U2 - Under a Blood Red Sky (1983)

Ierland
Label: Island

1. Gloria (4:47)
  2. 11 O'Clock Tick Tock (4:41)
  3. I Will Follow (3:45)
  4. Party Girl (3:06)
  5. Sunday Bloody Sunday (5:18)
  6. The Electric Co. (4:38)
  7. New Year's Day (4:36)
  8. "40" (3:46)
avatar van Jan Wessels
Ik vierde oud en nieuw bij een vriend van mij. Toen we om twaalf uur naar buiten gingen om vuurwerk af te steken hadden de overburen de boxen buiten het raam hangen en draaiden keihard New Years Day. Mooi dat sommige dingen zo blijven hangen.

avatar van lullaby1987
echt een mooie plaat! een van de beste live platen die ik ooit gehoord heb party girl, 11 o clock, electric co, new years day en natuurlijk de legendarishe live versie van sunday bloody sunday
de video opname van deze plaat is ook geweldig!
enige minpuntje is dat de plaat te kort is.
5.0

avatar van FunkStar
Geweldige cd met de beste versies van alle vertegenwoordigde nummers. Alleen is het jammer dat er in de cd versie is geknipt vanwege een copyright-geschil dat te maken heeft met een geimproviseerd stukje Send In The Clowns van Judy Collins tijdens het nummer Electric Co. Als je gewend bent aan de vinylversie is dat heel erg vervelend. Daarom vind ik dat, als het ooit weer wordt uitgebracht, er een oplossing moet komen zodat iedereen van de volledige song kan genieten.

Men
Goede plaat, Party Girl is mooi. Natuurlijk zijn New Year's Day en Sunday Bloody Sunday de juweeltjes van deze plaat!

FunkStar schreef:

Ja sorry hoor, maar ik heb al gezien dat je een aantal reviews van mij van Bol.com gehaald heb. Kun je zelf niks verzinnen?

avatar van SiSsY bOY
Ik heb het normaalgesproken niet zo op "live" platen (live tussen aanhalingstekens want dit soort platen worden vaak achteraf in de studio nog wat gepolijst). Toch klinkt deze plaat erg lekker, bono is echt wel een opzwepend figuur als ie op het podium staat heb ik het idee.

EVANSHEWSON
Live at Red Rocks bestaat ook op video of dvd; Eigenlijk moet je bij zo'n fantastisch concert gewoon ook de beelden erbij hebben, dàt is pas compleet !
Maar dit concert is gewoon top. De band speelt scherp, de songs zijn dat ook; strakke rocksongs met nog niet veel tierlantijntjes, de oer-U2 is dit.
De evolutie die ze later maken is natuurlijk leuk, maar het is ook fijn om de Ieren eens ongepolijst bezig te zien; Bono nog met een enorm NEKTAPIJT (lelijk, man, lelijk dat kapsel !) en The Edge die er nog zo onnozel bijloopt, maar dat drukt de pret niet, want muzikaal gezien waren het toen al giganten ! 4.5 sterren !

Geweldig, hier lieten ze al zien hoe goed ze live ware. Gloria, Sunday Bloody Sunday, Electric Co, new Year's Day,
daar valt mijn mond van open.

DonDijk
lange rob schreef:
daar valt mijn mond van open.

je mond valt vaak open (zie joshua tree).
ik zeg: kijk uit voor vliegjes.

avatar van kaztor
Als er een album is die een mega-heruitgave inclusief bonusnummers en DVD verdient is deze het wel.
Wanneer komt die nou eindelijk eens?

avatar van Droid
kaztor schreef:
Wanneer komt die nou eindelijk eens?

Ik wacht nog steeds...

avatar van Peter88
U2 in hun beginperiode en op hun best. Erg goede live plaat. Ik hoop dat van dit concert ooit nog een DVD verschijnt. Misschien volgend jaar, als het 25 jaar geleden is dat U2 dit concert op Red Rocks gaf.

avatar van the viking
Inderdaad,ofschoon er al geruime tijd een laser -disc dvd versie van het concert in omloop is.

avatar van reptile71
Eén van de beste live albums die ik ken. Vroeger helemaal stuk gedraaid.

