Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

11. Onverstaanbaar (3:15)
  12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
avatar van Slowgaze
Ik vind de hoes eigenlijk best oké; erg zwoele blik.

avatar van Choconas
Gretz schreef:
Ik heb nog een plek over voor vanavond! Stuur me een pm als je interesse hebt. Het begint 20:30 en is in Utrecht!

Mag ik je ook een pm sturen? Ik heb zeker interesse?

avatar van Gretz
Choco en Maartenn check je pm, nogmaals

avatar van harm1985

Aan de ene kant hoop ik dat dit bijdraagt aan de doorbraak bij een wat groter publiek en eindelijk een plekje in de top 2000. Aan de andere kant ga ik liever naar Eefje in het Paard of Stadsschouwburg dan de Ziggo Dome. Danny Vera is ook op een zelfde wijze gekaapt door het grote publiek.

avatar van AstroStart
Ze stond in het verleden wel vaker in DWDD. Daarnaast vraag ik mij af of de muziek geschikt is voor de massa. Willekeurige mensen op Twitter vonden dat ze niet verstaanbaar genoeg zong, haha.

avatar van dennis1808
Na de driedubbele voltreffers aan albums is ook de vierde van Eefje een voltreffer. Bitterzoet is een logische evolutie na het synth-hevige Nachtlicht en Eefje de Visser is eindelijk de popprinses van Nederland geworden. Steeds elektronischer, zwoeler en zelfs dansbaarder. Qua zangmelodiëen hoor je nog steeds dingen terug van haar eerdere albums en de teksten zijn classic Eefje maar de muziek zelf is een stapje intenser geworden. Op 'Stilstand' soms angstaanjagend. Met een enorm sterke start van het album kakt het middenstuk een klein beetje in, maar met 'De Parade' heeft Eefje haar meest catchy nummer ooit geschreven. Die bleef meteen hangen. 'Groen' is een lange afsluiter die ik eerst te lang vond, maar langzaam zijn plek verdiende.

Ik blijf 'Het Is' het allerbeste album van Eefje vinden, maar deze komt daar net achter. Nu al zin in de clubtour.

avatar van waxs
De laatste plaat sprak me wel aan mede door de elektronische invloeden, benieuwd wat dit nieuwe album gaat brengen

avatar van zaaf
Slowgaze schreef:
Ik vind de hoes eigenlijk best oké; erg zwoele blik.
jij vindt zaken dan ook al snel zwoel

zaaf schreef:
jij vindt zaken dan ook al snel zwoel

Ik geef het toe, net bij het concert kreeg ik wel een beetje slappe knieën van Eefje.

avatar van Lura
Slowgaze schreef:

Binnenkort een nieuwe avatar dan?

Lura schreef:

Binnenkort een nieuwe avatar dan?

Ze schijnt een nieuwe bijzondere hoes te hebben, misschien kan hij die gebruiken

avatar van Gretz
VIJF STERREN in de Volkskrant!
Internationale doorbraak incoming

avatar van Doc
Doc
AstroStart schreef:

Ik doe niet aan Twitter maar ik deel die mening wel. Ik versta haar bij vlagen erg slecht maar vind het toch mooie muziek. Is dat standpunt willekeurig genoeg om nog bij de massa te mogen horen? Dat lijkt me gezellig.

avatar van AstroStart
Doc schreef:

De matige verstaanbaarheid maakt haar kunst juist uniek: een perfecte samensmelting van stem en geluid. Je vraagt Monet ook niet om duidelijker te schilderen.

Het album is perfectie. Ik keek na de tour van 2017 erg uit naar De Parade, zeker toen Eefje 6 maanden geleden aangaf dat dit nummer op het album zou komen. Het nummer is ingekort en heeft een andere bridge, maar het werkt als geheel beter en is nu veel directer. Na Scheef mijn favoriete Eefje-nummer!

Buiten de singles valt ook Maak Het Stil op. Het klinkt typisch haar, maar het is ook weer uniek, bijv. de melodielijn vanaf ‘Kijk maar naar beneden...’ Aan het eind extase met ‘we draaien rond, draaien rond’ ‍♂️ en het fraaie afsluitende stuk over de achterbank.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
AstroStart schreef:
Je vraagt Monet ook niet om duidelijker te schilderen.

avatar van spoon
Mooi hoor! Alles lijkt in balans. Dat teksten niet altijd direct te horen of begrijpen zijn zorgt er voor dat je net wat aandachtiger luistert
Er is al veel over de hoes gezegd, maar vind hem uitstekend bij de muziek horen. Beetje abstract en vaag, maar helemaal Eefje.

AstroStart schreef:

Als ik bij een schilderij niet kan zien wat het voorstelt vind ik er ook geen bal aan.

AbleMable schreef:

Je moet bij Monet echt je best doen om niet te zien wat hij heeft geschilderd.

avatar van GrafGantz

Klik.

avatar van Doc
Doc
Oh, het is expres slecht te verstaan. En dan heet het kunst. Dat verandert de zaak

avatar van AbleMable
Whatever.. Er werd gesteld dat je Monet ook niet vraagt duidelijker te schilderen.. Ben ook niet zo thuis in de schilderkunst, heb er weinig mee..

AbleMable schreef:
Ben ook niet zo thuis in de schilderkunst, heb er weinig mee..

Ja, dat blijkt.

avatar van Gyzzz
Doc schreef:

Dat zou jou als MBV-liefhebber toch niet moeten verbazen

avatar van AbleMable

Aha nou dan schildert Monet een stuk duidelijker dan dat Eefje de Visser zingt...

avatar van koosknook
Oh, Misschien had ze beter reto romaans kunnen zingen. Lekker arty onverstaanbaar (track 11)

avatar van Rudi S
AbleMable schreef:

Ik hoop niet dat jij dit op dit schilderij baseert, ditisgeenmonet, het is wel onder een deel van de bevolking erg populair

Rudi S schreef:

Zie je, ze kunnen me alles wijs maken als het op schilders en hun schilderijen aankomt

avatar van VanDeGriend
Leuk dat gezever over een schilderij. Was ff benieuwd hoe het album valt en van Slowgaze wist ik dat 3 maanden geleden al welNog anderen?

avatar van Johnny Marr
Bevalt goed, vanop het heilige vinyl! Ik zou zeggen het zwarte goud maar het is doorschijnend. Onverstaanbaar is een favorietje tot nu toe.

De Parade ♡ en Maak het Stil ♥︎ zijn m'n nieuwste favorieten