Iron Maiden - Iron Maiden (1980)

Label: EMI

1. Prowler (3:57)
  2. Remember Tomorrow (5:28)
  3. Running Free (3:17)
  4. Phantom of the Opera (7:09)
  5. Transylvania (4:19)
  6. Strange World (5:32)
  7. Sanctuary * (3:16)
  8. Charlotte the Harlot (4:13)
  9. Iron Maiden (3:36)
  10. Burning Ambition * (2:40)
  11. Drifter [Live] * (6:04)
  12. I've Got the Fire [Live] * (3:14)
Van het weekend Paul Dianno nog op zien treden in de XINIX. Speelde 6 van de 8 tracks ( Transylvania en Iron Maiden niet ) was bar slecht moet ik helaas zeggen.

avatar van Kronos
Tja, op je succes van meer dan 30 jaar geleden willen blijven teren is ook niet echt gezond. Op deze manier laat hij alleen maar zien dat Iron Maiden gelijk had toen ze hem eruit gooiden en Bruce binnenhaalden.

avatar van The_CrY
Erg veel keus heeft hij ook niet. Naar mijn weten heeft hij verschillende bandjes gehad na Iron Maiden, maar allemaal zonder succes. Bij Paul Di'Anno denkt men aan Maiden en dat alleen al verplicht hem steeds die nummers weer te spelen. Anders krijgt ie vast geen optredens meer. Blaze Bayley lijkt hetzelfde lot te gaan krijgen... steeds meer Maiden-nummers in de setlist ook bij hem.

avatar van vielip
Komt bij dat Paul echt verworden is tot een (bijna) zielig hoopje mens vind ik. Hangt aan elkaar van drank en drugs en is inmiddels net zo dik als Jon Oliva waardoor lopen (nou ja, meer waggelen) zonder stok er niet meer inzit. Desalnittemin heb ik 'm eind vorig jaar in de Rock Temple in Kerkrade gezien en toen was hij behoorlijk goed op dreef! Strakke band ook die de Maiden classics zeer goed speelden. Een 'lucky day' dus zullen we maar aannemen

avatar van Casino Boogie
Kronos schreef:

Wat mij altijd opvalt is dat sommige hoezen van de enhanced cd's vreselijk slecht gereproduceerd zijn, met een grove raster, wat eruit ziet als een goedkope print. Bij Powerslave bijvoorbeeld. Bij Piece of Mind dan weer niet. Gelukkig heb ik (behalve Piece of Mind en The Number of the Beast) oorspronkelijke uitgaven. Maar ik vraag me dus af hoe het komt dat men daarin geen betere kwaliteit levert.

Heb gelukkig alle originele cd-albums van Maiden dus met de originele LP-covers. Snap niet dat Maiden akkoord is gegaan met die herbewerkingen van de hoezen.

vielip schreef:

Nou, ik heb hem een jaar of wat geleden in Den Haag gezien en dat was ook hartstikke tof. Ook alleen maar Maidensongs maar best goed en gezellig.

Natuurlijk is het gezellig als je in een kleine kroeg al die oude maidensongs ( die live bijna niet meer gespeeld worden door maiden zelf ) voorbij hoort komen.
Maar als je objectief luistert naar zijn stem dan is die niet best meer. Behalve bij Strangworld die nog goed in zijn bereik ligt ( zie Youtube, zoek Paul Dianno XINIX ) en Charlot the Harlot was ook niet verkeerd.

avatar van Edwynn
Het grote werk dat is al decennia niets meer voor hem. Daar ben ik het ook gewoon mee eens.

Nieuwstad
In interviews geeft hij steevast aan er geen hol meer aan te vinden om die ouwe nummers te spelen. Toch best wel sneu dat ie blijkbaar tot de conclusie is gekomen dat ie verder niks kan en dus geen keus heeft. Het zal wel de enige manier zijn om die kleine rotzaaltjes waar die tegenwoordig optreedt nog enigszins gevuld te krijgen.

avatar van Firequest
Firequest
Goed debuut van band die in de nabije toekomst nog veel betere albums zou uitbrengen.
Echter onmisbaar voor de echte metalfan!
Uitschieters: Prowler; Remember Tomorrow en het epische Phantom of the Opera

avatar van Lau1986
Heerlijk album van Iron Maiden. Het voelt allemaal nog wat punky aan, maar dat is niet erg. Paul is de perfecte zanger hiervoor. Heerlijk gitaar werk ook. Een goed debuut van een band die hierna alleen maar beter wordt.

Maidenfreak
Het geweldige debuut van Maiden. De basgitaar staat voorop in de mix, is duidelijk hoorbaar. De nummers zijn erg goed, de gitaarpartijen zijn vooral rhytmisch erg sterk ( een verschil tegenover de stijl die ze aanmeten vanaf Killers, ik ben grote Adrian Smith liefhebber binnen de Maiden saga )
Met Dickinson hadden ze een betere zanger gevonden voor meer richting progressive Maiden nummers te schrijven, maar dat kan de pret op deze plaat niet bederven. Charlotte the Harlot is de zwakste schakel hierop voor mij.

