Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)

Label: Sony

11. Onverstaanbaar (3:15)
  12. Oh (4:30)
  13. Groen (5:09)
avatar van Juul1998B
Wtf, waarom komt dit nu ineens perfect binnen? Hele mooie arrangementen met een mooi eigen geluid en indiepop uit nederlandse bodem!
Ik ga mn stem even herzien lol.

avatar van Gretz
Ik WIST het, dat je vroeg of laat ook voor Eefje zou zwichten Juul1998B.

Denk dat er nog steeds een grote internationale doorbraak inzit, ook in het Nederlands. Kan niet wachten op de nieuwe release, ergens later dit jaar

avatar van Juul1998B
Gretz schreef:
Ik WIST het, dat je vroeg of laat ook voor Eefje zou zwichten Juul1998B.

HOW DID U KNOW MY BRO.

Lijken de eerdere albums van eefje ook op de stijl van dit album? Zoja, dan moet ik die ook even heel snel (na mijn vakantie naar maastricht) gaan luisteren!
Hoe is eefje live btw?

avatar van harm1985
Juul1998B Bitterzoet Live staat op Spotify en geeft je een goed idee. Op YouTube staat haar optreden op Pinkpop (gedeeltelijk). Het is een audiovisueel spektakel.

Eefje de Visser op Pinkpop
Eefje de Visser live op Radio 1 (België)

Qua sound lijkt Nachtlicht het meeste op dit album. Het Is, haar tweede album, heeft een wat meer traditionele instrumentatie, maar is al duidelijk een stap in de richting van Nachtlicht. De Koek klinkt totaal anders, met o.a. wat rap/hiphop en kleinkunst invloeden.

Juul1998B schreef:
Ik ga mn stem even herzien lol.

Ik wil toch ook van de gelegenheid gebruik maken om te vermelden dat ik me, net zoals JuulB1998, ook (opnieuw) aan Eefje heb gewaagd. Naar aanleiding daarvan moet ik zeggen behoorlijk onder de indruk te raken (tot dusverre een onvoltooid proces) van haar muzikale kunsten en de bredere artistieke visie die ze nastreeft.

De afgelopen week is er door enkele users ontzettend veel gediscussieerd en geouwehoerd in het Top 2000 topic. Hier kwam meermaals de naam van Eefje de Visser voorbij. Sommige users, waarvan Gretz de meest stellige, luidruchtige en bezielde was, spraken schande van het feit dat Eefje niet in de Top 2000 was vertegenwoordigd. Het enthousiasme waarmee deze user(s) over haar spraken vond ik dusdanig aanstekelijk, dat ik het toch niet kon laten haar werk eens op te zetten. Normaliter zou ik namelijk nooit naar Eefje hebben geluisterd, aangezien ze niet het type muziek maakt waar ik in de regel warm voor loop. Toch besloot ik haar een kans te geven.

En ik ben zeer aangenaam verrast!

Een diepe buiging is op zijn plaats voor de geraffineerde composities met dito instrumentatie, de tekstuele diepgang en de weelderige en dromerige melodie- en zanglijnen waar Eefje haar platen mee doorspekt. Haar albums, die deze week allen meerdere malen de revue zijn gepasseerd, nodigen absoluut uit tot meerdere en diepzinnigere luisterbeurten. De wijze waarop verhalen en denkbeelden tot leven worden gebracht aan de hand van myserieuze, meanderende en unieke melodielijnen enerzijds en de manier van componeren anderzijds, intrigeren me enorm. Het doet me inzien dat dit genre me misschien wel veel meer te brengen en te bieden heeft dan dat ik geneigd ben om toe te geven.

Van origine ben ik namelijk een rasechte metal- en rockhead, die - ondanks aardig op de hoogte te zijn van de historische ontwikkeling van de muzikale popgeschiedenis - weinig met andere genres te maken wilde hebben. Toch merk ik langzaam maar zeker ook steeds meer te kunnen genieten van platen die meer de richting van de pop op gaan, hetgeen ik enkele jaren geleden absoluut niet voor mogelijk had gehouden. Dat begon eigenlijk toen in 2022 het kwartje viel bij Revolver van The Beatles, waarna ik de legendarische band uit Liverpool zelfs een plaatsje in mijn top tien heb toebedeeld. In de tweede helft van het vorige jaar heb ik zelfs mijn eerste stapjes in de wijde wereld van de jazzmuziek gezet, iets wat ik nooit en te nimmer van mezelf had gedacht. Het laat zien dat muzikale smaak altijd in ontwikkeling is, zolang je nieuwe muziek met een open en onbevoordeelde blik blijft benaderen.

In dat opzicht lijkt Eefje de Visser met haar eigenzinnige Nederlandstalige popmuziek een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan mijn persoonlijke waarderingsproces van de popmuziek, die ik hierboven in een notendop heb beschreven. Haar vermogen om popmuziek relevant en interessant te laten klinken getuigd van een enorm talent waar menig artiest aloers op mag zijn. We mogen als Nederland dan ook ontzettend trots zijn een dergelijke artieste voortgebracht te hebben. In de toekomst gaan we nog heel veel lol beleven aan de artistieke uitspattingen van Eefje en ik denk dan ook dat ze een zeer belangrijke (voortrekkers)rol zal gaan spelen in het voortstuwen de Nederlandse popmuziek naar nieuwe territoria. Ik houd me in ieder geval aanbevolen!

avatar van harm1985
Mooi betoog ABDrums! Hoe meer je je openstelt voor andere muziek dan waar je doorgaans naar luistert, hoe meer je mooie muziek ontdekt.

