Steven Wilson - To the Bone (2017)

Label: Caroline

1. To the Bone (6:41)
  2. Nowhere Now (4:03)
  3. Pariah (4:46)

met Ninet Tayeb

4. The Same Asylum as Before (5:14)
  5. Refuge (6:43)
  6. Permanating (3:34)
  7. Blank Tapes (2:08)

met Ninet Tayeb

8. People Who Eat Darkness (6:02)
  9. Song of I (5:21)

met Sophie Hunger

10. Detonation (9:19)
  11. Song of Unborn (5:55)
  12. Ask Me Nicely - Intro * (1:42)
  13. A Door Marked Summer * (7:41)
  14. Pariah [Demo] * (4:08)
  15. People Who Eat Darkness [Demo] * (5:35)
  16. Refuge [Demo] * (4:45)
  17. The Same Asylum as Before [Demo] * (5:32)
  18. Ask Me Nicely * (3:53)
  19. Northern Cyclonic * (3:50)
  20. Detonation [Demo] * (10:18)
  21. Song of Unborn [Demo] * (6:56)
  22. To the Bone [Instrumental] *
  31. Detonation (Instrumental] *
  32. Song of Unborn [Instrumental] *
  33. Antisocial * (3:11)
avatar van Cannabooze
In tegenstelling tot de meerderheid was HCE niet mijn Wilson-album. Dan de nieuwe single Pariah: ik had het niet gedacht ooit te zeggen bij Wilson, maar ik vindt er niks aan. ?

Dat ligt niet aan Wilson overigens. Die klinkt stemtechnisch beter dan ooit!
Persoonlijk vind ik Ninet Tayeb een goede zangeres maar stoor ik mij enorm aan haar gekrijs. Tot nu toe kan ik haar stem alleen waarderen bij de versie van 'Don't Hate Me' op het album '4,5'.

Vooralsnog blijft The Raven voor mij onovertroffen.

meneer schreef:
Hoera ! Tickets voor Brussel zijn binnen
Hier ook 4 in the pocket! Nog een kleine 10 maand...

avatar van jellecomicgek72
Korte nummers... Hmm... voorspel niet veel goeds..

jellecomicgek72 schreef:
Korte nummers... Hmm... voorspel niet veel goeds..

Ach

avatar van Jake Bugg
meneer schreef:
Hoera ! Tickets voor Brussel zijn binnen

Ik zou willen gaan maar ken niemand uit mijn kenissenkring die Steven Wilson ook maar kent...

avatar van jellecomicgek72
Jake Bugg schreef:

Je kunt toch ook alleen naar een concert gaan?

bas1966
pariah klinkt zeer leuk tot 3:28 en dan ineens krijgt het een soort van commerciële coldplay sound waardoor ik afhaak.

Jake Bugg schreef:

Ik zou zeggen, join in, ik verwelkom je graag in Brussel. En inderdaad, ben zelf ook al vaak alleen naar optredens gegaan, soms geniet je er nog meer van. Of je start een gesprek met iemand van wie je denkt dat die er ook alleen is maar wordt een beetje off-topic... Of gewoon een fantastisch nummer à la Routine naar je vriend(inn)en sturen en ze proberen te overtuigen mee te komen!

avatar van crosskip
Het album is volgens Steven Wilson zelf geïnspireerd door de ambitieuze popplaten van Peter Gabriel, Kate Bush, Talk Talk en Tears For Fears, maar dat hoor ik in Pariah nog in terug zeg. Vind het maar een vrij saai nummer, duimen dat de rest beter bevalt.

avatar van Jake Bugg
Mindscapes schreef:

Vandaag een ticket besteld. Eerste keer in jaren dat ik nog eens naar een concert zal gaan.
Eerste keer Steven Wilson.
Ik zie je daar!

avatar van chevy93
Terwijl we wachten... wat luisterplezier.

Kscope Podcast Eighty Six – The Top 10 Steven Wilson Songs - YouTube
The Top 10 Steven Wilson songs selected by the Kscope Podcast presenter, Billy Reeves.

A very personal journey through Steven Wilson’s musical path – interspersed with words of wisdom from the archive of conversations with Wilson. Listen to the show to find out our presenter’s song choice.

avatar van Rick53
The Same Asylum As Before is op het internet gemieterd.. Past zo op Lightbulb Sun!!!

avatar van Manfield
Wat een song weer! Moet even wennen aan de zanglijntjes, maar dat gaat goed komen. Het bevalt me de tweede luisterbeurt al beter. Top gitaarwerk en een bak 'herrie' tussendoor, fijn!

avatar van Chameleon Day
crosskip schreef:
Het album is volgens Steven Wilson zelf geïnspireerd door de ambitieuze popplaten van Peter Gabriel, Kate Bush, Talk Talk en Tears For Fears,..

