Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz (1978)

Label: Ariola

1. Saturday Night (3:42)
  2. Dope Sucks (2:06)
  3. One (1:54)
  4. Doin' It (2:39)
  5. Champagne (& Wine) (3:31)
  6. Back (In Y'r Love) (1:48)
  7. Hit (2:47)
  8. R & Roll Junkie (2:46)
  9. Never Enough (2:31)
  10. Pain (1:52)
  11. Get Lost (3:12)
  12. Hot-Talk (1:44)
  13. Prisoners (1:40)
  14. Doreen (2:32)
  15. Skid Row (2:35)
Heerlijk album met een perfecte begeleidingsband.

kistenkuif
De beste dorpsrocker die we in ons kikkerland hebben gehad. Fenomeen bovendien zij het helaas niet altijd vanwege zijn muzikale kwaliteiten. Brood was en blijft onze lievelingsrebel. Ooit op latere leeftijd kort met hem gewerkt en ik heb hem toen ervaren als een toegewijde en zachtaardige man. Dit vind ik een redelijk goed album door de hechte band. Mijn sympathie heeft hij alhoewel ik weet dat er buiten onze grenzen legio bands waren die dit kunstje beter flikten. Niet verder over zeuren: Herman was Herman en van ons. Ook als hij live meermaals de bocht niet kon houden. Beste songs: 'Dope Sucks' en 'Koos The Pimp'.

avatar van Edwynn
Ik vond het wel een beetje treurig als hij bij ons in Harderwijk door het stadje wandelde met zijn papegaai op zijn kop. Beetje achter de (jonge) meisjes aan enzo. Lachen, maar wel treurig. Wel een erg vriendelijke vent inderdaad.

In 1994 ofzo zag ik hem in Den Haag op een jubileumfeestje van een muziekhandeltje waar hij zeker vier of vijf nummers op zijn kop afwerkte. Gewoon met zijn hoofd op een kussentje, beentjes in de lucht. Net zo makkelijk. Hij overrompelde daar iedereen qua energie. Getuige de reacties van verbazing bij de oudere garde, was de klasse iets eenmaligs. Het was een leuke happening.

Op plaat heb ik altijd wat moeite met Brood. Ook Shpritsz gaat me na enkele nummers ernstig vervelen. Het wil graag eenvoudige uitlaatklep voor negatieve energie zijn, maar eigenlijk vind ik het album daar veel te braaf voor. Ik mis dat tomeloze wat er dan een beetje bij hoort.

avatar van Bluebird
Was wel lachen in Harderwijk in '88. Herman zn nieuwe album Yada Yada was net uit en hij was te gast bij een of andere Tros zomertoer op locatie in een tent op het terrein aan de Strokel. Ik had destijds een parelwitte Honda 750 met kuip, Brood kwam daar aanwaggelen en zag me blijkbaar voor een motoragent aan, legde zn hand op de ruit en mompelde tegen me: Heb je het ook in de gaten? Ben het nooit meer vergeten.

Bluebird schreef:
Was wel lachen in Harderwijk in '88. etc. etc.

Misschien ben ik een soepstengel maar ik begrijp het grapje helaas niet....?

avatar van Bluebird
Valt ook niet uit te leggen. Moet je gewoon meegemaakt hebben.

avatar van iggy
Best wel een sympathieke man dus.
Grappig Kist dat je hem wel moet maar een Young of Jagger maar een lul vind!?

avatar van bikkel2
Ik had Herman in mijn tijd als platenboer veel in de winkel. Hij had een pandje gehuurd in de buurt voor zijn schilderwerk.
meestal kwam ie 2x in de week met Lola (toen nog klein) videobandjes kopen. Ook kocht ie wel eens wat cd'tjes. Ik herinner mij dat ie Nick Cave albums kocht.
Sympatieke gozer. Nooit helder natuurlijk, maar altijd buitengewoon aardig.

Dream on Bikkel.
Heeft hij trouwens nooit iets gepikt uit je zaak?

iggy schreef:
Dream on Bikkel.
Heeft hij trouwens nooit iets gepikt uit je zaak?

Nee. Herman was uiterst relax. En als ie had gejat had ie achter de toonbank moeten komen.
Alle doosjes waren leeg in de winkel. Inhoud stond allemaal achter de toonbank.

Nee, ik denk niet dat het ooit bij hem speelde. Waarom zou ie ook ?

iggy schreef:
Best wel een sympathieke man dus.
Grappig Kist dat je hem wel moet maar een Young of Jagger maar een lul vind!?

