menu

Iron Maiden - Iron Maiden (1980)

mijn stem
3,91 (470)
470 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Metal
Label: EMI

  1. Prowler (3:57)
  2. Remember Tomorrow (5:28)
  3. Running Free (3:17)
  4. Phantom of the Opera (7:09)
  5. Transylvania (4:19)
  6. Strange World (5:32)
  7. Sanctuary * (3:16)
  8. Charlotte the Harlot (4:13)
  9. Iron Maiden (3:36)
  10. Burning Ambition * (2:40)
  11. Drifter [Live] * (6:04)
  12. I've Got the Fire [Live] * (3:14)
toon 4 bonustracks
totale tijdsduur: 37:31 (52:45)
zoeken in:
avatar van Raveneye
Maidens eerste plaat en de punkinvloeden zijn wel degelijk te horen.

Echter, de unieke Maiden sound is zeer kenmerkend voor deze plaat, luister maar eens 'Phantom of the Opera', dat de basis vormt voor de bands latere werk.

Paul Di'anno zingt goed op deze plaat en op Killers ,maar voor mij is Dickinson toch de zanger die het meest bij Maiden past.
Hierbij moet uiteraard wel gezegd worden dat de band een flinke verandering heeft ondergaan, te beginnen bij ' The Number of the Beast'

Een van de Maiden albums die net niet bij de klassiekers hoort, ( voor mij althans), maar toch zeker tot de betere werken van de band behoort.

Topnummers: Remember Tomorrow, Phantom of the Opera, Transylvania en Iron Maiden

avatar van Sir Spamalot
4,5
Sir Spamalot (crew)
Sinds het glorieuze begin op 8 februari 2009 doe ik mee aan de topic Het Metal Album van de Week (iedereen blijft welkom), er worden veelal “oudjes” van mij verwacht, glorieuze parels vanuit de jaren tachtig, fantastische jaren van geboorte en groei van wat we nu gemeenzaam Metal noemen. Niet zo evident. Mijn era. Zucht van zaligheid.

Zoek ik één van die oudjes dan keer ik terug naar 1986, wil ik nog vroeger terugkeren, dan lukt het moeilijker want dan was het nog zo “zwaar” niet, met enkele uitzonderingen. “Noem de vroegste echt heavy album”, vraagt iemand en ik antwoord spontaan de eerste en zeker de tweede van Mercyful Fate. Bedenking, dit album kwam uit in 1980 en had het! Hulde en eerbetoon aan “the twin axe assault”, de dubbele gitaarlijnen, zo kenmerkend voor de New Wave of British Heavy Metal. Onrechtstreeks zijn zij verantwoordelijk voor de vroege Speed Metal, samen met Judas Priest. In mijn gedachten zie ik de altijd bescheiden en zelfs schuchter gebleven Dave Murray glunderen met bolle kaakjes bij het spelen van sommige stukken.

Individuele nummers bespreken? Wat kan ik nog toevoegen? Phantom of the Opera met dat iconisch middenstuk, het goddelijke instrumentale Transylvania en Charlotte the Harlot zijn een begrip voor mij, onverslaanbaar en onverslijtbaar. De liefhebber kent deze nummers door en door, het is een hoofdstuk van onze bijbel en het begin van een ongelooflijke reeks fantastische albums. De beginnelingen zijn welkom om les bij mij of één van de Senior Colleagues te volgen maar je brengt zelf je pintjes mee . De koelkast kan het aan.

avatar van wizard
3,5
Number of the Beast was een paar (ok, 10) jaar geleden mijn kennismaking met Iron Maiden, en eigenlijk ben ik nooit écht verder gekomen dan Maidens albums uit de periode 1982-1992 plus A Matter of Life and Death. Vandaar dat dit album qua zang eerst even wennen was. Hoewel ik de stem van Bruce Dickinson herkenbaarder vind, zijn de vocalen van Paul Di’Anno veel minder vermoeiend om naar te luisteren. Welke zanger ik liever hoor, weet ik zo niet meteen.
Di’Anno past in ieder geval goed bij het wat simpeler en ruiger klinkende werk dat op dit album staat, zoals Running Free of Iron Maiden. Een nummer als Phantom of the Opera klinkt als een voorbode voor het soort nummers dat Maiden later zou gaan schrijven, net als Transylvania eigenlijk. Wat dat betreft is dit debuut een mengeling van simpeler nummers waar in de verte wat punkinvloeden doorheen schijnen en complexer nummers met veel ruimte voor gitaarspel. Plus dan zijn er nog twee ballads. Hoewel Edwynn een lijstje met Iron Maidenballads komt, is een ballad niet meteen iets wat ik op een Iron Maidenalbum verwacht aan te treffen. Twee is dan ook net een beetje teveel voor me.
Al met al werkt dit album toch best goed, hoewel Iron Maiden dit debuutablum later ruimschoots wist te overtreffen.

3.5*

5,0
mijn kennis met de band begon met een minnie disc in de tijd voor de cd's uit kwamen waren er nog gezellige winkels waar je gewoon zonder aankopen naar een of andere plaat kon luisteren of gewoon eens gaan kijken naar de platenzaak. dat was vroeger gewoon mijn bezigheid want kon je anders er was het zelfde als nu werkeloosheid de stempel en dus kon je gewoon langs de straaten lopen gelukkig waren er dan nog wat interessante winkels waar je gewoon kon binnen gaan. zo had ik twee platen zaken waar ik vaak ging en som platen kocht. de ene die is na een tijd weg gegaan zo ook de platen die was in de veldstraat en daar kon ik gewoon luisteren naar een plaat die ik wou horen zonder dat ik ze moet kopen. dan de gene die er langst geweest is van al de platenzaken in gent die was recht tegenover de vooruit.echt veel van hard rock was dat niet dat ik had dus toen ik ging de zaak binnen en vroeg om de minnie disc van iron maiden dat was women in uniform. en ik was meteen verkocht de 1980 die heb ik gewoon zonder iets of wat gekocht en ook die was meteen raak. ik werd geboren met een nieuwe muziek en ik gaf dan veel geld uit aan alles wat hard rock was ook al was mijn geld dan op. toen later de number of the beast uitkwam wist ik niet dat het een andere zanger was maar dank zei iron maiden dat ik opnieuw werd geboren in de muziek. mooie hereniging aan mijn jeugd

avatar van Kronos
5,0
Hoe geweldig een debuut kan zijn. Even belangrijk als Black Sabbath tien jaar geleden, zet Iron Maiden de jaren 80 veelbelovend in. Het hele album is genieten van zang- en gitaargeweld. Mijn favoriet is echter niet zo'n door punkintensiteit gedreven metal nummer, maar het prachtige en tijdloze Strange World.

98/100

Gast
geplaatst: vandaag om 14:13 uur

geplaatst: vandaag om 14:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.