The Who - Live at Leeds (1970)

Label: Track

1. Heaven and Hell * (5:06)
  2. I Can't Explain * (2:58)
  3. Fortune Teller * (2:34)
  4. Tattoo * (3:42)
  5. Young Man Blues (5:51)
  6. Substitute (2:06)
  7. Happy Jack * (2:13)
  8. I'm a Boy * (4:41)
  9. A Quick One, While He's Away * (8:41)
  10. Summertime Blues (3:22)
  11. Shakin' All Over (4:34)
  12. My Generation (15:46)
  13. Magic Bus (7:46)
  14. Overture * (6:51)
  15. 1921 * (2:25)
  16. Amazing Journey * (3:17)
  17. Sparks * (4:21)
  18. Eyesight to the Blind (The Hawker) * (1:58)
  19. Christmas * (3:18)
  20. The Acid Queen * (3:34)
  21. Pinball Wizard * (2:52)
  22. Do You Think It's Alright * (0:21)
  23. Fiddle About * (1:13)
  24. Tommy Can You Hear Me? * (0:55)
  25. There's a Doctor * (0:22)
  26. Go to the Mirror * (3:24)
  27. Smash the Mirror * (1:18)
  28. Miracle Cure * (0:12)
  29. Sally Simpson * (4:00)
  30. I'm Free * (2:38)
  31. Tommy's Holiday Camp * (1:00)
  32. We're Not Gonna Take It * (8:47)
Beste liefhebbers

Weten jullie iets over een Braziliaanse persing van het album Live at Leeds, uiteraard op LP? Hoeveel werden er in oplage gemaakt??? Blijkbaar zou deze een hoge waarde hebben dankzij de zeldzaamheid ervan.

Echte freaks van deze plaat zouden dat blijkbaar moeten weten.

Iemand???

avatar van bikkel2
Geheel terecht onthaalt als 1 der beste livealbums ooit .
The Who in een blakende vorm .
In deze periode had de groep de juiste vorm gevonden en is het een must om zoveel energie en passie uit je speakers te laten knallen .
The Who had natuurlijk een degelijke livereputatie , maar dit moet zonder meer 1 van hun beste gigs zijn geweest .
Het drukke en alles dichtsmerende drumwerk van de hilarische Moon en het rauwe ongecompliceerde gitaarspel van Townsend blijft uniek . Er is een perfecte flow en je zou willen dat je er bij was geweest .
De Tommy stukken bijvoorbeeld leven meer dan het origineel . Absoluut kunststukjes op de studioversie , maar misschien toch iets te netjes in de mix . Hier gaat het viertal helemaal loos en krijgen de songs net even meer impact .
Ook het oudere spul is perfect en blijkt dit toch verreweg de meest boeiende liveplaat van The Who . Net als The Stones die rond deze periode Get Yer Ya Ya's Out uitbrachten . Een goed jaar dus .

avatar van daniel1974nl
De Deluxe Editie van Live At Leeds, wat inderdaad een van de beste live platen ooit is....bevat niet de integraling van Tommy, zoals hier wel steeds beweerd wordt. Het nummer Underture mist van de estlist, maar zover als ik weet is dit nummer ook nooit live gespeeld. Dus wellicht is het de meest complete liove uitvoering van Tommy....en zoals de band het tijdens die tour altijd speelde. Om het geheel op twee schijfjes te krijgen is de tracklist wel behoorlijk opgeschud en is Tommy verplaasts naar 1 cd, terwijl in het echt Tommoy meestal ergens in het midden begon. Na Tommy volgen er meestal nog een aantal toegiften, zoals die erg lange uitvoering van My Generation.

Het is overigens aan te bevelen om eens wat rond o0m dit concert heen te lezen...en de houding en de verachtingen van dit concert van de band...

Ik denk dat het resultaat is uitgemond in een live album dat zo'n hoge reputatie heeft dat het maar met heel weinig anderen kan meten. Ik zou er in ieder geval niet zo een kunnen verzinnen. De band zelf is geloof ik ook van mening dat dit een van hun beste optredens ooit was.

TheBlackKeys
ricardo schreef:
Schitterende live plaat van the who, het lijkt ook wel een beetje op punk vind ik, lekker ruw en ongecompliceerd, ik heb de gewone versie van
Live At Leeds en niet de special edition, jammer want daar staat volgens mij Tommy in zijn geheel live op. Ik heb ook ooit eens gehoord dat The Who destijds de luidste live band was wat geluidsterkte betreft, maar die reputatie heeft Motorhead nu duidelijk van hen overgenomen volgens mij. ik heb ook wel eens gelezen dat ze zo gek waren dat ze hun gitaar gewoon kapot sloegen op het podium, The Who was destijds wel de ruigste band volgens mij. Ik vind de praatsessies tussendoor van de zanger soms ook om te gillen, echte Engelse humor, gewoon een geweldig live album dit. ik ken enkel en alleen dit van The Who, maar als ik er nog een album van deze band bij zou willen kopen, welke zou ik het beste kunnen nemen dan? deze vind ik iig wel al geweldig.

