U2 - Under a Blood Red Sky (1983)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:47)
  2. 11 O'Clock Tick Tock (4:41)
  3. I Will Follow (3:45)
  4. Party Girl (3:06)
  5. Sunday Bloody Sunday (5:18)
  6. The Electric Co. (4:38)
  7. New Year's Day (4:36)
  8. "40" (3:46)
avatar van Premonition
Ik heb het volgens mij al eens eerder aangegeven, de geluidskwaliteit en dynamiek van het Countdown concert van mei 1982, is vele malen beter dan dit album. Helaas moeten we het doen met (inferieure) YouTube fragmenten van het concert in 't Heem, maar deze moeten eigenlijk nog eens fatsoenlijk worden uitgebracht. Misschien dat dit lastig ligt qua rechten tussen Island en Veronica?

avatar van gaucho
Premonition schreef:

Ik ben dat met je eens. Het viel me destijds al op dat de geluidskwaliteit van die live-single een stuk beter is dan die van dit album. Het was ook een wervelend optreden, dat ook mij een fan van de band maakte. Ik zou het zeer toejuichen als dat gehele concert nog eens op een geluidsdrager wordt uitgebracht.

Rechten? Tja, die live-single staat ook op de deluxe-versie van October. ik zou me kunnen voorstellen dat Veronica het alleen maar als promotie zou kunnen beschouwen, maar wie ben ik? Bovendien is het Veronica van nu wel een heel ander beestje dat dat van toen...

avatar van Michiel Cohen
Queebus schreef:
Ik weet nog precies het moment dat ik fan werd van U2. Toen ik ze op tv zag bij het Veronica concert in 't Heem in Hattem, was het 1982? Afijn, I Will Follow kwam toen uit in de live versie van dit concert en dat was mijn eerste eigen gekochte plaatje. Met op de flipside Gloria van het album October. En een foto met Bono zwaaiend met een vlag op Pinkpop 1981 waar ze toen voor slechts 7000 Gulden aantraden.

Under A Blood Red Sky is véél te kort maar geeft een perfecte weergave hoe opwindend een U2 concert kan zijn. Dat het niet de beste muzikanten zijn dondert niet. De opwinding, bloed, zweet en tranen druipen als het ware uit de speakers. Precies wat een 17 jarige puber nodig heeft. Gewoonweg super!

avatar van Rainmachine
Deze gisteren weer eens uit de vinyl mottenballen gehaald en ik ben plezierig verrast moet ik bekennen. Dit live album klinkt veel beter dan ik mij herinner, ik heb nu wel een betere stereoset dan in de jaren 80 maar toch. Misschien heb ik later alleen de CD versie gedraaid en ik was er op een gegeven moment ook wel klaar mee omdat het zoveel gedraaid werd overal. De tijd is vriendelijk voor dit mini-album geweest want ik heb er weer lekker van genoten zoals het hoort. Heeft zelfs een paar keer op repeat gestaan en dat is al een hele tijd niet meer gebeurd.

avatar van RonaldjK
Met War was U2 eerder dat 1983 definitief doorgebroken in Nederland, nadat de KRO, Veronica en Oor en zelfs de Hitkrant voor de nodige reuring hadden gezorgd. Dit was een groep die iedere tiener kende. In mijn omgeving konden zowel de kakkers in hun poloshirts als de hardrockers in hun spijkerjasjes dit waarderen; achteraf gezien dubbel verrassend. En plotseling was daar Live "Under A Blood Red Sky".

Toen deze gloednieuwe mini-elpee voor de prijs van een EP in de bakken belandde (dat zal in november 1983 zo'n vijftien gulden zijn geweest), vond ik dat een koopje. Acht nummers! Zeker omdat de tv-registratie van het concert in Red Rocks op tv was geweest, wat grote indruk had gemaakt op mijn vriendenkring. Wát een energie ging uit van deze frontman, wát een gitaargeluid, wat een heerlijke ritmesectie! De in het zwart geklede Bono, intens contact zoekend met het publiek? Onweerstaanbaar.

Zijn contouren zijn herkenbaar in het label, middenin het zwarte vinyl. Wie de plaat opzette, werd nogmaals aan die concertfilm herinnerd.
Als liefhebber van scheurende gitaren ging mijn voorkeur uit naar de vlotte nummers waarin The Edge zijn zes snaren liet ronken; te weten I Will Follow, The Electric Co en New Years Day, maar zelfs het langzame "40" won mijn hart met het luid meezingende publiek.

Anders dan de concertfilm en hoes doen vermoeden bleken slechts twee nummers afkomstig van dat optreden, met twee opnamen van een ander Amerikaans concert. Kant 2 was "gewoon" voor Rockpalast opgenomen.
De muziek was extra verpletterend dankzij de vette productie van Jimmy Iovine, wiens naam ik kende van zijn werk voor Bruce Springsteen. Hoeveel steviger klonk de band hier dan op de eerste drie studioplaten... Dit was alweer een stap voorwaarts voor een band die toch al zo goed was. Een ware livesensatie.

Een collega raadde mij gisteren opnieuw Bono's boek 'Surrender: 40 Songs, one story' (2022) aan. "Zelfs iemand die niet van U2 houdt, móet dit lezen!' zei hij enthousiast. "Hij heeft veel zinvols te melden!" Ik heb het vanmiddag besteld, want ik ben makkelijk over te halen als het om deze groep gaat, al zou ik vanaf 1988 minder enthousiast zijn over hun muziek.
Bij het lezen eerst eens kijken welke nummers van hun eerste drie studioplaten van een diepere laag worden voorzien, want dat achter de teksten verhalen schuilen, wordt me bij het beluisteren van deze acht klassieke nummers wederom duidelijk.