Def Leppard - Hysteria (1987)

Label: Mercury

1. Women (5:41)
  2. Rocket (6:34)
  3. Animal (4:02)
  4. Love Bites (5:46)
  5. Pour Some Sugar on Me (4:25)
  6. Armageddon It (5:21)
  7. Gods of War (6:32)
  8. Don't Shoot Shotgun (4:10)
  9. Run Riot (4:38)
  10. Hysteria (5:49)
  11. Excitable (4:19)
  12. Love and Affection (4:35)
  13. Love and Affection [Live] * (4:52)
  14. Tear It Down * (3:38)
  15. Ride Into the Sun [1987 Re-recording] * (3:04)
  16. I Wanna Be Your Hero * (4:32)
  17. Ring of Fire * (4:36)
  18. Elected [Live] * (4:18)
  19. Love and Affection [Live] * (4:50)
  20. Rock of Ages Medley: Not Fade Away / My Generation / Radar Love / Whole Lotta Love [Live] * (8:42)
  21. Women [Live] * (6:29)
  22. Animal [Extended Version] * (4:40)
  23. Pour Some Sugar on Me [Extended Version] * (5:37)
  24. Armageddon It [The Nuclear Mix] * (7:41)
  25. Excitable [Orgasmic Mix] * (6:25)
  26. Rocket [Lunar Mix] * (8:42)
  27. Stumpus Maximus en Good Ol' Boys - Release Me * (3:31)
totale tijdsduur: 1:01:52 (2:23:29)
avatar van Edwynn
Vanaf het ontstaan was al duidelijk dat Def Leppard meer affiniteit had met de Amerikaanse markt dan de NWOBHM stroming, waarin ze vrij achteloos geplaatst werden.

Met Pyromania ontworstelde de band zich definitief aan dat stigma. Dat album heeft in mijn beleving niet meer diepgang dan Hysteria. Dom meeblèren was daar ook al net zo aan de orde.
Hysteria rockt minder hard. Bovendien vind ik dat er in de vorm van Gods Of War, Run Riot en het kalme titelnummer toch ook wel een paar heuse uitschieters op staan.

Ik mag aannemen dat ze er wel iets van een pensioentje aan overgehouden hebben. Met ruim 14 miljoen verkochte schijfjes (niet alleen in de VS) kun je rustig spreken van een klein commercieel succesje. Uiteraard zal dat ook wel beoogd zijn, maar dat is voor mij geen belemmering om Hysteria nog eens op te leggen. Daarvoor heeft de plaat toch een te knap eigen karakter.

avatar van aerogp1
Edwynn schreef:

Daar sluit ik me bij aan, ik legde hem zojuist nog op. Op zijn tijd snoeihard "easy-rocken" zonder moeilijk doenerij, daar is helemaal niets mis mee .

avatar van vielip
Dit album gaat mij nooit vervelen in ieder geval! Het luistert weg als één groot 'best of' album. En natuurlijk heeft deze plaat een eigen smoel. Na 5 seconden weet je al dat het Leppard is!

avatar van Edwynn
Gisteren zag ik de classic albums aflevering rond Hysteria. Een aflevering uit het boekje. Met veel analyses van sporen en productionele geintjes die uitgelicht werden. Heel wat anders dan die rare Broodaflevering. Zo heb ik toch weer wat nieuwe inzichten gekregen in Hysteria.
Toch wel een more than meets the ear plaat.

avatar van Metalhead99
Def Leppard werd eind jaren '70 onder de NWOBHM bands geplaatst. De mannen van Def Leppard vonden dit echter maar niks, ze waren vastbesloten om de eerste bands sinds The Beatles, Rolling Stones, enz. te worden die de V.S. zou veroveren. Daarom vertrokken de mannen begin jaren '80 naar de V.S., waar ze wat stijlveranderingen ondergingen.

De stijl van Def Leppard past onder het Glam/Hair Metal/Rock genre, dat in de jaren '80 explodeerde in de V.S.. Omdat deze muziekstijl toen enorm populair was, is het ook niet zo gek dat Hysteria een groot succes werd. Def Leppard kan als één van de grootste bands van het genre gezien worden en ik vind dat ook niet zo vreemd als ik naar deze plaat luister.

