Iron Maiden - Iron Maiden (1980)

Label: EMI

1. Prowler (3:57)
  2. Remember Tomorrow (5:28)
  3. Running Free (3:17)
  4. Phantom of the Opera (7:09)
  5. Transylvania (4:19)
  6. Strange World (5:32)
  7. Sanctuary * (3:16)
  8. Charlotte the Harlot (4:13)
  9. Iron Maiden (3:36)
  10. Burning Ambition * (2:40)
  11. Drifter [Live] * (6:04)
  12. I've Got the Fire [Live] * (3:14)
Edwynn schreef:
Maiden's debuut is in mijn beleving legendarisch. Opvolger Killers is mij zelfs heilig. Maar albums als Piece Of Mind, Somehwere In Time en voor mijn part ook The Final Frontier hadden volgens mij nooit zo gaaf geklonken met Paul Di'Anno in de gelederen.

Maar das een beetje een rare vergelijking natuurlijk, aangezien Bruce ook compositorisch zijn stempel op de band heeft gedrukt. Is niet alleen zijn stem dat Maidens stijl deed veranderen, ze zullen ook zeker de songwriting daarop hebben aangepast.

De enige plaat waar ik Dianno's stem wel bij voor zou kunnen stellen is No Prayer For The Dying, vanwege het rauwe geluid en de meer recht toe recht aan aanpak. En sommige nummers op Number Of The Beast hoor ik Dianno ook wel zingen. Schijnt trouwens dat Dianno in het bezit is van een demotape met wat oerversies van Invaders, Number Of The Beast en Hallowed Be Thy Name. En op sommige versies krijgt Dianno zelfs songwriting credits voor Total Eclipse.. maar dat is later weer terug gedraaid.

MindRuler schreef:
De intro hebben ze dan wel gedeeltelijk "gepikt" van Golden Earring's Radar Love, op zich geen gekke gedachte als je weet dat Steve Harris een grote fan is.

Die discobeat had Dianno bedacht. Hij vond dat het nummer nog iets extra's nodig had Kan me niet voorstellen dat ie dat bewust van de Golden Earring heeft gejat aangezien hij nogal een punkfan was. Steve Harris is idd wel een Earring fan, hij zal die baslijn wel gejat hebben ja Maakt niet uit, blijft een heerlijk jonge honden nummer

avatar van Edwynn
Eigenlijk vind ik Maidens stijl helemaal niet zo veranderd. Er zijn wat nuanceverschilletjes, ja. De attitude is ietwat veranderd. Dat komt vast gewoon door de leeftijd. Maar door de bank genomen hoor ik nog steeds diezelfde heavy metalband met herkenbare twinleads van weleer.

avatar van toxief
Ik vind hun eerste 2 platen de beste. Door de punk invloeden en omdat Dianno een technisch mindere zanger is als Dickinson. Spijtig dat het voor mij vanaf 'the number of the beast' bergaf is gegaan. Ik heb ook altijd meer naar punk als naar metal geluisterd.

Nee, als je alleen van hardrock houd zal de sex pistols je ook minder aanspreken

avatar van toxief
Zo werd het in die tijd genoemd, hardrock. Sorry daarvoor.

nou, ik bedoel meer dat wanneer je van punk houdt en deze plaat daarmee associeert, het niet per definitie bergafwaarts ging daarna, het is dan gewoon je ding niet

muzikaal is men met de komst van Bruce enorm gegroeid en dat bracht andere, minder rommelige muziek

iig heb ik ineens enorm zin om deze weer eens uit de stal te trekken

Nou ja zeg.....rommelige muziek....

tja rommelig..

een hoop tempowisselingen dat wel, maar lekker strak gespeeld dacht ik zo

Vruit, rauwer dan

dat zeker en beter

Nieuwstad schreef:
dat zeker en beter
Jij hoort deze liever en hij bevalt jou meer dan het nieuwere werk zeker?

Want op basis waarvan zou deze beter zijn dan, betere zanger of betere instrumenten beheersing en/of samenspel?

