Tool - Fear Inoculum (2019)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
  11. Recusant Ad Infinitum * (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:33:20)
herre48 schreef:

Nope, deze doet het echt niet voor mij. Het equivalent van een soufflé die in elkaar stort wanneer je hem uit de oven haalt.

Wacht eens even. Hier heeft Mjuman copyright op. Hij gebruikte deze vergelijking al zeer recent bij Norman Fucking Rockwell.

mattman schreef:

Beetje zonde dat Tool met deze sof een 'comeback' maakt. Voegt weinig toe.

Inmiddels is het een sof geworden? Arme Tool.

avatar van herre48
west schreef:

Echt niet gelezen. Great minds........ Ik ken niet eens Norman Fucking Rockwell, LOL
EDIT:
De nieuwe Lana del Rey dus. Dacht dat NFR een artiest was... Nog grappiger...

avatar van milesdavisjr
De plaat is zeker niet slecht maar wat ik wel vaker heb in vergelijking met andere reviewers die dit album zeer hoog waarderen, ik hoor het er niet aan af. De hallucinerende trip, de enerverende reis, de onderhuidse spanning die moet uitmonden in gecontroleerde erupties, het zal wel. Ik hoor uitstekende muzikanten die weinig tot geen concessies doen ten opzichte van een bepaald verwachtingspatroon van pers en fans. Wat ik wel hoor; nummers die goed in elkaar zitten maar die de lange speelduur in mijn ogen en oren niet rechtvaardigen, het titelnummer is het beste nummer wat mij betreft, vreemd genoeg ook 1 van de kortste songs. Pneuma heeft een mooie opbouw maar is zo lang uitgerekt dat de aandacht halverwege verslapt. En zo is het met meer nummers, ik waardeer het vakmanschap en de muzikale ontwikkeling maar de niets ontziende onweerstaanbare schoonheid van de songs die velen Tool op deze schijf toeschrijven ontgaat mij een beetje.

avatar van Edwynn
Lees voor de grap eens de eerste MuMe reacties op 10.000 Days eens terug. Bijna één op één te vergelijken met de reacties hier.

avatar van Suicidopolis
Wat mij in feite het meeste stoort aan dit album is dat idiote schermpje in de CD package. Wat een nutteloze gadget. Is hoogstens een keer leuk, en daarna wil je maar een ding en dat is dat spul voor eeuwig het zwijgen opleggen. Het verschrikkelijkste is dat het ingestelde volumeniveau niet onthouden wordt, waardoor het telkens opnieuw aan dat rotvolume begint te blaren. TOOL door een 2W speakertje, dank je wel, Heren, daar zat ik nu echt op te wachten.

Benieuwd wat ze voor de LP versie gaan doen. Een 10" HD scherm?

avatar van mattman
Suicidopolis schreef:
Benieuwd wat ze voor de LP versie gaan doen. Een 10" HD scherm?

Haha. Tool zijn oude mensen, die denken dat ze cuttig edge zijn met zo'n schermpje natuurlijk.

Suicidopolis schreef:

Ik haal het boekje en de CD eruit, kijk even naar het schermpje en klap dan het rechterdeel van het digipak dicht, zodat het schermpje onzichtbaar en stil is.

avatar van Kronos
mattman schreef:
Maar dat is het 'm net: het voelt niet echt alsof deze plaat een uniek karakter heeft. Het voelt (te veel) aan als herkauwen.

Ik begrijp de klacht van sommige mensen dat ze de oude Tool missen op dit album. Er wordt namelijk veel meer ruimte genomen om spanning op te bouwen en dat gebeurt altijd geleidelijk. Echt exploderen doet het zelfs nergens. Als wat daar voor in de plaats komt je ontgaat of niet bevalt zit je met een langdradig saai album. Maar als je meent dat dit album geen eigen karakter heeft binnen het oeuvre krijg ik de indruk dat je dat oeuvre helemaal niet zo goed kent.

Kronos schreef:
Je snapt in ieder geval dat het eigen karakter van deze plaat in andermans oren langdradig en saai kan zijn, dat is al iets. En ik ken het eufreu van Tool tot in den treure, btw.

Mijn voornaamste klacht is dat Adam Jones na 'Undertow' nooit meer zulke geweldige riffs / riedels heeft kunnen produceren. Ik zal het verder niet slecht noemen, bij lange na niet, maar toch.

Edit (aangepast na opmerkingen hieronder):
Inmiddels zakt de score nu richting die van 10,000 Days & Undertow. Op sommige andere sites zie je scores die eerder in de buurt van Aenima of zelfs Lateralus zitten (niet op RYM ). Zelf vind ik dit voorlopig net hun allerbeste album.

avatar van Rudi S
west schreef:
Op andere fora en sites zie je scores die eerder in de buurt van Aenima of zelfs Lateralus zitten.

Als ik naar een enigszins vergelijkbare site als de onze hier kijk:
RYM dan staat deze daar op 3.31/5.0 (> 4000 stemmers ) duidelijk lager dan de andere Tool albums op die site.

