Portishead - Dummy (1994)

4,12

Electronic / Pop
Label: Go! Beat

1. Mysterons (5:02)
  2. Sour Times (4:11)
  3. Strangers (3:55)
  4. It Could Be Sweet (4:16)
  5. Wandering Star (4:51)
  6. It's a Fire * (3:48)
  7. Numb (3:54)
  8. Roads (5:02)
  9. Pedestal (3:39)
  10. Biscuit (5:01)
  11. Glory Box (5:06)
  12. Sour Sour Times * (4:18)
  13. Theme from "To Kill a Dead Man" * (4:25)
249 BERICHTEN 5 MENINGEN
geplaatst: 24 december 2015, 00:47 uur [permalink]
👍

buizen
geplaatst: 24 december 2015, 06:40 uur [permalink]
Een heerlijk album dat ik destijds helemaal grijs draaide en het mooiste vond wat er op muziekgebied toen uit was. Het was overigens een CD..
Heel sfeervolle songs, een goede vriendin had 'm ook en bij haar draaiden we dit album ook grijs.
Later Portishead nog een keer live zien optreden, in de Oosterpoort. Een kleine intieme zaal waar bij aanvang van het concert alle licht gedempt werd, er brandde alleen boven een muur een balk met 'No Smoking'.
En toen kwam Beth Gibbons op met haar band..
Met een sigaret!
Kijk, daar houd ik wel van. Dat is rock 'n roll.

Altijd een speciaal plekje in m'n hart gehouden voor Portishead. Zet het eigenlijk nooit meer op vanwege het toen grijs draaien en een veranderde muzieksmaak ('triphop' doet me niet veel meer). Maar misschien dit specifieke album maar weer eens proberen deze decemberdagen.

avatar van Teunnis
geplaatst: 24 december 2015, 12:43 uur [permalink]
Je zou ook Third eens kunnen proberen, is namelijk wel flink anders dan deze. Ook al ligt Third misschien minder direct in je straatje - alhoewel, Third is wel meer prog zou ik zeggen - proberen kan geen kwaad 😉

geplaatst: 29 oktober 2016, 01:36 uur [permalink]
Beter dan dit gaat het niet worden. Progrock fan maar wow....heerlijk,

avatar van Telamon
geplaatst: 22 februari, 14:43 uur [permalink]
Wat heb ik deze veel gedraaid op mn Gronings studentenkamertje. En die sensuele 'oehoe' na de intro van Roads: geweldig! Voor mij de beste uit de triphophoek en de volle mep aan sterren, 5*

avatar van adri1982

geplaatst: 3 maart, 23:28 uur [permalink]
Ik heb dit album vandaag weer eens voor het eerst gehoord, nadat mijn oudere broer die in 2003 in zijn toen nog krappe flatappartement (tegenwoordig woont hij met zijn vriendin in een rijtjeshuis) draaide. Enkel Glory Box, Strangers en Sour Times kan ik me daarvan herinneren. Laatst genoemde nummer (2e track op dit album) van die drie vind ik toch wel het mooiste.

geplaatst: 4 maart, 11:11 uur [permalink]
Vandaag de lp weer eens beluisterd. En ineens bij Glory Box besefte ik dat ik mijn andere favoriet niet gehoord had. Staat It's a Fire alleen op de cd versie. Dat is toch echt heel erg zonde (gelukkig heb ik de cd ook nog).

avatar van Teunnis
geplaatst: 4 maart, 12:44 uur [permalink]
Ik vond het altijd een groot minpunt op het album. Tegenwoordig luister ik hem altijd zonder It's a Fire.

geplaatst: 6 maart, 21:56 uur [permalink]
Na de jaren '80 met veel pop, new wave en Prince kwamen de jaren '90: alternatief, gitaren en het mocht wat ruiger. Dat werd halverwege de jaren '90 een beetje afgezwakt door de 'Britpop-hype' die kwam opzetten, met dank aan de zogenaamde rivaliteit tussen Blur en Oasis.

Maar er was nog iets. Iets waar ik misschien nog wel meer door geboeid raakte: dance, geschikt voor rockliefhebbers. The Chemical Brothers, Underworld, Massive Attack, Tricky.... en vooral Dummy van Portishead. Trip-hop. Bezwerend, betoverend. Die stem van Beth Gibbons, de film-noir, de ondersteuning van Geoff Barrow...... dit was toch echt even nieuw voor me.

De kistjes konden uitgedaan worden, het houthakkershemd werd een beetje muf. Het warme bad was Dummy. Omarmend. Uitnodigend. Bedwelmend. Maar vooral sprookjesachtig mooi. Een sinister, duister sprookje. Dat wel.

Een sprookje waarin ik nog steeds graag mag verdwalen. Oneindig genieten van een tijdloos geworden muzikaal monument. Het zal altijd zo blijven. Een pareltje in mijn muziekverzameling, waar aardig wat persoonlijke herinneringen aan kleven (de soundtrack van zeer bijzondere jaren voor mij). Een pareltje dat nooit verborgen zal raken, maar altijd blijven schitteren: It's a Fire!