Queens of the Stone Age - Era Vulgaris (2007)

Label: Interscope

1. Turning on the Screw (5:20)
  2. Sick, Sick, Sick (3:34)

met Julian Casablancas

3. I'm Designer (4:04)
  4. Into the Hollow (3:42)
  5. Misfit Love (5:39)
  6. Battery Acid (4:06)
  7. Make It Wit Chu (4:50)
  8. 3's & 7's (3:34)
  9. Suture Up Your Future (4:37)
  10. River in the Road (3:19)

met Mark Lanegan

11. Run Pig Run (4:39)
  12. Running Joke * (2:58)
  13. Christian Brothers * (4:22)
  14. Going Out West * (3:24)
  15. The Fun Machine Took a S*** and Died * (6:55)
  16. Era Vulgaris * (4:20)

met Trent Reznor

17. White Wedding * (3:48)
  18. Needles in the Camel's Eye * (3:21)
  19. Make It Wit Chu [Acoustic] * (4:50)
  20. I'm Designer [UNKLE Remix] * (6:11)
  21. Era Vulgaris [Richard File Remix] * (6:06)

met Trent Reznor

22. Monsters in the Parasol [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (3:34)
  23. Misfit Love [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (6:41)
  24. If Only [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (3:43)
  25. I Think I Lost My Headache [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (6:10)
  26. Into the Hollow [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (4:13)
  27. Go with the Flow [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (3:22)
  28. Regular John [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (10:59)
  29. Avon [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (3:18)
  30. Song for the Dead [Live @ Paradiso, Amsterdam NL] * (7:13)
waar zit julian casablancas in sick sick sick?

He also plays synth guitar and provides back-up vocals for Queens of the Stone Age's Era Vulgaris's first single, "Sick, Sick, Sick".

Volgens mij voornamelijk in de 2de helft van "Sick, Sick, Sick". Die quote komt btw van de engelse wikipedia.

Verder wel een gaaf album natuurlijk.

avatar van Toel
RUN PIG RUN!!! Heerlijk hakwerk.

avatar van Blue88
Ik zag de cd zaterdag al in de schappen liggen. Lang leve chronisch geldtekort, hehe. Ik heb hem ook nog niet gedownload, slechts een aantal nummers gehoord. I like it so far! Ik zal mijn stem verwijderen, morgen komt het oordeel. (jaja 20 euro verdiend vandaag)

oja, Misfit Love is zálig

avatar van mkrake
Fantastisch nieuw album van QOTSA. Vind hem een stuk beter dan LTP en misschien zelf beter dan SFTD. Wat me wel opvalt is dat als ik het album opzet iedereen direct zegt "Wat is dit voor een takke herrie???" Hoor dit natuurlijk wel vaker maar dit album valt helemaal niet in de smaak..
Tja smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Persoonlijke favorieten zijn Sick, Sick, Sick, Battery Acid en Suture Up Your Future...

avatar van auto pilot
Martijn. schreef:

Verder wel een gaaf album natuurlijk.

QOTSA staat natuurlijk ook bekend om de onhoorbare gastoptredens, hehe. Het 'achtergrondkoortje' in 'Feel good hit...' bijvoorbeeld.

Tsjah...

Beetje jammer. Ik ben(/was) groot fan van QotSA. Song for the Deaf als geweldigste album wat ze gemaakt hebben en Lullabies to Paralyze als commerciele succes (wat ook nog een paar leuke QotSA-waardige nummers had). Maar nu zijn ze echt te ver gegaan. Ik vind het totaal niet klinken zoals ze kunnen en zoals velen vind ik dit ook takke herrie. Ik geef hier dan ook een 2,0 aan. Mocht het zo zijn dat het album stukken beter wordt naarmate je het veel geluisterd hebt, dan moet iemand me dat even laten weten... Misschien krijgen ze dan wel een 3,0...

Ik vond het eerst bagger. Dus ja, het is inderdaad wel een groei album.

avatar van aphexfreak
voor zover ik het nu geluisterd heb klinkt hij heerlijk rauw en vuil, maar ze zijn wel een andere weg ingeslagen...

ThirdEyedCitizen schreef:
Ik vond het eerst bagger. Dus ja, het is inderdaad wel een groei album.

