The Who - Quadrophenia (1973)

4,08

Label: Track

1. I am the Sea (2:08)
  2. The Real Me (3:22)
  3. Quadrophenia (6:15)
  4. Cut My Hair (3:46)
  5. The Punk and the Godfather (5:10)
  6. I'm One (2:39)
  7. The Dirty Jobs (4:30)
  8. Helpless Dancer (2:32)
  9. Is It in My Head? (3:46)
  10. I've Had Enough (6:14)
  11. 5:15 (5:00)
  12. Sea and Sand (5:01)
  13. Drowned (5:28)
  14. Bell Boy (4:56)
  15. Doctor Jimmy (8:42)
  16. The Rock (6:37)
  17. Love Reign O'er Me (5:48)
  18. Pete Townshend - The Real Me [Demo] * (4:25)
  19. Quadrophenia / 4 Overtures [Demo] * (6:18)
  20. Pete Townshend - Cut My Hair [Demo] * (3:28)
  21. Fill No' 1 / Get Out and Stay Out [Demo] * (1:21)
  22. Quadrophenic Four Faces [Demo] * (4:01)
  23. We Close Tonight [Demo] * (2:40)
  24. You Came Back [Demo] * (3:16)
  25. Get Inside [Demo] * (3:09)
  26. Joker James [Demo] * (3:40)
  27. Pete Townshend - Punk [Demo] * (4:53)
  28. I'm One [Demo] * (2:36)
  29. Pete Townshend - Dirty Jobs [Demo] * (3:45)
  30. Helpless Dancer [Demo] * (2:16)
  31. Pete Townshend - Is It in My Head? [Demo] * (4:12)
  32. Pete Townshend - Any More [Demo] * (3:19)
  33. Pete Townshend - I've Had Enough [Demo] * (6:20)
  34. Fill No' 2 [Demo] * (1:30)
  35. Wizardry [Demo] * (3:08)
  36. Sea and Sand [Demo] * (4:13)
  37. Pete Townshend - Drowned [Demo] * (4:13)
  38. Pete Townshend - Is It Me? [Demo] * (4:37)
  39. Bell Boy [Demo] * (5:02)
  40. Pete Townshend - Doctor Jimmy [Demo] * (7:27)
  41. Finale - The Rock [Demo] * (7:57)
  42. Pete Townshend - Love Reign O'er Me [Demo] * (5:11)
257 BERICHTEN
avatar van Stijn_Slayer
geplaatst: 15 augustus 2013, 22:49 uur [permalink]
Thematisch lijkt dit op Tommy?

geplaatst: 15 augustus 2013, 23:05 uur [permalink]
Twee totaal verschillende thema's hoor Luc.

Ik denk dat je het anders bedoeld.

avatar van LucM
geplaatst: 15 augustus 2013, 23:21 uur [permalink]
Gecorrigeerd, ik bedoelde qua opzet. Het succes van Tommy inspireerde The Who een gelijkaardig album uit te brengen maar met een ander thema. Het werd niet zo'n groot succes als Tommy (wellicht omdat er geen grote hit op staat) maar uiteindelijk vind ik het nauwelijks onder doen voor Tommy.

avatar van bawimeko
geplaatst: 16 augustus 2013, 07:25 uur [permalink]
LucM schreef:

Eh...ik vast over als een pietje precies, maar ik denk dat het ingewikkelder ligt dan dat het succes van "Tommy" aan de basis lag van dit album.
Ik denk dat de geest van Pete Townshend vooral aan de basis lag van het hele Quadrophenia-idee. Als sinds A Quick One en The Who Sell Out was hij bezig met llangere 'opera's' en samenhangende albums en als het aan hem had gelegen was Who's Next uitgekomen als het "Lifehouse"-project. Alleen zowel producer als z'n bandmaatjes hadden in deze periode in de regel geen idee waar Pete het allemaal over had.
Ik vind Quadrophenia veel beter dan Tommy; waar Townshend in Tommy nog z'n heil zoekt in groteske personages staat Quadrophenia veel dichter bij zichzelf en zijn bijna poëtische visie op het mod-tijdperk.

avatar van LucM
geplaatst: 16 augustus 2013, 17:45 uur [permalink]
A Quick One en The Who Sell Out waren inderdaad de voorbode van Tommy dat een groot succes werd.

avatar van Deranged
geplaatst: 9 augustus 2014, 10:44 uur [permalink]
Hoe kan een album in je hart zitten. Luister dit weer eens en krijg er gelijk weer een warm gevoel van.

Wat ik bijvoorbeeld ook altijd sensationeel heb gevonden is die structuur van Bell Boy. Hoe het eerste gedeelte zich weer exact herhaalt maar ditmaal met Daltrey op vol gas. En dan zo'n detail als dat synth deuntje op de achtergrond.

Had hier echt geen woorden voor, en nog steeds niet echt eigenlijk.

