Arcade Fire - Everything Now (2017)

Canada
Rock / Pop
Label: Columbia

1. Everything_Now (Continued) (0:46)
  2. Everything Now (5:03)
  3. Signs of Life (4:36)
  4. Creature Comfort (4:43)
  5. Peter Pan (2:48)
  6. Chemistry (3:37)
  7. Infinite Content (1:37)
  8. Infinite_Content (1:41)
  9. Electric Blue (4:02)
  10. Good God Damn (3:34)
  11. Put Your Money on Me (5:53)
  12. We Don't Deserve Love (6:29)
  13. Everything Now (Continued) (2:22)
avatar van Rudi S
luigifort schreef:
Die lui willen gewoon gaan cashen net als Coldplay deed..de muziek boeit dan niet meer.

Mopperluigi

davyvdp schreef:
Soms moet muziek gewoon fun zijn en dat is dit album voor mij zeer zeker.
Voor de klagers over de lyrics op dit album: het volgende komt uit een song uit het MuMeTop 250 nummer 1album:

Ook niet fantastisch toch?

Het is niet zo dat het enkel om de lyrics gaat. Neem Coldplay's eerste album, daar was de tekst soms ook echt vierkant slecht maar in de context paste het. Een manier van dicteren die slechte teksten goed doet lijken. Als de tekst slecht is maar ook nog inspiratieloos overkomt, heb je bij enkele nummers op Everything Now de hoofdprijs.

van elst schreef:

buiten de single "everything now" staat er geen enkel nummer op deze plaat dat naar een mainstream publiek hengelt. Ik vind de plaat net overdreven gekunsteld . Nu jij weer.

Peter Pan heeft een ontzettend hoog Coldplay-gehalte als je alle kille en geestdodende geluidjes wegdenkt.

avatar van van elst
KKOPPI schreef:

die "kille en geestdodende geluidjes", zoals jij het omschrijft, maken het nummer dan ook net anti-coldplay. En dat is ook net de bedoeling, als ik het concept van de plaat goed begrijp. Veel nummers zijn op "everything now" zijn net een parodie op mainstreammuziek. Als Arcade Fire werkelijk wou gaan cashen met deze plaat, zoals hierboven ergens geopperd, dan hadden ze wel 10 "everyhting nows" op de plaat gezwierd. En geloof me, deze band zou daar perfect toe in staat zijn. In de plek daarvan krijgen we een soort mainstreamsound die doorspekt is met zelfsabotage en rare twists.

van elst schreef:

In mijn ogen is het probleem bij dit album dat een groot deel klinkt als 'fillers'. Zowel zeer oninteressant voor mainstream als voor 'critici'. Het kunnen dan parodieën zijn maar dat maakt in mijn ogen geen goede muziek. Geen 10 everything now's, maar waarom lukte zoiets wel op de voorgaande albums met name de eerste drie. Laat een mainstream luisteraar Black Waves of Laika horen..meestal is de reactie een vies gezicht.

avatar van lowieke
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit zo slecht wordt ontvangen. Maar aan de andere kant is het een kwestie van smaak misschien.

Sinds de eerste singles keek ik hier absurd veel naar uit, ik denk dat ik onbewust snakte naar wat muziek die weer wat lichtvoetig en feelgood is. Ik weet dat het tekstueel niet zo is maar muzikaal is dit exact waar ik op hoopte.

De hele thematiek er om heen trek ik ook heel goed. Kritisch maar niet enkel schoppen. Het doet me wat denken aan de manier hoe DEVO tekeer ging.

avatar van van elst
KKOPPI schreef:

Volledig mee eens.

Volledig mee ONeens.

Wanneer klinkt iets "als een filler" eigenlijk?

avatar van tbouwh
Ben ik de enige die bij de intro van het titelnummer direct aan Abba moet denken?

FRNKY schreef:
En dan ettert het maar door als een kermisattractie waar je eigenlijk uit wil maar je moet nog 3 rondjes blijven zitten.

Euh, mag ik u even corrigeren. Uit het nieuws de laatste tijd blijkt dat je heel wat sneller uit een etterende kermisattractie kunt geraken dan je wellicht zou verwachten....

tbouwh schreef:

Ik denk dat er hele volksstammen zijn die dat horen....en daar enorme problemen mee hebben. Abba = FOUT.

van elst schreef:

Ik heb anders wel de indruk dat Chemistry, Electric Blue, Signs of Life en in mindere mate Peter Pan ook wel die betrachting hadden. Allemaal vrij poppy nummers met toegankelijke disco of reggae- invloeden en duidelijk herkenbare refreinen die tot in den treure herhaald worden inclusief na na na na's en varianten. Zelfs Creature Comfort die wat donkerder is en meer angel heeft dan de andere nummers die ze als single uitgebracht hebben drijft op een tig keer herhaalde vocal hook.

