Patti Smith Group - Wave (1979)

Label: Arista

1. Frederick (3:05)
  2. Dancing Barefoot (4:15)
  3. So You Want to Be a Rock 'N' Roll Star (4:20)
  4. Hymn (1:11)
  5. Revenge (5:07)
  6. Citizen Ship (5:12)
  7. Seven Ways of Going (5:20)
  8. Broken Flag (4:58)
  9. Wave (4:42)
  10. Fire of Unknown Origin * (2:09)
  11. 5-4-3-2-1 / Wave [Live] * (2:43)
avatar van devel-hunt
Patti Smith heeft een naam van allure, maar haar platen hebben nooit echt goed verkocht, ze is als artieste waarschijnlijk te controversieel en te uitgesproken om een echt groot publiek aan te spreken. Collega artiesten zoals Bob Dylan, Johnny Depp, Tom Petty of Michael Stipe laten geen gelegenheid voorbij gaan om haar de lucht in te prijzen, en terecht.
Dancing Barefoot en Frederick waren twee kleine succesjes. Wave was dat ook. Alleen met Because the night scoorde ze een wereldhit. Haar meeste platen haalde geen hitnotering.
Commercie en creatieve input gaan lang niet hand in hand. Zo blijkt maar weer.
Wel is het een feit dat Patti Smith een hele trouwe aanhang heeft, haar concertzalen zijn altijd tot de nok gevuld, want live is ze echt heel bijzonder.

avatar van Dibbel
Ik kreeg deze LP voor mijn 19e verjaardag van mijn vrienden (die hem uiteraard eerst op een bandje hadden opgenomen, want zo ging dat toen).
Is diezelfde avond op het feestje op zolder nog gedraaid.

Een ijzersterke plaat nog steeds mag ik gelukkig vandaag weer constateren.
Deze plaat was een stuk toegankelijker dan haar vorige platen en wat staan hier toch sterke nummers op.

De hit Dancing Barefoot (haalde nummer 39!) kent blijkbaar iedereen toch nog steeds.
U2 maakte hier nog een cover van als B-kant van het singeltje When Love Comes To Town.
Patti covert hier zelf So You Want To Be A Rock 'n' Roll Star en doet dat op weergaloze wijze.
Ook Frederick had zo maar een hit kunnen worden.
En Broken Flag is een prachtige ballad.
Revenge is een schitterend bijtend nummer met een prachtige gitaarsolo en Seven Ways Of Going een prachtige beklemmend nummer dat nogal op de jamtoer gaat en waar Patti weer aan bezweringen gaat doen.
Citizen Ship is ook sterk,
Enkel het nogal fragmentarische titelnummer met het damesgeneuzel vind ik niks bijzonders.
Staat nog als een huis echter dit album!

Een plaat echt mijn nog jonge jeugd. Patti Smith was in de jaren eind 70 nog niet echt mijn favoriet. In de vriendenkring was ze enkel populair bij het vrouwelijke gedeelte. Waarschijnlijk daardoor niet de ruimte gekregen die Patti Smith zeker moest hebben bij mij.
De herkansing kwam op een vakantie. Een nog jong Frans meisje had de plaat bij zich op een camping en ook zo'n handzame pick up met deksel als box. Terwijl verder op de camping enkel disco bagger klonk, zat zij in het washok deze plaat te draaien. Toevallig, of ze hield ons voor de gek, heette ze Frederique. Lijkt wel veel op Frederick. Zelden op een camping zo vaak bij een wasplaats geweest, enerzijds voor de muziek, anderzijds voor de (zgn) Frederique. Met Frederique is het niks geworden, maar met de muziek van Patti wel.
Na al die jaren blijf ik dit een geweldig album vinden en is Patti Smith toch één van de musici die ik bijzonder hoog heb staan. Ook bijna al haar albums aangeschaft (moet enkel nog stemmen) en diep onder de indruk van haar indrukwekkende discographie.
Hier staan enkel pareltjes op, Frederick (dat nummer kan nooit meer stuk bij mij) , maar ook Dancing Barefoot en het wel zeer ruige So you want to be. Dat betekent dat je de eerste 12 minuten al flink omver ben geblazen. Hymn is dan een rustpunt, kan niet anders met zo'n titel om dan weer onheilspellend verder te gaan. "Revenge", wat gaat dat door merg en been en ook de rest van het album. Enkel prachtige nummers, prachtig geproduceerd door the master himself Todd Rundgren.
'Wave' is een ode aan paus Johannes Paulus I , de paus die maar heel kort paus was en er hoop was op een progressieve koers in Rome.
De plaat deed het minder dan voorganger Easter, terwijl het toch wat commerciëler klonk. Mede daardoor waren de recensenten wat minder enthousiast.
Ik ben dat wel, vindt het nog steeds een meesterwerk !

avatar van brandos
Teacherzegt:
Ik ben dat wel, vindt het nog steeds een meesterwerk !
Ik heb die heisa rondom het 'sensationele' debuut Horses nooit zo begrepen. Die meegejamde 'spontane' poëzie werkt wellicht bij een live performance, maar mijns inziens minder op een bij voorkeur grijs te draaien LP. Ook bij de The Rolling thunder revue mocht Smith nog even onbegrijpelijk interessant doen. Maar er liepen daar wel meer aparte vogels rond en dat (de schetsmatige vaagheid) maakt ook voor een deel de charme van de film. Enfin ik heb dus een beetje een dubbel gevoel over deze dame, zonder ooit echt een hekel aan haar te krijgen. T.o.v. Horses vind ik deze plaat echt een dikke meevaller. Allemaal coherente songs met kop en staart, waarbij "Dancing barefoot" voor één van de mooiste singles van de postpunk mag doorgaan. Ik denk dat het ook wel een beetje de verdienste is van producer/geluidsmagiër Todd Rundgren, maar ik vind dit gewoon een erg fijne plaat. Een klassieker zo gezegd!

avatar van WoNa
Mijn favoriet van Ms Smith. De meeste nummers op dit album kloppen helemaal, alsof haar Group eindelijk echt is ingespeeld en het niveau heeft bereikt dat Patti recht doet. Mijn favorieten zijn dezelfde als hierboven worden genoemd. Het ijzersterke 'Dancing Barefoot' had een veel hogere notering verdiend, maar ja dat vind ik van wel meer nummers.

Wat ik ook 40 jaar later nog steeds jammer vind, is dat zij na dit nummer als zangeres met pensioen ging. Wat had hier nog meer ingezeten als ze direct had doorgepakt? We zullen het nooit weten. Ze werd Mrs. Smith en hopelijk gelukkig.

Bij 'Wave' moet ik altijd denken aan 'Coney Island Baby' van Lou Reed. Ook zo'n lang neuzelnummer, nog titelnummer ook op een ijzersterke plaat.

Na de plaat jarenlang op een cassette te hebben gehad, ligt vast nog op zolder en daarna cd, heb ik vrij recentelijk de plaat 2e hands gekocht voor €3. Wat een prijs voor een van de betere platen van de jaren 70. Hij klinkt geweldig.

avatar van devel-hunt
Wave, een fantastisch plaat, inderdaad, alles kopt.
Over een paar dagen komt er een nieuwe plaat van haar uit, niet solo of maar haar group maar met de Soundwalk Collective.
Het is heel anders als dat we van haar kennen, maar toch...het kruipt toch weer onder de huid. Patti Smith, ze doet wat ze doet, wat ze zelf wil doen, geen concessies.

Soundwalk Collective with Patti Smith - Eternity (Official Audio) - YouTube