Billie Eilish - WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (2019)

Pop / Electronic
Label: Interscope

1. !!!!!!! (0:13)
  2. bad guy (3:14)
  3. xanny (4:03)
  4. you should see me in a crown (3:00)
  5. all the good girls go to hell (2:48)
  6. wish you were gay (3:41)
  7. when the party's over (3:16)
  8. 8 (2:53)
  9. my strange addiction (2:59)
  10. bury a friend (3:13)
  11. ilomilo (2:36)
  12. listen before i go (4:02)
  13. i love you (4:51)
  14. goodbye (1:59)
  15. WHEN I WAS OLDER [Music Inspired by the Movie Roma] * (4:31)
  16. Bitches Broken Hearts * (2:59)
  17. Everything I Wanted * (4:07)
avatar van Lura
Zojuist met stijgende verbazing de video van Bad Guy bekeken, wat horen 680 miljoen kijkers, wat ik niet hoor?! Het is een aanstekelijk deuntje, maar o zo eentonig. Volgens mij loopt de wereld op zijn eind.

avatar van Jelle78
Ik vind deze plaat opvallend leuk. Het ligt totaal buiten wat ik gewoonlijk luister, maar het weet mijn aandacht toch goed vast te houden. Billie Eilish zet een wat dromerige en weemoedige sfeer neer die mij wel aanspreekt. Ze heeft samen met haar broer ook een aantal echt goede nummers geschreven. Er zijn legio artiesten die een hele carrière achter de rug hebben en nooit een nummer zo goed als Bad Guy hebben geschreven.
Plaat van het jaar is het voor mij zeker niet, maar ik sluit niet uit dat Billie wel ergens in mijn lijst gaat opduiken, al was maar als eervolle vermelding.

Lura schreef:

'Eentonige' deuntjes kunnen zeker aanstekelijk zijn, zoals zo vaak in de muziekgeschiedenis bewezen. Een echt goede hit kan soms oh zo eenvoudig zijn. Daar is volgens mij niks mis mee, sterker nog: daar zijn heel wat artiesten naar op zoek een carriere lang.

Nou ik zou de bladmuziek er maar even bijnemen voordat je iets 1tonig noemt

Rudi S schreef:
Nou ik zou de bladmuziek er maar even bijnemen voordat je iets 1tonig noemt

Ja, dat was ik niet, dat was Lura!

west schreef:

Ja, dat was ik niet, dat was Lura!

Daarom heb ik jou ook niet ge-quote.

west schreef:

Artiesten die een carrière lang op zoek zijn naar een hit, sla ik over, dat is de verkeerde insteek om een muziek carrière te beginnen. Voor mij is muziek overbrenging van vooral gevoelens, maar ook gedachtes.
Overigens heb ik helemaal niets tegen eenvoud, wel tegen monotoon.

Lura schreef:

Voor mij is muziek overbrenging van vooral gevoelens, maar ook gedachtes.

En juist dat doet deze jonge vrouw op dit debuutalbum heel aardig.

avatar van jerome988
Lura schreef:
Overigens heb ik helemaal niets tegen eenvoud, wel tegen monotoon.

Het zou zonde zijn om haar op 1 nummer af te schrijven, want ze heeft een prachtig stemgeluid en heel veel beheersing en bezieling in haar stem.

Billie Eilish - watch | A COLORS SHOW - YouTube
Billie Eilish - 8 on Carpool Karaoke - YouTube

avatar van Lura
Zojuist A colors show bekeken, jerome988, dat nummer bevalt me een stuk beter. Maar of ze nu bijvoorbeeld veel meer aandacht verdient dan Rosie Carney, die dit nummer Humans ook op haar zeventiende schreef, vraag ik me af : Rosie Carney • Humans (Audio) - YouTube
Ik ken eventueel nog een hele waslijst andere jonge zangeressen van hetzelfde niveau, helaas krijgen die niet dezelfde aandacht als Billie Eilish.

