Patti Smith Group - Easter (1978)

Label: Arista

1. Till Victory (2:48)
  2. Space Monkey (4:06)
  3. Because the Night (3:24)
  4. Ghost Dance (4:41)
  5. Babelogue (1:30)
  6. Rock 'N' Roll Nigger (3:26)
  7. Privilege (Set Me Free) (3:29)
  8. We Three (4:18)
  9. 25th Floor (4:04)
  10. High on Rebellion (2:38)
  11. Easter (6:16)
  12. Godspeed * (6:10)
avatar van musician
We mogen blij zijn dat de cd ons niet kan worden afgenomen!
Een mooi pleidooi voor het in bezit hebben/krijgen van geluidsdragers. Dat maken we zelf nog wel uit waar we naar luisteren (zonder reclame).

Zou de Woke club het verschil niet (meer) weten tussen het gebruik van het woord n*gger door een anti racistische opstandige Smith in 1978, wappies en de Gouverneurs van Texas en Florida Abbott en De Santis anno 2022?

avatar van GrafGantz
Gelukkig hebben we John Lennon nog met Woman Is The Nigger Of The World. En als ze dat gaan schrappen kunnen we altijd nog switchen naar Money for Nothing ('See the little faggot with the earring and the make-up') of In da Club ('You that faggot-ass nigga tryna pull me back, right?'). Want anti-homo teksten kunnen natuurlijk nog prima vandaag de dag.

avatar van perrospicados
Mooi he, die sterretjes. Als je het niet kunt lezen dan is het er niet

avatar van Slowgaze
musician schreef:

Nogal gemakkelijk om woke mensen de schuld te geven. Als witte persoon het n-woord gebruiken was destijds ook al niet oké en daar is Smith ook gewoon op aangesproken (net als John Lennon en Elvis Costello).

GrafGantz schreef:

Sinds wanneer? Eminem is bijvoorbeeld veel aangesproken op het gebruik van het woord faggot, en dat was 20 jaar geleden al. Toen ie dat een paar jaar terug deed gebeurde dat weer. Dat Knopfler en Fiddy er ook wel eens over aangesproken mogen worden, ben ik met je eens.

Dat betekent verder natuurlijk niet dat dit destijds of nu oke is van Patti Smith

avatar van Slowgaze
Arrie schreef:

Mark Knopfler is daar ook regelmatig op aangesproken. Overigens vind ik persoonlijk dat elke reden om Dire Straits in de ban te doen er één is.

avatar van GrafGantz
Arrie schreef:

Het gaat er hier niet om of de betreffende artiesten er al dan niet op aangesproken zijn, maar dat de nummers die ik aanhaal nog wel gewoon op Spotify te vinden zijn. Wees dan als Spotify zijnde consequent en verwijder ook deze nummers.

avatar van Arrie
Wat ik lees is dat het nummer van meerdere streaming services verdwenen is, en dat het niet duidelijk is wie deze beslissing heeft gemaakt.

Ik denk niet dat Spotify het weg kan halen bij andere streaming services, dus mijn vermoeden is dat dit geen actie van hun kant is.

Slowgaze schreef:

Het gaat uiteraard om de achterliggende gedachte bij het gebruik van het woord. Als het gebruikt wordt om aan te geven hoe verachtelijk discriminerend het is/was, heeft het een geheel andere betekenis dan dat de MAGA beweging van Donald Trump in de VS het gebruikt om te intimideren.

Lennon gebruikte het woord om aan te geven hoe slecht vrouwenrechten waren geregeld (1972). Hij gebruikte de tekst om én aan te geven hoe slecht vrouwenrechten er aan toe waren én tegelijkertijd geeft hij aan dat het net zo slecht was als hoe Afro Americans in die tijd werden behandeld.

Heel bijzonder overigens, dat Smith en Lennon hierop zouden worden aangesproken. Ik hoor in de hedentendaagse rapmuziek teksten....... Waarvan je zou verwachten dat ze inmiddels toch wel beter zouden moeten weten!

avatar van Arrie
Ik neem aan dat je best het onderscheid snapt tussen zwarte mensen en witte mensen die het woord gebruiken.

avatar van musician
Gaan we nu zeggen dat de één het wel mag gebruiken en een ander niet vanwege de huidskleur?
Je zou denken dat er inmiddels een "samen uit samen thuis" anti discriminatie standpunt zou moeten worden ingenomen en dan kun je natuurlijk niet zeggen dat zwarte rappers wél dergelijke woorden zou mogen gebruiken en blanke rappers niet.

Zo zet ik graag mijn handtekening onder het stopzetten van alle vormen van discriminatie op voorwaarden dat gediscrimineerden op hun beurt weer niet homofoob zijn. Ik geef maar een voorbeeld.
Voor de uiteindelijke wereldvrede zal elke vorm van discriminatie moeten zijn verdwenen, behalve positieve.

avatar van Arrie
Tegenover de zwarte slaven werd het woord gebruikt op een onderdrukkende manier door de witte medemens. Daardoor voelt het nog steeds heel onprettig als witte mensen dat woord gebruiken. Zwarte mensen zijn het echter als geuzennaam gaan gebruiken en op die manier hebben ze het woord eigen gemaakt en het omgezet tot iets positiefs voor hunzelf.

Dus vandaar dat zwarte rappers het veel gebruiken en witte mensen het niet zouden moeten gebruiken.

Kun je wat van vinden inderdaad.

avatar van dix
dix
Arrie schreef:

Wat ik snap is dat dit onderscheid in dit tijdsgewricht van belang is, maar niet iedereen lijkt te snappen dat het onderscheid kunstmatig is. Taal is van iedereen.

avatar van Lau1986
Wat een heerlijke plaat is dit toch. Vol energie en geweldige muziek. Genieten.

avatar van LucM
Patti Smith lijkt hier de vrouwelijke tegenhanger van Bruce Springsteen met ook een cover van hem nl. Because the Night, haar enige hit hier waardoor dit album behoorlijk verkocht. Een album die blijft staan als een huis voor de unieke voordracht van Patti Smith en de soms dichterlijke, soms maatschappijkritische teksten.