The Kinks - Are the Village Green Preservation Society (1968)

Alternatieve titel: The Kinks Are the Village Green Preservation Society

Rock / Pop
Label: Pye

1. The Village Green Preservation Society (2:54)
  2. Do You Remember Walter? (2:28)
  3. Picture Book (2:36)
  4. Johnny Thunder (2:30)
  5. Last of the Steam-Powered Trains (4:12)
  6. Big Sky (2:52)
  7. Sitting by the Riverside (2:25)
  8. Animal Farm (3:03)
  9. Village Green (2:13)
  10. Starstruck (2:30)
  11. Phenomenal Cat (2:40)
  12. All of My Friends Were There (2:26)
  13. Wicked Annabella (2:45)
  14. Monica (2:20)
  15. People Take Pictures of Each Other (2:18)
  16. The Village Green Preservation Society [Stereo Mix] * (2:49)
  17. Do You Remember Walter [Stereo Mix] * (2:28)
  18. Picture Book [Stereo Mix] * (2:38)
  19. Johnny Thunder [Stereo Mix] * (2:34)
  20. Monica [Stereo Mix] * (2:16)
  21. Days [Stereo Mix] * (2:56)
  22. Village Green [Stereo Mix] * (2:11)
  23. Mr. Songbird [Stereo Mix] * (2:28)
  24. Wicked Annabella [Stereo Mix] * (2:44)
  25. Starstruck [Stereo Mix] * (2:22)
  26. Phenomenal Cat [Stereo Mix] * (2:39)
  27. People Take Pictures of Each Other [Stereo Mix] * (2:26)
  28. Days [Mono Single] * (2:52)
avatar van teus
Mooi werk van the Kinks , voor mij al lange tijd een soort van groeiwaarderingalbum, dat had ik wel vaker met zgn verhaalalbums, dus zou zomaar een halfje weer bij kunnen groeien,
Wss ook de reden dat Something Else '67 die ik al langer ken op 4,5★staat en mijn Kinks favo is

Misschien wel de meest Brits klinkende plaat uit de jaren 60.
Wat Blur jaren later met Parklife en The Great Escape deden, hoor je hier al terug.
De koortjes zijn vrijwel hetzelfde.
Eenvoudig klinkende popliedjes zonder veel poespas, maar dan wel goed in elkaar stekend.
Brits zoals Coronation Street en Monty Python.
Vreemd dat dit album niet in de Top 250 staat; dezelfde kwaliteit als Pet Sounds; Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band en Let It Bleed.

Geheel mee eens deric.
In teksten en onderwerpen sowieso interessanter dan The Beatles en The Stones.
Bleef qua succes een tikje achter.
Ik luister in het heden meer Kinks dan de Beatles en Stones.
Dat was ooit anders.
Prachtplaat idd deze.

avatar van nlkink
Dat het een thematisch album is wordt her en der aangehaald maar wie bereid is om wat dieper te graven kan ik adviseren om Under Milkwood van Dylan Thomas eens te lezen. Ray Davies heeft het album losjes op dit boek gebaseerd.

avatar van E-Clect-Eddy
Omdat ik Americana van Ray al aan het beluisteren ben, deze er maar achter geplakt.

Moet zeggen, dit is toch erg wennen. Ik heb alleen wat verzamelaars van The Kinks en ken verder weinig van het reguliere werk en dit prima album klinkt minder catchy

avatar van Poles Apart
50th Anniversary Edition in aantocht, met onuitgebracht materiaal, incl. Time Song.

Meer details over de heruitgave hier.

avatar van nlkink
Het ziet er allemaal prachtig uit. Er zullen ook foto's van The Kinks in het bijgevoegde boek voorkomen die in het voorjaar van 1968 zijn gemaakt in de kleedkamer van Zaal Beijering te Vlagtwedde.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Poles Apart schreef:

Meer details over de heruitgave hier.

Heeft iemand al goede prijzen gespot?

avatar van E-Clect-Eddy
The Time Song (remastered 2018 stereo mix) is uitgebracht inclusief lyric video YouTube met een verwijzing naar het aanstaande heruitgave van dit album bij het jubileum.

avatar van RuudC
Hoewel ik inmiddels vrees dat ik niet tot de groep van grootste Kinkfans zal behoren, kan ik wel concluderen dat ik het een sympathieke band vind. Qua zang en instrumentbeheersing ben ik nergens echt onder de indruk en ik krijg de indruk dat de heren The Beatles nauw in de gaten gehouden hebben en de liedjes zijn nergens subliem, maar luisteren bovengemiddeld goed weg. Aangezien The Kinks Are the Village Green Preservation Society het album met de hoogste score is, ga ik er maar van uit dat dit niet meer zal veranderen. Dit album is voorlopig niet meer dan leuk voor de achtergrond, omdat er wel constant leuke, beetje quirky, geluidjes geproduceerd worden. Village Green en Picture Book trekken de meeste aandacht. Leuke songs, maar het wordt tijd dat ze langer worden van twee en een halve minuut. Goede ideeën zijn in zo'n kort tijdsbestek lastig uit te werken.

