Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)

Folk / Rock
Label: Columbia

1. Tangled Up in Blue (5:40)
  2. Simple Twist of Fate (4:18)
  3. You're a Big Girl Now (4:36)
  4. Idiot Wind (7:45)
  5. You're Gonna Make Me Lonesome When You Go (2:58)
  6. Meet Me in the Morning (4:19)
  7. Lily, Rosemary and the Jack of Hearts (8:50)
  8. If You See Her, Say Hello (4:46)
  9. Shelter from the Storm (4:59)
  10. Buckets of Rain (3:29)
avatar van Jasper
Ik vind Tangled Up in Blue en You're a Big Girl Now de mooiste nummers van dit album. De intro van You're a Big Girl Now is één van de mooiste intro's die ik ken. Sluit voor mij perfect aan bij het opzwepende Tangled up In Blue. Vandaar ook dat ik die nummers vaak na elkaar luister.

avatar van ErikM
5 sterren voor dit album, waarschijnlijk nu mijn favoriete Dylan. Binnenkort zal deze dan ook Blonde on Blonde in mijn top 10 vervangen.

Een geweldige openingssong met de naam Tangled up in blue, gevolgd door nóg negen fantastische nummers, waarvan Lily Rosemary and the Jack of Hearts en Buckets of rain m'n favorieten zijn. Schitterend geheel!

avatar van timhardt
Ik ben blonde on blonde aan het beluisteren, maar vooralsnog draagt deze toch meer mijn voorkeur weg...

Ik ben dit album aan het beluisteren, nadat ik mezelf eigenlijk had voorgenomen eerst het voorafgaande werk (vanaf Blonde on Blonde) te luisteren.

Het is wel goed te horen dat Dylan hier zowat 10 jaar ouder is en in een andere levensfase zit. Zijn stem klinkt, hoe zal ik het zeggen, wat constanter, wat volwassener ook vooral. Zo bezien is het cynisme waarmee hij zijn echtscheiding bezingt wel opmerkelijk te noemen. Schrok ook wel van de manier waarop hij haar bezingt in Idiot Wind. Ik denk dan 'was ze nou echt zo vervelend? volgens mij ben je zelf ook maar een lastig mannetje'.

herman schreef:

Zo bezien is het cynisme waarmee hij zijn echtscheiding bezing wel opmerkelijk te noemen. Schrok ook wel van de manier waarop hij haar bezingt in Idiot Wind. Ik denk dan 'was ze nou echt zo vervelend? volgens mij ben je zelf ook maar een lastig mannetje'.

even een klein advies: ik zou eerst Plaet Waves beluisteren en dan onmiddelijk Blood on the tracks. Met Planet Waves wilde Bob de relatie met Sara nog redden en schreef daarom met Wedding Song het beste Love Song aller tijden (http://www.bobdylan.com/songs/wedding.html)

Maar het liep mis met de relatie en dat konde Bob Dylan alleen met cynisme te verwerken en was tergelijk Bobs way to say I still love you

Ok, dan luister ik de volgende keer die twee platen achter elkaar.

Bedankt voor de tip!

Goed bezig Herman

Planet Waves zou ik eerder aan de kant laten liggen tot later (ooit). Het behoort absoluut niet tot zijn beste platen, en dat is de algemene opnie. Er staan wel een paar goede nummers op, maar ik zou eerst eens 'John Wesley Harding', 'Desire' en 'Time Out of Mind' proberen, gewoon de scores op MuMe volgen dus .

Toon1 schreef:
Goed bezig Herman

okay..jouw mening. Maar ik luister deze plaat een tijdje bijna iedere dag....gewoon een heel goede plaat

Harald schreef:

Ik zeg toch net dat het niet mijn mening is. Het is gewoon de algemene opinie, kijk maar naar de scores op MuMe! Het lijkt me gewoon beter om bij het ontdekken van Dylan de algemene scores te volgen, anders is er een kans dat je uitkomt bij een album dat je niet aanstaat. Ik kan ook bijvoorbeeld 'Self Potrait' goed vinden en aanraden, maar dat ga ik niet doen natuurlijk .

(Nu ben ik toch benieuwd wat Herman van 'Planet Waves' vind...)

avatar van wolf
Blood on the Tracks is zeker niet Dylans beste, maar wel zijn mooiste. Al is mooi natuurlijk een slecht gekozen woord.

Dit is geen loepzuivere zang, begeleid door virtuozen die hun instrumenten laten zingen en elke noot perfect spelen. Gewoon de heer Dylan met zijn akoestische gitaar, die ieders hart breekt met zijn krakende stem.

