The Rolling Stones - Get Yer Ya-Ya's Out! (1970)

Alternatieve titel: The Rolling Stones in Concert

Label: Decca

1. Jumpin' Jack Flash (4:02)
  2. Carol (3:45)
  3. Stray Cat Blues (3:48)
  4. Love in Vain (5:15)
  5. Midnight Rambler (9:10)
  6. Sympathy for the Devil (6:40)
  7. Live with Me (3:06)
  8. Little Queenie (4:31)
  9. Honky Tonk Women (3:28)
  10. Street Fighting Man (4:07)
  11. Prodigal Son * (4:04)
  12. You Gotta Move * (2:19)
  13. Under My Thumb * (3:38)
  14. I'm Free * (2:48)
  15. (I Can't Get No) Satisfaction * (5:39)
Ongeloofelijk trouwens hoe hardnekkig dat idee is dat de Stones niet tourde tussen 1966 en 1969, vooral Amerikanen en Engelsen zijn absoluut onwetend over de Europese Stones tour tijdens de lente van 1967, maar dat dit onder dit volk zo hardnekig is dat het zelfs beweerd wordt in het boek dat deze box vergezeld verbaast me echt, je zou toch wat meer accurate informatie verwachten in een boek bij een Stones album.
De Bonus DVD is erg goed, ook erg leuk om een onderonsje tussen Ian Stewart en Mick Jagger te zien terwijl ze op de helikopter naar Altamont wachtten.
Lekker dik jaren zestig vinyl overgens.

avatar van Marty McFly
Was die Europese tour niet in '66 Behroez?

avatar van Marty McFly
Sorry, toch in '67:

APRIL 1967

The Rolling Stones zijn tussen 25 maart en 17 april 1967 op tournee door Europa. De toer wordt ontsierd door relletjes - met West-Duitsland als opvallende uitzondering. Tijdens het concert in de Stadthalle in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen slaat op 2 april 1967 de vlam bij de veertienduizend fans in de pan nadat een rookbom op het toneel is gegooid. Op 6 april 1967 geeft de groep een concert in Dello Sport in Rome, de hoofdstad van Italië. De politie verijdelt een poging van tweehonderd fans die na de show hun kleedkamers willen bestormen. Eén fan raakt gewond. Op 13 april 1967 zijn The Rolling Stones de eerste grote West-Europese beat-groep die een concert achter het IJzeren Gordijn geeft. Tijdens het optreden in het Cultuurpaleis in de Poolse hoofdstad Warschau moet de politie eraan te pas komen, omdat tweeduizend fans zonder kaartje naar binnen proberen te komen. The Rolling Stones staan op 15 april 1967 in de Houtrusthallen in Den Haag. Het voorprogramma wordt verzorgd door Full House, The Counts, The Rangers, The Tykes, Q65 en Armand. The Rolling Stones staan 35 minuten op het toneel. Zij beginnen met The Last Time, gevolgd door Paint It Black, 19th Nervous Breakdown, Lady Jane, Get Off Of My Cloud, Yesterday’s Papers, Ruby Tuesday, Let’s Spend The Night Together, Going Home en (I Can’t Get No) Satisfaction. Veertien jongens worden opgepakt wegens vernielingen. Minister Joseph Luns van Buitenlandse Zaken komt met zijn zeventienjarige zoon naar een gedeelte van het optreden kijken. The Rolling Stones verdienen met dit derde Nederlandse optreden dertigduizend gulden. De schade aan de Houtrusthallen valt mee. Slechts twee deuren liggen uit hun scharnieren en er is één ruit gesneuveld. In 2001 wordt besloten de Houtrusthallen af te breken wegens betonrot. Met de sloop wordt op 11 januari 2002 begonnen. Op 17 april 1967 sluiten The Rolling Stones hun Europese tournee af met een optreden in Athene de hoofdstad van Griekenland.

