Rainbow - On Stage (1977)

Label: Polydor

1. Kill the King (5:32)
  2. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck (11:13)
  3. Catch the Rainbow (15:35)
  4. Mistreated (13:03)
  5. Sixteenth Century Greensleeves (7:36)
  6. Still I'm Sad (11:01)
  7. Kill the King * (5:56)
  8. Mistreated [Live in Osaka, 1976] * (12:14)
  9. Sixteenth Century Greensleeves [Live in Osaka, 1976] * (8:23)
  10. Catch the Rainbow [Live in Osaka, 1976] * (18:15)
  11. Medley: Man on the Silver Mountain / Blues / Starstruck * (16:22)
  12. Do You Close Your Eyes * (10:32)
totale tijdsduur: 1:04:00 (2:15:42)
avatar van bikkel2
Het is wel een apart geval hoor die Blackmore.
Natuurlijk wel een uitstekende gitarist, maar ben nooit kapot geweest van zijn hele houding en image.
Een lachje kan er nooit af en die pruik met dat zorro snorretje tegenwoordig.........
Ook wat vage berichtgeving omtrend de reunie.

avatar van Bluebird
Ik heb em in '96 in Ahoy nog voor het laatst in het wild gezien en dat wou ik maar zo houden ook. Het BN concert in Nijmegen werd ik door de vrouw naartoe getrokken. Leuk voor een keer maar ik volg dit wel via de media.

En dan idd maar afwachten wat hier van terecht gaat komen.....

avatar van gigage
In Duitsland wonen zijn vrienden zegtie zelf, dus daar zal wel 1 of meer van die concerten zijn, denk ik dan. Zelf woontie in de US.

avatar van Edwynn
Het is een held maar ik denk dat het niets meer wordt. Die elektrische solo in zijn Moonlight Shadow interpretatie van laatst, was total Scheisse.

avatar van Bluebird
Nog niet gehoord maar we zullen het wel beleven op zn aanstaande zoveelste BN plaat. Ik trek zijn kwaliteiten nog steeds niet in twijfel maar hij is dermate veranderd in die 20 jaar dat ik me afvraag hoe zijn performance zal zijn als ie weer alle registers open moet trekken. De intensiteit en de scherpte van weleer is ook niet meer te verwachten lijkt me. Daar is die man veel te audiofiel voor geworden. Of te infantiel zo u wilt. Seniel zou ook nog kunnen. Ik laat me in ieder geval graag verrassen.

Een eenmalige afscheidsreünie met bijbehorende cd/dvd en het is mooi geweest.

avatar van Faalhaas
Kan een moderator de laatste partij berichten even verplaatsen naar de juiste plek?

avatar van Bluebird
Lijkt me een strak plan. Pardon reeds.

buizen
De uitvoering van een nummer als Kill The King is fenomenaal op dit album. Is er - behoudens Michael Schenker - ooit nog zo'n goede oerhardrockgitarist geweest sinds Ritchie? Ik waag het te betwijfelen. Eddie van Halen misschien. Zonde dat ie tegenwoordig meer de kant van de Gregoriaanse Gezangen op lijkt te neigen .

avatar van Edwynn
Dio zit er alleen niet zo lekker in op Kill The King. Die vlammende solo van de meester compenseert veel.

avatar van Faalhaas
Wat is Greensleeves toch prachtig gespeeld hier door Blackmore. Echt kippenvel. Ik bedoel dus dat intro voor Sixteenth Century Greensleeves.

Verder complimenten voor dat heerlijke orgeltje van Tony Carey. Mag ook wel eens genoemd worden vind ik. De melodie die hij speelt in het tweede gedeelte van Catch The Rainbow (dus tijdens de echte uitbarstingen) doet trouwens me altijd wat denken aan de orgelpartij in Fool To Cry van The Rolling Stones. Let er maar eens op.

buizen
bikkel2 schreef:
Het is wel een apart geval hoor die Blackmore.
Natuurlijk wel een uitstekende gitarist, maar ..

Met jouw welnemen, bikkel2, maar met die ernstige blik waar geen lachje af kan en die snor lijkt Ritchie nog het meest op..

avatar van Bluebird
Pas maar op! U krijgt zo een kroket, eh, gitaar naar uw harses!

avatar van De buurman
Ik vind Ritchie iets van Blackadder hebben altijd. Of Mr Bean, zo u wilt.

avatar van Bluebird
Dat mocht Mr Bean willen. Die lijkt nog meer op Angus Young.

avatar van bikkel2
Bluebird schreef:
Pas maar op! U krijgt zo een kroket, eh, gitaar naar uw harses!

Of de soep v/d Dag !!

De buurman schreef:
Ik vind Ritchie iets van Blackadder hebben altijd. Of Mr Bean, zo u wilt.

Grappg, dat heb ik dus ook altijd gevonden. Combinatie van dat licht autistische en die heerlijk gemene Engelse humor. Zelfde uitgestreken smoelwerk ook.

avatar van Bluebird
In zijn hele jonge jaren dan. Nu is het meer een soort Michiel de Ruyter. Met plofkop.

avatar van Bluebird
Leuke docu gereleased van de altijd goedlachse man in 't zwart...

The Ritchie Blackmore Story (2015 Trailer) - YouTube

avatar van De buurman
Wat ik gezien heb van de coverband via YouTube vond ik dramatisch. Ben blij dat ik er niet ingetrapt ben.

