Portishead - Dummy (1994)

Electronic / Pop
Label: Go! Beat

1. Mysterons (5:02)
  2. Sour Times (4:11)
  3. Strangers (3:55)
  4. It Could Be Sweet (4:16)
  5. Wandering Star (4:51)
  6. It's a Fire * (3:48)
  7. Numb (3:54)
  8. Roads (5:02)
  9. Pedestal (3:39)
  10. Biscuit (5:01)
  11. Glory Box (5:06)
  12. Sour Sour Times * (4:18)
  13. Theme from "To Kill a Dead Man" * (4:25)
avatar van Onderhond
1,0
Kan je dan niet huilen om liedjes van André Hazes ? Al is het maar uit pure miserie

Maar uhm, genoeg off-topic geleuter lijkt me. Zal dit album later nog wel eens een kans geven.

SelmaDuim
Onderhond schreef:

Doe dat dus maar niet nog een keer. Laat jij dat soort ongein in het vervolg maar.

avatar van Onderhond
1,0
Ik zal wel doen en laten wat ik zelf goed acht. En ik apprecieer daar de inmenging van anderen niet in.

SelmaDuim
Onderhond schreef:

Dan moet je ook niet zeuren over stemmen van anderen waar jij het niet mee eens bent. Dat zou namelijk erg hypocriet zijn.

avatar van mathias
Wie zei ooit ook eens weer: peace, love and inderstanding? Kerst is wel al gepasseerd, maar toch: wees eens lief voor elkaar

avatar van Yak
Yak
En na deze mooie woorden, graag weer ontopic.

Ik heb een beetje vluchtig door de discussie heel gefladderd, en volgens mij is muziek en smaak altijd iets persoonsgebondens. Op dit moment is Portishead van ultieme relaxmuziek getransformeerd in " ik kan het zelf niet beter zeggen" muziek. dat maakt de plaat dan ook zo ontzettend bijzonder.
Laatst was ik met vrienden in discussie over Portishead, en ik beschreef daarin dat Portishead moet zijn wat Odisseus hoorde toen hij zich aan de mast van zijn schip liet binden om de sirenen toch te kunnen horen. De onvoorstelbare gevoeligheid van muziek en zang raakt mij persoonlijk tot op het bot. Roads is subliem...Glorybox is een van de beste nummers van de laatste paar jaren... De plaat is af. Volledig klaar en helemaal briljant, alle 48 minuten en 45 seconden....

Electro_
Tsja, hoe kan ik hier iets posten zonder stom te klinken? Laat ik alleen maar zeggen dat ik Wandering Star en Glorybox erg mooie nummers vind. 4*

avatar van Judith
Ik draai Pedestal momenteel het meest. Echt prachtig, die duistere doordringende beats. Ik draai het vooral als ik erg moe ben, of als ik me een beetje vaag voel nadat ik wat alcohol heb gedronken.

Marcel²
Erg mooi album van Portishead. Er hangt een duister sfeertje over dit album heen. Dit album en het titelloze tweede album zijn goed. Hou je van Trip Hop muziek, kan ik je dit album zeker aanraden. De combinatie van deze muziek en de stem van Beth Gibbons is erg bijzonder. Proberen dus!!

Heel erg mooi. DVD al gezien? Bestaat Portishead eigenlijk nog wel? Hoop het!

Jammer genoeg niet! Ik heb de zangeres(Beth Gibbons) tenminste al enkele keren solo zien staan op een affiche. Dat vind ik echt jammer, want dit vond ik echt een groep met een sound die zo origineel was en hit na hit maakte. Ik ken geen slecht lied van Portishead.

avatar van orbit
Uit dezelfde tijd als massive attack, en min of meer hetzelfde genre.. maar waar massive attack als een huis overeind blijft staan vind ik dit toch verouderd. Die verlopen coctailpartystem van de zangeres kan me ook niet meer boeien. Toendertijd was dit best leuk, maar ik geef er nu nog maar een 1.5 voor

1,5
Ik kan hier ook niet voor warmlopen.

goed van begin tot het einde ,al het werk is goed!hun 2de was zeker zo goed....nog steeds staat hij vaak op!spijtig dat ze gestopt zijn ma beth gibbons vind ik ook wel ok solo......

