Tool - Fear Inoculum (2019)

Rock / Metal
Label: Volcano

1. Fear Inoculum (10:20)
  2. Pneuma (11:53)
  3. Litanie contre la Peur * (2:14)
  4. Invincible (12:44)
  5. Legion Inoculant * (3:09)
  6. Descending (13:37)
  7. Culling Voices (10:05)
  8. Chocolate Chip Trip (4:48)
  9. 7empest (15:43)
  10. Mockingbeat * (2:05)
  11. Recusant Ad Infinitum * (6:42)
totale tijdsduur: 1:19:10 (1:33:20)
avatar van Fluvver
Prima album na tig jaar, ik had eigenlijk de verwachting dat er niks meer zou komen en vooral niet van deze kwaliteit.

Grootste minpunt voor mij is dat ik het gevoel heb dat het haast een instrumentale plaat is waarop Maynard later besloot mee te doen. Ik mis het vuurtje in zijn stem, alles is zo gekleurd binnen de lijntjes.

avatar van Ludakris
Kent er iemand toevallig de band Rishloo?

Het nummer Descending doet mij daar wat aan denken. Natuurlijk, als je dertien jaar geen plaat maakt, begin je soms te klinken als een groep die de mosterd bij jouw groep heeft gehaald

Wel een betere uitvoering dan Rishloo, voor ik hier iedereen over me heen ga krijgen...

avatar van Jazper
David B schreef:
Ik heb een vraag voor het musicmeter expert panel: mag ik ook stemmen als ik alleen middels spotify kennis genomen heb van deze muziek? En dan ook nog via mijn telefoon afgedraaid, door een in-ear koptelefoon van de telefoonfabrikant..

Al heb je 'm via je telefoon afgedraaid zónder koptelefoon.
Lekker stemmen als je dat wil, zou ik zeggen.

avatar van Kronos
Ik zou ook zeggen, doen! Zijn gemiddelde van drie stemmen per jaar zal spectaculair stijgen.

Maar even serieus. Iemand nog iets nieuws over de muziek te melden?

avatar van Rudi S
Jazper schreef:

Lekker stemmen als je dat wil, zou ik zeggen.

Zeker, maar omdat David B al "ongevraagd" op 18 albums had gestemd ging ik er toch vanuit dat het een soort van grapje was.

Rudi S schreef:

David B

David B, dat zegt mij iets. Geen member of Tool in ieder geval.

avatar van David B
Dank, heb m gelijk maar de volle mep gegeven..

Ik stem niet vaak maar lees wel veel. Vond deze discussie wel amusant, met name de suggestie dat het afspelen op een betere audioinstalatie zou gaan leiden tot een ander stemgedrag.

Het was derhalve een soort van grapje. Humor is net als muziek ook een kwestie van smaak..

avatar van Mr.Domestica
Ik had mezelf voorgenomen om te wachten tot ik het album in huis heb en vandaag was het eindelijk zover. Net voor de eerste keer beluisterd en ik moet zeggen dat ik heel enthousiast ben. De lange speelduur eist wel af en toe wat concentratie, maar de details die je hoort maken het de moeite waard. Tijdens 7empest viel me onmiddellijk de splash cymbal (denk ik) op vlak na het stukje 'A tempest must be just that'. Heerlijk!

Het valt me niet op dat ik anderhalf uur naar een album heb geluisterd en ik wil al onmiddellijk terug beginnen. Daarom wacht ik nog met stemmen, al ben ik er nu al vrij zeker van dat dit mijn album van 2019 zal worden.

Dit weekend zei iemand nog tegen mij dat ik zo teleurgesteld ga zijn als ik uiteindelijk luister. Ik ben blij dat dit dus niet het geval is!

Edit: ik vind de verpakking trouwens heel cool. Is het zoveel geld waard? Twijfelachtig. Maar ik ben toch blij dat ik een exemplaar heb besteld. (Via Amazon)

