Steven Wilson - To the Bone (2017)

Label: Caroline R

1. To the Bone (6:41)
  2. Nowhere Now (4:03)
  3. Pariah (4:46)

met Ninet Tayeb

4. The Same Asylum as Before (5:14)
  5. Refuge (6:43)
  6. Permanating (3:34)
  7. Blank Tapes (2:08)

met Ninet Tayeb

8. People Who Eat Darkness (6:02)
  9. Song of I (5:21)

met Sophie Hunger

10. Detonation (9:19)
  11. Song of Unborn (5:55)
  12. Ask Me Nicely - Intro * (1:42)
  13. A Door Marked Summer * (7:41)
  14. Pariah [Demo] * (4:08)
  15. People Who Eat Darkness [Demo] * (5:35)
  16. Refuge [Demo] * (4:45)
  17. The Same Asylum as Before [Demo] * (5:32)
  18. Ask Me Nicely * (3:53)
  19. Northern Cyclonic * (3:50)
  20. Detonation [Demo] * (10:18)
  21. Song of Unborn [Demo] * (6:56)
  22. To the Bone [Instrumental] *
  32. Song of Unborn [Instrumental] *
  33. Antisocial * (3:11)
avatar van OnCe
daniel1974nl schreef:
Wat het live ook maar zo goed afgemixed, maar dat was helaas niet het geval. Geluid stond veel te hard, hele pssages vielen in het water doordat de mix niet genoeg gebalanceerd was en naar horen zeggen kwam het verschillende keren voor dat de timing met het licht niet klopte. Het is moeilijk te bevatten dat iemand die zo geobsedeerd is met geluid live zon product weet te verkopen.

Toch iemand die er hetzelfde over denkt, ik las gelijk enkel uiterst positieve opmerkingen over zijn live optreden. Ik was er ook bij in Brussel en was teleurgesteld in de geluidsafstelling. Inderdaad sommige delen die verloren gingen in overdreven diepe bassen, en met momenten gewoon lawaaierig. En het gebrek aan sommige instrumenten is ook echt zonde, Ancestral zonder viool en vooral de dwarsfluit (?) is simpelweg niet hetzelfde. Ik had ook veel meer verwacht van een audiofiel zoals Steven Wilson.
In februari komt hij terug naar Brussel en ik heb m'n tickets al, hopelijk is dit nu beter en zijn er al een paar To The Bone nummers uitgefilterd . maar het valt nog steeds onder 'To The Bone Tour' dus ik denk van niet..

avatar van Jake Bugg
OnCe schreef:

Zat je of stond je recht in de AB.
Ik zat toen bovenaan en vond het geluid uitstekend.

avatar van OnCe
De eerste helft stond ik rechts ongeveer op een derde afstand van het podium, daar stond de speaker echt in m'n oor te dreunen (hoewel ik er nog ver af stond) dus ben ik in de tweede helft verhuisd naar ongeveer het midden van de zaal. Dit was al beter maar toch nog steeds te zware bassen en te hard geluid. Het klinkt beter bij mij thuis en ik verwacht het tegenovergestelde.
Komend optreden zit ik ook op het balkon (bewust gekozen) dus hopelijk maakt dat een verschil. Maar als ik Wilson mag geloven verkiest hij een levendige zaal waar iedereen rechtstaat en beweegt, dan verwacht je wel dat het geluid ideaal afgesteld is op die oppervlakte. Misschien vallen de bassen daar bewust zwaarder om de fans aan het dansen te brengen maar dat lijkt me niet echt iets waar hij achter zou staan.

Anyway, back on topic, de geluidskwaliteit op het album (CD in mijn geval) is super. Met mijn budgetvriendelijke stereoset merk ik toch wel een verschil met andere CD's uit m'n collectie. Vooral de elektronische getinte soundscapes helpen mezelf over te geven in de muziek, dit geldt voor ook voor z'n eerder werk. Het klinkt beter dan de meeste elektronische albums die ik heb. Misschien moet ik eens gaan graven in z'n zijprojecten zoals IEM.

avatar van Leptop
Over de geluidskwaliteit van Wilsons producties hoef je je zelden zorgen te maken

avatar van Aproxis
Ik ben hard toe aan een nieuw album, maar als het in het verlengde ligt van dit album sla ik ‘em over. Ik wil liever iets dat teruggaat naar grace for drowning.

avatar van Mindscapes
Aproxis schreef:
Daar zou ik niet op hopen
Ik hou enorm van Grace for Drowning (heb vorig weekend nog de dubbel LP aangeschaft, nadat ik de cd eigenlijk al 8 jaar had), maar iets weer helemaal nieuws uit SW's brein is meer dan welkom. Als ik zin heb in GFD, leg ik gewoon GFD op

Zijn tournee is een kleine anderhalve maand afgelopen, na 14 maand live spelen ofwel 145 shows, voor meer dan 250.000 fans in 33 verschillende landen. Geen shows gepland ook momenteel. Op Instagram zegt hij blij te zijn aan nieuw materiaal te kunnen werken, dus ik vermoed dat we in de loop van 2020 wel iets nieuws kunnen verwachten.

Mindscapes schreef:
Daar zou ik niet op hopen

Ik ben nog bij een van z’n shows geweest in Lille. To the bone was leuk, maar staan weinig memorabele nummers op. Iets nieuws is altijd prima, maar mag wel duisterder weer en meer prog.

avatar van uffing
Aproxis schreef:

Hij zegt zelf dat het - wederom - significant anders zal zijn. Dus ik verwacht eigenlijk geen terugkeer naar de prog (en ook ik vind dat jammer).

uffing schreef:

het mag van mij meer in het straatje van porcupine tree vanaf signify (met als voorkeur iets van laatste 3 albums), the raven of grace. Eventueel mag het ook richting hand cannot erase, al ging dat album ook iets sneller vervelen dan overige albums.