Television - Marquee Moon (1977)

Label: Elektra

5. Elevation (5:07)
  6. Guiding Light (5:35)
  7. Prove It (5:02)
  8. Torn Curtain (6:56)
  9. Little Johnny Jewel, Pts. 1 & 2 * (7:50)
  10. See No Evil [Alternate Version] * (4:34)
  11. Friction [Alternate Version] * (4:48)
  12. Marquee Moon [Alternate Version] * (10:49)
  13. Untitled [Instrumental] * (3:21)

avatar van BoyOnHeavenHill
Dank, Lura, voor het mooie stuk van een evidente liefhebber over een album dat ook al sinds het begin der tijden in mijn eigen persoonlijke top 10 vastgesoldeerd staat. Eén kleine kanttekening : hoewel dit artikel uit de Platendraaier komt heeft de schrijver hiervoor kennelijk niet de plaat gebruikt, althans niet de eerste vinylpersing. Daarop hoor je namelijk hoe na de lange (tweede) solo op het titelnummer het eerste couplet weer begint, maar al vanaf de eerste regel “I remember how the darkness doubled...” begint er een langzame fade-out, en de complete stilte is dan ook al vèr voor het bereiken van het refrein (“Life in the hive...”) ingetreden. Ik kocht de plaat volgens mij in december 1977, dus je kunt je mijn verrassing voorstellen toen ik ergens in de tweede helft van de jaren 80 de eerste CD-versie kocht en toen merkte dat het eerste couplet niet wegstierf maar juist compleet doorliep en het nummer daarna een mooi “natuurlijk” slot kreeg -- kennelijk hadden ze voor de elpee het effect van een soort mysterieuze ononderbroken kringloop willen simuleren door het herhaalde eerste couplet weg te draaien, maar vonden ze het voor de CD-release wel leuk om toch dat oorspronkelijke einde van de opnamesessie te laten horen. (De vinylplaat heb ik niet meer, en de CD heb ik even niet onder handbereik, maar volgens mij kloppen zowel mijn herinnering als de citaten.)
        Overigens heb ik indertijd ook nog een Engels muziektijdschrift gekocht waar in de lezersrubriek toevallig een uitgebreid antwoord stond op de vraag welke gitaren Verlaine en Lloyd precies gebruikten op dit album. Voor wie geïnteresseerd is typ ik die antwoorden op deze pagina met alle liefde nog even in.

avatar van Germ
Aan het stemgeluid moet ik nog even wennen maar het gitaarwerk is fantastisch! Valt in het zelfde straatje als Gang of Four, heerlijk plaatje!

avatar van brandos
Germ:
Aan het stemgeluid moet ik nog even wennen maar het gitaarwerk is fantastisch!
Volgens mij ga je daar best aan wennen hoor. Het maakt het ook een beetje androgyn en dat past ook bij de niet vast te pinnen stijl en sound (zeker geen macho-rock dit). Dit album kwam nog hoog in de eeuwige 100 album lijst van OOR Enzo uit 1987, maar uit de lijst van 2007 was ie verdwenen. Tuurlijk snap ik dat er ruimte gemaakt moet worden voor de Strokes en de Jay Zs van deze wereld, maar zeker niet ten koste van dit meesterwerk! Intelligent, maar tevens zeer intens!

avatar van Arbeidsdeskundige
Bezielende zang en fascinerend gitaarwerk sieren dit monumentaal album. Venus en Marquee Moon springen er bovenuit.

avatar van jorro
De term monumentaal gaat mij wat te ver, maar 'een prachtig album' klinkt toch ook goed? 4*!
Elevation, Marquee Moon en Torn Curtain zijn mijn favoriete songs, Prove It ben ik minder enthousiast over.
In de Oor jaarlijst 1977 staat het album op 5. Prima plaats denk ik zo.