Emotie, Emotie en Emotie. Daar draait dit album om. De grootmeester gebruikt zijn muziek om het vedriet dat hij geleden heeft te verwerken (problemen met zijn vrouw).

De songs zijn ieder op zich uniek en toch hebben ze iets gemeen. Allemaal zetten ze tot nadenken. Allemaal zijn ze even goed.

Het mooie aan dit album is de vertellende poëzie die de zingende troubadour hanteert. Zo maakt hij handig gebruik van de visuele fantasie van de aandachtige luisteraar.
Begeleid door een gewone akoestische gitaar en de onvermijdelijke mondharmonica krijgen de teksten van een Tangled up in Blue een haast episch karakter. Al is episch weer een slecht gekozen woord . Dylan wil hier zeker niet de held uithangen. Emotie, je weet wel.

Een favoriet noemen is een onmogelijke opdracht. Elke song is een hoogtepunt op zich. Elke song heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen emotie; soms breekbaar, soms sterk, soms ontroerend. Maar als ik toch twee favorieten moet noemen dan zijn dat Tangled up in Blue en If You See Her, Say Hello.

Larsch
Wat toevallig, ik deel wolf's mening compleet.

De CD twee weken geleden gekocht, wat een méésterwerk is dit zeg. Alleen al de opener, Tangled Up In Blue (mijn favo song van Dylan) is gewoon zo... echt. Puur. Echt. Ja, echt. Net als If You See Her, Say Hello. Prachtig, eerlijk waar.

Ik kan er eigenlijk niet zoveel over zeggen, er is nog zoveel dat ik van de heer Zimmerman moet horen, maar oh oh oh, wat is deze plaat mooi zeg. Nog even een speciale vermelding voor Lily, Rosemary And The Jack Of Hearts, bijna 9 minuten lang puur genieten. Die 'ome Bob gaat een verhaaltje vertellen'-liedjes vind ik sowieso fantastisch en dit vind ik de leukste tot nu toe.

Mijn favoriete Bob Dylan plaat (tot nu toe, maar er gaat geen verandering meer in komen denk ik) en dus vijf sterren. Het lijkt haast vanzelfsprekend, niet?

So now I'm going back again,
I got to get her somehow

Amen.

avatar van bertus99
Het is een van mijn favoriete albums aller tijden en zeker van Dylan. maar ja, dat kan ook weer veranderen. If you see her say hello brengt nog steeds een brok naar mijn keel. vanwege de waardering voor een verloren liefde

avatar van bertus99
Overigens net besloten Blood on the Tracks op nummer 5 van mijn top 10 te zetten. Ik heb hem zeker het meest gedraaid van alle Bobplaten

avatar van Meneer Joost
Zo'n nummer als Shelter From The Storm drukt precies uit waarom ome Bob zo goed is: net als bij een goed boek kun je wel tien verschillende betekenissen uit de tekst halen. Fantástisch album!

Heb je interesse naar het verhaal achter Blood On The Tracks, neem dan hier eens een kijkje: http://peerkesplaatjes.skynetblogs.be/post/4226071/blood-on-the-tracks#comments

Zeer interessant Peerke. Bedankt

bladwijzer
Als ik ooit een Top 100 albums maakt zouden er wel 10 Dylan albums in komen als het er geen 20 zijn. Dit gezegt te hebben snap je dat je me met een korreltje zout moet nemen als ik het over Bob heb.

Dit is mijn favoriete Dylan album. In het jaar 1975 kwamen twee van de meest meeslepende albums ooit uit, Born To Run & Blood On The Tracks. Dit album gaat over een periode wara Dylan zijn relatie naar een diepte punt is gedaald. Niet veel later na dit album vraagt misses Zimmerman ook een scheiding aan.

Het begint met het prachtige Tangled Up In Blue waar hij eigenlijk in het kort het gehele album samenvat. Alle nummers hier zijn gewoon 5 sterren waard. Je hoort de verschillende gevoelens van een scheiding op dit album van Haat (Idiot Wind), Doorgaan met je leven (If you see her say hello) en vetrouwen (Simple twist of fate). Een nummer dat ik echt speciaal moet noemen is Idiot Wind Dylan zingt dit nummer als een bezetenen in vol met haat op haar maar ook zichzelf. Lil, Rosemary and the Jack of hearts is als een boek steeds haal je iets anders uit de tekst een geweldig complex nummer wat volgens mij over zelfvertrouwen gaat. Alleen Dylan weet waar het nou precies over gaat. Later heeft Dylan's zoon gezegt dat dit zeker over zijn ouders gaat (ook al bewerden Bob van niet). "When listening to this album I hear my parent speak".

