Joanna Newsom - Ys (2006)

Folk
Label: Drag City

1. Emily (12:07)
  2. Monkey & Bear (9:29)
  3. Sawdust & Diamonds (9:54)
  4. Only Skin (16:53)
  5. Cosmia (7:15)
avatar van KampF
KampF schreef:
Ik vind haar maar irritant worden.

Ik was in een vervelende bui. Correctie.

avatar van wondzero
De hoes ziet er op LP trouwens gruwelijk fantastisch uit! Ik kan me voorstellen dat mensen van mening zijn dat dit juist het tegenovergestelde is: ik droom er juist bij weg en mijn fantasie wordt op hol geslagen... Joanna Newsom.
Deze heks heeft me vergiftigd en ik vind het prachtig. Echt wel verdiende 5 sterren!

avatar van Paap_Floyd
Toch maar eens besloten dat dit een plek in mijn top 10 moet krijgen. Onderscheidend, geraffineerd, spannend, sprookjesachtig met veel diepgang. Fantastisch gearrangeerd door Van Dyke Parks. Zo veel variatie aan klanken (denk alleen al aan haar stem) die uiteindelijk toch een goed geheel vormen. Geniaal zou ik het willen noemen. Ik kan hier de laatste tijd geen genoeg van krijgen.

Paalhaas schreef:
We doen het laatste halfje er ook maar bij. Onwaarschijnlijk mooie plaat.

avatar van Don Cappuccino
Ik ben heel blij dat ik dit album heb geluisterd. Have One On Me was wel goed, maar niet geweldig. Ys is van een andere orde. Die van de onwaarschijnlijke mooie muziek. Geen een nummer is te lang. Ging op Have One On Me haar stem af en toe irriteren, heb ik dat hier compleet niet. Hele mooie stem. En Only Skin Geweldig! Het zit geweldig in elkaar en het bleef boeien. Bij Have One On Me was mijn aandacht af en toe even weg omdat het gewoon te rustig was. Dit is echt heel, heel mooi en moet gewoon de maximale beoordeling! Bijna nooit zo´n mooi album gehoord, dit gaat mijn top 10 in op plaats 5!

avatar van John Doe
Tjonge, wat een album. Vol emotie en diepgang. De levenslustige composities nemen mee op een avontuur dat prachtig uitgewerkt wordt. Ik viel niet meteen voor haar stem, maar kan anderen bij wie het negatieve associaties oproept nu aanraden hun oordeel uit te stellen bij het luisteren en het daardoor meer te horen voor wat het is. Toen ik dat even deed viel ik hard haar mooie wereld binnen. Bedankt Joanna liefhebbers op musicmeter voor de hoge scores die mij vertrouwen gaven.

avatar van Cor
Cor
Sprookjesachtig, van tijd tot tijd hallucinerend mooi. Daar waar ik op 'The Milk-eyed Mender' de composities niet altijd even sterk vond, is dat hier niet meer het geval. De strijkersarrangement geven een extra dimensie en een mooie diepte aan het werk van Joanna Newsom. Mooi gemaakt en ik heb het gevoel dat mijn waardering voor deze plaat nog wel eens kan gaan groeien.

avatar van Leeds
1,5
Mjuman schreef:
Nog gegadigden - ik heb de CD als miskoop op de balans staan. Ik word er erg zenuwachtig van. PM me maar!

Ik had eveneens hoge verwachtingen over deze. Maar hier kan ik echt niets mee aanvangen. Ik krijg er precies irritatie van. Brr.

Maar voor de mensen die dit wel graag horen, veel luistergenot.

Lukk0
Eén ding moet ik Have One on Me echt nageven: het doet me in elk geval beseffen dat dit zo veel beter is dat ik hier echt niet minder dan vijf sterren neer kan zetten. Bij deze dan

Lukk0 schreef:

Hoezo is deze zoveel beter. Hij is gewoon veel bombastischer...

sxesven
Hoezo is deze zoveel bombastischer. Hij is gewoon veel beter...