Je moet eerst door de bagger heen om deze goeie shit te waarderen

In het begin vond ik het wat tegenvallen, onsamenhangende shit, maar na een paar keer draaien is ie fantastisch.
Gelukkig minder moody dan de voorganger, deze is strak en vuil.
Rock on!

avatar van jeroenman
Mr. B schreef:

Je moet eerst door de bagger heen om deze goeie shit te waarderen

Nou ja, bagger, bagger. Noem het goddelijke modder en ik ben het met je eens. De makkelijke tracks liggen gelijk lekker in het gehoor, en door de moeilijke nummers moet je je eerst heen worstelen. Maar uiteindelijk zijn dat de beste nummers: bijvoorbeeld Run Pig Run, mijn favoriet tot nu toe.

01 Turning On The Srew. Gelijk ook een van de beste nummers van de plaat. Na stonerrock, -pop en -metal komen ze hier met weer iets anders, een nummer dat het woord groove ademt. Ik noem het stoner-groove. Homme zingt ook veel beter dan op Lullabies vind ik, daar overschreeuwde hij zich nogal eens, hier kruipt zijn stem geil langs rollende bassen en knerpende gitaren.
02 Sick, Sick, Sick. De eerste single, lekker nummer, al vond ik het nummer eerst iets goedkoops hebben. De riff is wel erg simpel, maar gelukkig ziet niet de hele plaat er zo uit. En na een paar keer luisteren ontdek je vanzelf de sub-riffjes, waardoor het toch nog een klasse nummer wordt. Casablancas is onzichtbaar, al zijn we dat gewend van de Queens. Kijk niet gek op als Into The Hollow gastbijdrages blijkt te bevatten van Jesse Hughes, Jack Black, Brody Dalle, Shirly Manson, Mark Lanegan, Dave Grohl en Nick Olivieri.
03 I'm Designer. Klinkt mij voorlopig in de oren als een vlucht door de woestijn. Met je neus door het zand vlieg je een paar centimeter over de woestijn heen.
04 Into The Hollow. Wederom een nummer dat goed middelt tussen de beide gezichten die QOTSA liet zien op Lullabies To Paralyze. Aan de ene kant 'moeilijk' als de tweede helft, maar toch nog met dat doorstamp rock randje. Of: een lekker popnummer, met voldoende breaks om het spannend te houden.
05 Misfit Love. Heerlijke zangpartijen weer.
06 Battery Acid. Nummer drie beste nummer tot nu toe, na Turning On The Screw en Run Pig Run. Lekker vies, dit is het nummer dat Homme bedoelde wanneer hij sprak van: sort of like a construction worker. ROBOTS ROBOTS!!!
07 Make It Wit Chu. De derde versie inmiddels, na de Desert Sessions en de liveplaat. Deze versie is de minste, want PJ Harvey zingt niet mee. Op de liveplaat klinkt het langzame nummer lekker sleazy, hier is het tempo toch echt te laag. Al blijft dit een geniaal nummer.
08 3's & 7's. Het nummer met het Smells Like Teen Spirit intro. De meest mainstream rocker van de plaat. Het word nergens spannend, maar her riffje en de solo boren zich wel in je hoofd.
09 Suture Up Your Future. Een fijn spannend nummer, het niet misstaan op de heerlijke tweede helft van de vorige plaat.
10 River In The Road. Lanegan is onzichtbaar, en dat spijt mij bijzonder. Had gewoon de leadvocalen door Mark laten doen! Wel een lekker nummer uiteraard.
11 Run Pig Run. MIJN FAVORIET. Dit nummer werd ergens aangeduid als kermis-metal, en daar kan ik me geheel in vinden.Wat gaat er een dreiging uit van dit nummer zeg! Ik bedoel: ik word echt bang als Josh Homme mij toezingt: Run.... Pig..... Run......Here....I.......Come...... Fijne soli, fijne breaks.
12 The Fun Machine Took A S**** And Died. Vreemd genoeg is dit mijn bonustrack, ik kende dit nummer natuurlijk al van de livedvd. Fijn om ook de studioversie in mijn cdspeler te kunnen stoppen.

Al met een al een lekker vuig plaatje, een groeiplaat zelfs. Ik twijfel tussen 4 sterren en 4,5 sterren, ik ga voorlopig voor de 4,5.

jeroenman schreef:

Nou ja, bagger, bagger. Noem het goddelijke modder en ik ben het met je eens.

Je hebt helemaal gelijk, bij deze wordt de bagger omgezet in goddelijke modder. Is denk ik gelijk de ultieme samenvatting van dit album.

Goeie recensie trouwens, kan ik mij helemaal in vinden.

Zelf trouwens nog het nummer Era Vulgaris gedownload. Ook een heel erg goed nummer, had van mij zo op het album gemogen.