Klopt. Die laatste twee zijn dan ook door de massa erkende topmuzikanten en dat zijn volgens jouw recente redenering onder PP van Young per definitie klootzakken. Herman kunnen we moeilijk zo'n topmuzikant noemen en zou dat zeker zelf niet doen. Artistiek een bescheiden, relativerende man en me alleen daarom al sympathiek.

Maar dat is niet de enige reden. Het was destijds een hele prettige klus samen met hem (en Deelder). Dan leer je iemand waarderen om wie hij eigenlijk is. Het had ook anders kunnen uitpakken. Young en Jagger kan ik inderdaad slecht lijden maar het voert een beetje te ver om dat hier onder Brood toe te lichten alhoewel mijn tikvingers jeuken.

Mijn vraag is: speelt je sym- of antipathie voor een artiest of band een rol in je beoordeling van hun albums. Bij mij soms wel, eerlijk gezegd. Hoe zit dat bij jou en andere MuMers?.

avatar van Edwynn
Bij mij niet. Nooit. Muziek is muziek. Ga ik niet ineens anders beoordelen als blijkt dat ik de artiest een enorme lul vind.

avatar van ricardo
Bij mij maakt het ook niet uit of de muziek gemaakt word door een enorme klootzak of een brave borst.

Ik stem op wat ik hoor, en omdat ik nergens echt fan van ben, doe ik dat bijna altijd geheel onbevooroordeeld.

Deze nederpopklassieker vind ik ook beslist een 4 waard.

Samen met Moontan zo ongeveer het beste wat je kunt horen wat in Nederland gemaakt is.

Vorige week heb ik op joeptjoep nog even villa felderhof gezien met de majoor en herman, maar herman had echt wel een goed hart dat weet ik zeker, het is alleen een kwajongen gebleven tot zijn dood toe. Jammer dat er niet meer van dit soort mensen zijn, want dat vage en bij vragen van interviewers dat semi intellectuele door op een slimme manier bepaalde vragen te ontwijken spreekt mij echt enorm aan. Staat ook nog een interview met jeroen Pauw op joeptjoep van een uitzending van het uur van de wolf. Ook grappig.

Ik mocht hem wel die herman, tijd dat er weer zo iemand opstaat.

Bluebird schreef:
Weet je zeker dat het gien olle boxer met een glaser kuip was?

Die kon je toen bij de domijnen ook kopen als ex pliesiefiets.

Nieuwstad
Heb je een linkje van dat interview door Pauw? Kan het niet vinden op joeptoep..

avatar van ricardo
Kep even gekeken, maar kan het niet weer vinden helaas, als ik het vind krijg je de link van mij.

Staat genoeg moois op joeptjoep over brood.

Mooie droogkloot in veel interviews vinnik.

avatar van platedraaier
Nieuwstad schreef:

uur van de wolf

ricardo schreef:
Weet je zeker dat het gien olle boxer met een glaser kuip was?

Die kon je toen bij de domijnen ook kopen als ex pliesiefiets.

Nee, het was een VF Sabre met Pichler kuip. Wist Herman veel.........

kistenkuif
Voor muziekliefhebbers zonder verstand van motoren met of zonder kuip zou een foto van de betreffende machines uitkomst bieden. Is die leverbaar? Maken we er gewoon even een motorsite van met plaatjes. Lijkt me wel geinig als kort intermezzo. Past ook goed bij die leren broek op de hoes van Shpritsz. Ouwehoeren we daarna weer lekker verder over us Herman.

Ha ha !!

Altijd lachen hier. Krijgt altijd weer een andere wending. Love this forum

avatar van devel-hunt
IK weet nog dat Herman hot was.
Street, Shpritsz, Cha cha, drie voltreffers op een rij.
En dan zijn samenwerking met Nina Hagen en Dolf Brouwers, Hilarisch.
Nederlandse eerste en laatste echte rock and roll junk. Het was banaal, amusant maar zeker ook muzikaal op hoog niveau.

Als Herman niet zo lijp had gedaan had hij veel groter kunnen worden, maar was het fenomeen Brood misschien niet zo leuk geweest. Jammer dat hij van de Amsterdamse Hilton is gesprongen en misschien tijdens zijn val een blik kon werpen, een laatste, in de kamer waar John & Yoko ooit hun bed-in voor de vrede hielden.

avatar van bikkel2
Het was op devel-hunt. De drugs hadden zijn lichaam totaal gesloopt. Niets hielp hem meer.