Who's Next en Tommy:d

avatar van ricardo
En Quadrophenia ook nog zeker.

avatar van aerogp1
ricardo schreef:
En Quadrophenia ook nog zeker.

Ik zou deze albums eens proberen:
The Who

avatar van Ducoz
Waarom is ieder nummer op deze CD niet op elke plaat aanwezig?:S

avatar van ricardo
Omdat de nummers met het sterretje erachter alleen maar op de special edition staan. Het oorspronkelijke album bestond alleen maar uit de nummers zonder sterretje. Als je deze nog niet hebt, zou ik gelijk voor de special edition gaan. Heb je Tommy erbij in een intergrale versie live. De eerste 13 nummers staan volgens mij op de oorspronkelijke versie, en vanaf het Nummer Overture, die staan als extra ook nog op de special edition. Wel vreemd, want er staan maar 6 nummers op zonder sterretje. Ik heb de versie met 13 nummers erop. Kan zijn dat er ook nog een versie is met maar 6 nummers, maar die ken ik niet.

Ik ben geen fan van Daltry en the Who maar dit album is een mijlpaal.

avatar van ricardo
Ook opmerkelijk vind ik dat er van Tommy op de originele versie van dit live album bijna geen nummers staan.Vooral Pinball Wizard vind ik vreemd dat ze dat nummer toen niet live op dit album gezet hebben. Ik heb dit album, Tommy, Who's Next en Quadrophenia org in mijn bezit, en vind ik eigenlijk wel genoeg van The Who, de essentie heb je van deze band wel in huis dan denk ik. Op dit album staan volgens mij vooral nummers op van hun eerste 3 albums.

avatar van Casino Boogie
Geweldig live-album van The Who. Prima optreden, waarbij ik vooral geniet van I Cant Explain, Summertime Blues en Shakin All Over. Maar zwakke momenten kent dit album eigenlijk niet.

Alleen tijdgenoot Get Yer Ya-Ya's Out! van The Rolling Stones vind ik misschien beter, maar dat is omdat The Stones simpelweg de betere nummers hadden.

Casino Boogie schreef:

Ik denk nu net het tegenovergestelde. Hoewel ik veel respect toon voor de Rolling Stones kan ik nooit een volledig album uit zitten. De singels doen het gelukkig nog wel goed. Voor mij is deze Who een klasse beter.

avatar van Casino Boogie
Lukt het je ook niet met Ya-Ya's? Die duurt niet echt vreselijk lang.

avatar van Leeds
Ik geloof net iets langer dan deze

Het gaat hem niet echt om het lukken. Nummers van The Rolling Stones zijn me niet zo meegegeven.

ricardo schreef:
Het oorspronkelijke album bestond alleen maar uit de nummers zonder sterretje. Wel vreemd, want er staan maar 6 nummers op zonder sterretje.

De originele LP telde maar 6 nummers.

De eerste 13 nummers staan volgens mij op de oorspronkelijke versie

De remaster uit 1995, uitgegeven omdat het 25 jaar geleden was dat de originele LP uit kwam.

en vanaf het Nummer Overture, die staan als extra ook nog op de special edition

De Deluxe Edition uit 2001.

Kan zijn dat er ook nog een versie is met maar 6 nummers, maar die ken ik niet.

De originele LP, maar ook door MCA uitgegeven op CD ergens in de jaren '80.

Ik heb de originele LP. Jezus dit is vet!

rico24
Is dit mooi. ja dit is heeeeeeeeeeel mooi.

avatar van ricardo
Ik heb een versie met 14 nummers van dit album, de eerste 13 van dit album heb ik, maar als nummer 10 heb ik het nummer Amazing Journey/Sparks 7:34 minuten durend er ook nog opstaan. Valt mij ook op dat lang niet alle nummers van hun reguliere albums of lptjes afkomen. Of hebben ze voor dit live album misschien zelfs speciaal nieuwe nummers gespeeld? Heaven And Hell en Magic Bus zie ik op geen enkel regulier album staan namelijk. Can'T Explain en Happy Jack zie ik slechts als bonusnummers op de reguliere albums staan, wat betekend dat ze niet op hun oorspronkelijke reguliere albums stonden dus.

Van Tommy maar 2 nummers af, de hier in de setlist ontbrekende Amazing Journey/Sparks en I'M A Boy, ben niet eens zeker of die wel van Tommi komt, omdat dat nummer heet van It's A Boy. En er staan nog een aantal van de eerste 13 nummers hier volgens mij niet op hun reguliere albums. Wie zou mij kunnen vertellen hoe dat zit bij dit album?

avatar van andrez
Dan te bedenken dat de tevens voor deze live LP gemaakte opnames, in Hull, akoestisch beter klonken. Door technische onvolkomenheden werden die niet gebruikt. Maar ja, het album had dan Live at Hull geheten en dat is toch een stuk minder pakkend en wervend!