Jouw omschrijving van Eefje's muziek is ook nog eens erg accuraat. Mensen klagen wel eens over onverstaanbare zang, maar dat heeft Sigur Ros fans ook nooit tegengehouden.

harm1985 schreef:

Ik denk ook dat je niet op de traditionele manier moet luisteren naar de zang van Eefje. Haar teksten zijn volgens mij eerder een samenraapsel van woorden die niet een eenduidig coherent verhaal vertellen. Het zijn eerder handvaten voor haar waarmee ze haar unieke zanglijnen tot uiting kan brengen.

De combinatie van die unieke expressiviteit in zang- en melodielijnen enerzijds en de 'losse' woordkeuze anderzijds maken haar zangstijl juist interessant en ontzettend gaaf naar mijn mening. De zang dient in principe als een extra instrumentale laag in plaats van dat het een op zichzelf staande functie bekleed. Dat is ook precies de functie van de zang bij Sigur Ros, hoewel Jónsi nog een stap verder gaat door in een zelfverzonnen taal te zingen.

Juul1998B schreef:

HOW DID U KNOW MY BRO.

Hoe is eefje live btw?

Je eerste vraag is al door Harm perfect beantwoord Op de laatste tour was Eefje live helemaal overweldigend, dat had niet alleen te maken met de pure klasse van Eefje maar ook met alles eromheen (choreografie, achtergrondzangeressen, aankleding). Ook veel mensen gesproken die niet per se al fan waren, maar wel lyrisch over de show. Voor Bitterzoet was Eefje ook al wel fantastisch, maar toen was de samenstelling van haar band anders. De concertregistratie van haar twee optredens eind 22 in Carré moet je zeker even checken.

avatar van Gretz
Prachtig betoog c.q. analyse over de pracht van Eefjes muziek ABDrums Ik denk dat je de voornaamste elementen die Eefjes albums zo bijzonder maken echt voortreffelijk hebt verwoord. Kan er niet anders dan roerend mee eens zijn. Heb je niet nog ergens connecties bij Pitchfork en kun je jezelf dan aanbieden als gastschrijver (met specialiteit Nederlandstalige indie van internationale allure)? Dit stuk dan nog even in Cambridge Engels vertalen en wat verder aanvullen met extra lofzang, zodat we ons dit jaar ook nog mogen verheugen op de definitieve internationale doorbraak (met enige vertraging)

Gretz schreef:

Helaas niet, maar ik dank je wel voor het compliment dat mijn bespreking Pitchfork-waardig is. Hopelijk doet het je wel deugd dat ik gelijk dit meest recente album van Eefje aan het bekendmaken ben bij vrienden en andere potentieel geïnteresseerden.

En volgend jaar natuurlijk de Top 2000-stemactie, waar ik je nu overigens na het beluisteren van Eefje van harte mee wil helpen (hoewel King Gizzard & The Lizard Wizard ook op de planning staat voor een campagne...).

avatar van ABDrums
Het valt me trouwens op dat Eefje op plek 86 staat in de toplijst van artiesten hier op Musicmeter. Eigenlijk wel een wonderbaarlijk knappe prestatie als je nagaat dat ze 'pas' sinds 2010 (releasejaar van Hartslag) volwaardig bezig is als artieste.

Hopelijk wordt het mij niet kwalijk genomen als ik de vrijheid neem om die users die Eefje in hun top tien artiesten hebben opgenomen te vragen daar eens over uit te weiden. Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig waarom jullie haar in je top tien hebben gezet, zeker omdat ze als artiest zijnde nog niet zo lang bezig is en omdat ze nog relatief jong is. En ik ben simpelweg benieuwd naar jullie ervaringen met de muziek van Eefje.

Misschien dat de artiestenpagina van Eefje overigens meer recht doet aan een dergelijke discussie, maar dat oordeel laat ik aan één van de moderators over.

avatar van harm1985
Het grappige is dat de teksten op De Koek, gevoelsmatig, minder abstract zijn. Toch heeft dat album me weten te grijpen, met name vanwege het ontzettend aanstekelijke Hartslag en Afdwaalt.

Wat ik sterk vind aan dit album is, naast zang en instrumentatie, is dat de teksten genoeg aan de verbeelding overlaten om de luisteraar de gaten te laten invullen en tegelijkertijd genoeg context geven om houvast te bieden. De Parade is daarbij mijn persoonlijke favoriet;

Wil je ergens vanaf
Van de kou in je botten wacht je
Op het vuur van een ander mens
Om mee samen te smelten

Dit ontroert me elke keer weer. Zeker in combinatie met de fantastische choreografie zoals op Bitterzoet Live (die dan weer gebaseerd is op de videoclip).

Haar liedjes zijn kleine verhaaltjes waarin, op minimalistisch, doch effectieve wijze, hele werelden worden geschapen, zoals Neil Young dat in zijn vroege jaren ook kon.

Ik heb geen idee of Eefje ooit gevraagd is voor, of interesse heeft getoond in het Songfestival, maar met Golven (dat ze zong in de Ahoy als pauze act), had ze hogere ogen gegooid dan Jeangu Macrooy. Mocht het dit jaar niet lukken met Joost Klein, dan zijn we aan het onszelf verplicht Eefje een kans te geven.

avatar van ABDrums
Een Pitchfork-actie om een internationale doorbraak te bewerkstelligen, een stemwervingscampagne om haar nummers de Top 2000 in te krijgen en als klapper op de vuurpijl een schreeuw om Eefje naar het eerstvolgende Songfestival te sturen.

We mogen bijna wel een officiële fanclub oprichten die maandelijks bijeenkomt om al deze ideëen tot daadkrachtige plannen te verheffen die ten uitvoer kunnen worden gebracht.

ABDrums schreef:

Hehe die bestaat al