Bron: http://www.vandaagindemuziek.nl/04_stones_dagboek.htm

Marty Mcfly er is een aardig stukje Pools nieuwsbericht in zwart wit over dit Stones concert uit het jaar 1967, waar je de Stones op het podium ziet spelen tijdens dit eerste optreden achter het ijzeren gordijn, klik op deze link;

YouTube - Stones '67 in Warschau

Kingsnake
Is het op Musicmeter niet de bedoeling dat de originele versie de leidraad is? Dit zeg ik met referte aan de ietwat belachelijke alternatieve titel.
Als dit een precedent schept, dan kan bij wel 100den albums ingevoerd gaan worden.

avatar van glenn53
Mee eens

avatar van El Ninjo
Mee eens en aangepast.

avatar van mxfnck
Had al een tijdje de LP en ik moet zeggen dat ik dit de beste live registratie vind die er ooit is gemaakt (niet alleen van de Stones). Heb inmiddels de Box ook gehaald en de cd met unreleased tracks is erg bijzonder. Bijvoorbeeld het intro van Under my Thumb, hoe dat wordt neergezet is erg interessant. Ook de dvd is zeker de moeite waard, met 2 tracks alleen Mick en Keith (op dobro). Op de dvd is ook een onderonsje te zien tussen Keith en Jimi Hendrix, het is jammer dat die niet wat langer duurt.

5*. Ook zonder de unreleased tracks is dit Rock n Roll van de hoogste plank. Bewijst ook weer dat Mick Taylor veel meer te bieden had dan Ronnie Wood.

Wat mij betrefd is I'm Free echt waanzinnig goed, en meteen mijn favoriet van het complete album, dat deze (samen met Under My Thumb) niet op het orginele verschenen is, is mij een raadsel. Mijn favoriete tracks van het gehele Get Yer oevre is nu I'm Free, Under My Thumb, Sympathy For the Devil en Satisfaction jawel al de swingende nummers. En Charlie is echt een ongeloofelijke goede drummer in deze periode.

Verder is Tina's uitvoering van I've Been Loving You To Long echt een kippenvel veroorzaker, heel goed.

De Satisfaction op de DVD is nog leuker om te zien dan die van Gimme Shelter, leuk jaren zestig publiek dat lekker swingd (meer het Aftermath en Satanic publiek dan de hardrock jongeren van de 70er jaren) met een swingende Janis Joplin. Al met al blijven natuurlijk de songs uit Brian's periode gewoon de beste nummers en worden met Taylor erg mooi uitgevoerd

En voor een ieder die nog steeds twijfeld..... Ja hij is duur maar het is echt waar voor je geld, gewoon kopen dus (natuurlijk de de-luxe uitvoering, dit moet je van vinyl horen)

De SUPER de-luxe uitvoering bedoel ik natuurlijk (met de LP's)

avatar van Casino Boogie
Het beste live-album ooit naar mijn idee, al vind ik Live At Leeds en Made in Japan zeker niet veel minder.

Maar 10 nummers die eigenlijk alle het origineel overtreffen....wat waren the Stones toen live goed. Dit had alleen overtroffen kunnen worden als ze Brussels Affair officieel hadden uitgebracht.

Ik had van Get Yer Ya-Ya's Out! al de Japanse Remaster van uit 2006 op DSD cd verpakt als mini LP. Dat klinkt echt geweldig en het is ook een mooie verpakking, met daarbij een Japanse/Engels tekstboekje. Daarom heb ik alleen cd 2 van de 40th anniversary gedownload, voor het hele concert.

Dit is een heel wat goedkoper alternatief dan de deluxe box. Deze Japanse uitgave is nog steeds voor een redelijk bedrag te koop via Engelse internetwinkels.

RollingStone_
zalige live van Sympathy for the Devil!
Geweldige plaat !

avatar van Hans Brouwer
Casino Boogie schreef:
Het beste live-album ooit naar mijn idee...
"Get Yer Ya-Ya's Out! (1970)" klinkt inderdaad niet verkeerd. In ieder geval het allerbeste live album van De Stones.

avatar van marco straaten
Beste live album ooit gemaakt met een magnifieke versie van Midnight rambler.

avatar van ricardo
Erg goede live plaat idd. Maar niet de beste ooit natuurlijk, want daar komen wel zo ongeveer een stuk of 50 platen voor in aanmerking denk ik.. Dit is een erg mooi sfeervol live plaatje, al vind ik live licks uit 2002 ook erg goed, en dan vooral cd 2.

Berichten verplaatst naar The Rolling Stones

avatar van vielip
(H)eerlijk live album! Er is volgens mij niks achteraf aan opgepoetst in de studio. Het klinkt allemaal erg oprecht en live. Daardoor ook wat rommelig af en toe maar dat siert het album juist. Midnight rambler is op dit album weergaloos!!

Trouwens een vraagje aan de mensen die deze op CD of Europese LP versie hebben...

