The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying... (1994)

Label: Fiction

1. The Tremelo Song (4:02)
  2. Mama (2:53)
  7. The Life Song (4:41)
  8. The Devil Song (5:05)
  9. The Hunter (7:57)
  10. Evol (4:06)
  11. The Train Song (4:27)
  12. The Flower Song (5:42)
  13. Boy by the Roadside (5:48)
  14. The Sunday Song (8:33)
Saldek schreef:
......Wat me overigens opvalt is dat de Godmachine met slechts twee cd's toch een onvergetelijke indruk heeft gemaakt, kennelijk, op veel mensen, en waar dan ook in de wereld. Op welke site ik ook kom, het maakt echt niet uit, overal wordt niets dan lof gesproken over de muziek. Soms is het zelfs zo sterk dat het lijkt of de Godmachine nog altijd zo actueel is als Coldplay bijvoorbeeld.....

Het was mij ook al eens opgevallen, de manier waarop dit beleefd wordt doet wat aan Joy Division denken. De verpletterende eerste, de rudimentaire tweede, een onverwacht sterfgeval en vervolgens een belofte die nooit zal worden ingelost.

avatar van essence
Een halfje erbij en daarmee de volle mep! Klassieker!

avatar van Manuel
Heeft het succes stiekem niet deels te maken met het feit dat het niet meer te verkrijgen is, alleen 2ehands voor 100 euro, dat de groep na de dood van de bassist direct kapte, etc.?

Ik geloof van wel.

Waarmee ik niet wil beweren dat de score niet terecht is, het is ook gewoon een ontzettend goed album.

Manuel schreef:

Die discussie is vaker gevoerd bij diverse artiesten ... doordat de band vroegtijdig heeft opgehouden te bestaan, zijn er geen matige platen verschenen die de verpletterende indruk hebben kunnen relativeren. Zie ook Joy Division, Nirvana ...

Ik heb The God Machine ergenis begin jaren 90 in Paradiso gezien en geloof me : het was legendarisch. Hard, strak, onontkoombaar en onvergetelijk.

Inderdaad klassieker!!!!!
Veel beter dan hun al prachtige debuut, dit is de donkerste plaat die gemaakt is wat logisch is natuurlijk met de achtergrond van Jimmy.
Dit is een van de weinige platen die ik op vinyl en cd heb, zodat ik in welk formaat ook er van kan genieten.
Het soms ook wat weg van de Swans maar dan is de zang wel anders uiteraard.
Gek misschien maar ik vind dit een hele melancholische plaat, die later veel akoestischer de eerste 2 Sophia platen gaan typeren.

.. she said it's starting to snow and god I want to go where the sun goes... kippevel
...

Mijn vader werd altijd boos op mij omdat ik als 12-jarige jongen deze cd keer op keer in de cd-speler van de auto duwde.
Ongelofelijke cd die zeker een grote indruk op me heeft gemaakt toen ik een kleine jongen was.

avatar van CarlBerg
Ongelooflijk intense plaat.

Guardian of Isis
Iemand een idee waar ik een gitaartab zou kunnen vinden voor In Bad Dreams? Het is een goddelijk nummer en ik zou het zalig vinden als ik het zou kunnen spelen.

Guardian of Isis
^Laat maar, ik heb het zelf al uitgetabd.

avatar van Helicon
OH YEAH!! Het orgineel via Ebay ingekopt voor minder dan €20 euri incl. verzendkosten!

Is ie misschien opnieuw uitgegeven?

avatar van Thomzic
Uit Duitsland toevallig?

avatar van Helicon
Zwitserland

avatar van Gajarigon
Dat ik The God Machine heb leren kennen heb ik volledig te danken aan MuMe. Nergens anders kom je deze groep tegen, tenzij heel marginaal. Buiten deze onbekendheid is er nog één constante; overal waar de groep dan toch eens ter sprake komen, wordt The God Machine de hemel in geprezen. En het moet gezegd zijn, ook deze One Last Laugh in a Place of Dying is een dijk van een plaat. Hoewel het iets minder evenwichtig is dan het debuut, zijn de uitschieters wel van het beste dat de groep ooit gecomponeerd heeft. Vooral In Bad Dreams springt eruit, een echt kippenvel inducerend nummer dat zo kaal en ontdaan is van alle franje dat het bijna onafgewerkt aanvoelt.

Dat onafgewerkt zou best kunnen kloppen trouwens. Dit album is uit '94, en in hetzelfde jaar stierf ook de bassist van de groep aan een hersentumor. Dat was nog toen ze bezig waren met dit album te maken, wat de albumtitel wel wat luguber maakt. Muzikaal ligt dit album volledig in het verlengde van het debuut. Alternatieve rock met een donker randje, veel tribal drumming en intense zang die je echt bij je nekvel grijpt en niet loslaat. Een aanrader voor wie van zwaarmoedige rockmuziek houdt.

Milestones
Ik lees hier allemaal wilde verhalen over woekerprijzen voor dit album. Gaat dat dan over de vinylversie ?
Ik heb de CD namelijk vanmiddag bij Velvet onder de G van God Machine gewoon uit de bak gevist en 17,95 neergeteld voor de 1994 Fiction versie. Of is het album opnieuw op de markt gebracht ?

inderdaad

avatar van Castle
Milestones schreef:

Het debuutalbum en deze zijn opnieuw uitgebracht. Het blijft zeker een juweel

avatar van Thomzic
Ik knipper even met de ogen. Heruitgave? Wat precies? Waar te koop? Ook de Desert Song EP met het mooie Pictures of a Bleeding Boy?

avatar van Castle
Volgens mij alleen Scenes From A Second Story en One Last Laugh in a Place of Dying...

Maar wie weet wat gaat volgen

Sietse
gisteren ook gekocht

avatar van Fake_world
enig idee welke (web)winkel deze verkoopt in belgie?

Sietse
uhm...ik niet. Ken geen (web)winkels in België

Sietse schreef:
gisteren ook gekocht

Waar?

avatar van Fake_world
@ sietse: andere winkels mogen ook, waar kocht jij hem?

avatar van dj maus
Alleen op cd heruitgebracht?
Op het eerste gezicht wel...

dat is erg mooi dat ze heruitgebracht zijn, nog meer cd's voor het te koop lijstje...

avatar van essence
@Fake_world
Ik werk in de 'sector' en wij kunnen deze enkel aankopen via Bertus Distributie in Nederland. Dus ik denk dat de re-issues ook enkel in de Nederlandse shops te koop zullen aangeboden worden. Maar als je een goede platenboer in je buurt hebt, dan kan je hem altijd de titels doorgeven en hij zal deze zeker kunnen bestelllen (misschien voor een lichte meerprijs).
Anders eens langssurfen via Bol of zo en ze daar online aankopen.

avatar van Fake_world
@ esence: bedankt, maar gezien ik in Belgie woon, kan dat dus ietwat lastig zijn, enkel maar gevonden op een duitse online shop

jeko
@ Fake_world: hier ook te koop: klik

jeko
Besteld bij: zie bovenstaande post en nu al binnen.

Overigens gewoon de 1994 uitgave.

jeko schreef:

Overigens gewoon de 1994 uitgave.

Zou het ? check de inlay:
De re-release heeft een glossy booklet, het origineel is op mat papier gedrukt.