Nog altijd zeer welverdiend mijn absolute nummer één.

geplaatst: 10 augustus 2014, 18:25 uur [permalink]
Echt een super album van de Who. Het live album heb ik ook gehoord, maar eh...de studiouitvoering is vele malen beter!!

avatar van The Eggman
geplaatst: 1 februari 2015, 12:51 uur [permalink]
vind het toch nog steeds heel fijn dat ik die mooie deluxe boxset heb aangeschaft.

geplaatst: 19 juli 2015, 00:12 uur [permalink]
Eigenlijk jammer dat Tommy de maat aller dingen is geworden. Quadrophenia is veel gelaagder, complexer en muzikaal interessanter. Na 40 jaar (God allemachtig ...) luister ik nog regelmatig naar dit album en is Tommy een museumstuk.

avatar van Franck Maudit

geplaatst: 19 juli 2015, 01:06 uur [permalink]
oet_grunnen schreef:
Eigenlijk jammer dat Tommy de maat aller dingen is geworden.

Is dat zo? Want mij is het compleet ontgaan.

avatar van Leeds
geplaatst: 19 juli 2015, 02:22 uur [permalink]
oet_grunnen schreef:

Ik vind Quadrophenia een hele sterke plaat. Dat deze plaat complexer en muzikaal interresanter is kan ik ook best geloven. Maar geef mij maar, volgens uw mening, dat museumstuk. Dat is nu net het album dat ik met regelmaat beluister en waar ik steeds van kan genieten. En vooral in de zomerperiode. Ach ja, het klinkt als een oldtimer. Maar zijn oldtimers ook niet schitterend?!!

avatar van teus
geplaatst: 19 juli 2015, 09:25 uur [permalink]
Leeds schreef:

Ben het met berichten van jullie eens ,maar de uitdrukkingen museumstuk dat klinkt een beetje als onder het stof of oldtimer dat lees ik als gedateerd zijn misplaatste termen
Tommy is vandaag de dag nog steeds een alltime meesterwerk,en rockdocument dat nog fier overeind staat !!
Noem maar eens een Rockopera die nog zo actueel is in de musicpicture en wss komt daar voorlopig geen laagje stof op
Quadropenia kan muzikaal complexer zijn,dat klopt,maar heeft niet de beroemde status van Tommy
Tommy is ook meer toegankelijker ook voor nieuwe jonge ontdekkende muziekfreaks
Ikzelf vind the Who een van de meest belangrijke Rockbands ooit,en hebben ook veel invloed gehad op ook nu nog de (Rock)Muziek
Vind beiden Rockopera's superieur maar Tommy heeft een halfje meer van mij

geplaatst: 19 juli 2015, 11:02 uur [permalink]
Twee jaar geleden speelde the Who dit hele album LIVE in Ziggodome. Was een top(!) concert. Dat bevestigde tevens wat ik al wist. Dit album is één van hun beste!! 👍

avatar van nlkink
geplaatst: 21 september 2015, 14:27 uur [permalink]
Heel lang geleden had ik dit fantastische album als onderdeel van deze mooie vinyl boxed set: The Who - Phases (Vinyl, LP, Album, LP, Album, LP, Album, LP, Album, LP, Album, LP, Album, LP, Album, LP, Album, LP, Album) at Discogs

In de loop van de jaren echter kocht ik een hoop albums van The Who opnieuw op CD, vaak vanwege de bonus tracks. Ook kon ik de box set Thirty Years Of Maximum R&B tegen een redelijke prijs op de kop tikken. Zo kon het gebeuren dat ik de vinyl box set tegen een mooie prijs kon verkopen en kreeg deze een nieuw onderdak bij een alleraardigste baas in Emmeloord.

Eén hiaat bleef, nl. Quadrophenia. Nooit aan toe gekomen om dit album op CD aan te schaffen. Tot vandaag! En ik heb er meteen kaartjes voor "Plato Planet" in de Oosterpoort te Groningen bij gekregen.

Het vergelijken van dit album met Tommy heb ik zelf nooit gedaan. Ik was al zeer onder de indruk dat de groep met het daaropvolgende (studio) album Who's Next een album uitbrachten dat zich kon meten met zijn illustere voorganger. Quadrophenia was qua sound een redelijk logische stap en voor mij een gelijkwaardig album.

avatar van Funky Bookie
geplaatst: 23 oktober 2015, 14:26 uur [permalink]
Dit is een heerlijke plaat en mede door Pete zelf gezien als zijn magnum opus.
De muzikale opbouw is complex en ondanks dat ik de verhaallijn ken, kan ik het er bijna niet uithalen. Ik heb dit album nog niet zo lang, maar het is voor mij niet het beste dat The Who gemaakt heeft.
Als ik de onvermijdelijke vergelijking met Tommy maak, vind ik Tommy vanwege de toegankelijkheid een prettiger album. Het komt op mij ook meer over als 1 geheel dan Quadrophenia.

geplaatst: 12 januari, 13:35 uur [permalink]
Ik kan niet meer naar Tommy luisteren, sinds ik dit album in mijn bezit heb. Wat een geweld! Tommy is een tekening van een puber, in vergelijking met dit meesterwerk. Je kunt aan die tekening zien dat er talent aanwezig is. Heel veel talent. Hier, op Quadrophenia, komt al dat talent eruit. Wat latent aanwezig was, manifesteert zich hier - Het talent is present.

geplaatst: 13 januari, 01:07 uur [permalink]
Krachtiger en realistischer dan Tommy.
Ik vind deze beter en urgenter.
Tommy is best aardig en kent natuurlijk klassiek werk, maar het is wat Musicalachtig.
Daarbij is het voor The Who's doen wat slapjes geregistreerd.
Quadrophinia mag tot hun beste werk gerekend worden.