MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Damien Rice - 9 (2006)

mijn stem
3,76 (833)
833 stemmen

Ierland
Folk
Label: 14th Floor

  1. 9 Crimes (3:39)

    met Lisa Hannigan

  2. The Animals Were Gone (5:41)
  3. Elephant (5:57)
  4. Rootless Tree (4:23)
  5. Dogs (4:10)
  6. Coconut Skins (3:45)
  7. Me, My Yoke + I (5:56)
  8. Grey Room (5:43)
  9. Accidental Babies (6:33)
  10. Sleep Don't Weep (21:56)

    met Lisa Hannigan

  11. The Rat Within the Grain * (2:54)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:07:43 (1:10:37)
zoeken in:
avatar
DonDijk
orbit schreef:
(quote)


Ach, zeik niet man. Bij die vorige plaat staan wel vier clips (die ik allemaal even bekeken heb), hier eentje, waarvan iedereen loopt te jubelen dat het zo geweldig is. Misschien ben jij nieuw in muziek, maar ik heb dit soort muziek dus al oneindig vaak gehoord op radio en daarbuiten. Ik ga echt deze platen niet kopen om me ervan te gaan vergewissen dat de rest net zo voorspelbaar klinkt


je hebt gelijk.orbit.je hebt helemaal gelijk.
jij gaat al zó lang mee in muziek , daar kan echt niémand aan tippen!

avatar
4,0
Het is niet omdat 9 veel op O zou gelijken qua stijl dat hij plotseling niet meer goed is toch? Het klopt trouwens helemaal niet; Op O had je veel typische nummers met alleen zang en een paar akoestische gitaren. Bij 9 vind je veel meer hardere rocknummers terug die echt luid gaan op het eind.
Die typische uitspraken zoals originaliteit = 0 zijn toch nog altijd geen verklaring waarom je dan direct het hele album gaat afschrijven. Er zijn zoveel andere dingen belangrijk waar je moet rekening mee houden. Ook de tekst is mss niet altijd even goed maar op andere momenten wordt dat dan weer ruimschoots gecompenseerd.
Dus hou ff op met iedereen op je dak te jagen als er geen reden toe is.

avatar
4,5
Ben altijd trouw blijven stemmen op MuMe (en MoMe), maar nam niet meer de moeite er een berichtje bij te plaatsen. Maar voor deze plaat maak ik graag een uitzondering....

Van O was ik al helemaal ondersteboven, maar ik vind dit een nog betere plaat. Net als bij O ga ik bij elke nieuwe luisterbeurt van 9 meer de schoonheid ervan waarderen. Mijn favorieten zijn Accidental Babies, 9 crimes en Sleep, don't weep.

Valt me trouwens op dat steeds meer mensen Damien Rice kennen. Toen O uitkwam zat ik hem nog uitgebreid te promoten in m'n vriendenkring. Dat is nu niet meer nodig. Ik ga ervan uit dat Damien Rice alleen maar bekender zal worden en hoop maar dat hij ondanks dat zulke mooie muziek blijft maken.

Dikke 5 sterren!!!

avatar van orbit
DonDijk schreef:
(quote)


je hebt gelijk.orbit.je hebt helemaal gelijk.
jij gaat al zó lang mee in muziek , daar kan echt niémand aan tippen!


5 nummers van een artiest is toch wel genoeg om een beeld te vormen?
En ik heb deze opbouw en zelfs die vochtige tranenstemmen al onnoemelijk vaak gehoord hoor, en stukken beter ook. Klinkt geheel niet oprecht voor mij en muzikaal dus zo origineel als de boterham met kaas

avatar van Paalhaas
2,0
Mudrlooz schreef:
Valt me trouwens op dat steeds meer mensen Damien Rice kennen.

Misschien heeft de platenmaatschappij een helpende hand toegestoken met kilo's airtime?

avatar van Pruut
3,5
Zou het? Misschien heb je wel gelijk als 3fm 9 Crimes helemaal de vernieling in draait?

avatar
3,5
Met een emotioneel geladen combinatie van Folk, rock en een gouden stem brengt de heer Rice ons na zijn eerste album ‘O’ wederom een heerlijk ontspannende plaat. Ook deze keer staan er weer een aantal pareltjes op zoals 9 crimes en coconut skins, waarin Damien alle ellende en misère op een prachtige manier van zich af zingt. Een romantisch beeld, zeker. Helaas neemt Damien zichzelf en ‘al’ die ellende soms iets té serieus, wat dan weer verzandt in een aantal extreem huilerige, saaie en bovenal lelijke ballads. Daar staan echter weer een handvol stevigere rocknummers tegenover. Welja, schenk tijdens de feestdagen simpelweg genoeg drank; dan huilt iedereen zo met je mee.

