Slayer - Reign in Blood (1986)

Label: Def Jam

1. Angel of Death (4:51)
  2. Piece by Piece (2:03)
  3. Necrophobic (1:40)
  4. Altar of Sacrifice (2:51)
  5. Jesus Saves (2:54)
  6. Criminally Insane (2:24)
  7. Reborn (2:11)
  8. Epidemic (2:24)
  9. Postmortem (2:45)
  10. Raining Blood (4:57)
  11. Agressive Perfector * (2:29)
  12. Criminally Insane [Remix] * (2:46)
avatar van Mr. B
Fantastisch dit zeg, hij staat nu precies op 666 stemmen

avatar van Tony
Dat was grappig bij dat andere metalbandje ...

avatar van Mr. B
Helaas maar van korte duur en ik vond het nu ook wel grappig

avatar van kaztor
Gisteren in het Mission Barbeque restaurant (aanrader als je je in de buurt van Baltimore bevind) werkte er een gast in de keuken die als twee druppels op Tom Araya lijkt.
Hij maakte een voortreffelijke Full Pork Sandwich.

Gelet op Slayer's favoriete onderwerpen heb ik maar niet gevraagd naar specifieke ingredienten .

avatar van Eddie
nclo schreef:
het is en blijft na het debuut van Black Sabbath misschien wel één van de meest invloedrijke platen in de historie van de thrash metal.

Black Sabbath is nou juist een van de winige bands die eigenlijk nauwelijks invloed heeft gehad op de vorming van thrash metal. op de vorming van Heavy Metal in zijn algemeenheid wel, dat zeker. Maar ik denk dat je Als baanbrekende bands voor het Thrash metal genre toch in de Venom hoek moet zoeken, als snel gevolgd door bands als Metallica en Slayer.

avatar van Edwynn
Wel eens de openingsriff van Symptom Of The Universe gehoord?

In wezen heb je wel gelijk. Black Sabbath is voor metal als geheel heel belangrijk geweest. Voor de ontwikkeling van thrash in het bijzonder is Motörhead weer belangrijk geweest. Venom natuurlijk ook, maar dat barst eigenlijk ook van de Motörhead-invloeden. Slayer en dan met name Reign In Blood is weer van invloed op de ontwikkeling van de meer extremere genres. Het is eigenlijk een soort komt voort uit, komt voort uit-cyclus

avatar van nclo
Eddie schreef:

De eerste thrashmetalband die een album uitbracht was Metallica en Hetfield (dan beperk ik mij tot de bands die zich hebben gelegd op het ''pure'' thrashmetal, want Venom werd nog niet tot dat genre gerekend. Net zoals The Stooges al eind jaren 60 punk maakte, maar de Sex Pistols als de pioniers er van worden gezien) heeft te pas en te onpas aangegeven dat Black Sabbath Metallica's grootste inspiratiebron was. Venom eveneens. Je zegt het zelf al, Black Sabbath heeft veel invloed gehad op de Heavy Metal, maar en volgens mij zijn ''The Big 4'' en Venom niet voortgekomen uit de vrolijke deuntjes van ABBA . Voor de volledige nuancering geef ik je gelijk, maar als wij echt naar de wortelen van dit genre gaan zoeken komen wij toch echt uit bij Ozzy en co.

avatar van Edwynn
De term "thrash" werd pas in 84 geïntroduceerd. Door Metal Thrashing Mad van Anthrax zijn journalisten die opgefokte stijl die dan gewoon , "power metal" werd genoemd als thrashmetal gaan aanduiden.

avatar van HammerHead
Ook nog even Discharge vermelden als belangrijke invloed op de thrash, maar dan vanuit de punk hoek.

avatar van Kill_illuminati
Ik dacht dat Thrash metal vooral snel gespeelde NWOBHM is met een drang naar harcore/punk.

avatar van Stijn_Slayer
Is niet helemaal onwaar. De sound van de gitaren doen ook al een hoop en er zitten bijv. veel palmmutes in. In combinatie met bepaalde aanslagritmes kom je dan al een heel eind.

De vraag is of je ooit een allesomvattende definitie kan geven van welk genre dan ook.

avatar van Tony
Stijn_Slayer schreef:

Hiphop is bagger. Zo moeilijk is dat niet.

avatar van niels94
Precies. Net zoals alle metal alleen maar zo snel mogelijk op je gitaar rammen is.

avatar van wizard
Op Reign in Blood kent Slayer slechts twee versnellingen: de hoogste en de allerhoogste. In minder dan een half uur worden er tien nummers doorheen gejaagd. Wat mij betreft heeft het album daarmee een goede lengte: de nummers, of het album, moeten het niet van hun verscheidenheid hebben, maar meer van snelheid en bruutheid. Een langer album had Reign in Blood aan kracht doen verliezen. Nu blijft het een soort sonische roofoverval: het is over voor je het door hebt, en je blijft min of meer murw achter.

