Depeche Mode - Some Great Reward (1984)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Something to Do (3:47)
  2. Lie to Me (5:03)
  3. People Are People (3:52)
  4. It Doesn't Matter (4:44)
  5. Stories of Old (3:13)
  6. Somebody (4:27)
  7. Master and Servant (4:12)
  8. If You Want (4:41)
  9. Blasphemous Rumours (6:22)
avatar van titan
titan (crew)
Vanaf deze plaat begon Depeche mode een echt interessante band te worden. 3,5*

avatar van FisherKing
Raar, ik vond het toen bergafwaarts gaan met Depeche Mode. Maar ik moet toegeven dat ik latere albums "gemist" heb.

Depeche Mode heeft later zeker geweldige dingen gemaakt en kan dan ook niet echt van afglijdende kwaliteit in hun output spreken vanaf 1984, maar Some Great Reward vind ik toch echt een matig album in hun discografie (Blasphemous Rumors is mijn favoriete track).
De voorganger Construction Time Again vind ik persoonlijk hun beste, daar kan ik geen slecht nummer op vinden.

Mooie tekst:

"I don't want to start
Any blasphemous rumours
But I think that God's
Got a sick sense of humour
And when I die
I expect to find
Him laughing"

Hier staan een aantal geweldige nummers op, die voor een steeds grotere bekendheid van de band zorgde.
Enkele nummers hiervan zijn, People are people, en Master and Servant.
Persoonlijk vind ik het een wisselend album.

avatar van lebowski
Ik was afgelopen najaar in Hongarije en daar is Depeche Mode dus absoluut nr. 1 in de hitlijsten, in de cafe's en clubs, in de platenzaken en waar je ook loopt, komt of zit schalt Depeche Mode uit de speakers. Apart.

avatar van titan
titan (crew)
Niet zo heel vreemd, want Depeche mode komt uit de categorie "wereldberoemd, behalve in Nederland".

Die opmerking over de mooie tekst van Blasphemous Rumours kan ik natuurlijk alleen maar beamen.

avatar van Edwin
De 4 singles van deze plaat waren mijn eerste kennismaking met DM. Van 1981 t/m 1985 was ik iedere zondagmiddag aan de radio gekluisterd (we draaien de platen helemaal, remember), dus ik kon ze moeilijk missen. Hoewel ik van hun latere werk veel in huis heb, inclusief de 2 singles verzamelaars, ken ik deze plaat als geheel nog niet. Misschien toch maar eens proberen om de back catalogue compleet te krijgen.

avatar van Droid
Duidelijke progressie bij Depeche Mode. Dit album is donkerder, meer industrieel van geluid. De teksten zijn gewaagder, en zowaar staat er een echte ballad op ("Somebody", die overigens wonderschoon is).

Ook een favoriet van me is "Lie to Me".
Ik heb me altijd verbaasd over het succesje van "People Are People" in nederland, ik vind het toch het minste nummer van het album.

avatar van orbit
Blasphemous Rumours is misschien het mooiste nummer van DM ooit Alleen dáárvoor krijgt deze plaat al 4 sterren. Maar Master & Servant en Somebody zijn ook behoorlijk de moeite. People are people ben ik ook niet zo weg van, alhoewel het wel elementen bevat van een okee DM nummer. Het verveelt echter wat sneller.
Al met al een klassiekertje

avatar van MartinoBasso
Dit vind ik de ultieme Depeche Mode plaat. Het klinkt allemaal zeer gedateerd, maar toch.. Geen enkel slecht nummer te bespeuren. Van al die industriële geluiden kan ik maar niet genoeg krijgen.. If You Want vind ik een ondergewaardeerd Depeche Mode-nummer, ik vind het persoonlijk 1 van hun beste, die opbouw is gewoon goed. Verder staan er ook nog de singles "People Are People" en "Master & Servant" op hierdoor ben ik Depeche Mode beginnen te ontdekken! Binnenkort zal hier ook wel een remaster van uitkomen en dan schaf ik hem eindelijk aan!
4.5*

Leuk dat je dit de ultieme Depeche Mode plaat vind.
Ik vind het zelf niet: op een paar echt sterke nummers na.
Maar het leuke is dat in de groep Depeche Mode fans-liefhebbers ook nog verschillende meningen bestaan.
Ook rond deze tijd heb ik DM leren kennen, en ik vond, en vind nog steeds de nummers uit deze tijd geweldig.
Maar DM heeft zo'n evolutie in hun muziek doorgemaakt, dat dit album bij de latere DM-albums gezien, ik dit als een doorsnee DM-album zie die in kinderschoenen staat bij hun latere werk, met alle respect voor de mening van MB trouwens.

avatar van Eliniej
Ik vind dit een redelijk goede cd met toch wel goede nummers, mijn favorieten zijn: People Are People, Somebody en Master And Servant. Dit krijgt 4* van me

absoluut hun mooiste album. Maar ook "music for the masses" en "black celebration" zijn top.
Hun beste nummer staat hier trouwens niet op, dat blijft toch altijd "Stripped".
Ondergewaardeerde band.
Helaas vind ik hun laatste 3 albums van minder nivo.

avatar van andré
deric raven schreef:

Ondergewaardeerde band

Ze waren, en zijn, in vele landen uitermate populair. Vorig jaar Ahoy uitverkocht, en in met name Duitsland en Engeland ook nog zeer succesvol.

avatar van orbit
Hun beste staat hier wel degelijk op, dat is namelijk Blasphemous Rumours!!

