Steven Wilson - To the Bone (2017)

Label: Caroline

1. To the Bone (6:41)
  2. Nowhere Now (4:03)
  3. Pariah (4:46)

met Ninet Tayeb

4. The Same Asylum as Before (5:14)
  5. Refuge (6:43)
  6. Permanating (3:34)
  7. Blank Tapes (2:08)

met Ninet Tayeb

8. People Who Eat Darkness (6:02)
  9. Song of I (5:21)

met Sophie Hunger

10. Detonation (9:19)
  11. Song of Unborn (5:55)
  12. Ask Me Nicely - Intro * (1:42)
  13. A Door Marked Summer * (7:41)
  14. Pariah [Demo] * (4:08)
  15. People Who Eat Darkness [Demo] * (5:35)
  16. Refuge [Demo] * (4:45)
  17. The Same Asylum as Before [Demo] * (5:32)
  18. Ask Me Nicely * (3:53)
  19. Northern Cyclonic * (3:50)
  20. Detonation [Demo] * (10:18)
  21. Song of Unborn [Demo] * (6:56)
  22. To the Bone [Instrumental] *
  31. Detonation (Instrumental] *
  32. Song of Unborn [Instrumental] *
  33. Antisocial * (3:11)
avatar van 4addcd
Er is zeker voldoende tijd geweest, maar de beschikbaarheid is nooit echt een probleem geweest omdat de platenzaken zelf bestelden en ik altijd een exemplaar stilzwijgend reserveerde omdat mijn vaste adres weet dat ik alles van SW wil hebben. Nu blijkt dat dit keer alle formats behálve het boek konden worden besteld. Omdat deze niet in de bestellijst van de platenzaken staat wist bijvoorbeeld Sounds niet dat deze versie bestond. En zoals gezegd is het nog nooit zo gegaan en heb ik me laten verrassen ?. Op basis van het verleden verwijt ik mezelf niks, maar baal ik wel.
Tijd om wat belletjes te doen ☎️

avatar van Leeds
4addcd schreef:
Tijd om wat belletjes te doen ☎️

Doen!

Voor de vinylliefhebbers is er ook een 45T 2LP op wit vinyl, bijvoorbeeld hier te krijgen:
TO THE BONE -WHITE VINYL 45 RPM PRESSING-, WILSON, STEVEN, LP | PlatoMania

west schreef:
TO THE BONE -WHITE VINYL 45 RPM PRESSING-, WILSON, STEVEN, LP | PlatoMania

Daar komen ze ook laat mee af. Heb de gewone al in pre-order staan bij mijn lokale platenboer. Heb m gevraagd of hij deze witte ook zou kunnen krijgen.

Jake Bugg schreef:

Er staat 'Indie Stores Only' bij. Dus als jouw platenboer dat is, dan kan hij het bestellen. Anders niet.

west schreef:

Ondertussen bericht gekregen, kan m niet bestellen. Spijtig

avatar van Erikpol
Jake Bugg schreef:

Ik zou willen gaan maar ken niemand uit mijn kenissenkring die Steven Wilson ook maar kent...
Herkenbaar. Maar ik ga gewoon alleen, wat is daar mis mee?

Erikpol schreef:
Herkenbaar. Maar ik ga gewoon alleen, wat is daar mis mee?

Ondertussen 1 ticket besteld hoor ?

avatar van Chameleon Day
'Song of I' is erg fijn. Doet aan Peter Gabriel denken. Maakt me heel benieuwd naar het album.

avatar van Rick53
Ja hoor, er is weer een nummer bij; Permanating. Er blijft met zo'n snelheid weinig over als we eenmaal in augustus zitten, sjee. Wel een erg poppy nummer.

avatar van Chameleon Day
'Pariah' is ook behoorlijk poppy anders. Althans het eerste deel. Voor de Sigur Ros achtige opwelling. Productie is ook aan de "gladde" kant. Maar dat is naar mijn smaak vaker het geval bij het werk van Wilson.

