menu

Patti Smith Group - Easter (1978)

mijn stem
3,81 (200)
200 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Arista

  1. Till Victory (2:48)
  2. Space Monkey (4:06)
  3. Because the Night (3:24)
  4. Ghost Dance (4:41)
  5. Babelogue (1:30)
  6. Rock 'N' Roll Nigger (3:26)
  7. Privilege (Set Me Free) (3:29)
  8. We Three (4:18)
  9. 25th Floor (4:04)
  10. High on Rebellion (2:38)
  11. Easter (6:16)
  12. Godspeed * (6:10)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 40:40 (46:50)
zoeken in:
avatar van musician
5,0
We mogen blij zijn dat de cd ons niet kan worden afgenomen!
Een mooi pleidooi voor het in bezit hebben/krijgen van geluidsdragers. Dat maken we zelf nog wel uit waar we naar luisteren (zonder reclame).

Zou de Woke club het verschil niet (meer) weten tussen het gebruik van het woord n*gger door een anti racistische opstandige Smith in 1978, wappies en de Gouverneurs van Texas en Florida Abbott en De Santis anno 2022?

avatar van GrafGantz
4,5
Gelukkig hebben we John Lennon nog met Woman Is The Nigger Of The World. En als ze dat gaan schrappen kunnen we altijd nog switchen naar Money for Nothing ('See the little faggot with the earring and the make-up') of In da Club ('You that faggot-ass nigga tryna pull me back, right?'). Want anti-homo teksten kunnen natuurlijk nog prima vandaag de dag.

avatar van perrospicados
4,0
Mooi he, die sterretjes. Als je het niet kunt lezen dan is het er niet

avatar van Slowgaze
4,0
musician schreef:
Zou de Woke club het verschil niet (meer) weten tussen het gebruik van het woord n*gger door een anti racistische opstandige Smith in 1978, wappies en de Gouverneurs van Texas en Florida Abbott en De Santis anno 2022?

Nogal gemakkelijk om woke mensen de schuld te geven. Als witte persoon het n-woord gebruiken was destijds ook al niet oké en daar is Smith ook gewoon op aangesproken (net als John Lennon en Elvis Costello).

avatar van Arrie
GrafGantz schreef:
Gelukkig hebben we John Lennon nog met Woman Is The Nigger Of The World. En als ze dat gaan schrappen kunnen we altijd nog switchen naar Money for Nothing ('See the little faggot with the earring and the make-up') of In da Club ('You that faggot-ass nigga tryna pull me back, right?'). Want anti-homo teksten kunnen natuurlijk nog prima vandaag de dag.

Sinds wanneer? Eminem is bijvoorbeeld veel aangesproken op het gebruik van het woord faggot, en dat was 20 jaar geleden al. Toen ie dat een paar jaar terug deed gebeurde dat weer. Dat Knopfler en Fiddy er ook wel eens over aangesproken mogen worden, ben ik met je eens.

Dat betekent verder natuurlijk niet dat dit destijds of nu oke is van Patti Smith

avatar van Slowgaze
4,0
Arrie schreef:
Dat Knopfler en Fiddy er ook wel eens over aangesproken mogen worden, ben ik met je eens.

Mark Knopfler is daar ook regelmatig op aangesproken. Overigens vind ik persoonlijk dat elke reden om Dire Straits in de ban te doen er één is.

avatar van GrafGantz
4,5
Arrie schreef:
(quote)

Sinds wanneer? Eminem is bijvoorbeeld veel aangesproken op het gebruik van het woord faggot, en dat was 20 jaar geleden al. Toen ie dat een paar jaar terug deed gebeurde dat weer. Dat Knopfler en Fiddy er ook wel eens over aangesproken mogen worden, ben ik met je eens.

Dat betekent verder natuurlijk niet dat dit destijds of nu oke is van Patti Smith


Het gaat er hier niet om of de betreffende artiesten er al dan niet op aangesproken zijn, maar dat de nummers die ik aanhaal nog wel gewoon op Spotify te vinden zijn. Wees dan als Spotify zijnde consequent en verwijder ook deze nummers.

avatar van Arrie
Wat ik lees is dat het nummer van meerdere streaming services verdwenen is, en dat het niet duidelijk is wie deze beslissing heeft gemaakt.

Ik denk niet dat Spotify het weg kan halen bij andere streaming services, dus mijn vermoeden is dat dit geen actie van hun kant is.

avatar van musician
5,0
Slowgaze schreef:
Nogal gemakkelijk om woke mensen de schuld te geven. Als witte persoon het n-woord gebruiken was destijds ook al niet oké en daar is Smith ook gewoon op aangesproken (net als John Lennon en Elvis Costello).

Het gaat uiteraard om de achterliggende gedachte bij het gebruik van het woord. Als het gebruikt wordt om aan te geven hoe verachtelijk discriminerend het is/was, heeft het een geheel andere betekenis dan dat de MAGA beweging van Donald Trump in de VS het gebruikt om te intimideren.

Lennon gebruikte het woord om aan te geven hoe slecht vrouwenrechten waren geregeld (1972). Hij gebruikte de tekst om én aan te geven hoe slecht vrouwenrechten er aan toe waren én tegelijkertijd geeft hij aan dat het net zo slecht was als hoe Afro Americans in die tijd werden behandeld.

Heel bijzonder overigens, dat Smith en Lennon hierop zouden worden aangesproken. Ik hoor in de hedentendaagse rapmuziek teksten....... Waarvan je zou verwachten dat ze inmiddels toch wel beter zouden moeten weten!

avatar van Arrie
Ik neem aan dat je best het onderscheid snapt tussen zwarte mensen en witte mensen die het woord gebruiken.

avatar van musician
5,0
Gaan we nu zeggen dat de één het wel mag gebruiken en een ander niet vanwege de huidskleur?
Je zou denken dat er inmiddels een "samen uit samen thuis" anti discriminatie standpunt zou moeten worden ingenomen en dan kun je natuurlijk niet zeggen dat zwarte rappers wél dergelijke woorden zou mogen gebruiken en blanke rappers niet.

