als mp3. Misschien dat ik later nog eens de LP aanschaf. En dat is niet om 'hipster' te doen maar gewoon omdat ik het leuk vindt . Mensen die LP liefhebbers hier een beetje uitmaken voor randdebielen en dergelijke, moet niet gekker worden .


het album is ondertussen ook flink gegroeid bij mij, elk nummer heeft weer iets wat mij weet te boeien (ook True Love Waits nu eindelijk). En net zoals de andere top platen van Radiohead kan ik deze draaien op elk moment zonder er door gestoord te worden.


Dynamic Range van een nummer is eigenlijk niet meer dan het verschil tussen de zachtste en hardste stukken in dat nummer, qua volume. Door compressie kun je hard en zacht naar elkaar toe trekken. Hoe meer compressie is toegepast, hoe kleiner het verschil tussen hard en zacht. Loudness war is een term die een trend aangeeft: over het algemeen klinken nummers die 'harder' klinken 'beter', ze 'springen' er meer uit op de radio. Door veel compressie toe te passen, lijkt het alsof een nummer harder klinkt (terwijl dit in principe niet zo is, er zijn alleen minder zachte delen in het nummer). Producers en mastering engineers die meedoen aan de loudness war proberen elkaar te overtreffen door o.a. zoveel mogelijk compressie toe te passen zodat een nummer helder en hard klinkt. Maar de keerzijde is dat door het ontbreken van voldoende dynamic range, nummers te vol, te vermoeiend, te overproduceerd gaan klinken. In het geval van Moon shaped pool vind ik dat ook.

avatar van meneer
4,5
Soms ben ik zo blij dat ik gewoon genoten heb van bv 'Daydreaming'. Omdat het gewoon mooie muziek is. Uit het hart gemaakt. Dat het mij raakt. Dat...

avatar van Leptop
4,0

avatar van bikkel2
4,5
Het is mooie muziek wat Radiohead hier en op zoveel albums maakt.
Hier gaan ze wel weer heel duidelijk voor het songmatige en dat is toch hun sterkste punt.
Ik vind hun experimentele drang in veel opzichten geslaagd, maar ik vermoed dat het ook wel te maken had met een drive tot tegendraadsheid en nieuwe invalshoeken zoeken.
Radiohead is op zijn best wat mij betreft in de melanchonie, zeker met Yorke aan boord.
Hier is dat weer veel te bewonderen.

avatar van rarekwabbus
5,0
Wel gaaf hoe dit album zo lang de rotatielijsten domineert. Zegt toch wel iets volgens mij!

avatar van Frenz
4,5
Gisteravond had ik het rijk alleen en dat betekent: geen koptelefoon, maar streamen naar de installatie (via chromecast audio, kwalitatief hoorbaar beter dan die brakke bt dongle die ik had)

Hoewel de 'intimiteit' via de koptelefoon ook wat heeft, het album komt toch veel beter tot z'n recht met de warme volle klanken van m'n luidsprekers. Echt genoten, nog steeds

avatar van Sparks
4,0
rarekwabbus schreef:
Wel gaaf hoe dit album zo lang de rotatielijsten domineert. Zegt toch wel iets volgens mij!


Zegt toch ook wel iets over de andere releases van afgelopen tijd.

avatar van jellylips
4,0
Meer dynamiek is niet per definitie beter. Te weinig dynamiek is wel jammer, maar dat is hier toch niet het geval? Radiohead heeft altijd al een aardig gecompresste sound gehad op hun albums, dat is gewoon die sound en het past bij de muziek. Vinden je oren het goed klinken? Wat maakt de DR waarde dan nog uit?

avatar van rarekwabbus
5,0
Sparks schreef:
Zegt toch ook wel iets over de andere releases van afgelopen tijd.


Dat is ook waar, ik heb niet zoveel sterke nieuwe releases gehoord de laatste maanden. De laatste van Moderat en a Moon Shaped Pool zijn de uitzonderingen. Van de andere kant heb ik sowieso niet zo heel veel nieuwe releases gehoord, dus ik heb vast ontzettend veel moois gemist.

avatar
4,5
Mooi,sfeervol album van Radiohead zonder te geforceerd te klinken,de experimenteerdrift wat aan banden gelegd en zo het perfecte evenwicht gevonden zo lijkt me.
Zelfs de stem van Thom Yorke stoort me deze keer niet.....

avatar van Cannabooze
4,0
Dat Identikit hier voor de meeste "de favoriet" is, wil ik maar niet begrijpen. Ik doe mijn best, echt, maar het ademt teveel King Of Limbs (wat toch een minder album is).
Blijf het ook echt te geforceerd vinden. Die verandering van richting. Brrrr.

avatar van Leptop
4,0
decade schreef:
Mooi,sfeervol album van Radiohead zonder te geforceerd te klinken,de experimenteerdrift wat aan banden gelegd en zo het perfecte evenwicht gevonden zo lijkt me.
Zelfs de stem van Thom Yorke stoort me deze keer niet.....


Ik heb juist wat meer experimenteerdrift nodig denk ik. Okay album, maar het wil niet echt meer groeien. Laat het op 3,5* staan voorlopig.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 08:13 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 08:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.