menu

Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)

mijn stem
4,34 (1070)
1070 stemmen

Verenigde Staten
Folk / Rock
Label: Columbia

  1. Tangled Up in Blue (5:40)
  2. Simple Twist of Fate (4:18)
  3. You're a Big Girl Now (4:36)
  4. Idiot Wind (7:45)
  5. You're Gonna Make Me Lonesome When You Go (2:58)
  6. Meet Me in the Morning (4:19)
  7. Lily, Rosemary and the Jack of Hearts (8:50)
  8. If You See Her, Say Hello (4:46)
  9. Shelter from the Storm (4:59)
  10. Buckets of Rain (3:29)
totale tijdsduur: 51:40
zoeken in:
avatar van AdrieMeijer
5,0
Ik kan de Bootlegserie niet (meer) vergelijken met deze nieuwe versie omdat mijn cd niet meer wil spelen, maar ik heb via internetradio beide versies beluisterd en ben uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat 2nd chamber gelijk heeft. De bootlegseries-versie van Idiot Wind is veel bijtender. Vergelijk de zin "Took his wife to Italy" maar met elkaar en je weet genoeg.

avatar van deric raven
3,5
Dit album luisterd goed weg, hoor er The Band maar ook The Rolling Stones in terug.
Bij Meet Me in the Morning gaat hij heerlijk de hoogte in qua stem, dacht eerst zelfs dat Dylan hier niet zong.
Van de albums van Dylan die ik ken, heb ik het meeste met deze periode.
Opvolger Desire met zijn meesterwerk Hurricane is ook erg goed.

avatar van Rolling Stone
5,0
Zoveel gevoel, zoveel mooie herinneringen, geweldige teksten.... Kan je nog dichter bij perfectie komen?

*****

avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
Ik zie dat deze plaat volgens MuMe onder de categorie Rock staat.
Mijns inziens moet dit alleen folk zijn, toch?

avatar van ricardo
5,0
Er staat folk/rock, maar geef je gelijk dat het meer folk dan rock is.

avatar van Slowgaze
4,0
Er zit wel degelijk een sterk rockcomponent is, al hangt het natuurlijk wel af van de definitie van folkrock, folk en rock die je geeft. Dan denk ik, hoe banaal de redenering misschien ook klinkt, aan bijvoorbeeld de elektrisch versterkte instrumenten die je op dit album hoort. Soit, het is niet zo dat elektrisch gelijk rock is en akoestisch gelijk folk (al lijkt men tegenwoordig wel vaak snel zo te redeneren, zeker wat betreft akoestisch = folk), maar een nummer als 'Idiot Wind' vind ik toch echt een rocknummer. Ik had trouwens een veel akoestischer album verwacht, om niet te zeggen geheel akoestisch, voordat ik aan Blood on the Tracks begon, geen idee waarom, maar dat terzijde.

avatar van Maartenn
5,0
Maartenn (crew)
ricardo schreef:
Er staat folk/rock, maar geef je gelijk dat het meer folk dan rock is.


Dat is waar, maar ik vind het gewoon geen rock, alleen maar folk.
Als je bijvoorbeeld Bringing it all Back Home neemt, dan beaam gelijk dat het ook rock is, maar deze plaat niet.

Zoals Slowgaze al zegt hangt het natuurlijk ook van je definitie af. Laten we het er maar bij laten dan

avatar van wizard
4,0
Dit is het enige album van Dylan dat ik ken. Ik verwacht niet dat daar snel verandering in komt, maar dit album is in ieder geval wel erg sterk. Dylan die zijn scheiding probeert te verwerken en ondertussen zo nu en dan hard uithaalt naar zijn ex-vrouw (op Idiot Wind bijvoorbeeld). Op het eerste gezicht past, qua thematiek, Lily, Rosemary and the Jack of Hearts niet zo goed bij de rest van het album, maar ik vermoed dat er via alle symboliek in dit nummer toch wel een verbinding is. Ondertussen is het wel mijn minst favoriete nummer op Blood on the Tracks. Het is nog het meest een 'en toen..., en toen...'-wildwestverhaal.

Hoewel het even duurde voor ik dit een goed album begon te vinden, heeft het me intussen gegrepen.

4.0*

avatar van Stalin
wizard schreef:
Op het eerste gezicht past, qua thematiek, Lily, Rosemary and the Jack of Hearts niet zo goed bij de rest van het album


Heb het altijd een van de minste nummers van een verder behoorlijk sterke plaat gevonden.