De kwaliteit spat er vanaf! De plaat ligt lekker makkelijk in het gehoor en rockt hier en daar erg lekker. Joe Elliott klinkt erg goed en kan tot één van de betere vocalisten in dit genre gerekend worden. Instrumentaal zit het album ook prima in elkaar. Ik was aan het twijfelen tussen 3.5 en 4* en ik heb voor het laatste gekozen, want dit is gewoon erg goed!

avatar van SMC625
On through the night, High and Dry, Pyromania en Hysteria...allemaal verdienen ze 5 hele dikke sterren. Wat een wereldband was Def Leppard toen. Maar ik blijf erbij dat alles instortte toen gitarist Steve Clark overleed. Weg was de magie, weg waren de supercoole riffs, weg waren de ijzersterke songs. Ik heb alle platen die ze daarna uitbrachten nog gekocht, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Met uitzondering van Euphoria zat er eigenlijk alleen maar bagger tussen. Zonder Steve is er gewoon geen Def Leppard mogelijk

avatar van vielip
Ik dacht in eerste instantie; nou nou, wat een negatief gedoen van die SMC625. Maar toen ik er eens goed over na ging denken kwam ik erachter dat je eigenlijk helemaal gelijk hebt! Na het overlijden van Steve was het inderdaad gedaan met de briljante albums. Adrenalize en Euphoria komen nog aardig in de buurt wat mij betreft maar daarna houdt het op. Zelfs het alom geprezen Songs from the sparkle lounge vind ik maar matig. Ik las laatst dat Joe Elliott het dwars zit dat ze min of meer verplicht zijn om live het oude werk te spelen omdat dat is wat de mensen willen horen. Nieuwere dingen worden maar mondjesmaat gewaardeerd. Ik geloof dat ik wel weet hoe dat komt...

avatar van gigage
Opgenomen in de wisseloord studio met veel vertraging ivm het auto ongeluk van de drummr. Met een omgebouwde drumkit wordt de plaat afgemaakt en hebben ze er bijna zo'n 3 jaar over gedaan, meen ik. Maar dat moet ik eigenlijk eerst nog verifieren. Dat er zoveel van verkocht zouden worden en zoveel singles (6!) In de billboard 100 waaronder een no.1 hit (love bites) zullen ze toen ook wel van hebben opgekeken.
Dat Joe Elliot een geweldige zanger is zag ik laatst terug op de freddy mercury tribute blu ray (incl voorprogramma ). Het kostte hem geen enkele moeite om de zangpartijen van Queen te evenaren.
over dit album dan; veel hits, overproduced met special effects, erg gepolijst maar ozo lekker op zijn tijd.

vielip schreef:

vielip ik geef je 100% gelijk. Ook hun eerdere albums kon ik pruimen maar dit album is heelmaal top (ondanks de drummer één arm heeft)

gigage schreef:

Het gekke is is dat ik dat ook altijd vond/dacht. Ik luisterde afgelopen week echter weer een keer een bootleg van de Hysteria tour en daarop kwam Elliot er toch niet heel erg best vanaf. Hij kan natuurlijk een off day hebben gehad maar toch...

Ik heb kort geleden een LIVE Bluray gezien en daar was de zang zeer goed. trouwens heel het concert was top(!). Veel sfeer prima sfeertje lekkere nummers

avatar van gigage
De Hysteria tour bevatte meer dan 220 gigs in 1.5 jaar tijd (87-88). Daar zal Elliot wel wat stemproblemen hebben opgelopen indertijd, dus kan me wel voorstellen dat er een paar zwakke optedens tussen zaten.

avatar van steve harris
net weer eens dat vette gods of war gehoord met die ongelooflijk lekkere rifffff, het is super fout ik wwet het maar ik vind dit een heerlijk autoplaatje

avatar van Edwynn
Fout? Omdat een stel modehippies dat zo noemt? Mooi niet. Gewoon gaaf!

Edwynn schreef:
Fout? Omdat een stel modehippies dat zo noemt? Mooi niet. Gewoon gaaf!

Amen! Gewoon een mega vet album!!

avatar van steve harris
gods of war supppervet

avatar van Deranged
Is wel een geinig plaatje.

