menu

Tool - Fear Inoculum (2019)

mijn stem
4,02 (326)
326 stemmen

Verenigde Staten
Rock / Metal
Label: Volcano

  1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
  11. Recusant Ad Infinitum * (6:42)
toon 4 bonustracks
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:33:20)
zoeken in:
avatar van Leeds
1,5
Lastige plaat alweer, zoals we van Tool gewoon zijn. Kan me helemaal niet goed bekoren en na een hiatus van 13 jaar had ik toch veel meer verwacht. De instrumentatie en synths zijn saai, vaak langdradig en tekstueel zwak. Zeer weinig vernieuwend ten opzichte van vorig werk. Fear Inoculum komt over als een hoopje hipster gedoe zonder enig diepgang. En daar gaan 7empest en Invincible maar weinig tegenover zetten. Hoe meer luisterbeurten, hoe slechter. De leden van Tool zijn nochtans sterke muzikanten maar wat doen ze toch bitter weinig met hun laatste worp.

5,0
Onbegrijpelijk met deze lage score voor zo'n gaaf product. Jij hebt en slecht leven...

avatar van Korreltje Zout
5,0
Instrumentatie saai? Oh boy.

Geef maar toe Leeds, je hebt gewoon naar de 8-bit versie van Fear Inoculum zitten luisteren.

avatar van Edwynn
4,5
Een hoopje hipster gedoe, zegtie... Mijn dochter noemt het nb heel denigrerend 'dad rock'.

avatar van Korreltje Zout
5,0
Tijd om uw testament aan te passen. Onterven die blaag.

avatar van Edwynn
4,5
Ik kan het hebben. Dat soort dingen, eigenlijk veel ergere dingen, zei ik over de Simon and Garfunkel platen van mijn ouders.

Sta ik nog steeds achter trouwens.

avatar van Rudi S
Edwynn schreef:
'dad rock'.



avatar van Kronos
5,0
Leeds schreef:
Lastige plaat alweer, zoals we van Tool gewoon zijn. Kan me helemaal niet goed bekoren en na een hiatus van 13 jaar had ik toch veel meer verwacht.

Als je andere platen van Tool maar lastig en niet veel soeps vindt (aan je stemmen van 2* en 3* te zien), waarom zou je dan na een hiaat van dertien jaar veel meer verwachten?

avatar van pos
4,5
pos
Kronos schreef:
Als je andere platen van Tool maar lastig en niet veel soeps vindt (aan je stemmen van 2* en 3* te zien), waarom zou je dan na een hiaat van dertien jaar veel meer verwachten?


Tja Aenema 2 sterren geven en dan veel meer verwachten inderdaad
Het is je ding dan niet zullen we maar gewoon zeggen.

avatar van ZAP!
3,0
Edwynn schreef:
Mijn dochter noemt het nb heel denigrerend 'dad rock'.
Als tegenovergestelde van Kid Rock?

Ik had er nog aan gedacht de term hippie metal (al dan niet met de toevoeging 2.0) te opperen, maar dat heb ik gelukkig gelaten...

avatar van Edwynn
4,5
Nee, want weinig rock bij de kindertjes van tegenwoordig. De term wordt kennelijk gebruikt in plaats van de term 'ouwelullenmuziek'.

Zelf houd ik er iig geen hipstergevoel aan over. Dat schrijf ikzelf toe aan baarddragende meneren met wollen mutsjes of jaren 30 petjes die al zittend bij het haardvuur breekbare krukzitliedjes tokkelen en zingen.

avatar van Leeds
1,5
Get over it ladies. Gewoon mijn mening. Ik zou zeggen, geniet ervan.

avatar van mattman
2,0
Korreltje Zout schreef:
Instrumentatie saai? Oh boy.

Geef maar toe Leeds, je hebt gewoon naar de 8-bit versie van Fear Inoculum zitten luisteren.

Ik vind de saaie instrumentatie ook wel de achillespees van deze plaat hoor. Soms is de opbouw wel heel 'gemaakt' en voelt het veel te droogjes aan. Tuurlijk, ze spelen strak, maar dat boeit mij persoonlijk niet. Heb zelf heel weinig met muzikanten die te goed willen tonen hoe strak ze kunnen spelen. Dan liever een minder 'goed' gespeelde gitaarpartij met meer gevoel en karakter.