Permanating is duidelijk het minste nummer van de vier die nu zijn uitgebracht. Het nummer is, zoals eerder aangehaald, popachtig. Op zich heb ik daar absoluut geen probleem mee, maar ik vind het nummer zelf daarentegen heel vlak. Het gaat nergens naartoe en blijft maar voortkabbelen.
Steven noemde dit nummer in de live Q&A van afgelopen week zijn 'most joyous song.' Nou ik krijg hier eerlijk gezegd weinig blije gevoelens van. Geen enkel gevoel wel te verstaan. Helaas moet ik concluderen dat dit waarschijnlijk een van de zwakke broeders op het album gaat worden. Toch wel een teleurstelling, zeker na de drie andere nummers die al zijn vrijgegeven....

avatar van meneer
Ik dacht bij het intro van 'Permanating' eerst een beetje aan een ABBA nummer waarbij de eerste lyrics door Annifrid werden ingesproken. Het bijna herkenbare pianootje riedeltje, en dan later soms de tweede zang van Bjorn of Benny.

En, eerlijk is eerlijk, niks denigrerends over ABBA want dat staat ook weleens op in huize Meneer. Maar is dit Steven Wilson ? Ach, gewoon het hele album afwachten natuurlijk en dan pas echt het geheel zien te bevatten.

Mevrouw Meneer doet ondertussen een dansje op dit nummer. Ook weleens leuk om te zien

avatar van Rick53
Ik krijg juist wél die 'joyous feel' van dit nummer. Erg sterk nummer wat mij betreft al snap ik wel dat menig SW-fan hier op afhaken. Asylum pakt wat mij betreft nog de 1. positie.

avatar van JelmerHolwerda
Onvoorstelbaar die Steven Wilson. Vier tracks van een nieuw album en elke song is weer compleet verschillend.

Best een leuk nummer, maar zie Steven Wilson toch liever op een andere manier. Voor mij is net als Rick53 The Same Asylum As Before de favoriet.

avatar van Don Cappuccino
Permanating had beter door iemand anders ingezongen kunnen worden. Het liedje is namelijk degelijk, maar Wilson's vocalen zijn op dit nummer echt niet te harden.

avatar van crosskip
Inderdaad, ik kan mijn opmerking over Asylum hier ook weer neerzetten.
crosskip schreef:
... en ik altijd maar denken dat Steven altijd zo goed met de beperkingen van z'n stem om kon gaan.

Nu hopen dat hij zich verder op dit album een beetje koest houdt en gewoon binnen zijn bereik blijft zingen. Verder weinig mis met het nummer, maar heel boeiend is het eigenlijk ook weer niet.

meneer schreef:

En inderdaad - serieus - maar Wilson haalt dus ook echt inspiratie uit ABBA.

The Progressive Roots Of Steven Wilson | Features | Clash Magazine - clashmusic.com

En natuurlijk ook andere topbands !

avatar van meneer
Reviews are starting to come in for the forthcoming album, with Planet Rock magazine awarding 'To The Bone' the maximum 5 stars, commenting "Steven Wilson delivers his progressive masterpiece". The album's current single 'Permanating' has been picking up some prime-time radio airplay, including play on the biggest UK radio station BBC Radio 2. If you haven't listened to this song yet, it's proving to be about the most discussed and debated song of my entire career so far, and it's a song I'm very proud of - Permanating by Steven Wilson - stevenwilson.lnk.to

The official video is nearing completion and will be released soon, but in the meantime several cover versions of the new songs have been released online already (you guys certainly don't hang about!) and this cover of Permanating particularly caught my ear -
Permanating - Steven Wilson cover by Nicolas Duke | Free Listening on SoundCloud

There will be one more song released online prior to the album launching in August, something a bit more traditionally epic this time - so keep a look out for that!

avatar van Jumpjet
Die andere tracks moeten nog even groeien denk ik, maar Pariah… nu al goed voor betraande ogen en een brok in de keel, wat een schoonheid. Subliem.

avatar van dynamo d
Wat waardeloos dat de deluxe editie al is uitverkocht nog voordat het album wordt uitgebracht. Vind ik nogal belachelijk, eerlijk gezegd. Details on the deluxe hard back book edition of 'To The Bone' - Steven Wilson - stevenwilsonhq.com En als mensen zeggen dat er voldoende tijd is geweest dan vind ik dat ook onzin, we zitten immers nog 4 weken voor de officiële release. Ben een groot liefhebber van Porcupine Tree en Steven Wilson (heb ook nogal wat van zijn albums aan MuMu toegevoegd, stuk of 36 SW/PT/Bass Communion/IEM) maar dit vind ik nogal teleurstellend. Blijkbaar was het in juni al op...

avatar van glenn53
Dat had je in principe kunnen weten. Het is altijd zo gegaan. Van alle andere soloplaten waren ook de luxe uitgaven van tevoren uitverkocht. SW heeft eens uitgelegd dat de productiekosten erg hoog zijn. Hij zal het op deze manier wel funden.

avatar van Finidi
Als dat elke keer zo is, is dat niet een teken dat ie consequent te weinig van de deluxe editions maakt?

