Boards of Canada - Music Has the Right to Children (1998)

Electronic
Label: Warp

1. Wildlife Analysis (1:17)
  2. An Eagle in Your Mind (6:23)
  3. The Color of the Fire (1:45)
  4. Telephasic Workshop (6:36)
  5. Triangles & Rhombuses (1:50)
  6. Sixtyten (5:49)
  7. Turquoise Hexagon Sun (5:08)
  8. Kaini Industries (0:59)
  9. Bocuma (1:36)
  10. Roygbiv (2:31)
  11. Rue the Whirl (6:40)
  12. Aquarius (5:58)
  13. Olson (1:32)
  14. Pete Standing Alone (6:07)
  15. Smokes Quantity (3:08)
  16. Open the Light (4:25)
  17. One Very Important Thought (1:14)
  18. Happy Cycling * (6:08)
totale tijdsduur: 1:02:58 (1:09:06)
avatar van hond racisme
Ambient kan echt goed zijn, maar persoonlijk heb ik Boards of Canada altijd wat te saai gevonden. Er gebeurd bijzonder weinig in dit album, en behalve een paar interessante geloopte drums heb je hier weinig aan.

avatar van pureshores
dat repititieve van Rue the whirl-dit album verveelt nog steeds niet

avatar van Avorativ
Laat ik beginnen met te zeggen dat Boards of Canada een speciale plek in mijn hart veroverd heeft. Schijnbaar ongevoelig voor wat er zich in de rest van de muziekwereld afspeelde zijn ze hun eigen gang gegaan. Het is bijzonder te noemen dat ze een heel eigen en herkenbare stijl hebben binnen de elektronische muziek. Daaraan gerelateerd is hun vermogen om echte tracks te maken, die ‘af’ klinken. Er is synergie tussen geluiden en het resultaat is tijdloos. Dit album suggereert dat dit het werk is van twee fantasievolle, creatieve geesten, met oog voor detail en bovendien een jaloersmakend perfectionisme. Het talent van het duo straalt er gewoon vanaf. Een parel in de geschiedenis van de elektronische muziek als je het mij vraagt.

avatar van orbit
Tsja, ben met het oog op hun nieuwe release eerst maar het oude gaan herwaarderen.. en voordat de lezer denkt dat good ol' critical orbit dit nu opeens de maximale score gaat geven, neenee, zekers niet! Maar bij herwaardering valt op dat de plaat zo zijn eigen pruttelende geijkte ritme heeft waarbij je soms toch in een lekkere zone zit en bijna aan de dingen denkt die Aphex heeft gedaan of Autechre. Maar het haalt het bij lange na niet bij die meesters. Dus wat mij betreft mijn allerlaatste herwaardering voor dit album, ga nog wel even Geogaddi en hun laatste checken trouwens om BoC het voordeel te geven. Deze plaat bevat echt lekkere momenten, in de zin dat het simplistische idm is met wat duisterder insteek, helaas staan er ook nog steeds teveel Air-achtige vullers op, waardoor je soms neigt te skippen.

avatar van hond racisme
Oeps! Had dit onder gewaardeerd Wat een gezellig album met een prachtige, zweverige atmosfeer. Dit is heerlijke ambient. Toen Tomorrow's Harvest uitkwam dacht ik deze ineens ook nog even mee te pikken, en hij valt me beter mee dan hun nieuwe release

Geweldig nieuws dat alle BOC platen repressed worden. Dus ook Music Has The Right. 20 euro maar. Pre-orderen kan via bleep.com.

Boards of Canada - Music Has The Right To Children (Warp / Skam) on Bleep ? Your Source for Independent Music ? Download MP3, WAV & FLAC ? Buy Vinyl, CD & Merchandise

avatar van Poa
Poa
Er ging bij mij ook nog korting af door het pre-orderen van Tomorrow's Harvest, netjes.

Sietse
dat werd wel eens tijd zeg...
Deze misschien dan maar eens gaan kopen tegen die tijd, maar zeker mijn cd van Geogaddi vervangen met vinyl.

avatar van perrospicados
Vandaag op vinyl aangeschaft en dat is geen verkeerde keus geweest. Ik kom nog terug op het finale oordeel maar vooralsnog is het genieten geblazen

avatar van IllumSphere
Deze plaat moet ik ook eens dringend op het zwarte goud kopen. Eén van de betere elektronische platen.

avatar van Flemming
Ik ging voor Harvest op vinyl,maar mijn platenwinkelier maakte mij erop attent, dat Children was heruitgegeven op vinyl. En mogelijk daarna niet meer verkrijgbaar op vinyl. Ook maar meegenomen. Thuis op de draaitafel, na 1 draaibeurt helemaal ingepakt door deze sounds, wat geweldig. Ik kon hem blijven draaien.......die bij elke draaibeurt meer plezier gaf. Gelijk de volgende dag terug naar de winkel en de rest ook maar op vinyl meegenomen. Deze muziek klinkt tijdloos warm met een diepte die je raakt. Vooral HARD afspelen.....
En een vinylexemplaar voor mijn beste vriend meegenomen als verjaardagskado, zegt genoeg lijkt mij zo

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Net op cd binnen gekregen, halfje eraf.

avatar van Vinck
Hele saaie plaat naar mijn mening, mocht veel pittiger. Allesinds geen top 250 materiaal...

tuktak
Jah iets meer gitaren ook...en een zanger, ik mis een zanger!

Schnee
tuktak schreef:
Jah iets meer gitaren ook...en een zanger, ik mis een zanger!

_0_

avatar van sjoerd148
Wat een vette trip zeg. Ik begin m steeds beter te vinden. Heerlijke stuwende bassen met hypnotiserende beats en freaky stemmetjes links en rechts.
Die 'interludes' of 'soundscapes' tussendoor maken het helemaal af. Het zijn volwaardige tracks meen ik maar zo ervaar ik het. Even een momentje van herstel om door te stomen naar de volgende track. Bonustrack is ook erg fijn zeg.

avatar van adri1982
Toch wel apart dat deze act uit Schotland komt. Qua geluid vind ik heel wat muziek op dit album lijken op die van Space Art (een Franse sythesizerband uit de jaren 70). Veel synthesizers met spacende stukken en trips erin. 'Telephasic workshop' en 'Roygvib' vind ik tot nu toe de twee beste nummers.

avatar van adri1982
Halfje omhoog naar 4,5*. Dit album inmiddels een paar keer vaker gedraaid, en het smaakt naar meer (werkt zelfs verslavend voor me). Ook 'Aquarius' en 'Pete standing alone' zijn prachten van nummers.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Meesterlijke plaat voor de ritten in de vroege ochtend. Schitterend gevoel voor timing hebben deze heren. Luister bijvoorbeeld naar Pete's Standing Alone, waarbij alles zacht sluimert tot er op 1:10 ineens een sample-stem "Nu links rijden" zegt en alles in het nummer losbarst. Heerlijk.

avatar van Gyzzz
Er zijn niet veel albums die nog steeds groeien (langzaam maar gestaag) na er al minstens 100 keer naar geluisterd te hebben. Maar dit is er zo een.

Op het eerste gehoor eenvoudig en doordeweeks, na vele beluisteringen zo betoverend en eigenzinnig. Het verradelijke is grappig genoeg dat het zo makkelijk beluisterbaar is en geen vlieg kwaad doet: de meeste supergroeiers stoten in eerste instantie namelijk juist af.

Naar aanleiding van de release van dit album precies 20 jaar geleden heeft Simon Reynolds een mooi essay geschreven: