Kendrick Lamar - DAMN. (2017)

Label: Aftermath (II)

12. FEAR. (7:40)
  13. GOD. (4:08)
  14. DUCKWORTH. (4:08)
avatar van FunkyMonk
Op een paar nummers na toch weer een sterk album hoor.
De beats zijn uitstekend; de raps zijn met vlagen echt zeer goed. Ik snap niet dat de bakken talent die Kendrick heeft, hier nog in twijfel worden getrokken. Zet "Feel" op, en luister... meer hoeft er soms niet gezegd te worden
Het zijn artiesten als Kendrick (maar ook bv Run The Jewels) die het pad van het verleden (lees boom-bap hip-hop) uit de weg durven gaan en voor een frisse wind zorgen, maar waarbij het daadwerkelijk ook goed uitpakt.

Zoals hierboven reeds is aangehaald: Kendrick weet producers naar zijn hand te zetten, maar dat doet hij ook met artiesten. Ik had nooit gedacht dat het nummer met U2 zo goed zou uitpakken, maar het is toch een sterker nummer op het album geworden.

Het is weer even wat anders dan zijn vorige platen, maar dat houdt het interessant. De voldoende afwisseling en de uitwerking van het concept maken dat het quasi nergens saai wordt. 4*

avatar van He$$el_01
PRIDE

Toen ik HUMBLE voor het eerst hoorde was ik best blij met het feit dat er waarschijnlijk wat meer agressieve/energieke/bombastische nummers op zouden staan, maar uiteindelijk is momenteel een van de rustigste nummers toch wel duidelijk mijn favoriet. Die tweede verse is vreselijk sterk.

Anyway, moet het album nog even een paar keer goed beluisteren om een goed oordeel te geven, maar tot nu toe klinkt het wel allemaal weer erg lekker. Hoewel Kendrick nog steeds niet per se mijn favoriete rapper is, is het na drie (of vier) albums toch wel erg duidelijk dat deze man ontzettend sterke albums kan maken, zowel muzikaal als conceptueel. Daarnaast blijft hij zich vernieuwen in de manier waarop hij het aanpakt, wat gewoon erg knap is. Waar ik andere grote rappers van de huidige jaren soms puur raptechnisch gezien iets aangenamer (Cole, Vince Staples) of echt beter vind (Joey Bada$$, Earl), vind ik dat Kendrick toch wellicht een beter muzikaal oor heeft, waardoor hij op de momenten die er echt toe doen iets speciaals aan een nummer of album mee kan geven, waar vooral J. Cole en Joey Bada$$ dan net iets te veel voor de veilige route kiezen, of in ieder geval een route waardoor hun albums naar mijns inziens net iets extra's missen (nog steeds erg sterke albums, daar niet van. Vooral Forest Hills Drive).

Het is niet eens per se zo dat ik al zijn albums beter vind dan de albums van andere rapper/muzikanten. Op GKMC bijvoorbeeld, staan voor mij persoonlijk nog steeds iets te veel nummers die ik niet zo geweldig vind, maar ik kan wel begrijpen waarom ze op het album staan en waarom heel veel mensen ze wel geweldig bij het album vinden passen (hoewel dat even duurde). En hoe hij het zo in het concept weet te verwerken en daarnaast zo'n geweldig mainstream succes kan zijn is erg indrukwekkend. Zo heeft dit album volgens mij in de eerste week betere verkoopcijfers dan het laatste album van Drake, en dat zonder duidelijke pop/R&B singles.

avatar van Holla
He$$el_01 schreef:

Ja, al had Drake maar in totaal 2 verkoopdagen voor zijn album dat alleen digitaal werd verkocht

avatar van He$$el_01
Holla schreef:

Dat wist ik dan weer niet. Ook vrij indrukwekkend dan moet ik zeggen.

avatar van Holla
He$$el_01 schreef:

Dat wist ik dan weer niet. Ook vrij indrukwekkend dan moet ik zeggen.

Alhoewel hij wel een aantal streaming dagen erbij had. Ik geloof dat het vanaf een zaterdag gestreamd kon worden, dus 6 dagen daarvan dan. Toch blijft het meer dan indrukwekkend natuurlijk!

avatar van Nr.4
Het duurde zoals altijd weer even, maar kan nu toch weer flink genieten van Kendrick z'n nieuwe album. Klassieker of meesterwerk, daar vind ik het nog te vroeg voor, al durf ik wel te zeggen dat DAMN voor mij nooit zo goed zal worden als To Pimp A Butterfly. Desalniettemin ga ik me de komende tijd nog goed vermaken met deze plaat. Duckworth is hier favoriet momenteel.

avatar van Cor
Cor
Ik luister weinig Hip Hop, maar Kendrick Lamar weet mij altijd wel te boeien. Ook deze plaat doet het weer goed, ondanks het feit dat 'ie niet echt in het verlengde van z'n voorgangers ligt. Zoals hier eerder al vermeld, kaler, meer beats. Klassieker, zeg maar. Maar ook dat jasje past hem goed.

avatar van thgryda
Wat ik een goed teken vind, is dat ik het album nog steeds op repeat heb staan en dat mijn favoriet steeds verandert. Dat zie je hier ook terug: Feel, Fear, Duckworth, Dna,Humble,xxx... werden al als favoriet genoemd. Bij mij persoonlijk komt lust heel vaak terug maar ook element en tegenwoordig zelfs het catchy love.

Of het de tand des tijds zal doorstaan zoals GKMC en TPAB dat doen valt af te wachten. Ik vind het daar nu met wat onder staan omwille van het geniaal uitgewerkte concept van het eerste en het experimentele van het tweede. Maar het staat wel op zijn minst naast Section.80 en is niet zo veel minder dan zijn classics.

Groot artiest, top MC...

Cor schreef:
Klassieker, zeg maar.

Zo ver zou ik toch nog niet durven te gaan.

avatar van Pecore
Ik denk dat Cor bedoelt dat het album een klassieke sound heeft, ipv de status van classic.

avatar van Cor
Cor
Pecore schreef:
yep, slecht geschreven door mij, goed geïnterpreteerd door jou

avatar van Slowgaze

Wacht, ik zie dat ik nog niet gereageerd had, je m'excuse. Lamar is een heel goede tekstschrijver die persoonlijke problemen en sociaal-politieke kritiek goed laat samenvloeien. Zijn rapvaardigheden zijn van hoog niveau - let op die rijmschema's - en zijn durf om te rappen met heel afwijkende flows en stemgeluiden. En hij zoekt natuurlijk fantastische beats uit, dat ook.

avatar van Cannabooze
Bedankt voor de toelichtingen mensen!
Ik heb het geprobeerd, echt waar. Dat het goed in elkaar zit is duidelijk; dat hoor ik er zeer zeker in.
Toch kan ik er helaas niets mee. Zijn stemgeluid is echt niet mijn ding. Spijtig. Dit is niet mijn kopje thee. Om die reden breng ik geen stem uit.

avatar van ArthurDZ
Off-topic berichten verwijderd.

avatar van Johnny Marr
Wow, wat een groeier. Kendrick treft me weer recht in m'n smoelwerk. TPAB flashback.

Johnny Marr schreef:
TPAB flashback.

Ik vind 'm eerder klinken als good kid, m.A.A.d city en untitled unmastered. die samen een kindje hebben gekregen. En dat vind ik behoorlijk vet.

Slowgaze schreef:

Ik wilde eigenlijk zeggen dat ik TPAB ook een groeier vond #VoelMeMisbegrepen

avatar van Slowgaze
Fuck your feelings, I mean this for imposters

we hebben weer iemand die echt goed is.

Ik kan nu na het zovaak geluisterd te hebben al wel stellen dat dit mijn favoriete plaat van Kendrick is. Ik denk zelfs dat hij zijn piek mogelijk nog niet eens heeft bereikt. Na het succes van Good Kid M.A.A.D City dacht men al dat hij datzelfde kunstje niet weer zou kunnen flikken, dus waren een hoop mensen waarschijnlijk floored toen het experimentele en left-field To Pimp a Butterfly uitkwam. Critici prezen de opvolger van Kendricks debuutplaat en de wereld wachtte wederom gespannen af toen zijn 3e (of 4e als je Section.80 meerekent) album DAMN. werd aangekondigt. De weer wat modernere sound voelt verfrissend na het TPAB tijdperk en tracks als DNA, XXX, Duckworth, Fear en Element behoren imo tot de toppers in Kendricks discog.