Ik word nog niet blij van de uitgegeven singles in ieder geval, waarbij Permanating echt belabberd is.

avatar van legian
Hmm, net Permanating beluisterd maar dit wordt hem niet. Het is niet niet zo vervelend als Song of I, maar ik word er niet vrolijk van en dat voor zo'n vrolijke popsong. En het einde van dat nummer, ik erger mij er nu al aan. Alleen Pariah weet te pakken.
Kwam hij met Hand. Cannot. Erase. nog zo sterk terug en dan krijgen we nu dit. Het stemt niet hoopvol. Ik laat het album voorlopig dan ook nog maar liggen.

En die Deluxe edition is in mei al aangekondigd, dus er is voldoende tijd geweest om die aan te schaffen lijkt mij. Helemaal wetende dat Steven altijd maar een beperkte oplage uitbrengt en dat die versies er snel uitgaan. Hoewel ik de extra's van de deluxe edition de afgelopen paar albums niet echt bijzonder vind trouwens, helemaal niet voor die prijs.

avatar van dynamo d
Wat iedereen hier ook zegt, ik vind het van geen respect tonen voor zijn muziekliefhebbers dat er zo weinig van worden gemaakt. Als er veel vraag naar is dan is argument van hoge productiekosten ook niet zo relevant. In mei aangekondigd en in juni al op, dat is gewoonweg absurd. Basta!

avatar van Bonk
legian schreef:

Echt? Ik vond anders de special edition van Hand.Cannot.Erase. wel echt heel bijzonder door alle bijgevoegde kaartjes, 'hand'geschreven briefjes, de grote foto's en dergelijke, waardoor het verhaal nog meer lading kreeg. Dat vind ik nou juist een voorbeeld van hoe je een special edition kan vormgeven waardoor het echt meerwaarde krijgt en de meerprijs dus ook echt waard is. The Raven vond ik wel bijzonder mooi vormgegeven qua boek (helaas bij mij beschadigd bij de band ), maar wellicht zie jij dat ook minder als de 'extra's'?
Ik behoor tot de gelukkigen die wel op tijd was met het bestellen van deze de luxe editie, maar hier verwacht ik dan weer minder van qua bijzonderheid.

avatar van legian
Bonk schreef:

Ik zie de aankleding inderdaad niet echt als extra's, gaat mij meer om de muziek. En bij de eerste twee kreeg je nog allerlei 'bonus' nummers. Maar de laatste paar albums krijg je eigenlijk alleen maar demo's erbij. En dat is mijn inziens het geld niet waard als extra.
De vormgeving daarentegen is wel altijd goed voor elkaar. Maar ik vraag mij af hoe vaak je daar in leest/kijkt.

avatar van Bonk
Toch mooi hoe anders je blijkbaar ook zulke zaken kunt beleven legian.

Ik pak juist geregeld een boek of een uitgave erbij op het moment dat ik iets beluister. Ik blader het dan nog weer eens door en bekijk bijvoorbeeld de illustraties. Zeker als het een verhaal is als Hand.Cannot.Erase. Het fysieke aspect hoort voor mij ook wel bij de muziekbeleving. Ik blader zelfs nog geregeld cdboekjes door.

Ik heb dan vaak juist weer minder met sommige bonuscd's met allerlei demo-uitvoeringen en de tiende mix van een nummer. Hoewel ook dat soms wel echt iets kan toevoegen omdat je hoort hoe een nummer tot stand komt.
Mooi hoe anders het dus kan zijn. Ik kijk eerst bij dit soort uitgaves naar de uitvoering in verhouding tot de prijs (reden waarom ik nog wel even getwijfeld heb over de de luxe editie van To the Bone om enigszins on-topic te blijven), terwijl anderen dus juist eerst naar de extra muziek kijken