Reign in Blood is een merkwaardig album. Zeven van de tien nummers zijn korter dan drie minuten, en zijn, samen met Postmortem, lastig uit elkaar te houden (en daarbij is Raining Blood weliswaar langer dan vier minuten, maar dat komt ook door de lange outro). Het is een lange brij van riffs en solo’s en zang die in hoog tempo wordt uitgespuwd. Doordat het tempo regelmatig afgewisseld wordt tussen snel en sneller wordt het toch niet te monotoon. Daarbij: eigenlijk klinken de solo’s op dit album nergens naar. Volgens mijn ‘1001 albums’-boek zijn Hanneman en King hun gitaren aan het villen in plaats van aan het bespelen, zelf hoor ik vooral chaos. Alsof de gitaristen de controle over hun instrument kwijt zijn. Tot slot vind ik de zang eigenlijk maar op het randje. Doordat het veelal snel is, en half geschreeuwd, valt niet zo op dat Tom Araya eigenlijk niet kan zingen.

Ondanks dit alles blijft Reign in Blood een sterk album. Het is een half uur waanzin dat bijna dertig jaar na de release nog steeds indruk op me weet te maken. Ik was mij nog niet bewust van muziek in 1986 (eerst maar eens leren lopen), maar kan me voorstellen dat de impact van dit album ten tijde van de release groot moet zijn geweest. Uiteraard zijn veel nieuwe metalreleases anno 2014 bruter en harder, maar toch weet Reign in Blood veel van die nieuwere albums gemakkelijk te overtreffen.

4.0*

Cured
wizard schreef:
Helemaal mee eens. Ik verlang soms nog wel eens terug naar die tijden als ik in de 'metal mood' zit, want nogal wat metal tegenwoordig is me echt 2 of 3 stappen te ver.

Beslist één van mijn 10 beste/favoriete Metal albums ever.

buizen
wizard schreef:

Reign in Blood is een merkwaardig album...

..Daarbij: eigenlijk klinken de solo’s op dit album nergens naar. Volgens mijn ‘1001 albums’-boek zijn Hanneman en King hun gitaren aan het villen in plaats van aan het bespelen, zelf hoor ik vooral chaos. Alsof de gitaristen de controle over hun instrument kwijt zijn....

... Tot slot vind ik de zang eigenlijk maar op het randje. Doordat het veelal snel is, en half geschreeuwd, valt niet zo op dat Tom Araya eigenlijk niet kan zingen....

4.0*

Ze waren de controle over hun instrumenten echt niet kwijt hoor, nog tientallen jaren nadien en tot op de dag van vandaag zijn de nummers live gespeeld tijdens concerten en klinken (min of meer) precies zo als op dit album, ook e zieke valse solo's, gelukkig.

De zang is helemaal niet 'half geschreeuwd', wel heel snel idd maar alle woorden worden gewoon uitgesproken/gezongen. Pak die mooie binnenhoes waar alle teksten op staan er maar eens bij en lees mee als je het album afspeelt. Ongelooflijk knap om uberhaupt ook maar die teksten te onthouden, voor live-optredens. Oh wacht, misschien heb je een CD'tje, dan wordt het moeilijk met tekst kunnen lezen.

Toen dit album uitkwam was zoiets snels en 'trash' nog niet vertoond. Alles op dit album (alle instrumenten) is tot in het kwadraat en de hoogste versnelling uitgevoerd. En ja, dat sloeg in. En ja, het is nu nog steeds een klassieker voor alle trasmetalbands en daaruit voortgevloeide stromingen.

Mijn favoriet aspect aan dit album? De terugkeer van Dave Lombardo! Man wat kan die enerzijds snel double-bassen en trommelen, maar anderzijds brengt hij ook altijd wat 'swing' in songs, ook in trashmetal. Die backbeats in het intro van Criminally Insane zijn geweldig!

avatar van Thin Air!
buizen schreef:

Mijn favoriet aspect aan dit album? De terugkeer van Dave Lombardo! !