Dus als er iemand is die het kan om 2 classics en een album dat na een aantal jaar zeker overwogen mag worden als een classic op te volgen met een nog sterker album, is het Kendrick Lamar. Ik vind Drakes muziek ook goed, hij killt de charts en is de grootste naam in hiphop van de afgelopen jaren maar Kendrick is de nummer 1 mc van deze generatie. DAMN. is een mooie aanvulling op een al hele sterke legacy.

avatar van Appels123

Als dit waar is maakt dat het album een stuk interessanter.

Vraag me het ten zeerste af hoor. Ik vind sommige stukken van de theorie toch wel erg ver gezocht. Mocht het wel zo zijn dan vind ik het wel by far het minst gelukte concept van Kendrick. Het principe van "twee albums in één" voelt erg overdone en is al vele malen beter gedaan. Bijvoorbeeld undun van The Roots. Hoewel dit concept natuurlijk niet helemaal gelijk is is dat ook een album die je twee kanten op kan luisteren.

Ik volg Kendrick sinds zijn Overly Dedicated mixtape, en sindsdien heeft hij naar mijn mening nog nooit een slechte plaat uitgebracht. Alleen de left-overs van untitled unmastered raken mij niet allemaal, maar voor de rest zijn het stuk voor stuk conceptstukken die alleen maar beter worden. Kendrick komt hier wat harder en rauwer binnen, maar weet toch te fascineren. Zo'n tweede verse van Feel. is waarom ik op jonge leeftijd rap en hip-hop ben gaan luisteren. Waar het album van Joey Bada$$ bij de eerste luisterbeurt lekkerder klonk, mis ik daar wat diepte, de ontdekkingsreis die Kendrick keer op keer weet te creëren, en ook nu weer. Ik ga nog veel plezier beleven aan Damn.

avatar van Pecore

Als dit waar is maakt dat het album een stuk interessanter.

Ik mag toch hopen van niet. Dit album schittert juist in kaalheid en eenvoud, voor mij althans. Door het opwekken van allerlei emoties en tegenstrijdigheden zet Kendrick zich heel menselijk en identificeerbaar neer. Ik wil niet ontkennen dat er veel dubbele betekenissen en verborgen pareltjes in zijn muziek zitten, maar om dit album als een veredelde speurtocht te benaderen staat mij nogal tegen.

Als dit waar is maakt dat het album een stuk interessanter.

Ja, dit soort shit bevalt me wel. Je zou eventueel kunnen zeggen dat je 'XXX.' ook anders om moet luisteren: eerst de preek over wapens, daarna toch de zonde als DJ Kendrick Lamar rapt over mensen neerschieten. Voel je me? No homo.

avatar van Slowgaze
Nog even dit: die tweede verse van 'FEEL.'. DIE TWEEDE VERSE.

avatar van Cellulord
Rain King schreef:
beetje pretentieus gedoe met die album art en track titles, maar humble klinkt wel veelbelovend

Is toch geen probleem. Hip-Hop is over het algemeen zowiezo pretentieus

avatar van Arrie
Cellulord schreef:

Hip-Hop is over het algemeen zowiezo pretentieus

Verklaar je nader?

avatar van Cellulord
Arrie
Mezelf nader verklaren?
Dan zal je even moeten wachten, want ik moet eerst mijn masief gouden halskettingen (met $ tekens) omdoen, dan even mijn 10 gouden ringen aansteken en mijn siliconen "bitches" erbij slepen.
I'm better, BIGGER & cooler than you. So don't fuck with me.

Nu maar hopen dat je humor hebt

avatar van thgryda
Cellulord schreef:
Arrie
Mezelf nader verklaren?

Nu maar hopen dat je humor hebt

Je hebt humor en je hebt onzin... Hetgeen jij al lachend, wegens stereotype, aan hip hop koppelt, is sowieso al niet pretentieus.