Ik heb de Japanse LP versie (ben erg trots op dit bezit), maar de nummers duren korter dan hier staat aangeven, sommigen wel tot een halve minuut. Ik ontdek geen weggeknipte stukjes in de muziek, en er zit ook een hoop gepraat tussendoor tussen (vooral aan het begin van side one, en het amerikaanse meisje dat "Paint it Black" schreeuwt voorafgaand aan sympathy for the devil (zij heeft zich ook legendarisch gemaakt!)

wiebew schreef:

oh wacht, mijn vraag is dus: kloppen de tijden op musicmeter niet of zit er een verschil tussen de verschillende versies..?

avatar van Davidus
Beste lp van de Stones.
Stones op hun artistieke hoogtepunt (al of niet dankzij wat versterkende middelen)

Uitvoering van de nummers is heerlijk groovy.

Hoogtepunt uiteraard; Sympathy for the devil; ongeevenaard!

avatar van LucM
Dit live-album verscheen midden in hun topperiode (de jaren 1968-1972) en laat duidelijk horen hoe gedreven en geïnspireerd Rolling Stones toen waren. Zonder meer uitstekende live-versies van een aantal van hun beste songs met schitterend gitaarwerk en stuwende ritmes. Toen waren the Stones inderdaad 'the best rock'n roll band in the world' al moesten zij die titel mijner inziens delen met the Who en Led Zeppelin.

Ik denk dat The Stones hier inderdaad op hun best waren . Al schijnen de tours van ''72'' en ''73 ''ook heel behoorlijk te zijn geweest .
Het verschil met deze en bijvoorbeeld Love You Live is duidelijk de bezieling . Hier moesten The Stones eigenlijk voor het eerst echt avondvullend aan de bak , terwijl voorheen gigs nooit langer duurde dan een 40 minuten , of minder, als er weer eens een rel uitbrak .
Op deze prille liveplaat laat de groep horen hoe rock moet klinken . Er is spanning , emotie en wat laten Mick Taylor en Keith geweldige dingen horen .
Jammer genoeg wordt het halverwege de 70er jaren een circus , meer een kunstje , al waren ze op goede avonden nog altijd top of the bill .

Ik zag laatst op you tube een live uitvoering van Sway uit 2006 . En toen hoorde ik definitief dat de livemagie echt weg is . Te snel , zakelijk gezongen door Jagger en de dreiging die totaal verloren is gegaan .
Wat dat aangaat is deze een registratie een geschenk uit de hemel . Jonge honden met een enorme drive .

avatar van Davidus
bikkel2 schreef:

Inderdaad, maar af en toe nog wel een vleugje van de spirit van "toen"

YouTube - Rolling Stones - Gimme Shelter - Live '95 Amsterdam

The Stones kleinschaliger . Vind ik sowieso een verademing . Mooie uitvoering inderdaad . Dank voor de link .

avatar van xrockerx
ik vind alleen deze en got live if you want it ruige Stones live platen

daarna was het rauwe wel weg vind ik helaas

of zijn er nog goede bootlegs uit deze tijd?

avatar van Stalin
xrockerx schreef:

of zijn er nog goede bootlegs uit deze tijd?

Live'r Than You'll Ever Be

Live'r Than You'll Ever Be was reviewed by Greil Marcus in the 7 February 1970, issue of Rolling Stone. In his review, Marcus praises the sound of the album and speculates that it may have been recorded from the stage; footage from this concert was recorded by ABKCO Records for the film Gimme Shelter. The album also received praise as a more authentic example of the Stones on stage because Get Yer Ya-Ya's Out! was heavily overdubbed in many places. Richie Unterberger has noted that the recording is inferior to the sound quality of Ya-Ya's, but displays a spontaneity that the official recording lacks and this helps to explain its long-lasting appeal to fans. Reviewing the album in 1970, Wim Wenders called it "the best Rolling Stones record." The album would eventually sell enough copies to qualify for a gold record RIAA certification.

avatar van Ducoz
Dit is inderdaad een erg cool live album, lekker rommelig, lekker echt

Rizz
Die versie van Live With Me had nooit wat met dat nummer maar deze live-versie is echt te gek!

avatar van avdj
Eigenlijk het enige écht goede livealbum van de heren. Fantastisch geluid en oerdegelijk gespeeld. De jaren erna gingen de live-versies heel anders klinken dan op plaat. Een beslissing die ik nog altijd niet begrijp, al levert het zo nu en dan aardige dingen op.