In één woord? Briljant!

avatar van Saldek
Gaaf was dit man. Geen shmuk, geen sierdeuntjes geen mooimakerij. Plain rock 'n' roll, that's what it is. Ik heb de dvd waarop zo bizar duidelijk de enorme sfeer wordt weergegeven van dit concert, die moet grandioos zijn geweest. Deze draai ik niet vaak, demeer daar het veel leuker is om gewoon gelijk maar die dvd op te zetten. Het enige waar ik altijd moeite mee heb gehad is New year's day. Velen zullen me tegenspreken, maar die herhalende switch van piano naar gitaar is iets waar ik maar geen vrede mee kan vinden. Verder een toptoptopconcert. 4,5*

avatar van Droid
Is inderdaad wat geforceerd. Volgens mij had niemand het erg gevonden als het pianospel op een backing track zat...

Jongens, kom op met die remaster!

avatar van LeRoi
.....typisch zo'n CD die 'je ooit aan je broertje hebt gegeven' maar eigenlijk (na al die jaren) toch wel een beetje spijt van hebt.....

avatar van ricardo
Ja i.d,dit is m.i de ''beste'' plaat van u2.Maar Leroi,een ding scheelt, hij is tenminste wel in de familie gebleven.

avatar van kaztor
Ben 'm weer eens aan het beluisteren.
Gooi die special Joshua Tree dinges wat mij betreft maar in de brandhaard, want dit is dus gewoon het aller-, allerbeste dat de band ooit heeft uitgebracht! Dat gezegt voelt die absurde edit in Electric Co (op cd) nog altijd aan als een messteek in de rug... Om triest van te worden

perfume
Mmm..... ik ga toch voor de eerste drie met October als hoogtepunt!
Dit is en blijft wel een live-klassieker van U2 geen twijfel!

avatar van Kaaasgaaf
Beste mensen,
Kan iemand mij misschien vertellen waar ik de studioversie van ''11 O'Clock Tick Tock'' kan vinden?
Ik ken alleen deze live-versie en ben erg benieuwd naar het 'origineel'.
Ik heb begrepen dat het een (non-album) single was, maar zover ik kan zien staat het op geen enkele verzamelaar.
Zou het toch erg graag een keer willen horen.
Of is-ie veel minder goed dan deze live-uitvoering?
Groeten,
Kaaasgaaf

Hij is als single verschenen in Mei 1980, maar staat net als A Celebration niet op een album. Toch wel een gemis inderdaad.

avatar van Kaaasgaaf
Is 'A Celebration' ook een nummer dat alleen op single verschenen is? Ik heb er nooit van gehoord/

avatar van kaztor
Dat vind ik ook zo sterk van deze plaat: Dat er nummers op staan die van obscure singletjes af komen die gebracht worden met een passie en gedrevenheid waardoor het lijkt alsof ze op dat moment al heuse U2-klassiekers zijn. Ze vallen perfect op hun plaats tussen de I Will Follow-en en Gloria's in.
Toch ongelofelijk als je zoiets weet te bewerkstelligen.

avatar van LucM
Fantastisch live-album van U2, de passie en gedrevenheid spat gewoon uit de boxen en alle 8 nummers zijn geweldig, ze klinken live nog krachtiger dan in de studio-versies.
Van mij mag er nog een live-album van U2 uitkomen!

avatar van rudiger
Totaal mee eens , ik zie dat ik nog geen waardering heb gegeven , bij deze 4,5 ster .

avatar van James Douglas
Welliswaar staan hier een paar waanzinnige live-uitvoeringen maar toch, het zoveel mooier kunnen zijn. Als je éénmaal kennisgemaakt hebt met de VHS versie van het Red Rocks optreden dan wil je meer. Dan moet October vooraf gaan aan New Years Day en moet het furieuze openen met 'Out of Control ook aanwezig zijn. Jammer, de korte speelduur en de verborgen schatten nopen dit, overigens uitstekende, live album.

avatar van kaztor
Haal de portemonnee maar vast tevoorschijn...