Plus: er wordt echt gewoon te veel gerecycleerd op deze plaat. Ze hebben 13 jaar dat tijd gehad om zich te evolueren, te verrassen, komen ze gewoon met knip-en-plakwerk (ik overdrijf, oké) van ouder werk. Maar dan uitgerokken tot nummers van 10+ minuten die bijlange na zo lang niet boeien.

avatar van Kronos
5,0
Leeds schreef:
Get over it ladies. Gewoon mijn mening. Ik zou zeggen, geniet ervan.

Mij maakt het niet uit wat anderen van het album vinden. De vraag blijft wel waarom je hoge verwachtingen had als hun oude werk je ook al niet erg beviel.

avatar van ZAP!
3,0
Edwynn schreef:
Zelf houd ik er iig geen hipstergevoel aan over.
Dat hippie idee zit 'm ook meer in die 3D fractal art van de laatste platen, Maynards teksten (hoewel ik me daar niet erg in verdiept heb) en dat veel songs (vooral op deze plaat) overkomen als uitgebreide jams.
Edwynn schreef:
Dat schrijf ikzelf toe aan baarddragende meneren met wollen mutsjes of jaren 30 petjes die al zittend bij het haardvuur breekbare krukzitliedjes tokkelen en zingen.
Die zijn er in vele soorten en maten, er zijn er die ik erg kan waarderen, zoals Will Oldham, of bedoel je die nou net niet?

avatar van Faalhaas
Kronos schreef:
(quote)

Mij maakt het niet uit wat anderen van het album vinden.

Wat doe je dan op MuMe? (is geen aanval hoor, gewoon even nieuwsgierig)

avatar van Kronos
5,0
Faalhaas schreef:
Wat doe je dan op MuMe? (is geen aanval hoor, gewoon even nieuwsgierig)

In de context te lezen natuurlijk ('get over it ladies', schreef Leeds). Ik bedoel dat ik er niet van wakker lig als iemand een plaat die ik heel mooi vind afkraakt.

mattman schreef:
Dan liever een minder 'goed' gespeelde gitaarpartij met meer gevoel en karakter.

Beauty is in the ear of the beholder. Ik hoor niets anders dan gevoel en karakter op dit album.

avatar van Faalhaas
Kronos schreef:
(quote)

In de context te lezen natuurlijk ('get over it ladies', schreef Leeds). Ik bedoel dat ik er niet van wakker lig als iemand een plaat die ik heel mooi vind afkraakt.

Dat klinkt al wat genuanceerder, dank voor de toelichting.

avatar van Ayreonfreak
4,5
Edwynn schreef:
Ik kan het hebben. Dat soort dingen, eigenlijk veel ergere dingen, zei ik over de Simon and Garfunkel platen van mijn ouders.

Sta ik nog steeds achter trouwens.


Met het significante verschil dat er tegenwoordig door jonge mensen massaal geluisterd wordt naar kwaliteitsmuziek van Boef, Snelle, Merol, Donnie, Kris Kross Amsterdam etc.

Simon and Garfunkel maken dan echt muziek voor ouwe sukkels. Ik bedoel maar; tekstueel is Hou je bek en bef me en Geen Reet aanzienlijk sterker dan Sounds of Silence of Bridge over troubled Water.

Het geeft wel aan dat ik echt een oude lul ben omdat ik echt heel erg allergisch ben voor de huidige hitparades.

avatar van Edwynn
4,5
Ok.

Terug naar Fear Inoculum dan maar. Dad rock van een fijner soort.

avatar van jorro
4,5
Ayreonfreak schreef
Het geeft wel aan dat ik echt een oude lul ben omdat ik echt heel erg allergisch ben voor de huidige hitparades.


Hier nog zo'n oude lul die aan die allergie lijdt.
Gelukkig dat TOOL dan een album als dit maakt. Heb het nu een paar maal beluisterd en elke keer lijkt het beter te worden. Zonder uitzondering allemaal prachtige nummers. Op 10.000 Days - die ik ook weer uit het stof heb gehaald staan een paar nummers die me net iets minder kunnen bekoren. Deze krijgt daarom een halfje meer.

avatar van Leeds
1,5
Kronos schreef:
(quote)

Mij maakt het niet uit wat anderen van het album vinden. De vraag blijft wel waarom je hoge verwachtingen had als hun oude werk je ook al niet erg beviel.


