Bruce Springsteen - Western Stars (2019)

Label: Columbia

1. Hitch Hikin' (3:37)
  2. The Wayfarer (4:18)
  3. Tucson Train (3:31)
  4. Western Stars (4:41)
  5. Sleepy Joe's Café (3:14)
  6. Drive Fast (The Stuntman) (4:16)
  7. Chasin' Wild Horses (5:03)
  8. Sundown (3:17)
  9. Somewhere North of Nashville (1:52)
  10. Stones (4:44)
  11. There Goes My Miracle (4:05)
  12. Hello Sunshine (3:56)
  13. Moonlight Motel (4:16)
ohmusica
De een noemt iets ‘magisch’ de ander ‘erg gezapig’. Magisch is een prachtige kwalificatie. Gezapig heeft iets oersaais, van hetzelfde, bedaard en bezadigd. De mogelijkheid betaat dat ook saaie mensen ook nog iets magisch kunnen vinden, maar het kan ook duiden op een of ander gebrek aan iets. Nu is het geval dat ik deze Springsteen ook best magisch vind. Beste Mona moet ik me nu hierover zorgen maken?

avatar van Savant
ohmusica schreef:
Beste Mona moet ik me nu hierover zorgen maken?

Helaas...? Mona is ons onlangs ontvallen. U zult met uw prangende vragen een andere vraagbaak dienen te adresseren. Het leven is hard, zoals ook Bruce ons met enige regelmaat laat weten. De troost zit, en dat is wel weer magisch, in de muziek.

avatar van Cor
Cor
Hij zingt prachtig en het klinkt als een klok. En de liedjes? Mwah, best te doen, maar ik rol niet van mn stoel. Dit wilde Bruce Springsteen kennelijk ook een keer doen. We gunnen 'm z'n plezier, want dat heeft 'ie zo te horen wel. Done that. En nu weer lekker rocken met de E-Street Band.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Indrukwekkende plaat van The Boss die mij met deze westcoast sound echt weet te raken. De prachtig ingetogen nummers voorzien van strijkers en pedal steel zijn zeer fraai. Vooral Tucson Train, Western Stars, Stones en afsluiter Moonlight Motel springen eruit.
Enkel Sleepy Joe"s Café vind ik wat minder. Bruce is prima bij stem en weet met dit album een heerlijke sfeer te creëeren, deze plaat zal ik wel met enige regelmaat uit de kast trekken. De hoes is eigenlijk ook een bonuspunt waard.

avatar van Slowgaze
Fijne plaat, al is het wel echt ouwemannenmuziek. Er staan een paar nummers op die langs me heen glijden of zelfs gewoon een beetje saai zijn ('Sleepy Joe's Café' had echt niet gehoeven), maar die hele orkestrale-americana-insteek bevalt me goed. Die sfeer is mooi consequent volgehouden, waardoor zelfs de gedateerde hiphopbeat op 'There Goes My Miracle' niet echt stoort.

Over smaak valt niet te discussiëren, zelfs niet onder Springsteen fans, aangaande een Springsteen plaat, zoals nu WS. Maar ja, nieuw zijnde op de meter toch ff wat woorden dat aangaande. De korte versie dan maar. Een werkelijk magistrale plaat van iemand waarvan ik dat niet meer echt verwacht had. Ja, de man wordt bijna 70 en is al lang niet meer Born to run, ikzelf ren ook niet meer zoveel, zijnde 10 jaar jonger. Ben opgegroeid met zijn muziek sedert BtR. Dat nummer blew me away. Iets wat deze plaat ook doet. Wellicht op een iets andere wijze ja, we zijn ja ouder. Oude lullen muziek lees ik dan, bullshit echt, gewoon de juiste plaat op de juiste leeftijd op een juist moment. Ook voor mij ja, juist. Onverwacht meesterwerk, zijn beste sedert River en Nebraska jaren.

avatar van vielip
Waar kan ik zo'n Broes bril kopen?

Leuke opmerking ja, kan er wel om lachen, beetje stereotiepe opmerking ook wel. Een artiest of songs van een artiest goed vinden heeft belachelijk tot nada te maken met een Broes bril ja. Ik ga de beste man, Bruce ja, niet jij als reactionair hier absoluut niet verafgoden hoor. Buiten kijf staat edoch een dusdanig songboek door all these years, mooie bootleg trouwens, heen van een opmerkelijk artiest met een opmerkelijke output. Natuurlijk kan ook ik niet alles evengoed waarderen, HT was nauwelijks te genieten los van het nummer zelf dan, maar al die jaren, yep, zijn ze weer, all those years, een behoorlijk consistent hoog niveau halen waar menigeen enkel van kan dromen, dat is dan toch maar voor weinigen weggelegd hè. En ondanks, of juist met, hoge leeftijd nog altijd relevant zijn, well, name me one...

avatar van vielip
Kom op, niet zo serieus joh. Zie je die knipogende smiley achter mijn opmerking niet?!