Blackmore had iedere kans om er een spektakel van te maken door kopstukken als Turner, Coverdale, Hughes, Rondinelli, etc. etc. erbij te betrekken. Maar nee. De fans moesten het doen met een paar onbekende hippies die nooit iets met Rainbow of Purple te maken hebben gehad. En natuurlijk mevrouw Yoko Blackmore in de backing..

Ter gelegenheid geef ik deze maar even een sterretje erbij. Toch een verrekt goeie plaat eigenlijk.

avatar van namsaap
De buurman schreef:

Op basis van de youtubebeelden was ik ook bang voor een teleurstelling maar Birmingham was werkelijk fantastisch. Natuurlijk geen vergelijk met deze registratie....

Hoog tijd voor mijn ultieme Rainbow Live compilatie - ik ben zelf verbaasd dat ik die nog niet gegeven heb.
T - Tokyo 1976, On Stage bonus track.
D - Düsselfdorf 1976.
M - München 1977 (DVD).

Kill the King (T).
Mistreated (M).
16th Century Greensleeves (M).
Catch the Rainbow (T).
Man on the Silver Mountain (T).

Stargazer (D).
Still I'm sad (D).
Long live Rock'n'roll (M).
Do you close your eyes (M).

Had ik nou nog ergens een fatsoenlijke opname van Light in the Black kunnen vinden dat was deze hoogstpersoonlijke compilatie nog een tikkie beter dan het onsterfelijke Made in Japan .....

De allerbeste liveplaat ooit. Beter dan Unleashed of Live and Dangerous zelfs beter als Strangers! Enig punt van kritiek is waarom staan Stargazer en A light in the black er niet op? Geweldige lekkere lange uitvoeringen van tijdloze klassiekers. Mistreated was altijd al een van mijn favoriete nummers überhaupt maar deze uitvoering slaat alles. Nooit gedacht dat iemand Coverdale zou kunnen overtreffen, wel dus! Over de vraag hoe live dit eigenlijk is wordt regelmatig gedebateerd en terecht want ik heb echt de wereld aan rainbow bootlegs geluisterd en de volgorde van deze setlist kom je nergens tegen! OOk weer knutselwerk om het op een dubbellaar te laten passen, geeft ook nu niets (zie SITN UFO), prachtalbum!

Gamma123 schreef:

De volgorde zegt toch niets over hoe live dit is? Zoals je aangaf heeft dit te maken met de speelduur van vinyl. Ook nooit eerder gemerkt dat dat bij dit album ter discussie zou staan. Er zijn meerdere liveconcerten van deze tour officieel uitgebracht. Die laten horen hoe sterk deze line-up was en echt geen oppoetspraktijken achteraf nodig had. Met name de improvisaties waren elke avond weer anders, maar altijd om van te smullen, wat des te meer bewijst hoe ontzettend goed ze waren.

avatar van BlauweVla
Ronnie Dio heeft het wel es over "On Stage" gehad in een interview en hij had het over het heel simpel opnemen van optredens en dat op plaat uitbrengen, dat zette hij tegenover Black Sabbath's "Live Evil", wat een heel ander verhaal was volgens hem...). "On Stage" bevat opnames van verschillende concerten, dat wel.

Verder: ik heb het idee dat Rainbow met deze plaat vooral de nummers van het debuut album met de tweede line up live wilde presenteren aan de wereld. Plus "Rising" was nog maar net uit, dus dan is het niet handig om met "On Stage" dat album in de wielen te rijden. Geen idee of ik het goed heb met deze theorie.

BlauweVla schreef:

Ik heb toevallig laatst dit Ritchie Blackmore interview beluisterd waarin hij oa uitlegt waarom er zo weinig Rising nummers in de setlist zaten.

Het komt er op neer dat het tempo van Tarot Woman live niet bleek te werken. Daarom schreven ze speciaal Kill The King als opener voor deze tour. Verder legt hij uit dat ze A light In The Black of Do You Close Your Eyes alleen spelen als ze er zin in hebben, dit is dan de encore. Stargazer had wel een vaste plek in de setlist maar paste qua tijdsduur niet op On Stage.

Blackmore was ook ontevreden over de line-up van het debuut, en wilde niet met deze muzikanten touren. Vanwege hun (in zijn ogen) matige prestaties zal hij idd de betere live versies hebben willen uitbrengen.

Ik vind Ritchie Blackmore's Rainbow wel een erg mooie plaat trouwens, helemaal niks op aan te merken.

avatar van namsaap
Faalhaas schreef:

Gelukkig staat er op Rainbow - Live in Germany (1996) een geweldige uitvoering van dit nummer.

avatar van AstroRocker
Gisteren is het alweer 9 jaar geleden dat Ronnie James Dio overleed aan de gevolgen van kanker. daarom de afgelopen dagen weer veel van Rainbow gedraaid. Maar man, wat is Catch The Rainbow toch ook een geweldig nummer, wat mij betreft hetzelfde niveau van het ook al niet misselijke Stargazer. Dio laat hier horen hoe goed hij wel niet is, terwijl ook het (rustige) gitaarwerk van Blackmore heel stemmig is.

AstroRocker schreef:
Maar man, wat is Catch The Rainbow toch ook een geweldig nummer

Zeker in deze uitvoering. Zo mooi is het contrast tussen de ingetogen uitvoering van het nummer zelf en die losbarstende, ruige appendix die ze er aan geplakt hebben, het werkt zo goed, alsof het een heel ander nummer is geworden. De solo's van Blackmore zijn ook op de top van zijn kunnen.