The Rolling Stones - Dirty Work (1986)

Label: CBS

1. One Hit (To the Body) (4:43)
  2. Fight (3:08)
  3. Harlem Shuffle (3:24)
  4. Hold Back (3:55)
  5. Too Rude (3:18)
  6. Winning Ugly (4:30)
  7. Back to Zero (4:12)
  8. Dirty Work (3:53)
  9. Had It with You (3:18)
  10. Sleep Tonight (5:09)
  11. Key to the Highway (0:33)
Eens dat t bagger is.. maar toch nieuwsgierig waarom je hier wel ster (ren) toekent en bij de andere waar je wat bij schrijft niet?

avatar van loneranger
1,0
Lennon, ik heb hier 1 ster toegekend omdat het me tijdens het weer beluisteren wel duidelijk werd dat dit de slechtste Stones cd is die ik in mijn bezit heb. Het was voor mij heel makkelijk om hier 1 ster aan te geven. Wat betreft de andere albums vind ik het moeilijker om sterren uit te delen, drie, drie en een half of bijvoorbeeld vier. Daar twijfel ik over. Vandaar. Ik vind het sowieso vaak moeilijk om een cijfer te geven/sterren uit te delen. Bij deze niet dus.

avatar van RuudC
Toch niet zo slecht als men je wil doen geloven. Ook dit album bevat een flinke scheut pop en meer bezieling dan ik in de jaren zeventig hoor. Het zal best dat ze ruzie hebben, maar dit album is daardoor wel een stuk levendiger. Ik zal niet zo ver gaan door het een goed album te noemen. Het doet me allemaal vrij weinig, maar ik erger me er ook niet aan. Too Rude mag dan wel redelijk lam zijn, maar het drumwerk vind ik wel heel leuk. Jammer genoeg heeft niemand ervoor kunnen zorgen dat Keith zijn bek houdt. Het is weer een typische zesjesplaat. Dat zullen de komende albums waarschijnlijk ook wel zijn.

1. 12x5
17. It's Only Rock n Roll
18. Let It Bleed
18. Black And Blue

avatar van lennert
Ohohoh wat klinkt het allemaal niet als The Rolling Stones en net zoals Undercover luister ik hier best graag naar. Het gaat fout zodra Richards zijn mond weer open trekt en ik mis een kraker zoals Undercover Of The Night, maar helemaal de eerste drie tracks gaan er gewoon prima in. Historisch gezien een lastige periode van de band, maar het schudt de gemoederen weer even wakker. Die albums die zo door de fans gehaat worden bij dit soort oudere bands zijn alleen al voor de discussies leuk.

1. Sticky Fingers
17. The Rolling Stones No. 2
18. The Rolling Stones
19. Black And Blue

avatar van Jelle78
Zeker, lennert, laat de discussie maar beginnen. Want hoewel ik niks tegen vernieuwing of eens een andere sound heb, wil ik ook graag goede nummers en bezieling horen en dat zijn twee dingen die ik op Dirty Work mis:

Dirty Work klinkt als het werk van groep individuen (feitelijk waren de Stones op dit punt in hun carrière geen echte band vanwege de ruzie tussen Mick en Keith en Charlie die aan de drank en drugs was) die alles willen, behalve met elkaar een album opnemen. Het resulteert in een tiental nummers zonder enige bezieling. Jagger doet dappere pogingen er nog iets van te maken door zo agressief mogelijk te zingen en Keith doet enkele pogingen er nog een rock 'n roll album van te maken, maar het mag allemaal niet baten. Het swingt totaal niet. Ik denk zelf dat dit voor een groot deel komt doordat Charlie door zijn drank- en drugsgebruik totaal uit vorm was.
De enige soort van memorabele riff horen we meteen in de eerste seconden van het album in One Hit, maar het leidt slechts tot een redelijk nummer. De overige rocknummers gaan geruisloos aan me voorbij zonder ook maar iets van een indruk achter te laten. Het enige wat mij de rocknummers op deze plaat bijblijft is het schreeuwen van Jagger. Ik hou absoluut niet van de zangstijl die hij op dit album laat horen.
Waar ik ook absoluut niet van hou is de lelijke jaren 80 productie van Dirty Work. Het draagt bij aan het zielloze klinische karakter van dit album en is wat dat betreft eigenlijk wel toepasselijk.
Het beste nummer van Dirty Work vind ik de cover Harlem Shuffle. Dat is tekenend voor de staat waarin het songschrijversduo Jagger/Richards verkeerde.

Onder de streep blijft er een album over waarbij ik heel weinig voel. Als de Stones Dirty Work nooit hadden gemaakt hadden we letterlijk helemaal niks gemist. In mijn opinie is dat met eerdere Stones albums nog niet voorgekomen. Ook op de mindere platen stond altijd wel minimaal één sterk nummer, of klonk er nog iets van bezieling of spelvreugde door.
Men zegt dat het voor een kunstenaar het ergst als iemand zegt dat hun kunst ze niks doet en dat is precies hoe ik over Dirty Work denk: het doet me niks. En daarom is dit voor mij de slechtste Stones-plaat, in elk geval tot nu toe.

1. Beggars Banquet: 5*
19. Emotional Rescue: 2,5*
20. December's Children (And Everybody's): 2,5*
21. Dirty Work: 2*

avatar van beezz
Ik ben een paar maanden afwezig geweest en als gevolg daarvan deze marathon van mij all time favoriets gemist. Had graag een bijdrage aan de verschillende albums geleverd maar mijn mening is door diverse mensen gedeeld.
Wat me vooral opvalt is het verschil in waardering van albums als Black and Blue and Gotas Head soup. De een verafschuwt het en de ander is er lyrisch over. Geweldig om te lezen hoe anderen “mijn” band recenseren. Ik zie dat iedereen het er wel over eens is dat 68-72 hun hoogtijdagen waren. Maar over de rest valt nogal te twisten. Over Dirty Work kan ik kort zijn: kutalbum met drie lekkere nummers: One hit(met leuke clip), Harlem shuffle en Winning ugly. Vind ik echt een geweldig nummer door met name de Bas en drumgroove.

avatar van Dirruk
Vorige week deze lp aangeschaft samen met Undercover. Heb dus met deze 2 aankopen gelijk de 2 slechtste (volgens vele dan) in huis gehaald.

Omdat ik me vaak laat leiden door de MuMe scores ben ik beide albums met de laagst mogelijke verwachtingen ingestapt.

Ben begonnen met Undercover. Ik vind Undercover of the Night al niks, en daarmee het hele album eigenlijk niet. En dan duurt 3 kwartier wel erg lang. Ik draai hem liever niet nog een keer in zijn geheel. Niet dat het veel met de muziek te maken heeft, maar de cover vind ik ook niet om aan te gluren.

Dan nu Dirty Work. De slechtste dan volgens deze site. Hij viel me best wel mee. Harlem Shuffle draai ik sowieso graag. De rest kon ik nog helemaal niet. Het tempo licht me lekker hoog, dat bevalt me toch wel bij de Stones. Hoogstaand is het uiteraard niet, maar dat komt naar mijn mening vooral door Mick Jagger. Hoop agressie en geschreeuw. Heeft ie wel vaker gedaan, maar niet 7 nummers op een album.
Mijn conclusie: Instrumentaal is het best aardig. Maar Mick Jagger schiet hier flink tekort.
Gelukkig pakken ze het bij Steel Wheels weer op.

Ook grappig dat Ronnie Wood 4x vermeld wordt als schrijver. Daar moet je bij Jagger en RIchards flink je best voor doen.