Waar heb je dat vandaan? Deze bewering schept torenhoge verwachtingen...

Om een of andere reden moet ik bij The Same Asylum as Before een beetje denken aan Prodigal. Vooral bij het stukje na het tweede refrein heb ik dat gevoel.

Ik kan het nummer iets minder waarderen dan Pariah na een eerste luisterbeurt. Maar misschien moet ik er nog wat meer aan wennen.

Chameleon Day schreef:

Waar heb je dat vandaan? Deze bewering schept torenhoge verwachtingen...

Rechtstreeks van z'n eigen website. En inderdaad, zoiets legt de lat niet bepaalt lager.

avatar van Perpetual
Geweldige tweede single! Ben nog aan het twijfelen om een kaartje te kopen voor zijn show in Amsterdam. Ben afhankelijk van het openbaar vervoer vanuit Friesland en ken niet zo gauw iemand die hier ook naartoe zou willen. Iemand enig idee hoe lang het gemiddeld duurt voordat zijn shows uitverkocht zijn in deze regio?

avatar van Don Cappuccino
The Same Asylum as Before vind ik ontzettend gezapig, vooral het refrein. Ook moet Steven niet falsetto zingen, dat klinkt gewoon niet zo mooi.

avatar van crosskip
Die falsetto is belachelijk inderdaad zeg, en ik altijd maar denken dat Steven altijd zo goed met de beperkingen van z'n stem om kon gaan. Verder wel een toffer nummer van Pariah. Naast Prodigal hoor ik ook Stranger By The Minute wel terug, naast een algemene PT-vibe. Waarom was dat solo-project ook alweer nodig?

avatar van Rick53
Het donkere Song Of I kent een andere zangeres, misschien wel de beste fit tot nu toe. Sleep Together, Index, Drag Ropes, Hag, The Incident gefluister .. Ik hoor ze hier allemaal terug.

Rick53 schreef:
Waar heb je die kunnen beluisteren?

Mindscapes schreef:
Waar heb je die kunnen beluisteren?

Had het gevonden op reddit/r/stevenwilson.
Volgens mij staat hij nu onderhand ook op Spotify!

avatar van JelmerHolwerda
Als deze plaat ook maar 80% procent zo goed als HCE dan ben ik al blij. Ben benieuwd hoe alles samen en achter elkaar gaat klinken. Op die manier is HCE ook het sterkst.

avatar van Don Cappuccino
Song of I is een stuk duisterder dan de vorige twee vrijgegeven tracks, vooral het eerste gedeelte van de track is lekker sluipend: een beetje trip-hopachtig (Portishead, Massive Attack) zelfs.

avatar van jellylips
Song of I is te gek! Wat een track. Terugkeer van de Insurgentes sound maar dan sexier. Briljant.

avatar van gigage
Leuk pop deuntje, beetje 80's/90's en dan nog een duetje ook. Het is inderdaad alsof Peter Gabriel met Kate Bush aan de slag gaat zoals op Don't Give Up. Alleen is de tekst gewijzigd naar Give it Up haha.

avatar van Manfield
Drie heel verschillende songs, wat een weelde! Het wachten naar dit album wordt zo wel een behoorlijke uitdaging.

avatar van chevy93
Archive, Niemand?

En ergens ook wel Anathema.

avatar van 4addcd
Ik gebruik Musicmeter even als Marktplaats als t mag. Heb me in alle jaren dat ik al fan ben van PT en SW vele malen gek laten maken met speciale releases die 'very limited' waren. Heel veel geld voor uit gegeven en bijna altijd gewoon nog ruim te krijgen via de betere muziekwinkel zoals Sounds in Venlo. Ik dacht er dit keer niet in te trappen en geduldig te wachten op de box van To the bone. En nu staat ie als uitverkocht en kunnen de muziekwinkel deze niet bestellen ?. Ik heb een boze mail gestuurd via de website van Steve omdat ik echt niet begrijp wat er nu zo anders is. SW is zeer groot tegenstander van handel via Ebay of andere kanalen waar verkopers zich proberen te verrijken. Nu wordt het in de hand gewerkt! Enfin, ik baal dus van de gang van zaken en probeer de box alsnog te krijgen. Is er toevallig iemand die er 2 heeft besteld en er eentje kan missen? Alle tips zijn welkom! Alvast dank!!

avatar van Leeds
4addcd schreef:

Het is aan u om zoveel mogelijk platenzaken op te bellen en te vragen of ze de boxset besteld hebben. Nochtans was de boxset niet snel uitverkocht. U had tijd genoeg om er eentje aan te schaffen.