Sietse
duidelijk Sven, heel duidelijk.
Ik denk dat ie gewoon heel anders is en daardoor niet zo makkelijk te vergelijken. Ik vind het ingetogene van Have One On Me juist veel spannender dan het volle aangeklede hier.

sxesven
Dan formuleer je het een stuk genuanceerder. Bombastisch? Ja, zo kun het noemen, hoewel het - net als kitsch, bij Have One On Me - wat tendentieus klinkt. Ys is aangekleder maar niet per sé bombastisch (daarbij verwacht ik toch minstens een regelmatig geroffel over zware toms en schetterende trompetten) en al helemaal niet kitsch. Voller dan zowel de voorganger als de opvolger is 'ie natuurlijk wel. Of dat al dan niet nadelig is, is een beetje smaakafhankelijk, en dat die smaken verschillen is in (vooral) de discussies bij Have One On Me wel gebleken. Feit is dat Have One On Me, ten opzichte van zijn voorganger, net als Ys daarvoor, een ander geluid laat horen - iets dat sommigen toejuichen, maar anderen - zoals ik - niet zo'n denderende ontwikkeling vinden. Ik vind zowel The Milk-Eyed Mender als Ys een stuk intiemer en to-the-point. Have One On Me is makkelijk - edoch wat langdradig - luistervoer, maar weet niet genoeg uit te dagen of te ontroeren. Twee uur hap-slik-weg zonder al te veel nawerking. Nee, doe mij deze maar.

Nu wel duidelijk
sxesven schreef:

Tsja, ik ervaar dat juist anders om. Ik hoor in Have On One Me meer spanning.

Sietse schreef:

Hoezo is deze zoveel beter. Hij is gewoon veel bombastischer...

Zoveel beter is dan misschien niet de goede manier om het uit te drukken. Ook Have One on Me is bij momenten heel erg goed, maar hij duurt veel te lang, is weleens een paar nummers wat minder en herstelt zich dan weer. Zeker een bijzonder album, maar hier staat gewoon een album van vijftig minuten dat nergens minder is en niet inzakt. Bombastisch (of vol en aangekleed)? Nee, niet echt, daarvoor mis ik trompetgeschal, luide drums en euforische climaxen.

Eigenlijk wat sxesven zegt dus...

Sietse
hmm, eigenlijk hebben jullie een vreemd idee van bombast...als of dat alleen met luide zaken kan enzo.
Maar goed, ik gebruik dat woord hier eigenlijk vooral om aan te geven dat het minder ingetogen is dan HOOM

sxesven
Minder ingetogen - daar schuilt misschien een kern van waarheid in, hoewel dat met Ys uiteindelijk ook wel meevalt, toch? Sawdust & Diamonds is één al verstilde schoonheid, en ook in Monkey & Bear en Cosmia valt het met de uithalen wel mee. Emily en Only Skin, dan, misschien, kennen de meeste momentjes met zwierende strijkers - maar is dat uiteindelijk bombastischer zoals meteen in de opener op Have One On Me neergezet wordt? Ik ben het met je eens dat de strijkers het geheel hier wat meer vulling geven, maar tegenover The Milk-Eyed Mender zijn zowel Ys als Have One On Me uitgesproken georkestreerde en volle werkjes.

En tja, bombast, bombarie - voor mij is dat inderdaad een beetje van roffel, tè-tè-rè-tè, bovenop strijkers die de lucht inschieten; Ys vind ik, wat dat betreft, niet een toonbeeld van bombast. Zoals ik al zei, aangekleed dekt de term w.m.b. aardig - een basic fundament met inkleuring van Van Dyke Parks.

Overigens ben ik het niet met je oneens w.b. verhouding Ys - Have One On Me, hoor. Ingetogen is de opvolger zeker - of, laat ik het tendentieus eens 'saai' en 'kaal' noemen.

avatar van Sandokan-veld
Naar aanleiding van de hele mini-hype rondom Joanna Newsom van de afgelopen jaren, ben ik ook maar eens in haar muziek gedoken, te beginnen met Ys.