De akoestische versie van Lily, Rosemary and the Jack of Hearts is overigens wel erg de moeite waard

Lily, Rosemary And The Jack Of Hearts on Vimeo

Hendrik68
Meningen verschillen gelukkig. Ik vind het een van de mooiere nummers, al benadert wat mij betreft elk nummer de perfectie op dit album. Het nummer komt ook nog eens op een perfect moment op de plaat. Even wat tempo erin, anders zou het net even te eenzijdig zijn geworden. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat je deze slow-motion versie beter vindt dan de versie die op het album terecht is gekomen. Maar het is niet anders. Op Rare & Unreleased staat ook een vrij matige versie van Tangled up in blue, wat mij toch doet geloven dat de beste versies het album gehaald hebben in dit geval.

avatar van Floater
Meningen verschillen inderdaad. Ook ik ben van mening dat de beste versies het album hebben gehaald. Mogelijk dat daar volgend jaar (wanneer Bootleg Series vol. 11 wordt uitgebracht) nog verandering in komt. Wie weet?

Wat betreft Lily, Rosemary and the Jack of Hearts, dat is voor mij een van de parels van een toch al indrukwekkend album. Lekker uptempo nummer met een zeer mysterieus verhaal. maar die akoestische versie vind ik niet te pruimen.

avatar van Stalin
Bob speelde afgelopen avond zijn eerste show van weer eens een Europese Tournee in Oslo.
Ook Tangled Up In Blue kwam voorbij...

Tangled Up In Blue

avatar van IJH15
5,0
Het 14e studio-album van meneer Zimmermann is er een om in te lijsten: waarschijnlijk zijn beste. Dylan stopt al zijn emoties in de muziek en de teksten, die nog nooit zo persoonlijk waren.

‘Tangled up in Blue’ legt de lat voor de rest van het album meteen al enorm hoog. In een redelijk vlot tempo draagt Dylan zijn gedicht voor.
Na de geweldige opener volgen het meer ingetogene ‘Simple Twist of Fate’ en ‘You’re a Big Girl Now’. De eerste is een leuk nummer tussendoor, maar de tweede is het volgende hoogtepunt. De muziek in dit nummer is schitterend, alsook de tekst (voor de verandering geen hele lap).
‘Idiot Wind’ is wat mij betreft het prijsnummer. De manier waarop Dylan een flinke sneer geeft richting zijn ex-vrouw wordt voor de verandering ondersteund door meer dan gitaar en mondharmonica.
‘Meet Me in the Morning’ is in ieder geval het minste nummer op dit bijna perfecte album. Ik krijg hoofdpijn van de manier waarop Dylan zijn tekst hier brengt (‘zingen’ durf ik het niet te noemen. En de muziek is ook niet aangenaam.
‘Jack of Hearts’ vind ik, in tegenstelling tot sommigen, weer een geweldig nummer. De melodie en de tekst (‘Ome Bob vertelt een verhaaltje’ zo omschreef iemand het hier volgens mij al eens) zorgen ervoor dat dit de nummer de ganse negen minuten blijft boeien. Opvallend is dat het qua thematiek totaal niet bij de overige songs lijkt te passen.
De laatste drie nummers zijn muzikaal weer erg simpel van opzet, met louter gitaar (en harmonica) als begelding voor Bobs teksten. ‘If You See Her ...’ is een prachtig ingetogen nummer met (wat mij betreft) de mooiste tekstregel van het album: ‘She might think that I’ve forgotten her, don’t tell her it isn’t so’. De laatste twee nummers zijn ook gewoon weer fijne deuntjes met mooie teksten.

‘Meet me in the Morning’ is het enige dat dit album weerhoudt van de maximale score. 4,5 * dus.

avatar van Floater
IJH15 schreef:
‘Jack of Hearts’ vind ik, in tegenstelling tot sommigen, weer een geweldig nummer. De melodie en de tekst (‘Ome Bob vertelt een verhaaltje’ zo omschreef iemand het hier volgens mij al eens) zorgen ervoor dat dit de nummer de ganse negen minuten blijft boeien. Opvallend is dat het qua thematiek totaal niet bij de overige songs lijkt te passen.


Qua thematiek past het wel bij Man In The Long Black Coat van Oh Mercy.

avatar van IJH15
5,0
Ik ben niet zo heel bekend met 'Oh Mercy', ik zal dat nummer eens opzoeken.

avatar van Stalin
Audio: Bob Dylan Wraps Up ‘Blood On The Tracks,’ Records ‘Tangled Up In Blue’ – Dec. 30, 1974

Luisteren...

