Juul1998B schreef:
Wtf, waarom komt dit nu ineens perfect binnen? Hele mooie arrangementen met een mooi eigen geluid en indiepop uit nederlandse bodem!
Ik ga mn stem even herzien lol.
Ik wil toch ook van de gelegenheid gebruik maken om te vermelden dat ik me, net zoals JuulB1998, ook (opnieuw) aan Eefje heb gewaagd. Naar aanleiding daarvan moet ik zeggen behoorlijk onder de indruk te raken (tot dusverre een onvoltooid proces) van haar muzikale kunsten en de bredere artistieke visie die ze nastreeft.
De afgelopen week is er door enkele users ontzettend veel gediscussieerd en geouwehoerd in
het Top 2000 topic. Hier kwam meermaals de naam van Eefje de Visser voorbij. Sommige users, waarvan
Gretz de meest stellige, luidruchtige en bezielde was, spraken schande van het feit dat Eefje niet in de Top 2000 was vertegenwoordigd. Het enthousiasme waarmee deze user(s) over haar spraken vond ik dusdanig aanstekelijk, dat ik het toch niet kon laten haar werk eens op te zetten. Normaliter zou ik namelijk nooit naar Eefje hebben geluisterd, aangezien ze niet het type muziek maakt waar ik in de regel warm voor loop. Toch besloot ik haar een kans te geven.
En ik ben zeer aangenaam verrast!
Een diepe buiging is op zijn plaats voor de geraffineerde composities met dito instrumentatie, de tekstuele diepgang en de weelderige en dromerige melodie- en zanglijnen waar Eefje haar platen mee doorspekt. Haar albums, die deze week allen meerdere malen de revue zijn gepasseerd, nodigen absoluut uit tot meerdere en diepzinnigere luisterbeurten. De wijze waarop verhalen en denkbeelden tot leven worden gebracht aan de hand van myserieuze, meanderende en unieke melodielijnen enerzijds en de manier van componeren anderzijds, intrigeren me enorm. Het doet me inzien dat dit genre me misschien wel veel meer te brengen en te bieden heeft dan dat ik geneigd ben om toe te geven.
Van origine ben ik namelijk een rasechte metal- en rockhead, die - ondanks aardig op de hoogte te zijn van de historische ontwikkeling van de muzikale popgeschiedenis - weinig met andere genres te maken wilde hebben. Toch merk ik langzaam maar zeker ook steeds meer te kunnen genieten van platen die meer de richting van de pop op gaan, hetgeen ik enkele jaren geleden absoluut niet voor mogelijk had gehouden. Dat begon eigenlijk toen in 2022 het kwartje viel bij
Revolver van The Beatles, waarna ik de legendarische band uit Liverpool zelfs een plaatsje in mijn top tien heb toebedeeld. In de tweede helft van het vorige jaar heb ik zelfs mijn eerste stapjes in de wijde wereld van de jazzmuziek gezet, iets wat ik nooit en te nimmer van mezelf had gedacht. Het laat zien dat muzikale smaak altijd in ontwikkeling is, zolang je nieuwe muziek met een open en onbevoordeelde blik blijft benaderen.
In dat opzicht lijkt Eefje de Visser met haar eigenzinnige Nederlandstalige popmuziek een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan mijn persoonlijke waarderingsproces van de popmuziek, die ik hierboven in een notendop heb beschreven. Haar vermogen om popmuziek relevant en interessant te laten klinken getuigd van een enorm talent waar menig artiest aloers op mag zijn. We mogen als Nederland dan ook ontzettend trots zijn een dergelijke artieste voortgebracht te hebben. In de toekomst gaan we nog heel veel lol beleven aan de artistieke uitspattingen van Eefje en ik denk dan ook dat ze een zeer belangrijke (voortrekkers)rol zal gaan spelen in het voortstuwen de Nederlandse popmuziek naar nieuwe territoria. Ik houd me in ieder geval aanbevolen!