Joanna Newsom - Ys (2006)

Folk
Label: Drag City

1. Emily (12:07)
  2. Monkey & Bear (9:29)
  3. Sawdust & Diamonds (9:54)
  4. Only Skin (16:53)
  5. Cosmia (7:15)
avatar van Paalhaas
Cygnus schreef:

Het zijn er twee, Faalhaas...

Och ja, vergeet ik Low - Trust zomaar.

avatar van KampF

avatar van Jazper
KampF schreef:
Ik vind haar maar irritant worden.

Ja, dat van mij is ook te lang.

Joanna kan bij mij nog wel even mee trouwens.
Monkey & Bear is nog altijd mij favoriete wat-zal-ik-eens-fluiten-op-straat-liedje

KampF schreef:

Luister dan meer Milk Eyed

avatar van sander.h
Dit is niets voor mij.
De muziek kabbelt maar door, ik kan er geen lijn in ontdekken. Daarnaast vind ik haar stem gewoon niet mooi.

Jammer.

avatar van Devoo
Bloedmooi album. Lange maar geweldige nummers. Hoewel ik The Milk-Eyed Mender net iets beter vindt, is deze ook schitterend natuurlijk!

Gallow
Als er 1 plaat is die tranen trekt..

jkbb
Het is alweer een jaar geleden dat Ys van Joanna Newsom als onbedoeld verjaardagscadeau me dan écht volledig naar de strot wist te grijpen. Sindsdien heb ik echter nooit echt een zinnig woord over dit prachtige album kunnen zeggen, maar laat dat dan ook behoorlijk lastig zijn.
Wel overduidelijk is dat dit een van de meest bijzondere muzikale werken op Aarde is. Geen enkel vergelijkingmateriaal, echt totaal op zichzelf staande. In een jaar als 2006 is dat al bijna niet meer voor te doen, maar Newsom weet het voor elkaar te krijgen hier en de muziek is ook nog eens geweldig ook.

In mijn beleving is Ys als een groot sprookje, een levend schilderij, en wat voor een. Een aantal stukken tekst in combinatie met de instrumentatie zijn zo beeldend dat ik durf te zeggen dat dit album mijn fantasie het meest weet te prikkelen. Vooral het eerste nummer Emily is een grote reis langs mooiste beelden die je je maar kan voorstellen: uitgestrekte, bergachtige landschappen, een ondergaande oranjegloeiende zon, heldere rivieren en oceanen. Hiermee kan ik me de 43 minuten daarna zonder meer vermaken.

Hoogtepunt op deze plaat is voor mij Sawdust & Diamonds, wat een meesterwerk van een nummer. Een grote achtbaanrit die slechts wordt ondersteund door een harp. Hoe krijg je het toch voor elkaar met slechts één instrument tien minuten lang door te ''denderen''? Daar moet je wel een briljant artiest zijn. Dat is mevrouw Newsom zonder meer.

Dit na 2 jaar nog eens opgezet. Kunst!

Kosinski
Kunst met een grote K.
Ik doe er, met veel genoegen, een halfje bij.
Zou dit wel eens live willen zien.
Is er binnenkort nog een optreden in den lande ?

jkbb, je zegt het perfect! Helemaal mee eens en niks aan toe te voegen. Dit is gewoon een van de beste en mooiste albums ooit, serieus. Wát een composities... Ongelooflijk mooi album. Belachelijk zelfs. Superlatieven te weinig. Schandalig goed.

avatar van LucM
Een heel bijzonder album : een zangers die harp speelt en daarbij begeleid wordt door een symfonisch orkest. De muziek laveert tussen folk en klassiek en heeft een sprookjesachtige sfeer, het zou ook goed als soundtrack passen bij een Disney-film.
Aan de zang van Joanna Newsom, dat mij soms doet denken aan Melanie, moest ik wel wennen, maar haar muziek hier vind ik erg origineel en sfeervol.

avatar van itchy
LucM schreef:
het zou ook goed als soundtrack passen bij een Disney-film.

Excuse me? Is er nog een Disney?
Want bij Pocahontas gaat dit niet werken.

avatar van levenvergeten
In navolging van huiscomponist Phil Collins!

avatar van Mjuman
Dit was niet mijn ding - muzikaal interessant, maar die stem; associaties met piepkrijtjes, nagels over griffels, Sigur(d) zonder Ros.

De cd bewijst nu elders zijn diensten. Nogmaals: muzikaal zeker, maar die stem

Kosinski
De score was al maximaal.
Het is nu tijd voor een plekje in mijn persoonlijke top 10.
Nu nog een live concert bijwonen.

Nihilisme
Vooralsnog neig ik nog steeds meer naar The Milk-Eyed Mender, maar deze begint steeds beter te bevallen. Drie jaar geleden kon ik hier niets mee, begint nu steeds meer te komen. Cosmia is magistraal.

avatar van DirkM
Een verhaal apart, Ys genaamd. Een barokke sfeer met een gypsy-achtige zangeres. Je ziet haar (gekleed als op de cover) op een middeleeuws marktplein een show weggeven.

Hoewel we in 2009 leven, maakt dat de muziek nog niet irrelevant. Wel anders, vernieuwend, buiten alle (of tenminste veel) kaders. Dat zorgt er bij mij ook voor dat het geen makkelijk album is.