Ik ben er niet zo zeker van dat ze gerust 10 Everything Nows hadden kunnen schrijven, lijkt me dat ze wel iets in die richting geprobeerd hebben maar de inspiratie er niet was en Everything Now gewoon het enige nummer is die goed genoeg uitpakt om die radiohit die ze zochten te worden.
Het album wordt in ieder geval interessanter wanneer ze expliciet dat pad verlaten zoals We Don't Deserve Love.

Trouwens, bij Coldplay denk je misschien aan Yellow, Clocks en consoorten maar de latere Coldplay-albums zitten vol met gladde popnummers waar ze dan bij wijze van effectbejag een aantal van die kille geluidjes aan hebben toegevoegd om het interessanter te maken. Het grootste verschil tussen beide bands op dit moment zit hem eerder in de lyrics: Chris Martin gaat voor het ongebreidelde (op het irritante af) life-affirming optimisme terwijl Win Butler hier opteert voor de ironische knipoog maar niet veel verder komt dan het herhalen van een woordspeling als "Infinite content/We're Infinitely content" en zijn punt wat mij betreft nooit echt hard weet te maken.

Morinfen schreef:
en zijn punt wat mij betreft nooit echt hard weet te maken.

Mee eens. Op de eerste drie albums lukte dat zeker, Reflektor straalde naar mijn gevoel al uit dat de inspiratie op begon te raken en dat ze per sé wilden raken. Misschien kwamen ze daar nog goed weg maar nu valt Win Butler door de mand.

Rudi S schreef:
#hetisweergeennieuwefuneralendusishetooknietbest

of: #hetisweergeennieuweneonreflektorfuneralbibleduskanhetnikszijn

avatar van JoaMuse
tbouwh schreef:
Heb je op internet nog niets over Everything Now gelezen? In zowat de helft van de berichten over dat nummer wordt Abba genoemd, ook op deze pagina's al regelmatig.

tbouwh schreef:

Mag ik schuilen onder uw steen?

avatar van thetinderstick
Het valt me overigens op hoeveel positieve reviews dit album ook krijgt:
Critic Reviews for Everything Now - Metacritic

avatar van galleryplay

Ben ik het mee eens. Welke band gaat nu bewust een slechte plaat maken bedoeld als parodie op de mainstream? Dat zag je misschien in de vrije jaren 70 maar tegenwoordig kunnen artiesten zich dat soort exercities niet meer veroorloven. Ook in het interview in de Oor bespeur ik geen spoortje ironie. Dit is gewoon de plaat waar ze nu voor staan. Dit is wat erin zit, hier moeten we het mee doen.
Ik sluit niet uit dat AF een van die bands is, die na een creatieve bloei ineens de weg kwijt raakt en niet meer terugvindt.

Wel interessant om te zien hoe krachtig de merknaam AF nog steeds is. Reflektor werd aanvankelijk als meesterwerk onthaalt, daar kwam men later behoorlijk van terug. Ook bij EN durfte de pers niet streng te zijn in de eerste instantie. Want een band zo goed als AF kan toch niet zomaar falen? Misschien hebben we het nog niet goed begrepen? Misschien is het een groeiplaat? Uiteindelijk gooide uitgerekend Pitchfork de knuppel in het hoenderhok. AF moet van heel goede huize komen willen zij bij de volgende plaat weer die bij de pers beschermde status herwinnen.

Meanwhile blijft het oudere werk de live optredens met verve dragen. De vraag is hoe de band gaat reageren op het feit dat de nieuwe songs tamelijk onverschillig worden ontvangen (toegegeven: E.N uitgezonderd).

avatar van tbouwh
Titmeister schreef:

Mag ik schuilen onder uw steen?

Haha ja hoor soms is het een absolute pre ergens zo blind mogelijk in te gaan - dit was mijn eerste impressie en ik had nog geen complete forums doorgescrolld. De formulering had natuurlijk strakker gemogen, ik begrijp ook wel dat de vergelijking onontkoombaar is (JoaMuse).

Chameleon Day het was nog niet direct een waardeoordeel;) wil de plaat in z'n geheel eerst nog een paar keer meer beluisteren nu.

tbouwh schreef:

Absoluut. Zou willen dat ik soms meer had, maar mijn nieuwsgierigheid weerhoudt mij daar meestal van.