ZAP! schreef:

Ik luister nu naar Culling Voices, dus net Descending gehad. 7empest komt er nog aan. Ik kan moeilijk volgen hoe je dit in vredesnaam langdradig kan noemen, laat staan saai.

Rudi S schreef:

Als ik naar een enigszins vergelijkbare site als de onze hier kijk:

Maar dat is vals spelen: RYM!

Daar heb ik niet zo'n hoge pet van op, we hebben het op een ander forum over de beperkingen van RYM gehad. Maar je hebt wel gelijk. Het beeld zal vast wisselend zijn over het internet.

west schreef:
Ik zei: 'in andermans oren ... KAN zijn', niet per se voor mezelf sprekende... MAAR ik vind het wel aan de saaie en langdradige kant, zeker in die mate dat ik er niet veel interesse in heb om er nog vaker naar te luisteren.

En die riffs van Adam Jones, he, die op 'Undertow', die zijn om je vingers bij af te likken. Hier blijf ik op mijn honger zitten.

ZAP! schreef:

Draai anders de 3 nummers die ik noemde eens achter elkaar. Wie weet?

west schreef:
Draai anders de 3 nummers die ik noemde eens achter elkaar. Wie weet?
Ha ha, nee, Tool-reclame-man, ik ben er echt even klaar mee.

avatar van Kronos

Factcheck!

Als je de stemverdelingen bij de albums bekijkt dan blijkt dat op dit moment de verschillende stemmen onder de 2,5* bij Fear Inoculum in verhouding vergelijkbaar zijn met die van Aenima en Lateralus. Wel hebben de twee laatstgenoemde albums als enige een aanhoudend stijgende lijn in stemmen richting 5*.

Conclusie: Klopt de bewering dat onder andere door een aantal zogeheten haters de score zakt richting die van 10,000 Days en Undertow? Nee. Het lagere stemgemiddelde is enkel te wijten aan het verhoudingsgewijs lagere aantal 4,5* en 5,0* stemmen dan Aenima en Lateralus.

avatar van Jazper
west schreef:
O.a. dankzij een aantal zogeheten haters zakt de score nu richting die van 10,000 Days & Undertow. Op andere sites zie je scores die eerder in de buurt van Aenima of zelfs Lateralus zitten. Zelf vind ik dit voorlopig net hun allerbeste album.

Ik zou juist zeggen dat dankzij een aantal fanboys het gemiddelde nog boven de 4 ligt

Maar het aantal lage stemmen is toch niet zo hoog, dat zijn toch niet meteen haters ?

Fanboys? Mensen met verstand van muziek heet dat.

Fear Inoculum is beste wat tool heeft gemaakt.

avatar van Ernie
horizon schreef:
Fanboys? Mensen met verstand van muziek heet dat.

Fear Inoculum is beste wat tool heeft gemaakt.

Dan mag je Aenema en Lateralus nog eens op een goede geluidsinstallatie afspelen. Deze Fear Inoculum komt niet in de buurt van die 2

Jazper schreef:

Daar heb je gelijk in. Als je het minder vindt, geef je natuurlijk een lage(re) waardering.

Ernie schreef:

Juist andersom. De oude nummers moeten hun best doen om in de buurt van FI te komen. Flood, Aenema, jimmy, Schism, Lateralus, 10,000 Days en Rosetta Stoned mogen nog meedoen op dat niveau.

Zelfde geluidsinstallatie. Uiteraard.

avatar van Ernie
horizon schreef:

Zelfde geluidsinstallatie. Uiteraard.

Blij om te lezen dat Rosseta Stoned in jouw lijstje staat anderzijds ontbreken wel Stinkfist, Eulogy, 46 and 2, Third Eye, The Grudge, parabol/parabola, en Vicarious, Jambi en The Pot

avatar van Faalhaas
west schreef:

Maar dat is vals spelen: RYM!

Toch wel een behoorlijk verschil. Mag ik een link naar dat forum en discussie? (of een korte uitleg volstaat ook )

avatar van herre48
Wat is het hier bijwijlen weer fun. Mensen die gewoon hun mening geven verwijten dat ze niks van muziek kennen of geen leven hebben. Wees blij dat jij hem wel leuk vindt en respecteer gewoon een ander zijn opinie. Uit respect geef ik deze zelfs geen punten, de fanboys mogen dus tevreden zijn.

avatar van David B
Ik heb een vraag voor het musicmeter expert panel: mag ik ook stemmen als ik alleen middels spotify kennis genomen heb van deze muziek? En dan ook nog via mijn telefoon afgedraaid, door een in-ear koptelefoon van de telefoonfabrikant..

avatar van Jake Bugg
herre48 schreef:

‘Respecteer een ander zijn mening’

En dan gevolgd door ‘de fanboys mogen tevreden zijn’

Ironie

avatar van mattman
Ondertussen gaat de gemiddelde score hier meer richting een score die de plaat verdient volgens mij. Vond die 4.22 al extreem hoog voor wat toch een vrij matige comeback is.

avatar van Edwynn
Nogal wiedes dat je de overall score te hoog vindt als je er zelf onder zit.

Eigenlijk zijn de enige matige comebacks die ik hier zie, de comebacks van dit soort berichten.