Ik ben niet echt een rock/metal fan, niet dat er wat mis mee is en ieder diertje zijn pleziertje hé. Toch beschouw ik mezelf op muziekvlak als een alleseter en ik zal meestal wel de moeite nemen iets minstens te beluisteren. Door mijn interesse voor geluidsweergave en hifi ben ik ook een technisch luisteraar en let dus altijd op de opnamekwaliteit en jammer maar helaas die is vaak maar zozo.
MusicMeter heeft al meermaals tot nieuwe ontdekkingen geleid die ik anders sowieso zou missen. En dus kwam ik deze tegen waarbij mij onmiddellijk de gedachte ontsproot “Mmmm metal, niks voor mij”. Bovendien (en dat zal wel een gat in mijn cultuur zijn ) kende ik de groep helemaal niet, maar zo las ik hier was ik toch niet de enige.
Gezien het toch wel hoge cijfer hier het toch maar een Spotify luisterbeurt gegeven, bedenking tijdens de eerste minuten “als dit metal is dan ben ik de president van Amerika”. Moeilijk zat om een betere te zijn als die klojo die er nu zit, maar dat is maar mijn mening en natuurlijk een andere discussie.
Ik werd onmiddellijk gegrepen door dit album en ben geboeid blijven luisteren met grote ogen (oren ), de opbouw van de nummers, de muzikaliteit en opnamekwaliteit stonden als een huis. En de dagen erna bleef de muziek toch in mijn hoofd hangen tot mijn eigen verbazing.
Toen ik het nog wat later tegenkwam op Qobuz waar het bij de selectie te ontdekken stond ben ik overstag gegaan en gezien de prijs voor de High Resolution versie (24bit/96kHz) mee viel (19,99€) ben ik tot aanschaf over gegaan.
Die H.R. versie is bij beluistering via goede apparatuur (hier b.v. Opus 3 en Sennheiser Momentum 2.0) toch nog echt iets anders hoor. Het staat buiten kijf dat diegene(n) die achter de knoppen stond(en) héél goed wist(en) waar hij/zij mee bezig waren, waarvoor hulde!
Los daarvan vind ik het ook een erg fraai album met veel meer muzikaliteit dan ik verwacht had binnen dit genre. Zelf vind ik de titeltrack een prachtige opener (knap dat ze dit als track 1 plaatsten, het grijpt je direct vast) en ook Invincible is één van mijn favorieten. 7empest vind ik dan weer in tegenstelling tot vele anderen hier dan weer ietsje minder. Echt zwakke nummers kan ik (nog) niet aanhalen buiten de bonustracks dan, die gekheidjes hoefden niet echt al storen ze mij nu ook niet mateloos maar voor b.v. in de wagen gaan die er wel af. Chocolate Chip Trip is trouwens nog best leuk om je speakers eens te martelen .
Een 4 * voor het album en een 5* voor de opname/productie.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Off topic berichten/slowchat verwijderd

avatar van luukcouldchange
Fear Inoculum, Pneuma en Invincible zijn goede nummers, maar goh, wat neemt het album daarna een duikvlucht in kwaliteit. Saaie synthesizerloopjes en weinig memorabele instrumentatie en zang voeren op het middelste deel de boventoon. Gelukkig revancheert de band zich met 7empest, wat dan weer een prima nummer is.

Het valt me niet tegen dat er zoveel te genieten valt op deze plaat, ik ga hem zeker vaker draaien, maar komt niet in de buurt dan Tool's andere releases. Mooie 3*.

avatar van Spoelworm
Hier nog steeds niet te koop

avatar van Edwynn
Jawel. Nu voor maar €132,99 bij Bol.com.

De digitale download mogen we als standaardversie beschouwen.

Activa schreef:
Een 4 * voor het album en een 5* voor de opname/productie.

Leuk om ook eens een meer 'technische' review te lezen zonder meteen dat kneuterige audiofiele gedoe er bij te halen

Overigens klinken heel veel albums veel lekkerder met een koptelefoon. En inderdaad: hoe beter de mix, hoe mooier het klinkt. En dan heb ik echt geen high-end apparatuur.

Een koptelefoon biedt ook veel betere concentratie en meer detail omdat je niet wordt afgeleid door je omgeving.

Ik zal dit album in ieder geval snel eens luisteren met een koptelefoon, want ik krijg het idee dat dat een next level luisterervaring gaat worden...

avatar van ricardo
Na meer dan een jaar geen cd,s te hebben gekocht, eerst wat getwijfeld vanwege de prijs, (125 euro in mijn geval) maar toch maar de cd versie gekocht. Nog nooit zoveel uitgegeven voor een cd, maar wat je krijgt is ook wel heel bijzonder met het 4 inch digitaal schermpje inclusief volume knop hard/zacht en pauze knop, verwerkt in de verpakking inclusief een (oplaad) kabeltje om aan je pc te verbinden, en een mooi boekje met alle texten erin, en natuurlijk de cd die in een speciaal hoesje nogeens in de speciale verpakking zit geschoven.