Als je na gaat hoe weinig hits ze in Nederland gehad hebben, dan vind ik het een ondergewaardeerde band.
"Blasphemous rumours" hoort wel tot mijn favorieten; evenals "Strangelove","Clean" en "In your room".
Maar "Stripped" vind ik persoonlijk niet te overtreffen.

avatar van orbit
In Nederland zeker, maargoed.. gelukkig is Nederland de wereld niet Er worden wel meer bands over het hoofd gezien hier, en veelal slechte muziek ip daarvan overgewaardeerd. Het muziekklimaat is hier gewoon een beetje zoals de rest van het weer, druilerig

avatar van andré
deric raven schreef:

Ach, als je dan toch naar hitlijsten kijkt, kan je beter naar albumlijsten kijken, en daar kom je acts als Depeche Mode wel tegen bij de, pakweg, bovenste 20. 'Hits in de top-40' zijn een totaal achterhaald verschijnsel, want wie koopt er tegenwoordig nog singles?

En acts als Pink Floyd en Led Zeppelin hebben ook niet veel hits gehad, zijn ze dan ondergewaardeerd?

Live zijn ze in ieder geval erg goed; ik heb ze 2x gezien en ze hebben veel indruk op me gemaakt.

Met dit album maken we voor het eerst kennis met een Depeche Mode die de discosound combineerd met wat meer zeggende teksten; wat ze vervolgens op de volgende albums ook doen.
Met in mijn ogen ook wel de mooiste albumhoes ooit gemaakt.

Album waarmee het voor mij allemaal begonnen is (depechemanie) met de single People are people, dat ik heden ten dage niet meer tot mijn favorieten reken, daarvoor ken ik intussen al teveel schitterende nummers van hen.
Sterk album, met de metaalachtige klanken waar ik voor viel : Something to do, Lie to me en natuurlijk Blasphemous Rumours zijn mijn favoriete tracks. Maar eigenlijk staat hier geen enkel nummer op dat ik slecht vind, alles goed tot zeer goed, mooie jeugdherinnering.
Dat dit een mooie hoes is, vind ik er dan weer over, violator vond ik in alle eenvoud toch sterker, maar gelukkig verschillen smaken wel eens, zelfs onder Depeche fans!

Depeche Mode besteed aandacht over het totale imagebeeld van de band; ik weet niet of iemand de hoes herinnerd van "People Are People" of "Somebody". Bijna alles klopt aan deze band.

Idd, covers, stagedesign en videoclips zijn bij hun meestal een sterk punt en maken een deel uit van hun imago.

Dit was de eerste LP van Depeche Mode waar ik naar uit kon kijken. Dit omdat ik met Construction Time Again mijn eerste DM in huis had gehaald.
En het viel niet tegen, ook voor de heren zelf niet want in Nederland wisten ze eindelijk ook te scoren met de hitsingle People Are People en in mindere mate Master And Servant, Blasphemous Rumours en het schitterende Somebody, een nummer dat ik nog steeds van een werelds niveau vind.

Dit is één van de drie Depeche Mode-albums die mij op dit moment erg aanspreken. De andere twee zijn "Black Celebration" en "Music For The Masses". Aangezien Depeche Mode de volgende 80's-band is, die ik wil gaan ontdekken, ben ik van plan om binnenkort een album van de band te kopen, en het wordt één van deze drie. Maar ja, welke? Casartelli heeft mij deze aangeraden, waarvoor dank , en hier staan zeker een paar zeer aansprekende nummers op ("People Are People", "Master And Servant en "Blasphemous Rumours"). "Black Celebration" en "Music For The Masses" zijn donkerder qua klank en hebben een minder industrieel geluid. Ook op die albums staan enkele toppers, zoals "A Question Of Time", "A Question Of Lust", "Black Celebration" en "Never Let Me Down Again".

Welke van de drie albums kan ik (in eerste instantie) het beste aanschaffen? Alvast bedankt voor de tips .

avatar van Droid
Tja, elk DM album is weer anders. Als je niet zeker bent, ga ze dan gewoon vantevoren beluisteren voordat je wat koopt. "Some Great Reward" is een mooie opstap naar de steeds betere albums die volgden, waarvan ik "Music for the Masses" en "Violator" het meeste waardeer.

Het samplen van alles en nogwat dat ze deden in "Construction Time Again" is op dit album meer geperfectioneerd, en werd in hun volgende albums steeds subtieler en intelligenter (okee, aparatuur werd ook beter natuurlijk). Mede door Alan Wilder werd hun muziek complexer, en m.i. ook mooier.

Bedankt Droid. Ik weet dat de DM-albums nogal van elkaar verschillen, en uiteraard heb ik al stukjes van de verschillende albums beluisterd. "Violator" heb ik als geheel beluisterd, en dat album viel me eerlijk gezegd behoorlijk tegen (3/3.5*). Door dat beluisteren heb ik drie echte DM-toppers ontdekt ("SGR", "BC" en "MFTM"). Tussen die drie moet ik nog kiezen. Vandaar dat ik deze vraag even stelde.

avatar van Droid
In dat geval: "Music for the Masses" !