Dat lees je zo vaak dat iemand iets beter vind, maar eigenlijk bedoelen ze dat iets hun beter bevalt omdat ze die liever afspelen, dat is dus gewoon een smaak kwestie en heeft niets te maken dat het kwalitatief ook in algemene zin beter zou zijn.

avatar van vielip
Nee maar degene die daar een antwoord op weet bestaat niet! Muziek is altijd een kwestie van smaak. Niemand bepaald of iets goed is voor iedereen of juist andersom. Sommigen denken dat ze dat wel kunnen maar helaas...
En anders zou een site als deze ook wel heel erg saai worden denk je niet?

ricardo schreef:

Geen van allen. Betere songs. En ja das niet af te meten, kwestie van bepaald gevoel dat het je geeft. En das maar goed ook, anders zou het een idd maar saaie bedoening worden hier

Maar in de kern is het een non discussie, Maiden met Dianno is reetelekker, met Dickinson idem

(tot aan een bepaalde plaat imo maar daar heb ik me al genoeg over uitgesproken)

Nieuwstad
Iets genuanceerder geformuleerd: Het rauwe smerige geluid dat ze nog met Dianno hadden bevalt mij vele malen beter. En dat komt niet alleen door zijn stem. De band klonk eigenwijzer. De songs hadden nog minder een duidelijke kop en staart zoals op het latere werk, waardoor het spannender blijft, ook na vele malen luisteren.

Maar met Dickinson zijn ze in 1 klap doorgestoten tot de eredivisie van de hardrock. Was ze met Dianno nooit gelukt, das een feit.

avatar van Sebashuis
En dan ineens een punt omlaag. Tja ik spreek mezelf anders toch maar tegen over het feit dat ik Prowler en weet ik het allemaal veel vetter vind met Bruce op zang. En aangezien Killers een mooie 4* is en Maiden naar mijn mening niet zoveel achteruit ging na deze is een 4* toch beter op zijn plaats.

Ik zal de complete Maiden eens op die manier van de juiste stemmen voorzien. Aan de andere kant is het toch ergens wel een beter album dan Killers maar het is echt een "andere versie" slachtoffer. Running Free door Grave Digger vind ik bijvoorbeeld ook veel vetter klinken (letterlijk hehehe ). En Iron Maiden luister ik het liefst in het echt live (dat bass stukje in het midden ), maar de voldoende aanwezige live versies op CD doen het ook best.

En Phantom of the Opera op Live After Death nu begin ik toch weer te twijfelen maar toch houd ik vast aan de 4* omdat het immers om het album zelf gaat, eigenlijk dus de volle 5* nog waard!

Nieuwstad
Grappig, ik vind die Dickinson versies van ouwe Maiden songs echt om te janken

avatar van Kronos
Daar zijn we het dan ook over eens.

avatar van vielip
Vroeger maakte ik mezelf ook lang wijs dat die Dickinson versies beter waren. Dikke bullshit bleek later
De Dickinson versies van Blaze nummers als The clansman, sign of the cross en Futurereal vind ik dan wel weer stukken beter dan het origineel!

avatar van Edwynn
Prowler en Charlotte The Harlot die op The Evil That Men Do met Dickinson op zang die op The Evil That Men Do single stonden zijn prut. En dat ligt niet alleen aan de vocalen. Die versies missen fut.
Sommige liveversies van Remember tomorrow met Dickinson vind ik wel aardig. De Di'Anno nummers op Beast On The Road vind ik ook wel geslaagd.

Nieuwstad schreef:

Hier zeg je dus wat ik ook al reeds zei, een smaak kwestie zeg maar.

Deze heb je liever maar de Dickinson tijd is gewoon beter.

Dit klinkt idd lekker rauw en nummers zonder kop en staart, beetje stuurloos eigenlijk. Het is al eerder gezegd, de punk invloeden zijn duidelijk hoorbaar. Eigenlijk amateuristischer zeg maar?

Eigenlijk is de Di Anno tijd niet te vergelijken met de Dickinson tijd, maar lijkt me logisch dat de Dickinson tijd technisch perfecter en beter is doorontwikkeld, maar daar hoef je dan niet automatisch ook meer van te houden. Ik heb deze en killers niet vaak beluisterd, vind het wel ok, maar als ik iets rauws wil horen zet ik liever een Motorhead plaat op. Maar ook dat is een kwestie van smaak.

Als ik een Maiden plaat wil horen dan bij voorkeur Somewhere In Time of Piece Of Mind, voor mij de enige 2 Maiden albums die ik in zijn totaliteit lekker vind wegluisteren, of ze daarmee dan ook beter zijn dan ander werk van hun laat ik liever aan de echte kenners over.

Nou ja, ..."amateuristisch" ......Phantom of the Opera ???Strange World ??

ricardo schreef:
Deze heb je liever maar de Dickinson tijd is gewoon beter.