Marketingtechnisch lijkt het een super goede set van de band om als eerste met een superdeluxe versie te komen, en het zal me niets verbazen als die uitverkocht is dat ze dan met een 'normale' enkele cd versie op de markt gaan komen, omdat de 'echte' fans dan immers al voorzien zijn

Prachtige plaat geworden. Wat minder heftige uithalen dan op hun voorgaande albums, maar dat mag ook, want de heren worden ook ouder. Na 3 volledige luisterbeurten klinkt het vooral als een Tool die helemaal uitgerijpt is. Enorm blij met deze aankoop

Edwynn schreef:
Jawel. Nu voor maar €132,99 bij Bol.com.

Voor minder dan 133 euro nog wel. Spotprijs!

avatar van Edwynn
Vandaag besteld = morgen in huis

avatar van Kronos
Op Discogs zijn vanuit Nederland nog wel nieuwe exemplaren te vinden voor minder dan 100.

avatar van philtuper
mattman schreef:

Vind ik niet echt stevige argumenten haha. Ben gewoon teleurgesteld in dit album die niets nieuws brengt en oude ideeën herkauwt, maar dan op een sterielere en geforceerdere manier. Alsof ze zeggen 'kijk jongens, wij kunnen nog altijd goed spelen hoor! Luister eens hoe episch wij kunnen klinken!'.

De productie is trouwens best netjes gedaan, alleen is hun sound in deze vorm erg stoffig anno 2019...
Bon Iver brengt wel iets nieuws maar dat leidt nergens toe. Alle lofuituingen ten spijt, dat pathetische gedweep over dat vernieuwende, het is gewoon niet goed, op het irritante af. Dat zal Vernon waarschijnlijk zelf ook wel inzien 10 jaar later, maar nu moet er vooral ruimte zijn om dit labbekakkerige autotunegedrocht de hemel in te prijzen.
Vernieuwen leidt niet altijd tot iets goeds, net zomin als stil blijven staan. Je moet gewoon je oren goed de kost geven en luisteren. Raakt het? En ja, over smaak valt niet te twisten dus vergeet dit bericht maar. Zucht...

avatar van Ernie
Kronos schreef:

Voor minder dan 133 euro nog wel. Spotprijs!

Spotprijs Onbedoeld grappig vermoed ik

avatar van Mausie
Dit is mijn eerste volledige Tool album. Schism en Vicarious zijn mijn referentiekader, geniale songs die ik helemaal heb grijsgedraaid. Deze plaat is andere koek. Laat ik met het positieve beginnen. Ik hoor veel moois. Epic drumpartijen, heerlijke riffjes en solo's en ook de bekende Tool spanning zit er in, alsof er iets onheilspellends staat te gebeuren. Echter mis ik ook een hoop. Zoals al door anderen is aangekaart, het lijkt soms vooral een muzikale exercitie. Het lijkt alsof ze vervolgens zijn vergeten om al die mooie elementen en vakmanschap in sterke songs te smeden. Ook is de zang erg afwezig, daardoor mis ik toch een flinke dosis venijn. Mss dat daarom Invincible tot nu toe favoriet is, waar een van die spaarzame vocale hoogtepunten in zit met 'Warrior, Struggling, etc.' Uiteindelijk onder de streep, kan ik niet anders concluderen dan dat ik niet veel behoefte voel om de plaat vaak te draaien en dat er niet echt veel blijft hangen. Toch wel een 3,5, omdat zoals ik al eerder zei, er echt wel genoeg te genieten valt. Ik sluit dan ook niet uit dat het album nog zal groeien, al kan het ook de andere kant op slaan. Voor nu leg ik het album in ieder geval terzijde, wellicht over een tijdje kijken hoe de plaat gerijpt is.

avatar van Mastroianni
Hoewel Tool niet mijn kopje thee is, vind ik Invincible wel een goed nummer. De rest doet mij helemaal niets.

avatar van ricardo
Mastroianni schreef:
7empest ook niet?

En het openingsnummer vind ik iets mysterieus of zelfs wat betoverends hebben.

avatar van Mastroianni
ricardo schreef:
7empest ook niet?
En het openingsnummer vind ik iets mysterieus of zelfs wat betoverends hebben.