3,5 sterren. (0,5 minder dan 'O')

avatar
3,5
orbit schreef:
(quote)


5 nummers van een artiest is toch wel genoeg om een beeld te vormen?
En ik heb deze opbouw en zelfs die vochtige tranenstemmen al onnoemelijk vaak gehoord hoor, en stukken beter ook. Klinkt geheel niet oprecht voor mij en muzikaal dus zo origineel als de boterham met kaas


toegegeven, de nummers die damien uitgebracht heeft zijn niet heel origineel qua sound...daarentegen biedt het album wel veel originaliteit (check bijv. Eskimo, 'Amie') met wat minder cliche eindstukken bijv.

maar om deze man nou te vergelijken met een afgelikte boterham vind ik wat ver gaan. je kunt damien niet op een stapel met james morrison of james blunt gooien, ook al hebben die een vrij on-originele sound.

vorm een oordeel als je beide albums helemaal hebt geluisterd. ga niet alleen af op de uitgebrachte nummers; dat is juist iets wat iemand 'die al lang in de muziek meegaat' niet doet.

avatar van orbit
b3rt schreef:


vorm een oordeel als je beide albums helemaal hebt geluisterd. ga niet alleen af op de uitgebrachte nummers; dat is juist iets wat iemand 'die al lang in de muziek meegaat' niet doet.


Ik vorm een oordeel op de 5 nummers die hier te beluisteren zijn.. maar ik heb geen van beide albums een waardering gegeven. Dat is inderdaad iets wat je niet doet als je een plaat of artiest echt wilt beoordelen. Maar die nummers vind ik dus juist in hoge mate clichematig en nodigen mij niet uit tot een verkenningstocht door het oeuvre van meneer rice. Ik wil me eigenlijk ook verder niet in de discussie mengen, maar het een en ander viel me op bij het zien van de posts van paalhaas en het commentaar daarop
En van iets dat niet origineel is valt nog best goed te genieten hoor. Er zijn tal van redenen waarom de muziek of stem je toch zou kunnen aanspreken, dat ik er even geen kan bedenken hoeft geen belemmering te zijn natuurlijk

avatar
3,5
orbit schreef:
(quote)


Ik vorm een oordeel op de 5 nummers die hier te beluisteren zijn.. maar ik heb geen van beide albums een waardering gegeven. Dat is inderdaad iets wat je niet doet als je een plaat of artiest echt wilt beoordelen. Maar die nummers vind ik dus juist in hoge mate clichematig en nodigen mij niet uit tot een verkenningstocht door het oeuvre van meneer rice. Ik wil me eigenlijk ook verder niet in de discussie mengen, maar het een en ander viel me op bij het zien van de posts van paalhaas en het commentaar daarop
En van iets dat niet origineel is valt nog best goed te genieten hoor. Er zijn tal van redenen waarom de muziek of stem je toch zou kunnen aanspreken, dat ik er even geen kan bedenken hoeft geen belemmering te zijn natuurlijk


fair enough!

avatar
4,5
Pruut schreef:
Zou het? Misschien heb je wel gelijk als 3fm 9 Crimes helemaal de vernieling in draait?




zou wel logisch zijn
nou luister ik bijna nooit radio dus ga maar op je woord af

avatar van west
2,0
Comrade schreef:
Pitchfork is een beoordeling van een individu, terwijl de beoordeling op MuM van 11.275 gebruikers is, waarvan tot nu toe al 131 gebruikers op dit album gestemd hebben. Dan heb ik meer vertrouwen in de beoordeling van die 131 mensen die sinds de release van dit album het een 4,08 geven, dan aan de beoordeling van die zonderling van Pitchfork die het maar een 1,9 geeft.

Democratie wint.


Inderdaad: de democratie van het aantal verkochte CD's in Nederland bepaalt dat deze zielloze oh zo saaie plaat (even onderbroken door Fuck You ) vlak na zijn release al weer wegzakt naar ergens tussen de 40 en 50 in de album top50. Er worden er nog altijd maar bar weinig aan de man gebracht.

avatar van Paalhaas
2,0
west schreef:
(quote)


Inderdaad: de democratie van het aantal verkochte CD's in Nederland bepaalt dat deze zielloze oh zo saaie plaat (even onderbroken door Fuck You ) vlak na zijn release al weer wegzakt naar ergens tussen de 40 en 50 in de album top50. Er worden er nog altijd maar bar weinig aan de man gebracht.

Ah, dus Britney Spears is een groot artiest!

avatar
Tjee...wat een discussies. Het valt me op dat mensen het allemaal zo goed weten. Kijk, iedereen mag zijn mening geven en over smaak valt te twisten, maar blijf wel objectief. Er zit wel een groot voordeel aan alle negatieve reacties, namelijk dat hopelijk Damien Rice niet bij het grote publiek gaat horen. Het nr. "9 crimes" is 3FM al helemaal aan het verpesten, zodat het een skip nummer gaat worden.

avatar van west
2,0
Paalhaas schreef:
(quote)

Ah, dus Britney Spears is een groot artiest!