Tussenstand:
1. Face To Face
2. The Kinks Are the Village Green Preservation Society
3. The Kink Kontroversy
4. Something Else
5. Kinks
6. Kinda Kinks

Het euvel van de 60's is idd de korte tijdsduur van de liedjes en de onvermijdelijke fade outs.
Het zijn verhaaltjes en Ray Davis stopte dat vaak in een concept.
Op de volgende plaat Arthur.... is het hier en daar al wat langer uitgesponnen.

avatar van Poles Apart
Vind de korte speelduur van nummers en albums in het algemeen juist een verademing, less is toch vaak more. Waarom 5 minuten doorgaan als je je verhaal ook in twee en een halve minuut kunt doen. Vind dit album het allerbeste dat the Kinks geproduceerd hebben, en tevens een topper uit de '60s, zeker gezien wat de concurrentie uitbracht in hetzelfde jaar, muziek werd heavier, grootser, dan is deze plaat vol kleine liedjes juist uniek te noemen.

Ik hoorde deze plaat jaren voordat ik naar Engeland verhuisde, en kan niet anders dan bevestigen dat de songs alles dat de Britten zo Brits maakt geweldig in de nummers verwerkt is. De ontelbare tradities, de stoomtreintjes, de markante figuren die je overal aantreft, de talrijke village greens... Dit is een tijdloze klassieker wat mij betreft.

avatar van RuudC
Ik heb niks tegen korte liedjes. Een goed idee kan prima in 2-3 minuten uitgewerkt worden, maar in het geval van The Kinks begint het langzamerhand eenheidsworst te worden. Veel songs kun je prachtig uitbouwen naar 5, 10 en soms wel 20 minuten. Meer tijd voor een liedje, betekent dat je een idee veel meer kan uitbouwen.

Het is ook wel weer zo dat iets wat je in 2 of 3 minuten kan uitdragen, prima is.
Ik heb een antipathie gekregen tegen liedjes die maar voortduren zonder iets toe te voegen. Bijvoorbeeld een ellenlange gitaarsolo.
Of bands die ineens geforceerd iets heel anders gaan doen in een nummer. Dat kan, maar wel op een naturele en ietwat structurele manier.
Een band als Dream Theatre heeft er nogal een handje van vind ik.
"Hoor eens even hoe goed wij zijn."

avatar van lennert
Deze moest ik flink wat keren luisteren voordat ik hem helemaal door had. Het album heeft allemaal korte songs, maar er zit heel veel moois in de teksten en het algehele concept, waardoor ik toch wat meer concentratie nodig heb dan dat ik het even op de achtergrond aanzet. Zo luister ik The Kinks overigens al vanaf het derde album, want potverdrie wat is Davies toch een goed schrijver.

Het is voorlopig het meest dromerige en melancholische album van de band. Face To Face raakt me tekstueel net wat meer, maar ik kan alsnog niet anders dan genieten van dit geheel. Grappig hoe Wicked Annabelle ineens zo stevig uit de hoek komt zetten. Ook grappig hoe een tekst over een prostituee (Monica) door de censuur is gekomen bij de BBC. Favorieten zijn buiten Wicked Annabelle in ieder geval Do You Remember Walter en het psychedelische Phenomenal Cat.

Leuk hoe de film Hot Fuzz dit album ook gebruikte om die rustieke dorpssfeer uit te beelden. Wederom een pareltje! Ook fantastisch hoe songs als Picturebook en People Take Pictures de huidge selfiegeneratie achteraf gezien al lekker te kakken zet.

Voorlopige tussenstand:
5. Kinda Kinks
6. Kinks

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Bericht met inhoud waarvan de rechten niet bij de plaatser lagen verwijderd.

avatar van Droombolus
Maar in dat verwijderde stukkie stond wèl een leuk discussiepunt. De schijvert gaat ervan uit dat de populariteit van TVGPS komt door de re-release van 15 jaar geleden.

Als je Discogs checkt zie je dat het album eigenlijk wereldwijd nooit OOP geweest is, dussuhhhhhhhh ........ wanneer heeft het virus psies bij de trouwe liefhebbers alhier toegeslagen ?

Mijn eerste was de mini-album uitgave op Castle ( met de Italiaanse cover-art ) van 2001 .......... 12-tracks in stereo. En mijn leven was daarna nooit meer hetzelfde