Dat is jouw mening

ricardo schreef:

Nou stuurloos vind ik geen goede omschrijving. Tijdens Phantom of The Opera, Transylvania of Remember Tomorrow vliegen de tempowisselingen je weliswaar om de oren, maar de band wist echt wel waar ze mee bezig was. Die nummers gaan (ondanks hun redelijke complexe structuur) recht op hun doel af. Daar komt bij, tracks als Prowler en Running Free zijn gewoon lekkere korte songs met een catchy refrein. Eigenlijk de perfecte balans besef ik me nu opeens.

Amateuristisch ga ik niet eens op in.

avatar van Spock2011
Wat ricardo met amateuristisch bedoeld is wel duidelijk, alleen betwijfel ik of het de juiste verwoording is. Niet volgens de gangbare stijl of tegendraads lijkt me een betere omschrijving. Daarmee impliceer ik overigens een van de sterkere punten van de plaat. Ik kan mezelf ook beter vinden in het werk met Dickinson, maar we moeten niet vergeten dat het nostalgische, rebelse aspect van Maiden daarmee verloren is gegaan.

avatar van musiquenonstop
Spock2011 schreef:
...... we moeten niet vergeten dat het nostalgische, rebelse aspect van Maiden daarmee verloren is gegaan.

Je slaat hiermee precies de hamer op de kop ! Ik heb geen voorkeur, wat Di'Anno deed op de eerste twee albums paste precies. Met Dickison werd een andere koers gevaren en was hij de juiste persoon. Nou kan de laatste nog wel een oldie brengen zonder door de mand te brengen, maar stel je voor Di'Anno die een theatraal nummer moet brengen met zijn nonchalantie..... nee dat gaat 'm echt niet worden. Run To The Hills bv (ik zie het al voor me) zal niet echt geloofwaardig worden.

avatar van ricardo
Punk of punkachtige muziek is meestal zo spontaan op plaat gekomen, er zit meestal geen doordachte structuur in, daar bedoelde ik amateuristischer mee. Daarmee bedoel ik niet dat het daarom ook minder goed is, want meestal zit in de spontaan op plaat gekomen nummers meer gevoel in dan in doordachte en goed door ontwikkelde nummers/platen.

Als je goed kijkt staat er amateuristischer en niet amateuristisch, en er staat zelfs nog een vraagteken achter. Jammer dat iedereen dingen gelijk ander intrepeteerd en anders opvat dan wat er staat en ermee bedoeld word.

avatar van Kronos
ricardo schreef:

En in die zin gaat het totaal niet op voor dit album. Het punkachtige zit 'm eerder in de rauwe energie en het ongepolijste geluid. De nummers, sommige zijn erg rechttoe rechtaan, maar Phantom of the Opera, om maar meteen het extreemste voorbeeld te gebruiken, kun je moeilijk verdenken van een gebrek aan doordachte structuur.

avatar van Sebashuis
Edwynn schreef:

Raar hoe smaken (van meerdere hier) kunnen verschillen. Ik vind ze dan door de gitaarmuur en Nicko juist veel meer fut hebben. En het feit dat Bruce het naar mijn mening gewoon veel beter doet.

Het is niet zo dat ik altijd aan het Bruce kamp sta want Killers en sommige Blaze nummers met Bruce zijn gewoon minder. Maar goed op deze manier kan ik avonden doorgaan .

avatar van Dream Theater
Iedere hardrockfan moet deze plaat eigenlijk in huis hebben al is alleen maar vanwege de nummers Phantom of the Opera, Remember Tomorrow en Trasylvania. Iron Maiden zijn toch een beetje de pioniers van de NWOBHM en klinken hier nog lekker ongepolijst. Toendertijd zou ik er zeker 5 sterren voor hebben gegeven nu 3.5. Van de oudere bands kan Iron Maiden me nu het minst boeien maar waardeer ze nog wel!

avatar van Heer Hendrik
1984, was op vakantie in Engeland en zag deze Cassette!!!!! voor een prikkie liggen. Ik geloof niet meer dat hij de rest van de 1,5 week meer uit mijn walkman is geweest. Ik kende toen Iron Maiden met zanger Bruce Dickinson, maar ontdekte toen dus dat daarvoor een andere zanger was( Paul Di'anno) Remember Tomorrow en Phantom of the opera heb ik toen heel veel gehoord. Eigenlijk vondt ik toen Transylvania het mooiste nummer. Stel je voor: Loop je door London, over the Tower Bridge en dan dit nummer over de speakers. Ik kreeg het gevoel dat ik die tower bridge langs de buitenkant kon gaan beklimmen en eenmaal boven: Bommetje doen in the river Thames en dan zou me ook niets overkomen.
Ik ga binnenkort eerst nog maar eens de cd beluisteren voordat ik een waardeoordeel geef, maar dat zal dan niet in London zijn