avatar van Dielie
'Sour Times' raakt mij elke keer weer diep in het hart

zo schoon nummer dat da is

Ja, dit vind ik juist het merkwaardige aan portishead. De muziek klinkt zeer duister, de stem zeer kil, maar het geheel komt eerder liefhebbend-dreigend over. Het is zeker niet melig tot en met, maar toch, als je de teksten los van de muziek leest, is het zeer zelfminachtend, suïcidal zelfs. De muziek heeft een soort van cynische invloed op de teksten, waardoor het geheel wat in evenwicht wordt gehouden.

Ik wil maar zeggen, het klinkt niet als goedkoop sentiment!

avatar van Jan Wessels
Niet een album wat ik vaak draai maar ligt ie eenmaal in de cd-lade dan raak ik weer helemaal onder de indruk. Opeens was triphop in de mode maar deze band linkte dat wat door richting een stijl die me ook aan Dead can dance en This mortal coil doet denken. 4,0

Goed album, heel goed album, een 4,5* krijgt het van mij. Wandering star is het geniaalste nummer, die bas! Een 5* bewaar ik voor de albums waarbij ik zo erg kwijl dat ik deze ruimte ook kan dweilen als het water tijdelijk afgesloten mocht zijn.

Jammer hoor dat het zolang moet duren voordat Portishaed weer met iets nieuws op de proppen komt!
De meeste artiesten van nu lijken allemaal op elkaar. Oké, dit is wel een beetje kort door de bocht, maar er zijn maar weinig muzikanten die zich echt onderscheiden van de massa!
Het lijkt wel of elke (B)-artiest alleen nog maar opzoek is naar een commercieel succes i.p.v.
dat ze echt muziek willen maken.
Portishead was/is als band vernieuwend en onderscheiden zich juist daarom van de commerciële massa. Buiten het feit dat een stel hele goede muzikanten zijn, was dit misschien wel de rede van hun succes!

Gewoon een heerlijk album voor alle stemmingen

deric raven
Alleen jammer dat de "airbus reconstruction remix" van Sour Times er niet op staat; die is zo vet!!

avatar van FunkyMonk
triphop vn de bovenste plank!

avatar van FunkStar
Mijn liefde voor trip hop begon met Portishead! Ik moet zeggen dat Dummy een prachtig kunstwerk is.
Ik hou van de vette bas en het relaxte (ook wel duistere) sfeertje. Het is een album met wonderschone songs maar komt het best tot z'n recht als je het album in z'n geheel hoort. Dit is samen met Mezzanine van Massive Attack de top van de Triphop. Ik vind het jammer dat Portishead geen albums meer maakt.

avatar van Snowblood
FunkStar schreef:
Ik vind het jammer dat Portishead geen albums meer maakt.

Ik ook, want ik zou ze blind kopen.
Gister nog gedraaid deze, ooit aangeschaft op aanraden van iemand. Al snel volgden ook de andere 2.

Het is niet alleen haar stem, maar ook de ambient eromheen. Ik zie dat ik al eerder 5 * gaf, en dat is terecht.

Een tijdje geleden was in het nieuws dat Portishead weer een album ging maken, maar daar heb ik verder niets meer van gehoord. Als het een beetje mee zit, zijn ze er nu mee bezig?

Kid A(cid)
Eerste luisterbeurt, *4.5

avatar van nuf
nuf
pracht! 4*

djeffibrelich
elke keer als ik dit album luister visualiseer ik donkere steegjes

of ik moet denken aan de film pulp fiction

of een vochtige kroeg waar een jazzband zit te spelen

of aan noir films

eigenlijk aan zo veel

dit is een album met een heel erg mooie sfeer
en de zang is ongeloofelijk indrukwekkend

elke keer als ik dit op heb staan verdwaal ik me in de muziek

5 sterren

Kid A(cid)
Mijn visualisaties bij dit album zijn UFO's, schapen, waterputten, bigfoot, buitenaardse ontvoeringen, oude kassettebandjes en Ian Curtis is in leven en verbouwd tot vrouw. Echt.