WernerGSF
ik ben dit album nu aan het luisteren, en het klinkt echt supergoed.

avatar van Koston
Shelter from the storm, zo een zalig nummer. Heerlijk hoe hij soms zijn stem verluid. En dan die magnifieke teksten:
"Suddenly I turned around and she was standin' there
With silver bracelets on her wrists and flowers in her hair.
She walked up to me so gracefully and took my crown of thorns.
"Come in," she said,
"I'll give you shelter from the storm."

avatar van Bouchezzz
Mijn allereerste album van Dylan.
Ik was onmiddelijk verkocht, hoewel ik weinig van het album begreep. Ik kende Dylan enkel van 'masters of war' en blowin' in the wind. Als 'protestzanger' dus. Het heeft wel lang geduurd eer ik het album volledig naar waarde kon schatten, maar het is zit nu zeker altijd in mijn top 3 (die constant verandert).
Niet te beschrijven wat dit album van beelden bevat en wat het, ondanks het rustig aandoen van de nummers, van energie bevat (ik denk dan vooral aan 'Idiot wind'.
Rillingen krijg ik elke keer van If you see her, say hello; you're a big girl now.
Prachtig en bitter, het lijkt een moeilijke combinatie

dit album ga ik steeds meer waarderen ....

basketballerke
Goh, ik zie nu net dat er maar twee pagina's bij deze plaat zijn gevuld met berichten. Nou is dit natuurlijk niet gelijk Dylan's makkelijkste, maar gvd, wat zingt Bob hier op indrukwekkende wijze over zijn op dat moment niet al te goed lopende relatie. Elk nummer is raak, waarbij het complexe Lily, Rosemary and the Jack of Hearts het absolute hoogtepunt is, wat een verhaal, wat een melodieën en wat een sfeer heeft dit nummer (kan je natuurlijk over dit hele album kwijt). Het lijkt erop dat ik de meest verhalende en langste nummers van deze briljante artiest toch zijn allerbeste vindt.

dit album onlangs gedownload en ben er gek op! Heerlijke blues/countrysfeer waar ik rennend kilometers lang naar kan luisteren op repeat zonder dat het verveeld. Tangled up in blue, shelter for the storm en you're a big girl now op dit moment mijn favorieten maar staat nog zoveel meer moois op! Misschien wel Dylans beste album..

avatar van Tombo
Mijn favoriete Dylan plaat. Stuk voor stuk prachtige nummers, terwijl ik vaak op Dylan platen niet door enkele nummers kom. Deze nummers hebben constant een ongekend hoog niveau, waardoor deze ook in mijn top 10 staat.

EVANSHEWSON
Mooi, man, mooi!

Ik verhoog van 4.5 naar 5, deze tijdloze schitterende plaat verdient dit gewoon!

*****

avatar van Toon1
Dylan's meest emotionele album. De plaat die ik aan Dylan noobs zou aanbevelen. Ik ken trouwens geen enkel album denk ik dat me emotioneel meer pakt dan dit. Van woede tot eenzaamheid; dit album doorloopt de vele gevoelns die Bob Dylan voelde na zijn scheiding. Prachtig, prachtig! Een ex-top tien album van mij en nog steeds op 5*

Larsch
Dit aan Bob Dylan n00bs aanbevelen? Hmm... ik zou dan toch gaan voor Bringing It All Back Home of Highway 61 Revisited ofzo. Maarja, gisteravond nog weer eens geluisterd en nu spookt Idiot Wind alweer de hele ochtend door mijn hoofd.

Harald
@ Toon1: Bij mijn weten verwerkte Dylan op deze plaat de gevoelens voor en tijdens zijn scheiding en op Planet Waves dan de gevoelens na zijn scheiding. Met Blood On The Tracks wilde Bob zijn huwelijk nog redden.

avatar van OldRottenhat
Net andersom juist! Planet Waves is van '74, Blood On The Tracks van '75! Een nummer als Idiot Wind lijkt me nou niet direct een nummer die Bob geschreven zou hebben om zijn huwelijk te redden!

"Idiot Wind, blowing everytime you move your mouth"
"You're an idiot babe, it's a wonder that you still know how to breath"

Harald
Ja, klopt, Net andersom is juist!. Was mijn fout.