Vanwege de lovende kritieken hier heb ik 7empest een paar keer geprobeerd. Tevergeefs. Maar ik zal het titelnummer nog wat kansen geven.

avatar van John Self
Zeer mooi en verslavend album van een zeer gerijpte Tool. Technisch hoogstand zoals we gewend zijn van de band maar gelukkig zonder te vervallen in technische spierballerij. Ik zou bijna zeggen: dit is Tool in zijn meest compacte en pure vorm. Tot nu toe in ieder geval.

Sommigen hoor ik klagen over het gebrek aan vernieuwing en ontwikkeling. Volgens mij ontgaat hen iets wezenlijks. De ontwikkeling van een band als Tool zit hem niet in het inslaan van nieuwe wegen. Of in het volgen van de waan van de dag. Dan hadden ze dat al veel eerder gedaan. Ze blijven trouw aan wat er uit komt als ze samen muziek maken. Ze zijn geen Blöf die willen klinken als the Counting Crows. Ze willen klinken als zichzelf. Als de som der delen. Onbewust en onwillekeurig op zoek naar de essentie of de kern van hun muziek. Dat waarin ze uniek zijn. En daarin slagen ze grotendeels met dit album.

Ik heb al hun albums en hoewel ik nooit een uitgesproken fan was, is Tool wel een band die ik hoog heb zitten. En met dit album hebben ze me meer dan op de voorganger weten te raken. Misschien komt dat omdat ik het tot nu toe vrijwel alleen in de auto beluisterde. Dan zit je er midden in. Dan hoor je ieder geluid en ieder instrument om je heen en uit iedere hoek komen.

Al vanaf het eerste nummer wordt je meegezogen in het zwarte gat dat Fear Inoculum is. Je betreedt een ander universum. Het is niet duidelijk of dat universum in je of buiten je ligt. Het is alom aanwezig. Het is een wereld met een eigen bijna wiskundige wetmatigheid. Alles klopt, ook al hoor je ritmes die tellen overslaan, het hart pompt door. Wanneer ik uit mijn auto en uit het Tool universum stap, blijft de staccato ritmiek je achtervolgen en humt Maynard nog minutenlang door in je hoofd. Misschien omdat het geheel meer overkomt als een concept album.

Het geluid is droog, zonder veel productionele krachtpatserij en loepzuiver. Alles zit op de juiste plek. Vooral de drums komen prachtig uit. En wat een ritmes worden er geslagen.
In de gitaarpartijen zitten weinig overdubs, alleen de noodzakelijke. Het klinkt zoals het live ook klinkt.
De synths - of het nu toetsen zijn of gitaar synths, weet ik niet - zijn spaarzaam en geven net dat extra kleurtje dat je op andere albums wel eens mist. Vooruit, noem het vernieuwing, maar het blijft wel Tool. Het neemt de sound niet over maar wordt er een integraal onderdeel van.

Ik ben benieuwd hoe dit album zich verder ontwikkeld. Er zijn de laatste jaren niet zoveel albums die me langere tijd weten te raken. Of dat nu bij de leeftijd hoort weet ik niet. Maar dit album maakt in ieder geval een goede start.

Ik voel mij zeer aangesproken door "invincible". Waar gaat dit over, volgens jullie? Ik ben benieuwd naar interpretaties.

avatar van smash016
Bezwerend in plaats van dwingend, zo zou ik het verschil met eerdere albums omschrijven. Gisteren kwamen Pushit en Third Eye voorbij, en ik zei gewoon hardop: "Dit is Tool, godverdomme."

Ook anno 2019 vullen ze dwangmatig de volledige ruimte van een cd, maar hebben we echt dertien jaar moeten wachten op zo weinig materiaal? Tool, en progressieve muziek in het algemeen, betekent voor mij veel details en lagen per maatfiguur, per minuut, per nummer. Op Fear Inoculum gebeurt echter te weinig om de lange speeltijd te rechtvaardigen.

Wat Tool nog veel meer betekende voor mij, was de aanwezigheid, ja, de dwingende aanwezigheid, van de profeet Maynard J. Keenan. Is de beste man misschien de voornaamste reden geweest dat het album zo lang op zich heeft laten wachten? Kwalitatief, maar zeker kwantitatief, brengt deze held te weinig. En wanneer wel aanwezig, is hij opvallend monotoon, ook (vandaar bezwerend, denk ik).

Ik hoor te veel alledaagse, om niet te zeggen saaie, gitaarpartijen van Adam Jones waar je gewoon Maynard's vocalen overheen verwacht. Zijn spel is wat speelser dan op eerdere albums, maar onvoldoende om een progressief album als solo-instrument te dragen. Sowieso blijft het bekende euvel van Tool hierdoor bestaan: melodisch gezien weinig verheffend.