avatar van nico1616
Als zelfs Anthony Fontano deze in zijn eindlijst 2019 zet, moet ik deze plaat toch nog een kans geven dacht ik. De singles had ik al een paar keer voorbij horen komen in het begin van het jaar, maar ik vond ze oppervlakkig.
Op de Engelandreis in april ging het toevallig met mijn 17-jarige leerlingen over muziek en de jongens hadden het absoluut niet op Billie Eilish, de laatste hype bij het vrouwelijk deel van de klas. Billie werd dan ook geklasseerd onder 'meisjesmuziek', en ik kon mijn muzikaal 2019 zonder haar verder zetten.
Maar de singles bleven maar goed scoren in de MuMeAfrekening, en een aantal gewaardeerde users bleven maar de loftrompet afsteken, en dan moesten de jaarlijstjes nog komen.
En nu ineens hoor ik het aanstekelijke, en de werkelijk sublieme productie! Maar het heeft me wel wat luisterbeurten gekost. Complexere muziek dus dan op het eerste gezicht zou blijken, voor mij dan toch ...

avatar van gigage
Nummer 2 artiest van 2019 op spotify. 6 miljard streams (x $0.0044 = heel veel miljoen dollars ( ca 26))
17 is ze, niet? Pfff

avatar van Deranged
Enorme zwak voor Billie.

Ze is nu haar achttiende verjaardag voorbij en ik ook dus ik mag het zeggen.

In bepaalde kringen nog immer bekend als jeugdige jongen.

De muziek heb ik na een paar nummers wel gehoord vooralsnog maar vergeet niet het is pas haar debuut, zeer zeker erg benieuwd waar zij in de toekomst allemaal nog toe in staat zal blijken.

Pure creative spark alvast alom onmiskenbaar.

Het ware artistieke vuur vlamt vanuit haar handen zoveel lijkt me wel duidelijk.

avatar van Borik_K
Aangename cd, maar het wordt allemaal wel overdreven zwaar de hemel in geprezen. Zo bijzonder is het nu ook weer niet. Overigens bevat deze cd een substantiële overvloed aan bas. Ik heb een prima middenklasse hi-fi installatie maar mijn speakers zijn hier niet blij mee. Zonde. Ik heb een collectie van enkele duizenden titels maar nergens wordt het zo gortig met de bas als op deze plaat.

Lura schreef:

Eentonig, serieus? Dat nummer zit ritmisch heel interessant in elkaar, ook qua rijm - luister alleen al naar het binnenrijm in het refrein. Maar dat is ook wel weer erg hiphopachtig; volgens mij niet echt jouw straatje.

Die zag ik niet aankomen: Billie Eilish haalt een keurige 13e plaats hier in de jaarlijst met dit prima debuutalbum. Ook hier dus.

avatar van Zwaagje
Naar aanleiding van een jaarlijstje deze toch weer eens een kans gegeven, maar ik kom er niet doorheen. Het ligt te ver uit mijn comfort zone; na twee nummers weer af gezet. Niet mijn kopje thee.

avatar van Niek
Phoe, wat een tegenvaller dit. Ik heb niks met die ijle stemmetjes en nog minder met geroboticeerde stemmetjes. Muzikaal ook onprettig met de bliebjes en gebrek aan melodie. Origineel? Mwah. Erg in lijn met wat hip is en dan nog wat rauwer. Zeker niet doorsnee maar ook niet bijster authentiek. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar dan moet het op zijn minst aangenaam klinken ;p. Misschien gewoon niet mijn kopje thee.

Niek schreef:
Misschien gewoon niet mijn kopje thee.

Jouw enthousiasme spreekt je dan wel tegen

avatar van Zwaagje
Zwaagje schreef:

Op radio 2 is haar nieuwe single "everything I wanted" regelmatig te horen en die spreekt me wel aan. Komt er alweer een nieuw album?

avatar van catdog
Zwaagje schreef:

Voorlopig nog niet denk ik. everything i wanted is toegevoegd als bonus track op dit album.

avatar van Johnny Marr
Wat is i love you toch een prachtig nummer

avatar van SonicYouth
Slaapverwekkend in alle opzichten.

Johnny Marr schreef:
Wat is i love you toch een prachtig nummer

Met dank aan Leonard Cohen.

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:

Met dank aan Leonard Cohen.

Hoezo?

avatar van Slowgaze
Nummertje lijkt vet hard op Hallelujah, Johnny Marr.