Mijn punt was deze: dat democratie wint nergens over gaat. Zie ook jouw Britney Spears opmerking. Over smaak valt niet te democratieën

avatar van Pinsnider
4,0
Mooie plaat!! Normaal houd ik niet zo van het "rustige" genre, maar dit is echt geweldig: Mooi emotioneel, toch ook wel venijnig en hoekig, geweldige zang, mooie orchestratie. Top!! Persoonlijk vind ik deze plaat beter dan O. 4*

avatar
3,5
'n Stuk slechter dan O (geen 0).
3,5* (neigt naar 3*)

7 is echt een skipnummertje!

avatar van veerle
2,0
Deze viel me na O toch wel een beetje tegen. O zat dichtbij perfectie, ik vind hier die uitbarstingen vaak een beetje onlogisch en niet nodig.
Hij wordt per luisterbeurt trouwens wel steeds beter...

Wisten jullie trouwens dat er vóór 9 Crimes nog een soort van bonustrack zit? Dat was voor mij wel een verrassing - ik ontdekte het per ongeluk.

avatar
hij is minder goed dan O, das een feit. Het aantal goede nummers is minder. MAAAR ik vind 9 crimes een vreselijk goed nummer sorry. Mijn mama haat damien rice (omdat ik O ongeveer 400 keer gedraaid heb), maar van dit nummer zei ze toch ook dat ze het mooi vond.

avatar
veerle schreef:
Deze viel me na O toch wel een beetje tegen. O zat dichtbij perfectie, ik vind hier die uitbarstingen vaak een beetje onlogisch en niet nodig.
Hij wordt per luisterbeurt trouwens wel steeds beter...

Wisten jullie trouwens dat er vóór 9 Crimes nog een soort van bonustrack zit? Dat was voor mij wel een verrassing - ik ontdekte het per ongeluk.




Hoe speel je die track af toch??

avatar van swoon
2,0
Ik vind dit niet meer goed. Te zagerig geworden. Waar ik O nog mooi vond, vind ik deze gewoon irritant en saai.

2* voor me, my yoke and I

avatar
Laurora
Ik vind 9 crimes wel mooi, mét video erbij. Voor de rest heb ik het gehele album nog maar één keer beluisterd en het gaf mij niet het gevoel een tweede keer te luisteren.

Probeer het weer een keer.

Nu 3 sterren, het is ook niet helemaal verkeerd.

avatar van veerle
2,0
zaza schreef:
(quote)




Hoe speel je die track af toch??


Gewoon met de terugspoelknop

avatar van Comrade
west schreef:
(quote)


Mijn punt was deze: dat democratie wint nergens over gaat. Zie ook jouw Britney Spears opmerking. Over smaak valt niet te democratieën


Mijn punt was deze: dat de beoordeling over dit album op MuM van toen 131 users kwam, en op Pitchfork van 1 persoon. De beoordeling van MuM weerspiegelt de kritische visie van groep muziekliefhebbers, een meerderheid, en die zal waarschijnlijk wel iets waarheidsgetrouwer zijn dan de mening van Pitchfork. Of vind je niet? Dat bedoelde ik met democratie.

En ja, als je denkt dat albumlijsten democratisch zijn...
Neem nu deze: http://www.megacharts.nl/full.jsp
Op 38 vind je damien Rice na 5 weken, en na 3 weken staat Tom Waits op 41 na 3 weken, terwijl Jamiroquai ook na 5 weken op 62 staat.

En werp nu eens een blik op de top-3. Marco Borsato, Trijntje Oosterhuis en Il Divo. Als je dat democratischer vind...

avatar van Bighead
4,5
Comrade schreef:
waarheidsgetrouwer zijn




*opa-mode aan*

Mensen toch... de waarheid bestaat niet... probeer er ook niet naar te zoeken...

Geniet ervan of ga wat anders luisteren.

*opa-mode uit*

avatar van Comrade
Och, wat kan men toch muggenziften over taalgebruik.
Ok, een ander woord voor 'waarheidsgetrouwer': Realistischer, correcter, juister... kies maar.

avatar van Ghans
@veerle
dat nummer zit eigenlijk achteraan vastgeplakt

avatar van Bighead
4,5
Comrade schreef:
Och, wat kan men toch muggenziften over taalgebruik.
Ok, een ander woord voor 'waarheidsgetrouwer': Realistischer, correcter, juister... kies maar.


He kameraad, wilde juist niet ziften over taalgebruik... wel over het feit dat een objectieve discussie over subjectieve zaken moeilijk is...maar ben het met je gedachtengang verder wel eens.

avatar van Comrade
Ah, sorry.

avatar
5,0
11 Maart naar Damien Rice in Koln

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 18:31 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 18:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.