Slayer - Reign in Blood (1986)

Label: Def Jam

1. Angel of Death (4:51)
  2. Piece by Piece (2:03)
  3. Necrophobic (1:40)
  4. Altar of Sacrifice (2:51)
  5. Jesus Saves (2:54)
  6. Criminally Insane (2:24)
  7. Reborn (2:11)
  8. Epidemic (2:24)
  9. Postmortem (2:45)
  10. Raining Blood (4:57)
  11. Agressive Perfector * (2:29)
  12. Criminally Insane [Remix] * (2:46)
avatar van trebremmit
Eentonig?

Misschien iets vaker luisteren want ik hoor hier veel tempowisselingen, solo's en riffs. En dat allemaal met een snelheid wat nog niet eerder vertoond was.

Verder zal het mij worst zijn wat voor maatsoorten er gespeeld worden, muziek draait om emotie en niet om de hoeveelheid maatsoorten.

avatar van niels94
Dit is ook niet helemaal mijn ding, hoor. Nu is death metal sowieso niet mijn favoriete stroming, maar ook mij doet dit op een bepaalde manier toch wat gedateerd en inderdaad best eentonig aan. Los is iets als Angel of Death is best een lekker nummer, maar het wordt me al gauw wat teveel, ik vind het dan ook, helaas, wat saai. Maar ik ben sowieso niet zo'n enorme fan van de meeste metal van voor de jaren 90, tot dusverre.

niels94 schreef:
Nu is death metal sowieso niet mijn favoriete stroming,...

Nieuwstad
Kronos schreef:

Dit is geen death metal maar thrash metal.

Doet niets af aan het feit dat hij er weinig aan vindt toch? Of zou het hij het nu met de kennis dat dit thrash heet opeens prachtig moeten vinden ofzo?

avatar van trebremmit
Ja.

trebremmit schreef:
Eentonig?

Sluit ik me helemaal bij aan.

Neem dan ook nog eens mee dat dit album slechts 29 minuten duurt en het wordt helemaal een apart verhaal.

Stijn_Slayer
Minder South Park kijken, Niels.

Eentonig is dit niet. Eentonigheid ontstaat door het herhalen van muzikale lijnen en hier heb je vrij veel verschillende stukken per nummer. Je hebt natuurlijk wel steeds hetzelfde timbre en het is duidelijk één muziekstijl die je hoort.

avatar van Kronos
Eentonig is niet het juiste woord, maar de acht korte nummers die tussen Angel of Death en Raining Blood ingeklemd zitten zijn op zich wel minder memorabel. In die zin begrijp ik dat kobe bryant fan en niels94 het maar een vervelend halfuur vinden.

Kronos schreef:

Dit is geen death metal maar thrash metal.

Pardon, ik meende me dit te herinneren... Ik vond het al vreemd, gezien het toch niet echt extreme karakter van de muziek, maar ik dacht dat het misschien een vroege variant was. Never mind.

Verder maakt het inderdaad niet uit voor de beleving. Overigens vind ik dit verre van vervelend (zie mijn cijfer, ik geef dit een voldoende! En Angel of Death is gewoon een lekker nummer), alleen niet zo fantastisch als de meesten en ik kan mij voorstellen wat Glenn bedoelt, dat is alles.

Cured
Ik houd ook van tempowisselingen in de songs en dat vind ik hier te weinig. De nummers tussen het openingsnummer en de closing track zijn voor mij wat teveel van hetzelfde, maar ik begrijp de klassiekerstatus wel. Ik zie dat los van elkaar.

niels94 schreef:
Verder maakt het inderdaad niet uit voor de beleving.

Veel waarschijnlijk niet. Al gaat het plaatsen in een (al dan niet verkeerd) hokje wel gepaard met perceptie en kan het dus samenhangen met bepaalde verwachtingen die de muziekbeleving beïnvloeden.

bennerd
niels94 schreef:
...maar ook mij doet dit op een bepaalde manier toch wat gedateerd en inderdaad best eentonig aan.

Eentonig kan goed zijn, dat vind ik persoonlijk ook. Maar het album duurt maar een half uur en staat bol van de sterke songs, dus ik heb er absoluut geen erg in. Met dat 'gedateerd' ben ik het dan weer helemaal niet eens. Ik vind dit juist een van de weinige metalplaten uit die tijd die dit jaar nog zou kunnen uitkomen. Echt een tijdloze plaat.

avatar van Don Cappuccino
Ik snap die opmerkingen over de eentonigheid van het tempo niet. Angel Of Death gaat door drie tempowisselingen, Piece By Piece versnelt na het intro, Necrophobic vertraagt een aantal keer, hetzelfde geldt voor Altar Of Sacrifice. De nummers daarna zijn echte beukers die rechtdoorzee gaan met uitzondering van Raining Blood.

Cured
Voor de één is dat genoeg, voor een ander te weinig denk ik. De teneur van de nummers is hoge snelheid, weinig afwisseling met wat langzamere nummers ook, maar goed.

Stijn_Slayer
@ Don: Inderdaad. Veel mensen weten blijkbaar niet wat eentonigheid binnen de muziekterminologie betekent.

avatar van jasper1991
Het is dat in combinatie met dat het ook niet de meest melodieuze muziek is.

avatar van niels94
Eentonigheid is meer. Een huizenrij kan ook eentonig zijn, ik zeg maar wat. Beter gezegd: je kunt het eentonig vinden.

avatar van Thin Air!
niels94 schreef:

Jij bent volgens mij al vroeg begonnen met drinken vandaag. Zeg eens eerlijk?

bennerd
Stijn_Slayer schreef:

Welk woord zouden we dan moeten gebruiken? Eenvormig? Als je luistert naar bijvoorbeeld La Dispute, Between the Buried and Me, Opeth of zelfs Master of Puppets, dan is Reign in Blood echt wel eentonig. Ik maal er zelf niet om, maar ik begrijp wel heel goed waarom mensen dat vinden.

