Jeff Buckley - Grace (1994)

Label: Columbia

1. Mojo Pin (5:44)
  2. Grace (5:24)
  3. Last Goodbye (4:37)
  4. Lilac Wine (4:34)
  5. So Real (4:45)
  6. Hallelujah (6:55)
  7. Lover, You Should Have Come Over (6:45)
  8. Corpus Christi Carol (2:58)
  9. Eternal Life (4:54)
  10. Dream Brother (5:28)
  11. Forget Her * (5:12)
  12. Dream Brother [Alternate Take] * (4:56)
  13. Lost Highway * (4:24)
  14. Alligator Wine * (3:20)
  15. Mama, You Been on My Mind * (3:26)
  16. Parchman Farm Blues - Preachin' Blues * (6:18)
  17. The Other Woman * (3:05)
  18. Kanga-Roo * (14:08)
  19. I Want Someone Badly * (2:36)

met Shudder to Think

20. Eternal Life [Road Version] * (4:48)
  21. Kick Out the Jams [Live] * (3:05)
  22. Dream Brother [Nag Champa Mix] * (5:25)
  23. Strawberry Street * (5:26)
  24. So Real [Live and Acoustic in Japan] * (4:25)
  25. Dream Brother [Live] * (7:43)
  26. Grace [Live] * (6:07)
  27. Mojo Pin [Live at Wetlands] * (13:47)
avatar van luigifort

Ik draai m bijna nooit meer deze..heb m zo vaak gedraaid..maar nrs als Lilac Wine en Corpus Christi Carol zijn zalig..die laatste vooral net Kerst..over de andere nummers naar niet te spreken..klasse!
Die andere draai ik wel regelmatig..maar dit is echt n klassieker ja.

avatar van lennon
Ik voel het allemaal (nog) niet maar sta er zeker voor open. Daarom schrijf ik m ook niet af.
Ik hoor namelijk ook de mooie stem (die me overigens meer aan Matthew Bellamy doet denken) en de gedrevenheid in sommige songs. Maar het raakt me gewoon niet zo hard als dat het bij sommigen hierboven doet.

Maar... dat is natuurlijk bij iedere persoon anders. Ik vind het een aardige plaat, maar meer ook niet.

Dat hij nog meer mooie muziek had kunnen maken blijft gissen,.maar als ik luister naar de albums die postuum zijn uitgekomen twijfel ik daaraan. Natuurlijk is dat 2e garnituur, maar ik ken artiesten die 2e garnituur hebben wat nog steeds klasse klinkt....en dat hoor ik bij hem niet.

avatar van FrodoK
Ik weet nog dat een klasgenoot op de academie in België ermee aankwam bij me, met de boodschap dat dit wel een heel bijzondere stem was. Op dat moment raakte het me ook niet zo, ik zat vol in mijn Dream Theater periode en had weinig ruimte voor andere muziek. Pas na een paar jaar viel het kwartje, en is deze plaat voor mij VEEL intenser dan alles wat DT gemaakt heeft.

En terecht Frodok.

Maar DT heeft mij dan ook nooit kunnen raken.
Plak en knip muziek, hoe knap dan ook gebracht.

avatar van FrodoK
Nou ja, de eerste paar albums (lees: Images and Words) vind ik nog steeds veel leuk, energiek en vol frisse bravoure. Maar oppervlakkig. Jeff Buckley benaderde zijn composities veel dieper en gelaagder, is gewoon van een heel andere soort.

Metgezel
Geduld wordt beloont: toch nog een halfje omhoog. 4 maal volledig gedraaid in de tussentijd; zit misschien nog wel meer rek in.

avatar van Rinus
Eindelijk maar eens gekocht omdat ik Last goodbye hoorde in de Top2000. Dat vond ik een goed nummer met een aparte riff erin. Halleluja kon ik uiteraard wel en ik vind Jeff's uitvoering wel de mooiste die er is. Nooit geen fan van Cohen geweest maar de covers van zijn nummers door anderen zijn altijd beter dan het origineel. Een beetje zoals bij Dylan. Ik heb de Legacy Edition van het album maar mijn bonus cd stopt bij Strawberry street. Van alle bonus tracks vind ik Kangaroo wel de minste. Het gaat veel te lang door met een enkele riff eindeloos herhaald. Dat had wel 6 minuten korter gekund. Voor de rest allemaal prima nummers waarbij ik dan ook nog eens vooral gecharmeerd ben van het aparte gitaargeluid op het originele album. De remastering is perfect.

Rinus schreef:

Even puur uit interesse: Beoordeel je dan uitsluitend het originele album, of neem je de bonus tracks ook mee in je stem?

wavanbuuren schreef:

Nee. Ik neem de bonus cd mee in mijn waardering.

avatar van jurado
Rinus schreef:
Nooit geen fan van Cohen geweest
Dat is altijd wel.

avatar van goldendream
In de Duizend Klassiekers van Radio 2 staat Buckleys cover van 'Hallelujah' meer dan 500 plaatsen hoger dan de originele versie van Leonard Cohen. Voila, hiermee is het duidelijk dat die lijst van Radiootje nummerke 2 totaal, maar dan ook totaal waardeloos is.
Er waren al duizend en één redenen om de lijst in het containerpark te dumpen, maar door de genoemde reden is een plaatsje in dat park nog veel te goed.
Ook nog dit: veel respect voor deze zanger, maar een eigen nummer kiezen lijkt me een groter eerbetoon.

avatar van bikkel2
Hallelujah is een beetje zijn eigen leven gaan leiden lijkt het wel.
Ineens gingen veel artiesten zich er aan wagen.
Ik vind Buckley's uitvoering wel heel mooi, maar er staat genoeg op Grace wat ook in de Top 2000 zou moeten staan.
Neem Dream Brother, maar dat is dan kennelijk weer te obscuur.
Ach, het is best een leuk initatief elk jaar, maar je moet het ook weer niet al te serieus nemen.