Zo zet ik graag mijn handtekening onder het stopzetten van alle vormen van discriminatie op voorwaarden dat gediscrimineerden op hun beurt weer niet homofoob zijn. Ik geef maar een voorbeeld.
Voor de uiteindelijke wereldvrede zal elke vorm van discriminatie moeten zijn verdwenen, behalve positieve.

avatar van Arrie
Tegenover de zwarte slaven werd het woord gebruikt op een onderdrukkende manier door de witte medemens. Daardoor voelt het nog steeds heel onprettig als witte mensen dat woord gebruiken. Zwarte mensen zijn het echter als geuzennaam gaan gebruiken en op die manier hebben ze het woord eigen gemaakt en het omgezet tot iets positiefs voor hunzelf.

Dus vandaar dat zwarte rappers het veel gebruiken en witte mensen het niet zouden moeten gebruiken.

Kun je wat van vinden inderdaad.

avatar van dix
dix
Arrie schreef:
Ik neem aan dat je best het onderscheid snapt tussen zwarte mensen en witte mensen die het woord gebruiken.

Wat ik snap is dat dit onderscheid in dit tijdsgewricht van belang is, maar niet iedereen lijkt te snappen dat het onderscheid kunstmatig is. Taal is van iedereen.

avatar van Lau1986
4,0
Wat een heerlijke plaat is dit toch. Vol energie en geweldige muziek. Genieten.

avatar van LucM
4,5
Patti Smith lijkt hier de vrouwelijke tegenhanger van Bruce Springsteen met ook een cover van hem nl. Because the Night, haar enige hit hier waardoor dit album behoorlijk verkocht. Een album die blijft staan als een huis voor de unieke voordracht van Patti Smith en de soms dichterlijke, soms maatschappijkritische teksten.

avatar van RonaldjK
3,5
geplaatst:
Mijn eerste kennismaking met Patti Smith kwam via de radio, toen Because the Night een hit werd. Dit was new wave, leerde ik en de mij onbekende Bruce Springsteen had dit liedje voor haar geschreven. Gulzig absorbeerden mijn oren diverse hitparadeliedjes.
Deze haalde in juni 1978 slechts één week #47 in de Nationale Hitparade van de NOS en dat terwijl die op dat moment slechts 30 noteringen telde. Het nummer zal dus aan hun tipparade zijn overgelaten, uitgezonden door de NCRV. De Top 40 haalde het ook niet: slechts vijf weken Tipparade. Daar werd het sowieso niet gedraaid: Veronica was in die periode een aspirant-omroep.
Neemt niet weg dat het regelmatig op Hilversum 3 klonk, vast omdat het een favorietje van menig dj was. Het nestelde zich in mijn brein als pareltje. Van de sensuele tekst begreep ik toen nog he-le-maal niets.

De dichteres-zangeres Patti Smith zette met haar derde album, het tweede als Group uitgebracht, haar meest evenwichtige tot dan toe neer. Geproduceerd door Jimmy Iovine deze keer geen jams die per se op album moesten. Wél afgeronde liedjes. Plus een spoken word performance, het live opgenomen Babelogue, een woordenvloed die overgaat in het (op streaming gecensureerde) stomende Rock 'n' Roll Nigger; meer info in dit bericht, de discussie daarover staat hierboven.
Op de eerste plaatkant zijn dan het sterke uptempo Till Victory, Space Monkey met zijn intrigerende intro, geschreven met Tom Verlaine die inmiddels druk was met Television, daarna de single (in juni '78 #13 halend in de Billboard Hot 100 en daarmee de eerste newwavesingle die zo hoog kwam) en het op akoestische gitaar gebaseerde Ghost Dance voorafgegaan.

Op kant 2 gaat Smith worstelen met religie - of is het God zelf? Wat in Babelogue al begon, vervolgt in Privilege met daarin tekstdelen van Psalm 23. In interviews vertelt ze soms over haar interesse in bijbel en jodendom, zoals in het blad Forward dat een interview met de L.A. Times aanhaalt: “I’ve read the Bible quite a bit, there’s a lot of poetry in it — the Song of Solomon and the Psalms, a lot of poetry in Isaiah. So I tried to find language that wouldn’t be difficult to sing but wouldn’t feel out of place in this biblical setting.” Bij France 3 vertelde ze in 2017 meer, onder andere waarom ze graag in kerken optreedt.

Ballade We Three wordt gedragen door piano en Smiths pakkende zang, 25th Floor is stevig en uptempo, High on Rebellion schuurt muzikaal tegen punk aan en bevat wederom een gesproken voordracht. In afsluiter Easter begint met een eenvoudige maar pakkende orgel met eenvoudige bas-en-drumsbasis, gevolgd door zang en klokken, als een voorloper van het stemmige werk van Nick Cave, zeker met de mystieke tekst en in het slot klokken en doedelzak (gastblazer Jimmy Maxwell).

In 1996 verscheen een editie met extra uitleg van de zangeres plus bonustrack Godspeed, een krachtige ballade.
Voor Smith werd Because the Night onmiddelijk hét nummer over haar toekomstige echtgenoot Fred Smith van de invloedrijke (hard)rockers MC5. Meer over het liedje bij Billboard.

Mijn reis door new wave kwam vanaf het Britse The Only Ones en vervolgt bij een andere plaat uit juni 1978: het debuut van Magazine, de groep van Howard Devoto, ex-Buzzcocks.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:13 uur

geplaatst: vandaag om 23:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.