The Fun Machine Took A S**** And Died vind ik persoonlijk ook erg lekker hoor. Een soort halve jam ook.

nijme255@adsl
Het beklijft allemaal niet.
De rocknummers vallen niet op en de rustige nummers als Suture Up Your Future prikkelen net te weinig.
Voorman Josh Homme mag dan zanglessen hebben genomen, hij heeft niet de plaat gemaakt die QOTSA had willen maken.

oh jij zit in het management, of in de band zelf? nee, dan snap ik dat je kan weten dat dit niet de plaat is die ze wilden maken.

nijme255@adsl
ThirdEyedCitizen schreef:

Er had m.i. meer in gezeten "ThirdEye".
Ze hebben betere platen gemaakt.

Ddk
Ben niet echt een die hard QOTSA fan, maar dit album samen met songs for the deaf hebben een plaatsje in mijn muziekcollectie verdient. 4.5* voor de eerste enthousiasme (zal wel afnemen na een paar weken luisteren).

Als QOTSA fan sinds het begin keek ik weer reikhalzend uit naar deze plaat (hoewel ik LTP een stuk minder vond dan hun eerdere werk), na een paar keer luisteren vind ik het allemaal best ok, maar toen ik gisterenavond Sky Valley van Kyuss opzette, realiseerde ik me dat ik van deze heren een plaat verwacht die beter is dan best ok. 3*

nijme255@adsl schreef:

Er had m.i. meer in gezeten "ThirdEye".
Ze hebben betere platen gemaakt.

Zeker, je kan alleen niet zeggen dat dit niet de plaat is die QOTSA wilde maken. Ik denk dat ze heel goed weten wat ze willen. En ik vind m toch erg ok. Ik moet me maar es aan alles VOOR SFTD wagen en ook Kyuss, misschien denk ik dan anders over deze plaat.

avatar van mkrake
Schandalig laag gemiddelde voor deze plaat. Score is zelfs lager dan het toch een stuk zwakkere LTP.

Ja dat snap ik dan ook niet. Want die plaat vond ik echt matig. En dat is zwak uitgedrukt

Ik ga mijn stem verhogen naar 4,5*

vondeich
mkrake schreef:

Kan ik met mijn pet ook niet bij. Voorlopig is dit mijn favoriet van 2007. Geweldig. Ik vond het hem in het begin wel aardig, maar na een luisterbeurt of 10 - 12 kan ik nix anders concluderen dat dit een fantastische plaat is. 5*

avatar van Mr. B
Volgens mij komen de lage stemmen van de mensen die te snel zijn afgehaakt en hebben gedacht: Oh dit is niks, één keer draaien, laag stemmen, niet meer naar omkijken.

Maar je moet deze plaat de kans geven, op zijn minst tien keer draaien en dan pas oordelen. Ik had het zelf ook, maar toch bleef deze plaat maar in mijn kop rondspelen. De nummers waar ik eerst van dacht, wat is dit voor crap, vindt ik nu de beste songs.
En hij wordt maar beter en beter....

Goddelijke modder
(nog steeds een mooie benaming jeroenman!)

Ik vind deze plaat behoorlijk wat Eagles Of Death Metal achtig klinken. Misschien ligt het aan de productie.
Voorlopig breng ik nog geen stem uit. Ik moet er meer naar luisteren. Momenteel zijn er songs die me aanstaan, andere minder. Ik doe het fase per fase!
Wat ik wel minder vind, is dat ze oudere Desert Sessions songs zoals 'Make it Witchu' (de versie met Mark Lanegan en PJ Harvey vind ik beter) en 'The Fun Machine...' erop gezet hebben.
Soit, ik ben benieuwd of het mij zal kunnen overtuigen. Er zit minder straightforward rocken in, 't is meer psychedelic en de productie is toch anders dan vroeger...

avatar van Erwin.c
voorlopig 4 sterren maar ben bang dat dat allen nog maar omhoog gaat!
Klinkt erruggg lekker.

Zoals al gezegd, des te vaker je de plaat luistert, des te beter die wordt. Na een tijdje ben je gewend aan de 'nieuwe' productie. Tijd voor paradiso

avatar van Opschuiven
muziekfreakjuh schreef:
waar zit julian casablancas in sick sick sick?
Tussen SIck Sick Sick, op het einde, hoor je duidelijk Casablancas zingen: I don't want you.

avatar van jeroenman
nijme255@adsl schreef:

O, dit is absoluut de plaat die ze hadden willen maken. Deze plaat lag ook voor de hand: OF ze zouden een EoDM-achtige plaat als deze maken, OF ze zouden echt weer vies hard de bijna-metal in duiken. Beide alternatieven zijn mij best, ik bedoel: die stoner-metal-plaat die alles en iedereen doet verbleken komt er echt nog een keer.