Ik leer elke dag bij op dit forum

buizen
Thin Air! schreef:

Ik leer elke dag bij op dit forum

Ach hou op, daar zat ik helemaal mis mee. Ander album.

avatar van niels94
Ik vind die korte venijnige gitaaruitspattingen wel tof, past er ook erg goed bij. Veel beter dan de gemiddelde classicrocksolo, in elk geval. Bij het villen van je gitaar denk ik overigens meer aan deze. Ook zeer gaaf, overigens.

Op Reign In Blood gaat het aan één stuk door supersnel tekeer. Daardoor is het voor mij toch teveel een ééntonige bedoening: soms lijken de riffs en solo's te verzuipen in de muziek. Hoe het wel moest laat Slayer wat mij betreft horen op de sterke opvolgers South of Heaven & Seasons in the Abyss. Daar zitten meer tempowisselingen in en hoor je meer variatie.

Toch staan op deze letterlijke knaller wel een aantal sterke tracks, zoals de titelsong Reign In Blood, Post Mortem & Jesus Saves. Een ander erg goed muzikaal nummer (wat een solo's!) is natuurlijk Angel of Death, alleen die tekst, die man waar het over gaat (Mengele) gaat ver, hoewel Hanneman begrijp ik later heeft gezegd dat het toch logisch was dat hij hem een slecht mens vond. Dat hoefde hij niet in de tekst te melden. Zo heb ik in een aantal opzichten wisselende gevoelens bij dit album.

avatar van Edwynn
Van die controverse rondom Hanneman heb ik nooit wat begrepen. Gaat het over Ed Gein (Dead Skin Mask) hoor je er geen hond over en gaat het over Mengele dan zijn het ineens allemaal nazi's. Slayer oreerde vanaf 1986 wat minder over Satans onheilige avonturen en wat meer over de donkere kanten van de mens. De echte Satans zeg maar. Het achterwege laten van waarde-oordelen maakt het extra kil en macaber. In die zin vind ik Slayer tekstueel gezien één van de betere metalacts.

Jammer is dat vanaf de jaren 90 duidelijk werd dat de heren ook graag naar rapmuziek luisterden en zodoende een wagonlading aan "shits", "fucks" en "motherfuckers" door de woorden heen gingen strooien. Dat doet afbreuk aan de krachtige ladingen van de teksten.

En riffs en solo's die verzuipen in de muziek? Ik hoor dat niet. Reign In Blood stamt uit de tijd dat Rick Rubin nog geen aartslui varken was en nog echt wat deed om wat van het geluid te maken.

avatar van orbit
Deze plaat is nou juist altijd geroemd vanwege zijn productie en was de blauwdruk voor vele bands hierna wat dat betreft! Luister eens even naar het verschil tussen de voorgangers en deze bijvoorbeeld en je laat het wel uit je hoofd om hier over productie te gaan mekkeren

avatar van Kill_illuminati
Om eerlijk gezegd ken ik maar weinig jaren tachtig albums (ik ben dan ook niet zo'n goede referentie) waar de productie zo goed is.

avatar van Edwynn
Dat gortdroge vastleggen van het geluid was vrij nieuw voor metal. Hell Awaits en Show No Mercy barstten van de reverb. Hoewel ik dat en de algehele rommeligheid ook wel grote charme vind hebben. Lekker evil weetjewel.

avatar van orbit
In ieder geval bullshit om te stellen dat hier iets aan de productie gelegen is.. die is meer dan prima.

Goedemorgen allemaal. Maar ik heb ook helemaal niet gezegd dat de productie niet in orde is.
Ik had het over de enorme snelheid van de muziek en dat daar de solo's soms in lijken te verzuipen. Dat is iets anders.

Edwynn schreef:
Van die controverse rondom Hanneman heb ik nooit wat begrepen.... Slayer oreerde vanaf 1986 wat minder over Satans onheilige avonturen en wat meer over de donkere kanten van de mens. De echte Satans zeg maar. Het achterwege laten van waarde-oordelen maakt het extra kil en macaber. In die zin vind ik Slayer tekstueel gezien één van de betere metalacts.

Mooi gezegd, duidelijk.

west schreef:

O, ik lees het nu ineens ook zo. Dat maakt het iets begrijpelijker. Heel ietsje dan. Verzorgde cleane solo's a la die van Seasons In The Abyss tref je hier niet, inderdaad.

Precies, dat bedoelde ik.

kippenhok
Vergeet ook de geweldige productie van deze plaat niet! Uit de tijd dat Rick Rubin nog wist hoe je geode platen moest maken.