avatar van nlkink
De opmars van TVGPS begon eigenlijk al in 1969 toen er in Rolling Stone een zeer positieve recensie van het album verscheen. Overigens werd er uit deze recensie wel een erg geromantiseerd beeld van The Kinks opgeroepen. Kort door de bocht: vier zeer muzikale kluizenaars die liever in de studio vertoefden om hun muziek te ontwikkelen dan live op te treden.
Het album kwam vervolgens terecht bij enkele leden van The Turtles die zo onder de indruk waren dat ze telefonisch contact opnamen met Ray Davies en hem uitnodigden om hun eerstvolgende album te produceren. Dat werd uiteindelijk Turtle Soup.
Datzelfde jaar werd het verbod om in de VS op te treden voor The Kinks opgeheven. In 1969 en 1970 bevatte de setlist van de groep regelmatig nummers van TVGPS. Eigenlijk is het daarna nooit meer opgehouden.
Mijn eerste echte VGPS vinyl album heb ik in 1986 gekocht in Nijmegen en is een rerelease van de Britse versie met klaphoes en stamt uit 1980 en heeft grijs-zwart label. Een paar jaren later heb ik in Groningen bij Het Zinnebeeld voor 18 guldentjes de Franse 12 track versie te pakken gekregen. Natuurlijk heb ik ook de CD rereleases uit 1998 en 2004 aangeschaft vanwege de bonustracks en tussendoor ook nog eentje van Castle Communications maar die heb ik weggedaan.

avatar van WoNa
In mijn heel vroege jeugd werd ik al blootgesteld aan de singles van The Kinks. Zeg vanaf 1966. Voor mijn 10e had ik al 4 of 5 singles in huis. Pas jaren later begon ik genoeg geld te verdienen om geregeld LPs te kopen, zeg vanaf 1978. Hét The Kinks album was in mijn beleving toen qua reputatie al TVGPS. Dat was dan ook de eerste van de jaren 60 Kinks LPs die ik kocht zo rond 1980, maar niet voordat The Beatles en The Stones in huis had gehaald. Een paar Kinks platen uit de jaren 70 had ik toen al. 'Schoolboys In Disgrace' was jarenlang mijn favoriet. Nu is het een close match.

Toch snap ik in algemene zijn wel waarom The Kinks uit beeld verdwenen zijn als grote jaren 60 band, ondanks die stapel hits. Waar The Beatles en The Stones, zelfs The Who met de hoogtepunten van hun carrières kwamen vanaf 1967 of 1968, overtuigden The Kinks uiteindelijk net minder na TVGPS en zelfs die werd niet meteen begrepen. Bovendien waren op 'Lola' na de echt grote hits ook over voor 1968. Of dat terecht is, dat is een ander verhaal. Veel van deze wereldsongs zouden hoger moeten staan in de Top 2000 om maar eens iets te noemen.

Ik vind TVGPS nu veel beter dan 38 jaar terug. Veel van de nummers spraken mij onvoldoende aan toen. Daar moest ik een breder muzikaal en misschien wel wereldbeeld voor krijgen.

avatar van Don Cappuccino
Deze plaat net voor het eerst beluisterd. Ik vind het vooral erg aangenaam om naar te luisteren: heerlijke warme Britse sfeer met mooie subtiele melodieën en flink wat variatie binnen de gehele plaat. De documentaire van gisteren gaf me al een goede context van de thema's binnen de plaat: mooi dat Ray Davies juist over kleine onderwerpen liedjes schreef. Ik hoor zeker wel waar een band als Blur het vandaan heeft. De eerste kennismaking is in ieder geval positief.

avatar van Slowgaze
Andy Partridge heeft natuurlijk gewoon groot gelijk dat Ray Davies een grotere componist is dan Lennon en McCartney.

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:
Andy Partrigde heeft natuurlijk gewoon groot gelijk dat Ray Davies een grotere componist is dan Lennon en McCartney.

Andy Partridge*. En hij heeft geen gelijk. Hij is wel een even grote componist als John en Paul, dat wel. Maar niet groter. Doei.

avatar van Slowgaze
Johnny Marr schreef:
Andy Partridge*.

Of zoals het Nederlandse spreekwoord luidt: I stand corrected. En wees blij dat ik geen Alan Partridge zei.

avatar van Tony
Johnny Marr schreef:
Hij is wel een even grote componist als John en Paul samen*, dat wel. Maar niet groter. Doei.

avatar van nlkink
Ray Davies is met 1,82 m een grotere componist als zowel John Lennon (1,79), als Paul McCartney (1,80).

avatar van Obscure Thing
Gisteren een documentaire over dit album gezien, en wat een meesterwerk is dit toch. Conceptplaat zonder echt een conceptplaat te zijn.

avatar van Timk
Ik weet het heel laat ingestapt bij de Kinks, had een (relatief kort) verzamelaartje en dat was het. Tot ik nu eindelijk de docu over deze cd had gezien en dacht WAUW ... Deze cd is ook direct na aanschaf (en meerdere luisterbeurten) in mijn top 10 terecht gekomen. Ben benieuwd wat ik nu verder ga tegenkomen in de snoepwinkel van The Kinks.

avatar van Ernie
Van de periode 1966 tot 1971 kan je alles blind aanschaffen Timk

Ken verder vooral de grote hits maar de albums die ze in die periode uitbrachten zijn allemaal top.

Geweldige docu inderdaad en natuurlijk is dit een klassieker van jewelste.
Prachtige liedjes en hoe Brits wil je het hebben.
Top periode van The Kinks en tot 1971 inderdaad op hun best.
Arthur en Mushwell Hillbillies zijn ook geweldige Kinksplaten.