Eigenlijk verbaasde ik me, bij het beluisteren van deze plaat, een beetje over de heftige reacties op haar stemgeluid. Ik zou zeggen: neem de articulatie van Björk, denk het IJslandse accentje weg en voeg wat toe van Kate Bush' 'dansen om de meipaal'-lyriek, en je zit redelijk in de buurt. Helemaal niet zo ontoegankelijk, relatief gezien. Natuurlijk is het niet aan mij om te bepalen hoe anderen muziek ervaren, maar als ik sommigen hoor over gruwelijk gekrijs kan ik me daar toch niet bij aansluiten.

In de wereld van de alternatieve muziek, waar het credo nog steeds vaak is: monkey see, monkey do, krijgt Newsom van mij alleen door haar eigenzinnigheid al bonuspunten. Een dame die zichzelf begeleid op haar harp, in uitgesponnen folkliedjes die werkelijk het hele leven lijken te bespreken zonder ooit terug te vallen op platgetreden couplet/refrein-paden? Zo zien we ze niet vaak.

Een pretentieuze plaat, dan? Ik denk het wel. Maar het is te makkelijk om elke poging om iets complex en diepgaands te maken op te zadelen met dat label, en niet verder te kijken. Sommige muzikanten hebben ook echt iets te zeggen buiten 'laten we losgaan op de dansvloer', en dat valt te waarderen en te steunen.
Newsom trakteert ons vaak genoeg op prachtige melodieën en boeiende teksten om de aandacht die het kost om deze plaat te doorgronden waard te zijn.

Voor de hand ligt, om ook de productie te prijzen. De dame huurde Steve Albini voor de basisopnames, Van Dyke Parks voor de arrangementen, en Jim O' Rourke voor de geluidsmix. Een groter dreamteam is nauwelijks denkbaar.

Toch wil ik deze plaat ook weer niet zonder meer lauweren als meesterwerk. Newsoms monologen, vaak tien minuten of langer, vind ik vaak te veel voortkabbelen. Niet alle passages zijn even sterk of boeiend. Maar in de eindbalans ben ik toch een flink aantal mooie muzikale momenten rijker, en heb ik genoeg aanleiding om ook The Milk-eyed Mender eens te gaan beluisteren.

Marko
Ik zat gisteren genietend naar Cosmia te luisteren toen ik me besefte dat Ys een berucht drankspelletje zou kunnen worden als je elke keer dat Joanna ''river'' of ''darling'' zegt een glaasje leeg moet drinken.

sxesven
Voor wie 'm nog niet heeft, slechts €5,20 op CDWow!

Gallow
ja kut

sxesven
Heb er ook meer voor betaald, maar heb 'm dan ook al vier jaar in de kast staan.

avatar van Urbanoetang
sxesven schreef:
Voor wie 'm nog niet heeft, slechts €5,20 op CDWow!

Niet meer inmiddels...

avatar van schizodeclown
Apart, ze heeft hier een eigenzinnige geluid.
Toch weet het me niet 55 minuten lang helemaal te boeien, dan komt ze weer met sprookjesachtige prachtige melodieuze uithalen, en dan klinkt het weer niet boeiend.
Maar er zit potentie in, wie weet komt haar meesterwerk nog.

avatar van hoi123
Nee hoor, die is al geweest.

avatar van Paap_Floyd
Tsja, als je haar meesterwerk zoekt, zit je hier toch echt op de juiste plek...

Lukk0
Ik weet niet of je het al een keer geschreven hebt, maar hoe kan het dat jij haar debuut op de zesde plaats in je top 10 hebt staan, en deze maar drie sterren geeft? Zo groot is het verschil toch niet, behalve dat dit allemaal wat meer uitgesponnen is?