Akoestische versie van Lily, Rosemary and the Jack of Hearts voor altijd geniaal

avatar van Stalin
Bob Dylan’s best songs – Idiot Wind

Link

avatar van Rudi S
5,0
Op nummer 10, dat is nog ietse pietsje te hoog.
Maar hij hoort wel in de top 10 van dit album

avatar van Stalin
Idiot Wind - San José, California, 9 May 1992
Youtube

avatar van MrEd63
4,5
Rolling Stone schreef:
Zoveel gevoel, zoveel mooie herinneringen, geweldige teksten.... Kan je nog dichter bij perfectie komen?

*****

avatar van Stalin
Tangled Up In Blue, 7 different studio versions from Minneapolis, Minnesota; December 30, 1974


Link

avatar van heartofsoul
5,0
Over dit album is hierboven al alles gezegd wat ik als mijn mening over dit album had willen geven.
Daarom volsta ik maar met: meesterwerk. Hoewel ik ooit de cd heb gekocht beluister ik het album het liefste van vinyl: als ik de helft van de songs heb gehoord,heb ik namelijk even een pauze nodig. De songs, hoe mooi ook, zijn namelijk ook zeer indringend gezongen, en ik moet het dan even laten bezinken. Favoriete tracks aanvinken is er voor mij hier niet bij trouwens.

avatar van west
4,5
Ik ben ook een fan van vinyl, maar dit album heb ik nu op Blu-spec CD2, de nieuwste 'Blu-ray CD' uit Japan. En werkelijk: je weet niet wat je hoort. Kraakhelder komt deze fraaie intense plaat tot mij. Desire heb ik zojuist ook op BSCD2 besteld. Echt een aanrader. Voor de jaren '60 hou ik het trouwens wel bij vinyl: de mono remasters van Music on Vinyl.

avatar van Stalin
Amoeba heeft exemplaar van test pressing van BOTT in de verkoop voor $12,000.

Amoeba.com

avatar van Renoir
5,0
Mooie aanbieding, Stalin! Maar ja, die verzendkosten...

4,0
Sinds lange tijd weer in de CD spelert. Wat blijft dit toch geweldige muziek. En een erg prettige diversiteit in emoties.

avatar van brandos
4,5
Milestones zegt:

Blijf altijd moeite hebben met Lily, Rosemary and the Jack of Hearts, het zal tekstueel wel goed in elkaar zitten, maar ik vind het de enige muzikale misser op dit verder uitstekende album


Mee eens, het blijft maar doorjengelen zonder dat er een lekkere riff aan ten grondslag ligt (i.t.t. zoiets als 'New pony'). Het is het nummer die maakt dat ik 'Street legal' toch nipt voor laat gaan als favoriet Dylan album. De rest van dit album is geniaal. Ook zijn (akoestische 'finger pickin') gitaarwerk is subliem. En zijn persoonlijke, associatieve en soms verhalende teksten blijven oneindig boeien.

Natuurlijk moest hem daarom eens de nobelprijs toevallen. Zonder in een discussie te belanden over de hierarchie van de kunsten; Bob Dylan heeft het allemaal, de poëzie, de blues en de rock 'n roll. Hij zal zelf niet vinden dat hij de eerste is die de literatuur in de popmuziek introduceerde. Wie zal zeggen dat bv Robert Johnson geen literatuur maakte? Hoe Dylan echter met zijn inspiratiebronnen omging en daar het zijne aan toevoegde is natuurlijk ongeloofelijk.

Owned
Ik heb altijd moeite gehad met volksmuziek, tenminste... Dat maakte ik mezelf wijs, terwijl ik nog nooit echt naar dat soort muziek heb geluisterd. Maar de term is zo burgerlijk en daardoor is er een soort afkeer ontstaan.
Omdat ik mij de laatste tijd verdiep in muziek, vond ik dat ik dit album niet kon overslaan. Dus Spotify aan en heb het over me heen laten komen.
Ten eerste is dit echt een waanzinnig goed album, heerlijke muziek met een prachtige stem van Dylan waarbij de teksten mij toch wel wat doen.
Tangled Up in Blue en If You See Her, Say Hello zijn toch wel mijn favorieten.
Lily, Rosemary and the Jack of Hearts is niet echt aan mij besteedt, maar dat kan niet ten koste gaan van dit prachtige album!
Ik geef dit album de volle 5*!

buizen
Die zingende schrijver speelt hier binnenkort om de hoek in echt een uniek intieme ambiance. Maar ik hoef die vent niet te zien. Laatste keer, HMH, viel vet tegen. HEM stond nog net niet hele avond met rug naar publiek.
Hier kwam Dylan net kijken.
Voor Lingen zijn de kaartjes compleet uitverkocht.

avatar van heartofsoul
5,0
En wat vind je van het album, buizen?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:35 uur

geplaatst: vandaag om 02:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.