Als sfeerstuk is het album nog wel consistent, daardoor overtuigend, en duidelijk verschillend van eerdere werken. Alleen gooit afsluiter Tempest roet in het eten -- Tool pretentieloos rockend, met bijna blues-achtige noten hier en daar... ik kan er niet zo veel mee. In plaats van dertien jaar je nummers zorgvuldig componeren, wat ik van Tool tenminste wel gewend ben, krijgen we hier eerder een jam-sessie voorgeschoteld.

Is het een slecht album, dan? Nee, maar als ik Tool drie sterren geef, dan is dat een relatief extreem lage score en wordt zo'n stukje natuurlijk wat zeikerig, sorry daarvoor.

Het is misschien ook zo dat Tool mij destijds kennis liet maken met progressieve muziek, en ik inmiddels dertien jaar prog-ervaring rijker ben, en dus met een ander oor naar nieuw Tool-werk luister. Na John Petrucci en Tomas Haake schrik je ook niet echt meer wakker van Adam Jones of Danny Carey.

Laatstgenoemde is het meesterlijke drumwerk natuurlijk niet verleerd, begrijp me niet verkeerd. Hij neemt als het ware de leidende rol van Maynard over. En dat vind ik nou ontzettend jammer.

avatar van John Self
smash016 schreef:
"Dit is Tool, godverdomme."

Dat was Tool. De kracht die je daar hoort was van een band in een andere tijd, de mannen waren jonger, bozer, etc. Je ziet het vaak bij eerstelingen, die samenballing van kracht omdat het er allemaal in een keer uitkomt. Persoonlijk vond ik Tool het beste op Lateralus. Wat ze op dit nieuwe album toevoegt is meer melodie want die ontberen de vroegere albums nogal, zoals je terecht opmerkt.

Ook wat je zegt over de lengte van het nieuwe album klopt. Zowel de lengte van sommige nummers als het aantal nummers zijn nogal aan de ruime kant. En dat die tijd niet al te nuttig gebruikt wordt. Ik vroeg me ook af waar sommige solo's eigenlijk heen gaan, behalve om tijd aan een nummer toe te voegen.
Je zegt dat we 13 jaar hebben moeten wachten op zo weinig materiaal. Maar eigenlijk hebben we teveel gekregen. Per strekkende meter lijkt het veel maar vergeleken met bijv. Lateralus had ik liever minder gehad maar met meer genot per vierkante meter muziek.

De rol van Keenan werd duidelijk in een interview in de Joe Rogan podcast. Hij vertelde dat hij er pas bij komt als de muziek klaar is en dan pas bezig gaat met de zang. Uiteindelijk doen ze de productie dan weer samen wat een zeer moeizaam proces schijnt te zijn. https://www.bing.com/videos/search?q=Joe%20Rogan%20podcast%20keenan&qs=n&form=QBVRMH&sp=-1&pq=joe%20rogan%20podcast%20keenan&sc=0-24&sk=&cvid=1129DB0CAD3247BE9497624E3C03D159

avatar van Edwynn
Er zijn weinig rock/metalbands waar de zang niet als laatste toegevoegd wordt. In die zin is dat niet heel bijzonder.

John Self schreef:

In de auto ben je natuurlijk ook bezig met waar je zelf heen gaat. Maar wanneer je alle aandacht zonder enige afleiding op de muziek kan richten, dan zou je kunnen besluiten dat er geen noot te veel op dit album staat. In die lange tijdspanne van een nummer gebeurt altijd wel iets dat toevoegt aan het opbouwen of afbouwen van spanning, aan de variatie op een thema/melodie of aan verschillende combinaties van ritmes die over elkaar heen tuimelen.

Edwynn schreef:

Inderdaad. Het grappige is dat mensen het lezen en het dan 'horen'. Terwijl er maar weinig bands zo goed in slagen de zang onderdeel van de muziek te maken. Bij Fear Inoculum al meteen duidelijk, hoe Keenan's stem vanuit het niets oprijst tussen de andere instrumenten. Die insteek zegt wat mij betreft ook iets over het beperkte aandeel van de zang op dit album. Dat is nu juist waarom ik zo'n liefhebber ben van heavy metal. Het gaat minder in de eerste plaats om liedjes. De muziek staat voorop en de zang maakt daar deel van uit, in plaats van een liedje zingen en daar wat muzikale begeleiding bij maken.