Fijne plaat van The Boss. Het gevoel dat ik krijg is dat ik terug in de camper zit, toen wij een roadtrip maakte door het zuidwesten van Amerika.

avatar van jerome988
Western Stars - Official Trailer - YouTube

Prachtig! Zo gaat het album zonder twijfel een diepere laag krijgen.

Mooie beelden!

De WS trailer doet veel beloven met prachtige opnames van nu en iets langer geleden, nummers live gezongen, ook van WS ja, dus absolute aanrader voor de liefhebber. Resteert, voor mij tenminste, de vraag, waar gaat ie draaien. Aangezien WB erachter zit mag je toch wel de nodige airplay verwachten ja. Met smacht maar wachten op de things to come. Wat me opviel is wel dat zijn stem nu echt oud begint te klinken. Wellicht hoorden anderen dat ook zo, tenzij het enkel aan mij moge liggen. Lees dat dus gaarne.

avatar van Silky & Smooth
Vooropgesteld: ik ben geen groot Bruce Springsteen fan (of kenner) en ook na dit album zal ik dat niet zo snel worden. Het country/western thema wekte mijn interesse, maar als ik dit naast andere country/rock albums leg vind ik dit behoorlijk saai. Dat komt voornamelijk door het feit dat Bruce Springsteen gewoon niks in mij losmaakt. Daarbij vind ik de theatrale muzikale begeleiding ook teveel van het goede. Chasin' Wild Horses begint bijvoorbeeld lekker ingetogen, maar wordt uiteindelijk kapot gemaakt door de orkestrale productie. Zijn stem heeft op dat nummer wel een mooi rauw randje en dat mis ik ook op veel nummers van die album.

avatar van Johnny Marr
Gewoon een goed countryrock album. Niets bijzonders, maar een prachtige revanche na die vorige draak. Wat was het ook alweer, Low Hopes ofzoiets? Maar vlug vergeten dat scharminkel. Gelukkig heeft hij ons deze plaat met de prachtige hoes geschonken. Zou mooi zijn op vinyl dit.

Johnny Marr schreef:
Wat was het ook alweer, Low Hopes ofzoiets? Maar vlug vergeten dat scharminkel.

avatar van vielip
High hopes was anders stukken beter te behappen dan dit zouteloze gezwemel. Countyrock zei je? Ik hoor er geen rock in. Met de beste wil van de wereld niet. Een vleugje country heel soms. Nee, dit plaatje komt bij mij nog onder Human touch en Seeger sessions te staan ben ik bang...Leuk dat 'ie dit een keer wilde doen maar nu weer back to business please!

avatar van blaauwtje
Gisteren in Bergen(Noorwegen) nog een keer op cd gekocht, (was zat van de usb welke ik van top 40 cd,s in elkaar had geknutseld), cruisend in de stromende regen langs de fjorden, komt deze plaat helemaal tot zijn recht. Onder het genot van Tucson train zag ik de flamsbana trein rijden, en een kop koffie,met Noors gebak, in een Sleepy noors kafe, de sweet spot for the rain, welke hij zo heerlijk beschrijft in hello sunshine, heb ik inmiddels,na 3 dagen stromende regen wel opgedaan, heerlijke plaat.

avatar van Twinpeaks
Het heeft een tijd geduurd voor ik deze op waarde wist te schatten. Vanaf de dag van de release tot en met begin oktober heb ik hem eigenlijk mondjesmaat gedraaid. Hij pakte me niet , hoewel het natuurlijk prima gedaan is allemaal. Tot mijn lief en ik begin oktober op vakantie gingen naar Portugal. Een ruime week niks doen ,dan aan het zwembad liggen en muziek luisteren en lezen. Waren we aan toe. En toen opeens kwam ie binnen. De titeltrack vond ik al uitzonderlijk mooi tijdens mijn spaarzame luisterbeurten. Maar er was toch nog meer moois. Mooie arrangementen en ik kan me voorstellen dat mensen het over de top vinden. Ik moest ook wennen , maar ben overstag. De enige uitzondering wat me niks doet is de misplaatste joligheid van Sleepy Joe's Cafe .Ook There Goes My Miracle is op het randje ,maar kan ik nog net hebben. Wat rest is een meer dan prima album waarbij Springsteen grenzen verlegd binnen zijn eigen mogelijkheden. 4 sterren met kans op groei .