avatar van exodus
Aardig tot goed debuut met de bekende ietwat of vermeende net niet knallend genoeg productie, (Harris vertelde wel eens over de ongeïnteresseerde producer), toch komt het hele gebeuren best wel oké over op mij qua geluid/productie. Inderdaad, live opnames van Maiden uit die jaren knallen ongelooflijk tot het allerbeste wat je je maar kunt voorstellen; Murray's Stratocaster jengelt precies zoals je het wenst, Clive Burr ramt en roffelt ook zo op z''n eigen heerlijke eigen stijl, Di 'Anno's ruwe straat en kroegenstrot zingt bevlogen de glazen van de bar met liters zweet de zaal in. Live dus destijds meesterlijk dat Maiden! Dan is deze plaat, Maiden's debuut, even omschakelen met dat droge studio geluid. De muzikanten zijn hier ook niks minder: opperchef Steve Harris bast, begeleidt en veel meer dan dat met zijn gouden vingers de boel van A t/m Z langs de mooie nummers, maar bovenal niet te vegeten langs de eeuwige Iron Maiden oer-heavy metal krakers! ! ! "Running Free", "Phantom of the Opera"....(zei iemand dat Bruce z'n periode vol episch Maiden werk zat?!?! "Phantom of the Opera" is toch ook al zo'n soort stuk!), "Charlotte the Harlot" en natuurlijk "Iron Maiden" zelf! "Remember Tomorrow" is ook prachtig...beetje Purple-achtig. Goed debuut, met vele hoogtepunten, maar ik denk niet Maiden's beste. Ik ben er tot op vandaag nog steeds niet over uit welke dat dan wel is van hen...t/m 1986 is het wat mij betreft in iedergeval wel erg oké met Iron Maiden met bijna alleen maar meesterlijk, meesterlijke nummers vergezeld door prachtige hoezen die het plaatje af maken. Ik mis onze Eddie wel tegenwoordig in z'n geschilderde vorm...waar is ie gebleven?

avatar van i-mac
Iron Maiden leerde ik kennen toen ze als Special Guest op toernee waren met Kiss. Na hun passage te Brussel was het liefde op het eerste gehoor. Iron Maiden blies Kiss weg toen. Sindsdien nooit één concert gemist in België (of als het moest of kon naar Nederland, Frankrijk en Duitsland).

Dit album heb ik in mijn wilde jaren letterlijk grijs gedraaid. In 1980 was dit echt een wereldplaat. Transsylvania en Phantom sprongen er zo uit. Maar ook Running Free en Charlotte The Harlot zorgden voor kippenvelmomenten.

En waar is de tijd dat je alles als LP kocht. Alleen al de sublieme hoezen waren de moeite meer dan waard.

avatar van musiquenonstop
i-mac schreef:
.......... Na hun passage te Brussel was het liefde op het eerste gehoor. Iron Maiden blies Kiss weg toen...........

Ik heb niks met Kiss, maar als Iron Maiden als voorprogamma langs komt, dan heeft elke band het moeilijk daarna.

Zoiets had ik wel mee willen maken, voorprogramma's zijn zo zwaar vervelend, ik heb er nog nooit iemand van uit zijn dak zien gaan. Maiden was met hun begin repertoir al gelijk groot, dus dat moet ongelooflijk zijn geweest.

avatar van Metalhead99
Na herbeluistering doe ik er nog een halve ster bij.
Toch wel een zwaar onderschat debuut van de mannen. Paul had zeker wel zijn kwaliteiten. Luister maar eens naar het prachtige Remember Tomorrow.

avatar van The_CrY
Onderschat? Met een gemiddelde van 3,90?

avatar van Edwynn
Er wordt over het algemeen zeer weinig getwijfeld aan de kwaliteiten van Iron Maidens debuut. Heb ik zo het idee. Fans buitelen nog altijd over elkaar heen om hulde te brengen aan het album. Hij kwam direct hoog binnen in de top 10 vam de Britse albumlijsten, kreeg lovende kritieken in vrijwel elk blaadje dat toen wat te betekenen had. Bovendien is het album ook nog eens opgenomen in het '1001 Albums You Must Hear Before You Die' manifest van Robert Dimery. Dat is niet gek voor een debutant toch?

avatar van jailhouserocker1
Zeker niet, Edwynn. Voor mij blijft het ook HET maidenalbum, al moet ik direct toegeven dat ik niet zo'n maidenfan ben en er zeker ook een groot gedeelte jeugdsentiment bij zit. Maar zeker voor die tijd was het dan ook een geweldig album. Wat mij betreft komt Number of the beast nog wel in de buurt hier van, maar overtroffen is dit m.i. nooit.

musiquenonstop schreef:

Tja dit is gewoon een strak album met geweldige nummers stuk voor stuk...geen wonder dat ze met Kiss wisselde als headliner... Dat hebben die jongens van kiss ook wel aangevoeld... Tegenwoordig zal je zoiets niet vaak meemaken ..en dit was pas het begin van the golden years:p

avatar van SirPsychoSexy
Als band met een plaat als deze kunnen debuteren, met zo'n eigen geluid en sterke composities, je moet het ze maar nadoen. Ben blij dat ik deze recent herontdekt heb!

avatar van T8T
T8T
Een perfecte plaat waarvan ik spontaan Eddy ga na doen. Yeaaayaha

woordenaar
Remember tomorrow, de enige Maiden ballad. Wat een kick-ass nummer is dat toch!

Nieuwstad
Absoluut een kick ass nummer. Maar zeker niet de enige Maiden ballad

avatar van Edwynn
Want dat Strange World blaast je de roos uit de haren met zijn drifige hakkende blastbeats......

avatar van Yann Samsa

Wel één van de beste Maiden ballads. Dat sfeertje, heerlijk.

avatar van Heer Hendrik
Hebben ze nog meer ballads dan...ehh even denken oja ...Journeyman,

avatar van Edwynn
Children of the Damned, Wasting Love, No Prayer For The Dying, Prodigal Son, Infinite Dreams, Coming Home, Out Of The Shadows.

avatar van Heer Hendrik
Zo Edwynn, volgens mij ben ik nog niet goed wakker. Het gekke is dat ik bij Iron Maiden niet aan ballads denk. Afraid to shootstrangers is zeker een randgeval?

avatar van Edwynn
Die zag ik nog over het hoofd.