Hij wilde voorkomen dat ie in bed zou belanden en verzorgd moest gaan worden.
Zelfmoord is heftig en een sprong is enorm schokkend, maar hij wilde gewoon niet verder.

avatar van iggy
@ Kistenkuif. Maar dan stap je best wel snel over al zijn mindere karakter trekjes cq erg duistere kanten. Vreemdgaan bij het leven, mensen misbruiken, bandleden laten vallen als bakstenen,zwaar junken gedrag,inbraak of door het open raam van een trein met een pistool luk raak te schieten enz enz enz enz. Allemaal dingen/feiten beschreven in zijn boeken of gezien in docu's. Dingen die Brood niet eens ontkende. Dus kun je er wel vanuit gaan dat het allemaal ook redelijk waar zal zijn.
En niet dat ik nu de moraal ridder wil uithangen verre van dat zelfs. Want ik heb vaak (bijna altijd) kostelijk moeten lachen om Hermanes zijn fratsen en idioot gedrag. Maar om hem nu als een sympathieke man neer te zetten. Lijkt me best wel erg kort door de bocht om eerlijk te zijn.
Ik heb ook met enige verbazing naar al die andere gebruikers ha hun kritiekloze berichtjes gekeken/gelezen. En best wel eens moeten grinikken. Zou iemand van jullie blij zijn als charmante Hermanes voor je deur zou staan? Al of niet met een schijtende papegaai op zijn hoofd. Om vervolgens je dochter van 17/18 mee te nemen naar een van zijn vele favoriete kroegen.
Ook best lastig want de man is overleden. Voor ik daar weer flauwe opmerkingen over krijg.

En om je vraag te beantwoorden. Nee ik laat me totaal niet beinvloeden of iemand me wel of niet aanstaat.
De enige band waar ik nooit naartoe wilde gaan is Guns geweest. Puur om het feit dat ik me niet wil laten vernederen door iemand die lak heeft aan alles en iedereen. Rose maalt er namenlijk niet om om een uurtje of twee/drie te laat te veschijnen voor zijn concert.
Wat mij betreft ook de grootste eikel die de R&R heeft voort gebracht

Nieuwstad
Helemaal mee eens Iggy. Je vergeet nog dat ie ook een waardeloze vader was. Zijn eerste zoon heeft ie als een baksteen laten vallen en tegelijkertijd was ie met dochter Lola enorm klef. Niet iemand waar je op kon bouwen. Want enorm egoïstisch. Misschien moet je dat ook zijn om als artiest je brood (hee leuke woordspeling ) te verdienen, wie zal het zeggen.

avatar van devel-hunt
Brood was niet mee te leven denk ik.
Hij mag in zijn handen hebben geknepen om een vergevingsgezind wereldwijf als Xandra te ontmoeten. ( Ze is een nichtje van Gert-Jan Dröge.)
Dankzij haar is hij niet al veel eerder is de goot beland.
Zij gaf hem een thuis, onderdak en stabiliteit, waar hij alleen gebruik van wenste te maken als het hem uitkwam en onder zijn voorwaarde.
De zakkenwasser.

TheArtfulDodger
kistenkuif schreef:

Bij mij zeker wel, ik ga dus echt geen cd aanschaffen van iemand die er rechtse ideeën op na houdt.

devel-hunt schreef:
De zakkenwasser.

Die voorwaarde was toch dat Herman kon doen en laten wat ie wilde maar een keer een avontuurtje voor Xandra was uit den boze.
De huichelaar.

edit: uit onderstaande docu kwam naar voren Xandra nog een kind kreeg van een ander, dus wat ik hier beweerde klopt niet helemaal.

Nieuwstad schreef:

Dat bedoel ik ook te zeggen dat (bijna) ik zwak het wat af iedere top muzikant een klootzak is. Dat hoeft overgens niet te betekenen dat hij/zij ook een klootzak is binnen het prive leven. Herman was dat wel teminste zo denk ik er over. Daar weten wij ook vaak niks of weinig vanaf. Maar binnen de studio muren is een top muzikant vaak een enorme klootzak. Ik baseer mijn mening overgens bijna louter op de R&R boeken en docu's die ik lees en zie.

Je ziet dit gedrag trouwens ook vaak terug bij top sporters.

Brood had schijt aan alles, het geld kwam toch wel binnen.
Muzikaal leverde het op een bepaald moment een stuk minder op dan zijn schilderijen.
Eventjes een middag een metro vol kladderen, en vervolgens cashen.

Nieuwstad
Over vaders en zonen 2009: Marcel Buissink en Herman Brood/Koos van Dijk - Uitzending Gemist - uitzendinggemist.nl

Schrijnende aflevering over de zoon van Herman Brood, Marcel Buissink. Hij heeft (heel begrijpelijk) de achternaam van zijn moeder overgenomen. Herman "had" niks met zijn zoon omdat het een jongetje was. Als het een meisje was geweest was het heel anders gelopen. Dat is toch walgelijk.