De sfeer is mooi, haar stem hier en daar iets te schel, maar dat hoort erbij. Er gebeurt veel, maar de muziek heeft geen makkelijke opbouw. Het feit dat ik zo weinig structuur in de nummers kan ontdekken, vind ik het grootste nadeel van Ys.

Het stemgeluid doet me me af en toe denken aan Adele, Duffy, Amy Winehouse etc. Daar hebben we er al genoeg van, maar gelukkig weet Joanna Newsom een hele andere richting op te gaan met haar muziek.

Helaas niet een richting die mij heel erg ligt. Ik schrijf Ys nog niet af, daarvoor heb ik het te weinig tijd gegund, maar ergens weet ik dat dit niet muziek is die mij echt raakt. Ik weet dat ik het op kan zetten uit interesse, of omwille van de kunst, maar niet vanwege de luisterervaring. Alsof ik een schilderij bekijk waarvan ik weet dat het knap geschilderd is, maar niet geniet van het kleurgebruik, onderwerp of geheel.

Concluderend; zeker een werkje om zo nu en dan op te zetten, en aan me voorbij te laten trekken. Niet om er van te genieten, maar om mijn horizon te verbreden, originaliteit te waarderen, en te weten dat er nog geslaagde experimenten komen bovendrijven.

avatar van sander.h
Mooi omschreven, Dirk.
Ik ben het bijna geheel met je eens: ook voor mij is de schijnbare structuurloosheid het grootste struikelblok, naast het hier en daar akelig krassende stemgeluid.

Dat er een aparte doch warme sfeer huist in Ys moge duidelijk zijn en daarom voel ik mij toch zo af en toe geroepen om nog eens een nummertje te proberen, echter, aangezien het mij nog steeds eerder irriterend dan zalvend in de oren klinkt blijf ik vooralsnog bij mijn huidige waardering.

avatar van LucM
Ik geef toe dat ik in het begin moeilijk had met de sound en vooral de zang van Joanna Newsom (hoewel ik het bijzonder vond) maar uiteindelijk is het kwartje wel gevallen.

Albums die niet meteen inslaan kun je beter een tijd opzij leggen en dan opnieuw beluisteren, misschien heb je dan een andere kijk op. Deze muziek is niet bepaald conventioneel en vergt inderdaad een aantal luisterbeurten, maar schrijf het album nog niet af.

avatar van The Scientist
Laten we ook niet vergeten dat ik op 2* begon bij deze plaat, en hem inmiddels op 1 in mijn top10 heb en dubbel in de kast.. er is dus nog hoop voor eenieder

DirkM schreef:

Het stemgeluid doet me me af en toe denken aan Adele, Duffy, Amy Winehouse etc.

Daar doet ze mij nou gelukkig NIET aan denken.
Adele, Duffy en Amy Whitehouse zijn (in mijn ogen althans) zangeresjes voor 3fm luisteraars die denken dat ze naar een o-zo-goede zangeres/marketingproduct aan het luisteren zijn. Deze dames zouden willen dat ze dezelfde mogelijkheden met hun stem hebben als mevrouw Newsom.

Gallow schreef:
Als er 1 plaat is die tranen trekt..

Dat doet hij bij mij ook nog steeds!

@pompompom:
Jammer dat je alleen die regel quote, want de volgende zin mbt Adele, Duffy en Amy Winehouse was deze:
Volgens mij plaatst dat het toch al in een ander perspectief, en daarnaast stond er dat haar stemgeluid me af en toe aan die namen doet denken. Ik had ook kunnen zeggen bij vlagen.
In ieder geval, op grote delen van het album doet ze me niet aan hen denken, en qua muziek al helemaal niet. Het woord mooier gaat niet helemaal op, maar wat Joanna Newsom hier doet is in ieder geval knapper (van hoger niveau) dan wat voornoemde dames presteren.

avatar van pompompom
oops! ik had beter moeten lezen!

Joanna en ik gaan trouwens binnenkort trouwen dus jullie hebben allemaal pech!

avatar van DirkM
Vandaag de derde luisterbeurt gegund, na het een tijdje weggelegd te hebben. Toegegeven: het went, het groeit. Misschien wordt het nog wat tussen Joanna en mij, maar laat ik niet te hard van stapel lopen.

avatar van kaztor
pompompom schreef:

De stem van Mevrouw Newsom is er èèn van een geheel andere orde!

Nouja, van Adele en Duffy kan ik met plezier een album van beluisteren (Amy is mijn ding niet), maar ik heb dit geprobeerd en vind het niets anders dan gepiep. De muziek maakt het wat intigrerend, maar ik kan hier verder niets mee; het moet af na een paar minuten.

Het Dylan-effect, dus.

pompompom schreef:

De stem van Mevrouw Newsom is er èèn van een geheel andere orde!

Ik vind die bewering des te opmerkelijker van iemand die een album van Sabrina 5* toekent (ik heb mijn ogen uitgewreven, als dát geen marketingproduct was weet ik het niet meer). Adele, Duffy en Amy Winehouse zijn prima zangeressen wat ik van Sabrina absoluut niet kan zeggen.
Natuurlijk is Joanna Newsom van een geheel andere orde, zoals eerder vermeld wist ik eerst niet wat ik daarmee moest aanvangen (ik vond het in eerste instantie wel intrigerend) maar na een tijd kon ik het wel waarderen.

Nihilisme
Ys is werelds. Cosmia is buitenaards.

Gallow
Only Skin is goddelijk, ver uit het beste nummer