Iron Maiden - Iron Maiden (1980)

Label: EMI

1. Prowler (3:57)
  2. Remember Tomorrow (5:28)
  3. Running Free (3:17)
  4. Phantom of the Opera (7:09)
  5. Transylvania (4:19)
  6. Strange World (5:32)
  7. Sanctuary * (3:16)
  8. Charlotte the Harlot (4:13)
  9. Iron Maiden (3:36)
  10. Burning Ambition * (2:40)
  11. Drifter [Live] * (6:04)
  12. I've Got the Fire [Live] * (3:14)
avatar van Kronos
Hoe geweldig een debuut kan zijn. Even belangrijk als Black Sabbath tien jaar geleden, zet Iron Maiden de jaren 80 veelbelovend in. Het hele album is genieten van zang- en gitaargeweld. Mijn favoriet is echter niet zo'n door punkintensiteit gedreven metal nummer, maar het prachtige en tijdloze Strange World.

98/100

avatar van De buurman
Remember Tomorrow blijft magisch goed. Sowieso een prachtig debuut natuurlijk.

avatar van Timk
Ik was tot 2019 die liefhebber die alleen de dubbelaar Best of the Beast thuis had liggen en niets meer. Dus van dit debuut kon ik dan wel o.a. het prachtige Strange World. Maar nu bijna 40 jaar na dato hun debuut cd volledig geluisterd, en toen hij af was, meteen weer en weer ... ... Wat een geweldig debuut is dit geweest voor 1980 en vooral dat het nu nog staat als een huis. Ik begin sowieso met een mooie 4. de volgende twee titels die ik inmiddels ook thuis heb liggen zijn Maiden England '88 en The Book of Souls.

avatar van Edwynn
Op Best of the Beast staat de 'Soundhouse' versie van Strange World. Tikje minder gepolijst en dus een tikje fijner dan de uiteindelijke versie op dit album.

avatar van jurado
Timk schreef:

Ja en Paul Di'Anno als zanger wat ik altijd een betere (fijnere sound) match heb gevonden dan sirene Bruce Dickinson.

avatar van Jelle78
Wat een start van een carrière. Het is wat compacter en minder episch dan wat Iron Maiden met Bruce zouden doen, maar de basis van wat Maiden zo’n fabelachtig goede band maken is hier al aanwezig. Fantastische pakkende nummers en het heerlijke twin gitaarwerk. Hoewel mijn voorkeur altijd uit zal gaan naar het Bruce tijdperk van Maiden, vind ik dit wel een meesterwerk dat altijd een speciaal plekje in mij hart zal hebben.

avatar van Prog66
Grappig dat jij dat juist nu zegt, Jelle78.

Net de plaat voor het eerst in lange tijd weer eens gedraaid, en ik kwam tot de conclusie dat er nog wel een halve ster bij kon.

Geweldig album, waarbij een vaak vergeten nummer als Transylvania eigenlijk een wereldtrack is.

avatar van Zagato
OK 4 sterren is echt te weinig. In 1980 was Iron Maiden nog niet op mijn radar verschenen, mijn ouders hadden al genoeg moeite met Van Halen . Ik heb dit album pas na Killers leren kennen. Met terugwerkende kracht zie ik dat dit een absolute knaller was toen het uit kwam. Ik heb bij Killers mijn waardering voor DiAnno al uitgesproken maar moet dit hier nogmaals doen, zonde, zonde, zonde (zonder Dickinson te kort te willen doen).

avatar van Tav74
jurado schreef:

Het is niet echt een breed gedeelde mening, maar ik blijf Di'anno, hoewel het technisch een veel minder goede zanger is, ook de beste match vinden. Deze plaat heeft ook een soort rauwe energie waar ik erg blij van word. Ze hebben later technisch/compositorisch natuurlijk veel betere dingen gedaan, maar dit is een van de weinige Maiden album die ik nog met enige regelmaat opzet.