Zal vandaag of morgen eens een recensie van dit album neerpennen. Kan alvast verklappen dat ie niet meehuilt met de wolven in het bos...

galleryplay schreef:
Uiteindelijk gooide uitgerekend Pitchfork de knuppel in het hoenderhok.

Waarom vinden velen Pitchfork toch zo relevant? Ik vind de reviews van Pitchfork meestal maar pretentieus gewauwel! Vaak ook niet te lezen. Albums worden om niets of weinig de hemel in geschreven of, zoals met dit album het geval is, neergesabeld. Voor mezelf geldt in ieder geval dat reviews van Pitchfork mij weinig tot geen richting geven.

thetinderstick schreef:
Het valt me overigens op hoeveel positieve reviews dit album ook krijgt:
Critic Reviews for Everything Now - Metacritic

Elk album haalt wel wat positieve reviews binnen, zeker als je een act bent zoals AF die door de jaren heen wel wat krediet heeft opgebouwd.
Maar als je de recente releases op score bekijkt (http://www.metacritic.com/browse/albums/release-date/new-releases/metascore ) dan mag je dit album ergens in het onderste kwart zoeken in de buurt van Harry Styles en French Montana. Wordt gewoon heel matig onthaald door de critici, pak slechter dan eender wat ze hiervoor uitgebracht hebben.

avatar van galleryplay
Chameleon Day schreef:

Ik schreef "uitgerekend Pitchfork" omdat Pitchfork alle eerdere platen als "best new music" onthaalde (zelfs Reflektor..). Iedereen moet verder zelf bepalen hoeveel Pitchfork's mening waard is maar ik vond dit wel opvallend.
Ik denk overigens wel dat heel veel acts met angst en beven uitkijken naar de mening van PF. Je kunt niet ontkennen dat ze een zekere authoriteit bezitten, terecht of niet.

Chameleon Day schreef:

Een herkenbaar gevoel dat me overvalt wanneer ik mijn eigen berichten herlees

Overigens heb ik an sich niet zoveel zin om Arcade Fire nu neer te sabelen. Wie ben ik om hen de wet te dicteren? Maar enthousiast kan ik moeilijk worden wanneer ik dit album hoor. Staat tikkeltje te ver af van wat ik -doorgaans- zoek in muziek.

Heb het album inmiddels een kleine 15 keer geluisterd en ik ben van 'dit is een best wel matig album' naar 'best wel een lekker album maar geen goede AF' naar 'eigenlijk best wel een prima AF album' gegaan. De huidige score lijkt me dan ook wat laag. Er ligt dit keer wat minder nadruk op het tekstuele vlak, maar er zit een heerlijke flow in het album. Het begin en het einde vind ik sterk, het middenstuk is vooralsnog wat minder maar past wel prima. Volgens mij heeft AF met alle voorgaande albums wel bewezen dat mensen die een terugkerende sound bij elk album bij hen aan het verkeerde adres zijn (hoewel nummers als We Don't Deserve Love en Creature Comfort en Electric Blue w.m.b. typisch Arcade Fire is). Voorlopige hoogtepunten Everything Now, Put Your Money on Me (is te kort ?) en We Don't Deserve Love.

avatar van SOAD
Ik vind 'Put Your Money On Me' wel echt heerlijk.

avatar van Chameleon Day
De thematiek van dit album is door verschillende users al belicht. Maar hier nog een link naar het albumreview van The Independent met daarin een citaat van Win Butler waarin hij een schets geeft van de thematiek van het album.

Chameleon Day schreef:

Pitchfork produceert inderdaad veel brol maar los van wat je van de score die ze eraan gegeven hebben vindt is deze review toch behoorlijk goed beargumenteerd.

avatar van Chameleon Day
Vind je? Het is natuurlijk allemaal maar perceptie, maar ik lees weinig tot niets herkenbaars in de review. En dat na herhaalde pogingen. Goed geschreven is het ook niet. Weer een hoop gewauwel.

avatar van Pinsnider
Chameleon Day schreef:

Wil jij even HEEL snel je mond gaan spoelen???
Heb je wel eens HEEL goed naar de songstructuren van ABBA-liedjes geluisterd?? Gewoon eens even Knowing Me, Knowing You en The Winner Takes it All goed en aandachtig op de koptelefoon luisteren. Ik durf te stellen dat abba de meest briljante popliedjes allertijden heeft gemaakt! Misschien vandaar dat Everything Now me zo goed past. En de rest is nu ook binnen en ik vind het smullen geblazen! Niet alles is even sterk, maar over de hele linie vermaak ik me prima!! Ik heb heel veel respect voor een band die op deze manier een ommeslag heeft gemaakt van schoenstaarderige introspectieve deprimuziek naar een meer lyrisch bandgeluid.