Testosteron rock.

Niet gedacht dat ik die term ooit nog zou gebruiken, maar is wel wat in me opkomt als ik dit zo hoor.

Leuke vocalen, paar grappige riffs. Maar ook niet veel meer dan dat.

Geen onsterfelijk rock 'n' roll document wat mij betreft, gewoon lekkere lichtvoetige niks aan de hand muziek.

avatar van gigage
Was op dat moment het duurste rock album ooit gemaakt. Dus en R&R document is het wel.

avatar van Deranged
In dat geval ben ik haast geneigd er nog een halfje af te halen want met zulke financiële bombast zou ik toch net wat meer vuurwerk verwachten.

Ben daar niet van onder de indruk.

Mij zegt het niets hoeveel centen ze ergens in pompen. Is geen garantie voor kwaliteit en zeker niet voor onsterfelijkheid.

avatar van gigage
Je hoort mij niet zeggen dat je m daardoor beter moet vinden want dat is smaak gebonden. Het is historisch gezien echter geen niemandalletje. Sterker nog, er is een docu over gemaakt in de classic albums serie waarin oa al die bombast en over the top choirtjes (sommige zelfs backward) worden uitgelegd.

avatar van Edwynn
Ik vind het wel een iconisch album. Over the top, maar dan wel met goede songs die (mij) niet snel vervelen. De classic albums-aflevering is een absolute aanrader. Als je er tenminste van houdt dat er vrij diep over de totstandkoming van zo'n plaat verhaald wordt. Niet al teveel gezeik over alle problemen die de band troffen, maar gewoon een aantal nummers en de manier waarop ze opgebouwd zijn. Leuk ook de passage over Jim Steinman die eerst bij het album betrokken zou worden omdat Mutt Lange geen tijd had.

avatar van vielip
Met, ik meen, meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd kun je mijns inziens ook onmogelijk spreken van een 'niemandalletje'. Dat het je ding qua smaak niet is staat daar los van wat mij betreft.

avatar van iggy
Edwynn schreef:

Die Classic Albums aflevering is inderdaad zeer geinig. leuk om erachter te komen dat sommige nummers min of meer gepikt zijn. Dat gebeurd denk ik aan de lopende band. Maar nu hoor je het ook echt uit de mond van in dit geval Leppard. Of hoe nummers puur per toeval onstaan.
Ik ben dan toch nieuwsgierig naar de manier van werken van Lange bij AC/DC. Ik kan me namenlijk op de een of andere manier niet voorstellen dat Mal en Angus nummers tot in den treure opnieuw en opnieuw en opnieuw gaan inspelen. Er bestaat meen ik wel een aflevering van Classic Albums Back In Black. Maar daar is geen barst aan.

Binnenkort deze maar eens voorbij laten komen.

Cured
Heb deze en Pyromania, maar vindt de laatste wel beter. Hysteria heb ik wel gehoord inmiddels, gaat me net wat te ver hier en daar , maar zeker geen slecht album. Aanvankelijk sloeg het album destijds ook niet direkt aan, meen ik me te herinneren.

avatar van glenn53
Klopt. Pas nadat 5.Pour Some Sugar on Me een hit was geworden.

iggy schreef:

Toch schijnt dit wel degelijk te zijn gebeurt. Tijdens de opnames van, ik meen Highway to hell liet ie Angus keer op keer een solo of lick overspelen totdat ie tevreden was.

avatar van gigage
Het zat Angus zo hoog dat hij tijdens de highway to hell tour in de US de manager van de band ontslagen heeft destijds. Die manager heeft er onlangs een boek over geschreven heb ik ergens gelezen. Maar terug naar Hysteria classic album docu, een van de betere in de serie die ik totnutoe gezien heb inderdaad.

avatar van Metalhead99
Ik heb die aflevering niet gezien, maar ik zal binnenkort eens op uitzending gemist blijven. Persoonlijk vind ik dit 1 van hun beste albums.

avatar van robbrouwer58
Oei, hopeloos uit de tijd.

avatar van Snakeskin
goede plaat, en zo hopeloos uit de tijd vind ik hem zeker niet