The Who voor het eerst en op het juiste moment, op volle kracht te beluisteren. Dat maakt zeker voor het unieke basgeluid en spel van John Entwistle een immens verschil. Wat een prominente plaats nam dat in. Hij was waarschijnlijk ook de enige bassist die het drumspel van Keith Moon wist te volgen. Dat dreigde voortdurend te ontsporen, maar het kwam toch altijd weer goed.

Roger Daltrey vind ik uitstekend in The Who passen, maar hier weet z'n zang me voor het eerst echt te overtuigen.

Townsend is hier zijn glorieuze zelf. Zo intens en dynamisch. Je moest niet in zijn buurt komen als hij op het podium loos ging en dat hoor je er aan af.

Ze hebben met platen als deze wel zo'n beetje alle gras voor de voeten weggemaaid van rockbands die later kwamen!

Zeker nu de ritmesectie ons ontvallen is, besef ik me wat voor uitzonderlijk gezelschap dit was. Het schoolvoorbeeld van een rockband.

avatar van bawimeko
Mooie recensie, andrez!
Live at Leeds is één van die knallers van live-platen die je prima kan voorschotelen als 'staalkaart' van wat een band kan doen. En vooral déze!
Quizvraag; worden er nog wel van die knallers van live-albums gemaakt dezer dagen?

avatar van Ducoz
Maar het is toch eigenlijk debiel dat op de normale versie 6 nummers staan, en op de special version 32?!

avatar van bawimeko
Ducoz schreef:

Nou, debiel...
Ik ken alleen de twee laatste cd-versies. De eerste cd-versie zal ongetwijfeld een rechtstreekse kopie van de LP zijn geweest en dan zit je al snel op een speelduur van maximaal drie kwartier. Of als je pech had een half uur.
Ik zal in het boekje nog 'ns nalezen waarom er in het begin zo weinig tracks verschenen (of weet één van de lezers het misschien?;))

avatar van andrez
Dank je bawimeko!

Vast wel, maar het gouden tijdperk voor het live album, of zelfs het album in het algemeen, was waarschijnlijk toch de jaren zeventig.

Voor mij zal een album als dit in de eerste plaats de versie met 6 songs blijven. Dat ze zich toen moesten beperken tot zo'n drie kwartier had ook wel zo z'n voordelen. Het komen tot wat er echt toe deed, of er uit sprong, bijvoorbeeld.

avatar van Sandokan-veld
Als ik het goed heb begrepen wilde de band ook iets uitbrengen wat niets te maken had met 'Tommy', en de integrale uitvoering van de rockopera is al meer dan de helft van het aantal tracks dat hierboven staat.

Sandokan-veld schreef:

De originele LP had 6 tracks, en met uitzondering van een kleine herhaling van "See Me Feel Me" tijdens "My Generation" staat er ook inderdaad niks van "Tommy" op.

bawimeko schreef:

Heel simpel: de LP had maar twee kanten. "My Generation" duurt op deze plaat een kwartier, "Magic Bus" klokt in op rond de 8 minuten. Dat was één plaatkant. Op de andere kant stonden wat kortere nummers, die voornamelijk terugharkten op de rock & rollkant van de Who, met "Summertime Blues", "Young Man Blues" en "Shakin All Over". En toen was de LP gevuld.

avatar van Ampivinni
en ''Substitute''

maar dan vind ik het persoonlijk nog steeds raar dat er zo weinig tracks waren;
ooit gehoord van een dubbel-lp?
maargoed, ik neem het e niet kwalijk, ook al stonden er alleen maar ''My generation'' en ''Magic Bus'' op, of zelfs alleen maar ''Summertime Blues'' en ''Shakin All Over'', had ie nog steeds wel een plaatsje gekregen in de 'beste platen aller tijden top 5'' (ofja, in ieder geval ''live platen top 3'' ) als je het mij vraagt.

avatar van Ducoz
Nog een vraag,hoe kan je my generation 15 minuten lang spannend houden?

Ducoz schreef:
Nog een vraag,hoe kan je my generation 15 minuten lang spannend houden?

Omdat The Who de kunst van het improviseren extreem goed onder de knie had. Na de reguliere versie van "My Generation" komt er nog een klein stukje van "See Me Feel Me" voor bij, en daarna gaat het volledig op improvisatie van de band.

De band heeft altijd veel geïmproviseerd, nummers als "My Generation", "Magic Bus", "Relay" en "Anyway Anyhow Anywhere" werden live zeer lang uitgerekt, zelfs tijdens hun meest recente tour in 2009. Dat maakte de band zo opwindend live.

Towser schreef:

Bedankt Towser! Misschien moet ik er nu toch maar achteraan!

Er komt aan het einde van het jaar overigens een 40th Anniversay Special Edition uit. Deze bestaat uit de "Live At Leeds" dubbel-CD, een poster, de single van "Summertime Blues" én een dubbel-CD met het concert dat de band een dag later in Hull gaf..