Ik hoorde vandaag voor de eerste keer het mooie 'There Goes My Miracle' op de radio,zonder te weten wie de uitvoerder was.
Aanvankelijk dacht ik de stem van Bowie te herkennen...

Wrathchild1 schreef:
Als Bruce volger vind ik dit een matig album . De songkwaliteit is gewoon niet bijzonder. Misschien voor hem een speciaal album , maar verder aan mij niet echt besteed.

Bijzaak : de hoes. Het lijkt wel een filmposter van een jaren 50 western, niet mooi.

Ook mijn idee. Te veel matige nummers, iets te ijverig geweest de Bruce.

avatar van dynamo d
Ik vind het een magistraal schitterend album! Vooral Sundown vind ik prachtig.

Arbeidsdeskundige
Dit is een heerlijk album met fraaie ingetogen songs waar de melancholie en nostalgie vanaf druipt. De muzikale omlijsting is wonderschoon.

avatar van vielip
Mooi om te lezen hoe verschillend mensen dit album beleven! Bewijst maar weer eens wat een baas The Boss is

beaster1256
THE BOSS MAAKT GEEN SLECHTE PLATEN !
Zijn zoveelste prachtig album !
Mijn top 3 :
1. Darkness on the edge of town
2. BORN to run
3..The River

Maar ze zijn allen schitterend !!!

beaster1256 schreef:
THE BOSS MAAKT GEEN SLECHTE PLATEN !

Dat klopt. Maar mindere maakt hij wel. En daar is dit er één van naar mijn idee

avatar van Geert van der Loo
Deze plaat gekocht ná "Letter To You". Dat laatste album bevalt me zo goed dat deze er toch ook wel moest komen. En alhoewel minder sterk dan de opvolger zonder spijt aan mijn collectie toegevoegd, want dit is een heerlijk sfeervol album.

avatar van milesdavisjr
De plaat heeft enige tijd op mij ingewerkt en ondertussen wordt het tijd om mijn oordeel een klein beetje bij te stellen. Hoewel ik geen groot Bruce Springsteen fan ben moet ik bekennen dat dit plaatje wel zijn charme heeft. De energieke rocksongs van de beste man hebben mij, een uitzondering daargelaten, nooit kunnen boeien, de nummers klinken dan in mijn ogen en oren obligaat en alledaags. Als Bruce echter gaat experimenteren met diverse genres en wat meer arrangementen toevoegt aan de songs om er wat meer kleur of diepte aan toe te voegen, heeft hij mijn aandacht. Hoewel Western Stars in eerste instantie wat vlak op mij overkwam begint de plaat te groeien. Hoewel geen topper in mijn ogen weet Bruce op een handige wijze invloeden uit diverse genres (country, blues en folk) aangevuld songs aan een te smeden die ook nog eens rijk gearrangeerd zijn. Vreemd genoeg weet het tweede gedeelte van de schijf op mij veel meer indruk te maken dan de eerste helft. Sundown wordt klein gehouden maar vormt een klein pareltje, het kamerbrede refrein van There Goes My Miracle pakt mij in en Hello Sunshine blijft een fraaie ballad.
De overige songs zijn zeer degelijk en halen in mijn ogen een (dikke) voldoende hoewel echte uitschieters voor de rest ontbreken. Western Stars is stemmiger van aard, introspectief en niet zo uitbundig, dat jasje past Bruce echter prima in mijn optiek.

avatar van vielip
Ik heb het album met de live uitvoeringen gekocht een tijdje terug. Heerlijke zondagochtend plaat zo bleek na een aantal maal draaien. Mega enthousiast ben ik er nog steeds niet over maar nummers als Chasin wild horses, Sundown en Moonlight motel hebben aan waardering gewonnen hier in huis. De studioversies zoals op dit album vind ik dan toch wel minder,

avatar van Spoelworm
Vandaag deze op de hoofdtelefoon,en ik ben niet zo positief als in een 4/5 sterren .
Sommige nummers hebben echt tenenkrommende teksten ,(nr2, of sleepy joe) maar anderzijds heeft de plaat ook wel weer een soort kalmerende rust over zich welke best aangenaam is. Ach, er hoeft natuurlijk ook niet altijd met elk album een politiek of ander statement te komen. Daar heeft de beste man al een ruime collectie aan albums vol van, dus hij hoeft zich niet meer te bewijzen.

Je kunt duidelijk horen dat hij plezier heeft gehad met dit album,en daar ligt waarschijnlijk voor mij datgene wat de plaat best prettig maakt.

Ik moest bij tijd en wijle denken aan de muziek die Mark Knopfler de laatste jaren maakt. Gemoedelijk maar niet WAUW. Het is niet een "deze blijft weken in mijn auto liggen " cd.