Thin Air! schreef:

Jij bent volgens mij al vroeg begonnen met drinken vandaag. Zeg eens eerlijk?

Je hebt de letterlijke definitie, daar doelt Stijn op, en de 'metaforische', die bedoel ik. Ik vind dit wat saai, had ik al gezegd. Wat kleurloos (huh, maar je kunt muziek toch niet zien, wat zal ik gedronken hebben?). Ik ga me toch storen aan de sound naargelang het album vordert, iets wat minder zou zijn bij wat meer afwisseling. Iets waar ik overigens lang niet bij alle muziek die ik luister last van heb.

Maar ik zal het binnenkort nog eens herbeluisteren, wie weet zie ik het inmiddels anders. Maar nogmaals: ik vind het nu al niet slecht, hoor, ik geef gewoon een voldoende. En ik twijfel ook niet aan de invloed van deze plaat.

Stijn_Slayer
Eenvormig, bijvoorbeeld ja. Ik wil ook nog wel pleiten voor een nieuw woord: monostilistisch. Wat Niels zeg verder.

Als je iets omschrijft vind ik dat je moet oppassen met de context en eventuele dubbele betekenissen. Ik zeg maar wat, maar bij een rode oven zeg je toch ook niet dat hij er mooi warm uitziet? Net zoals je Nietzsche's filosofie niet als 'levenshouding' of 'wijsheid' o.i.d. kan omschrijven. Verwarring voorkomen is beter dan het genezen.

Vreemd dat er weer heel wat over Slayer geschreven word, maar er word geen woord gerept over de dood van gitarist Jeff Hanneman,..mischien dat iedereen dat ontgaan is, en dat terwijl ikzelf, al vind ik sommige dingen aan deze band geniaal, nog niet eens een fan ben,..hoe kan dit?

avatar van Edwynn
Voor rouwporno hebben we een apart topic. Hier gaat het om de herrie. Bovendien is het volgens mij juist vanwege Hanneman dat hier weer eens wat discussie is.

Volgens mij bedoelen we met eentonigheid dat het gelijkmatig en dus saai is. Niet dat er letterlijk maar één toon is. Maak het niet zo moeilijk voor je zelf. Reign In Blood raast als een orkaan waar geen ruimte is om even adem te halen. Nou ja, heel even is er die ruimte bij het dreigende Altar Of Sactifice of bij het slotstuk. Veel thrash zit op die wijze in elkaar. Slayer was qua compactheid en sound de rest net even een stapje voor.

avatar van Tony
Vind het een behoorlijk overbodige discussie hier de laatste dagen. 29 minuten eentonige, eenvormige retestrakke teringherrie thrashmetal met het gaspedaal helemaal op de bodem. Soms heb ik echt geen variatie nodig om vol van de muziek te genieten, dan moet het gewoon gaaaaAAAAn. Deze Slayer is daar HET voorbeeld van.

avatar van jasper1991
Inderdaad, de één vindt het saai eentonig en de ander vindt het lekker doorrammen lijkt me (en de ander gaat de zegswijze 'eentonig' heel letterlijk nemen. ). In dat laatste kan ik me ook prima vinden.

avatar van Thin Air!
Ik weet nog dat ik de LP kocht. Nooit gedacht dat ik dit dik 20 jaar na dato nog steeds goed zou vinden.
Slayer is tijdloos.

Ik houd van Slayer!

avatar van Dr.Pat
Wie niet?

avatar van scott
Heerlijk, de analytische teksten en prachtig opgefokte muziek strak maar toch relaxed.
Deze plaat heeft jaren in mn walkman gezeten en paste perfect bij mijn gemoedstoestand van dat moment. i love it!

avatar van nclo
Heerlijk als je ff al je energie kwijt wilt hebben. Dit zijn echt van die platen waar je zo heerlijk mee kan brullen totdat je stembanden in kritieke conditie beginnen te raken. Ik had zo'n gevoel ook bij Pantera.

Nu het muzikale gedeelte, dat was helemaal niet slecht. Ik had tot voor kort altijd een beetje afkeer tegen Slayer. Hoewel deze band qua populariteit op een eervolle tweede plaats staat in de Big 4 of Thrash Metal, heeft het mij nooit echt kunnen grijpen. Reign in Blood zijn echt van die weinig platen die dat dus wel deden. Want, of je het nou cool vindt of niet, het is en blijft na het debuut van Black Sabbath misschien wel één van de meest invloedrijke platen in de historie van de thrash metal. Alles was hierna in dat genre kwam wou op Slayer lijken.

Sommigen noemen deze plaat eentonig. Ik heb dat gevoel totaal niet. De kracht van de nummers zijn dat net wanneer je denkt ''nou op naar het volgende nummer'' stopt het ook. Je kan er geweldig op headbangen maar het geeft je gelukkig ook de ruimte om je nek uit te strekken om weer 2 minuten er tegenaan te gaan.

Gewoon een goed album, niet mijn favoriet, maar muzikaal is het van grote klasse.