Na 13 jaar stilte verwacht ik een album dat zich kan loswringen van vorige albums. De mannen van Tool kunnen goed spelen maar ze doen er zo weinig mee. Kijk naar wat Gira deed met Swans. Dat is pas naar de keel grijpen na jaren van stilte. Andere richting, een andere idee en beuken maar. Fear Inoculum voelt als restafval van hun vorige platen. En een cd van 140 euro zoals ik hier onder de hoes zie, dat ruikt naar hipster gedoe. Maar hé, het is enkel mijn mening. Voor mensen die hier kunnen van genieten, doe gerust.

avatar van Leeds
1,5
Neal Peart schreef:
Onbegrijpelijk met deze lage score voor zo'n gaaf product. Jij hebt en slecht leven...


Ik heb dan maar een andere smaak. Met mijn leven gaat alles prima. Volwassen worden a.u.b. i.p.v me aan te vallen. Er zullen ook wel een dozijn platen zijn die ik héél graag hoor en waarvan jij ook anders zou kunnen denken. Smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van crosskip
4,0
Nou gezellig weer.

Zit er nu autotune op de zang van Maynard in Culling Voices of ben ik nu gek? Niet dat ik het erg vind (Cher en Kanye ftw), maar opvallend vind ik het wel, helemaal in het licht van de afkeer van de 'Tool Army' op alle hippe moderne muziek enzo.

avatar van Leeds
1,5
Korreltje Zout schreef:
Instrumentatie saai? Oh boy.

Geef maar toe Leeds, je hebt gewoon naar de 8-bit versie van Fear Inoculum zitten luisteren.


Yep, de nagel op de kop.

avatar van Kronos
5,0
Leeds schreef:
Na 13 jaar stilte verwacht ik een album dat zich kan loswringen van vorige albums.

Oké. Ik vind het juist wel mooi dat dit ongeacht de lange stilte voelt als een logische opvolger. Voor muziek die zo tijdloos is doet tien jaar er niet toe. Het klinkt 100% als Tool maar heeft net als de andere albums een uniek karakter binnen het oeuvre.

Leeds schreef:
Maar hé, het is enkel mijn mening. Voor mensen die hier kunnen van genieten, doe gerust.

Maak je geen zorgen. Voor mij is het elke keer weer genieten hoe verschillende thema's binnen een nummer transformeren, hoe de spanning bezwerend wordt opgebouwd om dan weer tot rust te komen, hoe het contrast werkt tussen de natuurlijke eenvoud van zanglijnen en gitaarsolo's met de complexiteit van gitaarriffs en percussie, hoe de muziek barst van intelligentie en fijngevoelige zorgvuldigheid.

Gelukkig maar, dat smaken verschillen.

avatar van Matthijs78
2,0
Zelden is de voorbije jaren mijn geduld zo op de proef gesteld als bij de eerste luisterbeurt van de nieuwe Tool. Het verveelt me. Langdradig, herhaling van zetten en ik kan een flinke teleurstelling niet onderdrukken voor een album dat zo lang op zich heeft laten wachten. Ik sla over.

avatar van mattman
2,0
Kronos schreef:
(quote)
Oké. Ik vind het juist wel mooi dat dit ongeacht de lange stilte voelt als een logische opvolger. Voor muziek die zo tijdloos is doet tien jaar er niet toe. Het klinkt 100% als Tool maar heeft net als de andere albums een uniek karakter binnen het oeuvre.

Maar dat is het 'm net: het voelt niet echt alsof deze plaat een uniek karakter heeft. Het voelt (te veel) aan als herkauwen.

Beetje zonde dat Tool met deze sof een 'comeback' maakt. Voegt weinig toe.

5,0
...maar maar dit is de meest overtreffende trap van tool, het album waar ik op heb gewacht en dat beter is dan verwacht.
Niets herkauwd maar tool evolutie naar een hoger plan.

avatar van herre48
mattman schreef:
(quote)

Maar dat is het 'm net: het voelt niet echt alsof deze plaat een uniek karakter heeft. Het voelt (te veel) aan als herkauwen.

Beetje zonde dat Tool met deze sof een 'comeback' maakt. Voegt weinig toe.


Dit klopt volledig. Het is een designeralbum. Tot in de perfectie uitgevoerd maar verschrikkelijk saai en ééndimensioneel. Sedert deze uit is, tracht ik hem elke dag eens op te leggen. Af en toe lukt het om hem uit te luisteren, maar meestal moet hij snel plaats maken voor iets veel echters, snedigers en dat is voor mij dan altijd een opluchting. Nope, deze doet het echt niet voor mij. Het equivalent van een soufflé die in elkaar stort wanneer je hem uit de oven haalt.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:10 uur

geplaatst: vandaag om 11:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.