avatar van LucM
Ook in de Tijdloze van StuBru en de MuMe top-2000 staat Buckleys cover van 'Hallelujah' veel hoger dan die van Leonard Cohen. De versie van Jeff Buckley is nu éénmaal veel bekender. Ik vind zijn uitvoering heel mooi maar vind het jammer dat dat nummer nadien door vele 'idols' werd platgecoverd.

avatar van bikkel2
Platgecoverd is inderdaad wel de juiste benaming.
" hoor 's hoe goed ik kan zingen"
Maar zonder ziel en eigen id.
Het zou verboden moeten worden.

avatar van Hedser
bikkel2 schreef:
Hallelujah is een beetje zijn eigen leven gaan leiden lijkt het wel.
Ineens gingen veel artiesten zich er aan wagen.
Neem Dream Brother, maar dat is dan kennelijk weer te obscuur.
Er stonden dit jaar drie nummers van dit album in de Top 2000, dus zo bekaaid komt het er ook weer niet van af.

Daar heb je gelijk in.
Ik heb het niet gecheckt.
Dus bij deze neem ik dat terug.

avatar van harm1985
Komt omdat deze nummers voor het eerst (terecht) in de keuzelijst stonden.

harm1985 schreef:
Komt omdat deze nummers voor het eerst (terecht) in de keuzelijst stonden.

Zeker terecht. Ik ging er van uit dat het alleen om Hallelujah ging.
Ik had het ook niet verwacht eigenlijk.
Album is toch al weer uit 1994, vandaar.

avatar van Faalhaas
Rinus schreef:

Nee. Ik neem de bonus cd mee in mijn waardering.

Waarom doe je dat? Ik bedoel, die disc is gewoon een verzameling b-kantjes en probeerseltjes. Waren door Jeff absoluut niet bedoeld om op het album te belanden.

avatar van bikkel2
Snap ik ook niet zo goed.
De artistieke waarde zit 'm toch in de regulier uitgebrachte plaat?
Dat zijn de songs die het album haalde.
Dat was de bedoeling.

Faalhaas schreef:

Dat doe ik om dat ik de CD zo gekocht heb als dubbelaar dan wordt mijn waardering dus door beide CD's bepaald. Zou ik het album alleen op zijn eigen merites waarderen kom ik uit op misschien een 4,5 ster. En de bonus disc op 3,5.

Rinus schreef:

Daar ben ik het inderdaad ook niet helemaal mee eens. De bonustracks zijn meer het gevolg van de commerciële uitmelkerij na zijn overlijden. Een album (en dus een stem) is voor mij het album zoals dat door de artiest bedoeld is.

Maar goed; ieder zijn recht op zijn eigen stemgedrag natuurlijk.....

goldendream schreef:

Grappig. Zelfs Cohen heeft beweerd dat de versie van Buckley superieur is aan de zijne....

avatar van goldendream
Cohen was een bescheiden en nederige man. Over smaken valt trouwens niet te discussiëren. Wat dit nummer betreft, geef ik liever alle eer aan de maker.

Dat mag, maar om dan maar meteen met dat argument de top 2000 (en indirect de mensen die deze versie beter vinden) weg te zetten lijkt me wat kort door de bocht.

avatar van lennon
goldendream schreef:

Waar Cohen totaal geen gevoel in zijn eigen compositie weet te brengen, weet Buckley dat wel te doen, en maakt de song tijdloos.
De uitvoering van Cohen vind ik persoonlijk echt enorm traag, saai, en ouderwets klinken. Ik denk dat Cohen Buckley dankbaar was voor deze uitvoering. Zo werd zijn song toch nog naar waarde uitgevoerd.

avatar van Droombolus
lennon schreef:
Ik denk dat Cohen Buckley dankbaar was voor deze uitvoering.

Hij zal op z'n minst blij geweest zijn met de royalties en ik denk dat je veilig kan zegen dat het nummer nooit zo bekend zou zijn geworden zònder de uitvoering van vriend Jeff .........

avatar van Kronos
lennon schreef:

Eens. En hoewel het hier in de eerste plaats over Buckley gaat toch even opmerken dat ik Cohen wel vaker niet de beste uitvoerder van zijn eigen werk vind. Nog een voorbeeld, Chelsea Hotel No. 2.
Maar Cohen vond zichzelf natuurlijk ook geen geweldige zanger, al slaagde hij er toch in van zijn beperkingen zijn kracht te maken.

avatar van goldendream
Leve verschillende meningen zeker? Het origineel van Cohen is voor mij het mooist en meest breekbaar. De cover van Buckley is heel geslaagd te noemen. Er is er ook nog één van Nathalia, dat is er één voor het containerpark.

avatar van Owned
Ik heb dit album echt verschrikkelijk vaak gezien. Bij mijn ouders, bij kennissen, noem maar op... Uiteindelijk ben ik wat vaker op MuMe en toch eraan begonnen, immers staat dit album toch errug hoog.
Bij het eerste nummer heeft Buckley mij al in zijn greep en laat hij me niet meer los. Dat heb ik volgens mij niet eerder gehad terwijl ik naar muziek luister.
Ik vind zijn stem ontzettend mooi en terwijl je nog een beetje bijkomt van het ene nummer, begint het volgende nummer dat mij omver blaast.
Er is gewoon geen nummer in dit album dat ik minder vind. Grace, Lilac Wine en Halleluja zijn mijn favoriete nummers, maar ik kan totaal niets negatiefs over deze prachtige cd zeggen.